| Agentic AI: Noul model de inteligenta artificiala este adoptat rapid de companii |
|
| Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 24 Nov 2025 10:23 |
Agentic AI — sisteme care pot planifica, actiona si invata singure — este adoptat de organizatii cu o viteza care depaseste ritmul de implementare a tehnologiilor de inteligenta artificiala traditionale sau generative. In mai putin de doi ani, 35% dintre companii exploreaza deja Agentic AI, iar alte 44% intentioneaza sa il implementeze in curand. Cu toate acestea, putine organizatii au dezvoltat cadrele manageriale necesare pentru a-si reproiecta fluxurile de lucru, modelele de guvernanta, planificarea investitiilor si strategiile de talent pentru a tine pasul cu acest ritm fara precedent.Acestea sunt unele dintre concluziile celui de-al noualea studiu global anual privind AI si strategia de afaceri, publicat de MIT Sloan Management Review si Boston Consulting Group (BCG). Intitulat „The Emerging Agentic Enterprise: How Leaders Must Navigate a New Age of AI”, raportul se bazeaza pe un sondaj efectuat in randul a 2.102 executivi din 21 de industrii si 116 tari, precum si pe interviuri cu lideri de top.
"Istoric, am avut o separare clara intre tehnologie si oameni, iar procesele de management au fost concepute in jurul acestei distinctii. Dar Agentic AI nu este nici instrument, nici coleg — inseamna si una si alta si se simte foarte bine in aceasta zona gri. Organizatiile care vor reusi sunt cele care recunosc natura duala a Agentic AI ca pe un atu, nu ca pe un defect”, a declarat Sam Ransbotham, profesor de analitica la Boston College si coautor al raportului.
Spre deosebire de tehnologiile anterioare, sistemele de Agentic AI sunt mai mult decat instrumente de operat sau asistenti care asteapta instructiuni. Tot mai mult, ele se comporta ca niste colegi autonomi, capabili sa execute procese complexe, in mai multe etape, si sa se adapteze pe parcurs. In mod remarcabil, 76% dintre executivii chestionati considera Agentic AI mai degraba un coleg de munca decat un instrument.
"Agentic AI are puterea de a transforma fluxuri de lucru intregi si de a provoca procesele de afaceri existente. Organizatiile care vor reusi sunt cele care depun efortul de a-si reimagina procesele si nu doar incearca sa integreze fortat Agentic AI in cele existente”, a declarat Shervin Khodabandeh, managing director si senior partner BCG, lider al diviziei de AI a firmei si coautor al raportului.
Alte concluzii importante din raport:
• 66% dintre organizatiile de top in domeniul Agentic AI se asteapta la schimbari ale modelelor operationale, comparativ cu 42% dintre cele aflate la inceputul adoptarii tehnologiei.
• 58% dintre liderii Agentic AI anticipeaza modificari ale structurilor de guvernanta in urmatorii trei ani, cu asteptari privind o crestere de 250% a sistemelor AI cu autoritate decizionala.
• 43% dintre lideri estimeaza o deschidere mai mare catre angajarea generalistilor in locul specialistilor; 45% anticipeaza reducerea nivelurilor de management intermediar; iar 29% se asteapta la mai putine roluri entry-level.
• 95% dintre angajatii din organizatiile de top in Agentic AI raporteaza un impact pozitiv al AI asupra satisfactiei lor profesionale.
• 73% dintre liderii Agentic AI se asteapta ca utilizarea tehnologiei sa schimbe capacitatea organizatiei de a se diferentia, comparativ cu 53% dintre cei fara adoptare de Agentic AI. De asemenea, 76% dintre angajatii din organizatiile de top cred ca Agentic AI le va influenta capacitatea de a se diferentia profesional, comparativ cu 49% dintre cei din organizatii fara adoptare de Agentic AI.
Organizatiile se confrunta acum cu o provocare fara precedent din cauza unicitatii Agentic AI, care functioneaza simultan ca instrument si coleg: necesitatea de a gestiona un singur sistem care cere atat abordari specifice resurselor umane, cat si tehnici de management al activelor. Raportul ofera recomandari bazate pe dovezi despre cum sa procedeze.
Pentru raportul intergral, click aici.
|