Agenda Constructiilor
Luni, 19 Aprilie 2021
 
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - FILIP&Co: Guvernul prelungeste facilitati fiscale, Parlamentul modifica legea evaziunii
FILIP&Co: Guvernul prelungeste facilitati fiscale, Parlamentul modifica legea evaziunii
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 05 Apr 2021 12:57
Ce mai poti spune altceva dupa OUG 19/2021 (publicata in Monitorul Oficial 315 din 29 martie 2021) si dupa Legea 55/2021 (din Monitorul Oficial nr. 332 din 01.04.2021)?
Una iarta de accesorii - trebuie doar sa depui o notificare -, alta de inchisoare - daca nu ai fost prea lacom. Atitudinea pozitiva cheama la conformare. Sa nu uitam si de faptul ca legile nu permit ca dupa un deget intins sa se traga toata mana. Accesoriile inca exista si trebuie sa faci diligente pentru a nu le achita, iar evaziunea trebuie sa nu depaseasca 100.000 EUR. Daca tot eram aici, poate nu strica si o delimitare mai clara a notiunii de evaziune prin raportare la simpla structurare fiscala sau la optimizarea fiscala. Poate data viitoare...
Cum starea de alerta nu pare a inceta prea curand si pentru ca da posibilitatea agentilor sa-si planifice anul in cunostinta de cauza, cea mai importanta masura adoptata este cu siguranta cea din OUG 19/2021. Ordonanta prelungeste facilitatile fiscale si le extinde aria de acoperire. Notam mai jos cateva detalii care pot fi utile in viata de zi cu zi a societatilor supuse incertitudinii economice. Remarcam astfel, cu surprindere, ca statul poate fi si un factor de stabilitate, nu numai o sursa de angoasa.
OUG 19/2021 readuce in prim plan si activitatea de inspectie fiscala deoarece nu se mai prelungeste termenul de suspendare a prescriptiei dincolo de 31.03.2021.
Liber la inspectii si feriti-va de evaziune!
1. Poate depinde de prejudiciu calificarea evaziunii ca fiind de rezultat sau de pericol?
Legea 55/2021 da apa la moara unei dezbateri care nu pare a se opri prea curand. Decizia Curtii Constitutionale nr. 101/2021 care a analizat ultima prevederea contine, in ea insasi, elemente ce pot inclina balanta intr-o parte sau alta.
Problema ce se va pune nu va viza situatiile in care prejudiciul sub 100.000 EUR este achitat, ci situatiile in care prejudicii mult mai insemnate vor fi acoperite de buna-voie si se va pune intrebarea, pe buna dreptate, de ce la unii se considera intr-un fel si la altii nu?
2. Restructurarea obligatiilor bugetare. Notificarea suspenda executarea, dar nu pentru mult timp!
Deja din 2019, debitorii pot solicita restructurarea obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2020 si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala, precum si obligatiile bugetare accesorii, prin obligatii restante in acest sens intelegandu-se obligatiile declarate de debitor ori stabilite de organul fiscal ulterior acestei date pentru perioada anterioara.
Prezenta ordonanta faciliteaza debitorii in obtinerea acestor restructurari prin stabilirea unui nou termen de notificare a organului fiscal in aceasta privinta - 30 septembrie 2021. Debitorul are posibilitatea de a depune solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, impreuna cu planul de restructurare si testul creditorului privat prudent pana la data de 31 ianuarie 2022 (art. 22 alin. (1) s-a modificat prin art. IV din OUG 19/2021).
Notam insa ca OUG 19/2021 precizeaza ca nu se poate depune notificarea numai pentru a beneficia de suspendarea executarii silite. Fata de cei care au depus notificarea privind intentia de restructurare pana la 29 martie 2021 si care nu depun solicitarea de restructurare pana la data de 30 iunie 2021, va incepe sau va continua executarea silita. Depunerea unei noi notificari nu va schimba cu nimic situatia.
Pentru debitorii care depun notificarea dupa 29 martie 2021, dar nu depun solicitarea de restructurare in termen de 6 luni de la data depunerii notificarii, va incepe sau va continua executarea silita. In cazul in care termenul de 6 luni se extinde dupa 31 ianuarie 2022, solicitarea de restructurare trebuie depusa pana la aceasta data.
Se intareste ideea ca procedura de restructurare poate fi folosita o singura data, prin depunerea unei notificari, si ca nerespectarea termenelor stabilite inlatura beneficiile suspendarii executarii.
3. Anularea obligatiilor accesorii. Credit fiscal fara dobanda. Acum si pentru inspectii!
Anularea obligatiilor fiscale accesorii a fost prelungita si extinsa. Prelungirea consta in posibilitatea depunerii notificarilor si cererilor de anulare pana la 31.01.2022.
Extinderea este si mai interesanta deoarece se integreaza in categoria accesoriilor ce vor fi anulate si accesoriile generate in situatiile in care:
a. inlesnirea la plata a obligatiilor bugetare era in derulare la 31 martie 2020, iar ulterior, dar nu mai tarziu de 31 ianuarie 2022, isi pierde valabilitatea ;
b. executarea obligatiior de plata stabilite in acte administrative era suspendata la data de 31 martie 2020, iar ulterior, dar nu mai tarziu de 31 ianuarie 2022, inceteaza suspendarea.
c. era in derulare o inspectie fiscala in data de 29.03.2021 sau incepe o inspectie fiscala pana la data de 31.01.2022.
Acest din urma punct reprezinta surpriza placuta a OUG 19/2021 deoarece pana acum anularea accesoriilor se baza in mare parte pe declaratiile contribuabililor ce erau incurajati sa rectifice trecutul gri pentru a se elibera de accesorii.
De la OUG 19/2021 inainte, si cei care nu au depus astfel de declaratii si sunt supusi inspectiilor fiscale vor avea acelasi beneficiu al eliberarii de accesorii datorate pentru debite anterioare 31.03.2020.
Nu se modifica regulile generale ale procedurii de obtinere a anularii accesoriilor, ele completandu-se cu detalii specifice situatiilor de mai sus. De exemplu, la inspectia fiscala, cererea de anulare accesorii trebuie depusa in termen de 90 de zile de la data primirii deciziei de impunere.
Ramane un pic neclara situatia celor care au avut ghinionul sa fie subiecti ai unor inspectii fiscale incepute si finalizate in perioada 14 mai 2020 si 29 martie 2021. Acestia nu vor fi vizati de OUG 19/2021 si nu vor putea cere anularea accesoriilor in temeiul acestei noi amnistii. Vor avea insa posibilitatea aplicarii art. XIV alin. 2 care permite anularea accesoriilor in situatia initierii executarii silite. Debitorii care aveau dispuse masuri de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti la data de 14 mai 2020 sau cei fata de care se instituie astfel de masuri in perioada 14 mai 2020 - 31 ianuarie 2022, au posibilitatea de a notifica organul fiscal pentru anularea accesorilor si de a efectua plata sumelor principale inscrise in adresele de infiintare a popririi din sumele indisponibilizate. Prin urmare, daca vi s-au poprit accesorii, notificati, cereti anularea lor si platiti numai principalul!
Ca urmare a OUG 19/2021 putem spune ca se vor putea elibera de accesoriile trecutului - debite anterioare datei de 31.03.2020 - toti cei care doresc si depun minime eforturi. Accesoriile care pot fi anulate in urma acestor masuri si care se sting dupa 29 martie 2021 se vor restitui. Numai cine nu vrea sau nu se preocupa deloc va ramane cu povara trecutului.
4. Esalonarea prelungita
Art. 1 alin. (8) din OUG nr. 181/2020 a suferit unele modificari in sensul in care debitorii au acum posibilitatea sa depuna o cerere pentru esalonarea obligatiilor fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscal pana la 30 septembrie 2021 inclusiv (art. VII din OUG 19/2021).
5. Prescriptia? Executarea silita? Nu se mai suspenda. Liber la inspectii!
Termenele de prescriptie in care se organul fiscal putea stabili creante fiscale fusese suspendat. La fel si cel in care contribuabilul putea cere restituirea sumelor. Prevederea din art. XII alin. 5 din OUG 48/2020 trimitea la art. XIII alin. 1 al OUG 48/2020 care stabilise data de 31.03.2021
OUG 19.2021 stabileste un nou termen dar el are in vedere numai modalitatea in care se solutioneaza deconturile cu suma negativa de TVA - art. XII din OUG 48/2020. Noul termen stabilit de art. XIII alin. 1, in urma amendarii prin OUG 19/2021, 31 ianuarie 2022, NU mai are in vedere si suspendarea prescriptiei.
Aceeasi soarta o are si art. XII alin. 4 din OUG 48/2020 prin care se suspendau executarile silite prin valorificarea bunurilor. Suspendarea nu supravietuieste datei de 31.03.2021, departamentele de executare silita din cadrul administratiilor fiscale reluandu-si activitatea deplin dupa aceasta data.
Prin urmare, de la 31.03.2021, organele fiscale reiau activitatea de inspectie. Pe de-o parte, e un semn bun deoarece activitatea da semne ca revine la normal. Pe de alta parte...sa speram ca nu vor dori sa recupereze pauza de 12 luni.
 
Un material de George Trantea (foto) (counsel, Filip & Company) si Iulia Dobre (associate, Filip & Company)
 
gamma_2021TERAPLASTVideoConfAC-iulAUTODESKALLBIM
ROCKWOOL 196
A aparut editia
MARTIE/APRILIE 2021!
 
 

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
ERBASU CONSTRUCT
rigips
hilti
Acvatot 2019
ssab ag antrepriza generala
cv water 2021
CELCO 2020
strabag nivel 1
hidroplasto

Parteneri

HABITAT
C4E FORUM
FPSC_2019
AICPS_30
AHK 2018
econet
ROGBC 2016
ef-de-n
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere