PROMOTERM: Tendinta de reorientare a cererii catre echipamente calitative Imprimare
Instalatii de apa & sisteme HVAC Publicat de Elena Icleanu 29 Ian 2013 08:03
Dan Ghenovici (57 de ani)
Functia / Firma: director general, Promoterm;
Experienta profesionala: 25 de ani pe piata locala a echipamentelor termotehnice.
 
Conducerea companiei Promoterm - Ilfov, furnizor local de sisteme de ventilare si conditionare a aerului, estimeaza o stabilizare a afacerilor din acest an la nivelul din 2012, in contextul in care previziunile privind sectorul constructiilor indica o continuare a tendintei negative din domeniu, transpusa in posibile scaderi cuprinse intre 3% si 5%. Din portofoliul echipamentelor importate de societate si livrate in Romania fac parte sisteme fabricate de mari furnizori, precum Atlantic Guillot, De Dietrich, Grundfos, McQuay, Poujoulat, SBM si Wesper. Cele mai reprezentative marci pentru Promoterm sunt constituite de echipamentele de incalzire De Dietrich si de cele de climatizare McQuay si Wesper.
 
- Cum au evoluat indicatorii financiari in 2012 si ce perspective se intrevad pentru anul in curs?
- Cifra de afaceri pentru anul 2012 nu a fost inca definitivata, insa previziunile noastre indica o valoare de  12 milioane de euro a acesteia, la nivel de grup. Tinand cont de situatia economica actuala, pentru 2013 ne dorim cresterea vanzarilor, insa, in contextul scaderii pietei, ne asteptam la o mentinere a aceluiasi nivel de anul trecut. Din punct de vedere al structurii livrarilor, in ceea ce priveste sistemele de incalzire, cazanele in condensatie si de pardoseala (din fonta si otel) detin o pondere importanta in afacerile companiei, in timp ce, din categoria echipamentelor de climatizare-ventilare, un rol il au, in ordine, agregatele de apa racita, centralele de tratare a aerului (CTA) si ventilo-convectoarele. In ceea ce priveste zona geografica cu cel mai ridicat grad de absorbtie a echipamentelor noastre, in afara regiunii Bucuresti-Ilfov, se disting zonele de centru, nord-vest si sud-est (Dobrogea) ale tarii.
 
- Cum estimati dinamica pietei HVAC pe termen mediu?
- Previziunile pentru 2013-2014 nu pot fi favorabile, in continuare avand in vedere o diminuare cu 3%-5% a activitatii industriei constructiilor. Practic, exceptand costurile cu terenul si profitul dezvoltatorului (care impreuna pot reprezenta pana la 50% din pretul de vanzare), ultimii trei ani de criza au determinat o crestere cu 15%-20% a costurilor de constructie, inflatia medie in aceasta perioada fiind de 15%. In aceste conditii, scaderea preturilor de vanzare a locuintelor noi depinde, in principal, de reducerea preturilor la terenuri (scadere de pana la 70% fata de nivelul din 2008), respectiv de un regres al profitului dezvoltatorilor si de diminuare a suprafetei locuintelor. La nivel de consumator nu este vizibila inca o imbunatatire a situatiei economice, astfel incat sa fie generat un nivel optim de cerere si consum acest indicator ramanand la cote scazute. Chiar si in acest context, pe termen mediu ne propunem consolidarea pozitiei pe piata specifica si confirmarea statutului de lider al sectorului local de echipamente de instalatii pentru constructii.
 
- Ce factor decisiv ar putea contribui la dezvoltarea sectorului de profil in perioada urmatoare?
- Piata pe care activam este orientata, preponderent, pe pret, insa remarcam o tendinta pozitiva in favoarea calitatii, in ceea ce priveste criteriile de selectie a echipamentelor termotehnice. Desi aceasta maturizare a pietei se realizeaza inca cu dificultate si previziunile sunt, in continuare, negative, principalul trend al pietei echipamentelor de instalatii de calitate pentru constructii este crescator. La nivelul companiei noastre, am confirmat un potential pe acest segment, insa acesta este, in prezent, blocat din cauza climatului actual nefavorabil. Speram, insa, intr-o crestere a investitiilor in constructii, insa problematica va trebui rezolvata la nivel macroeconomic, prin politici guvernamentale coerente si sustenabile.