CC: Progres in liberalizarea pietei lucrarilor de racordare la reteaua de energie Imprimare
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 14 Iun 2019 14:06
Consumatorii care isi aleg singuri firma care sa le realizeze lucrarile de racordare la reteaua electrica platesc mai putin pentru aceste servicii, in comparatie cu consumatorii care accepta tariful initial propus de operatorul de distributie, este una dintre concluziile analizei preliminare derulate de Consiliul Concurentei pe aceasta piata. „Acest lucru arata ca implicarea noastra, prin propunerile de ajustare a legislatiei si conditiile impuse in urma unor investigatii, a condus la imbunatatirea concurentei pe aceasta piata si ca mecanismul de contractare a lucrarilor de racodare, mecanismul prin care consumatorul isi selecteaza direct prestatorul, a produs efectele anticipate la demararea procesului de liberalizare a acestei piete”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
In ceea ce priveste racordarea la reteaua de gaze naturale, Consiliul Concurentei a constatat o imbunatatire semnificativa a legislatiei aferente, in sensul in care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care sa efectueze lucrarile de proiectare si/sau executie a instalatiilor de gaze naturale si sa negocieze cu acesta tariful/tarifele.
Costul mediu de racordare la reteaua electrica de joasa tensiune, retea la care sunt conectati majoritatea clientilor casnici, a inregistrat valori cuprinse intre 978 lei si 2.602 lei. Totodata, nivelul mediu al tarifului de racordare la reteaua de gaze naturale pentru un consumator casnic a inregistrat in perioada analizata valori cuprinse intre 943 lei si 3.346 lei. Costurile de racordare sunt influentate de dispersia clientilor si de arhitectura retelei, adica tipul de lucrare ce trebuie realizata.
De exemplu, daca racordarea la retea implica lucrari suplimentare pentru extinderea sauredimensionarea acesteia, iar investitia necesara realizarii acestor lucrari nu este cuprinsa in planul de investitii al operatorului de distributie, clientii finali trebuie sa suporte costurile extinderii/redimensionarii. In schimb, daca lucrarile de extindere necesare pentru racordare sunt prevazute in planul de investitii al operatorului de distributie sau in contractul de concesiune, clientii nu au obligatia de a suporta costurile unor eventuale extinderi sau redimensionari ale retelei
Analiza Consiliului Concurentei a reliefat faptul ca exista un numar mare de operatori economici care detin autorizatiile necesare pentru a activa pe piata lucrarilor de racordare, in vederea realizarii activitatilor de proiectare, executare si verificare a lucrarilor de racordare.
Cu toate acestea, Consiliul Concurentei a constatat ca exista dificultati in a contacta operatorii autorizati, deoarece unii dintre acestia nu si-au actualizat informatiile puse la dispozitie pe site-ul Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE). Astfel, Consiliul Concurentei va colabora cu ANRE in vederea identificarii unor masuri prin care operatorii economici autorizati sa fie obligati sa actualizeze, intr-un termen rezonabil, datele de contact proprii puse la dispozitia utilizatorilor pe site-ul ANRE
In acelasi timp, in cadrul analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca exista o tendinta, in special in randul operatorilor retelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu pentru realizarea activitatilor de proiectare si executare a instalatiilor de racordare. Favorizand personalul propriu, exista riscul ca operatorii de distributie sa aiba un comportament anticoncurential in raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE sa presteze activitati de proiectare, executare si verificare a instalatiilor de racordare.
„Operatorii de distributie trebuie sa intelega faptul ca nu au voie sa isi foloseasca pozitia detinuta pe piata distributiei de energie electrica sau de gaze naturale intr-o anumita zona pentru a influenta concurenta pe pietele conexe acestora, piete pe care si operatorul de retea activeaza alaturi de alti concurenti”, a mai declarat presedintele Consiliului Concurentei.
In acest context, autoritatea de concurenta recomanda introducerea obligatiei pentru operatorii de distributie de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul ca au dreptul sa-si selecteze singuri operatorul calificat din lista publicata pe site-ul ANRE, care sa le realizeze lucrarile de racordare.
In acelasi timp, in perioada 2015-2018, numarul cererilor de racordare pentru retelele de gaze si de energie electrica inregistrate la nivel national a crescut in mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, in general, una destul de mare, cu diferente semnificative intre diferite zone de retea.
Spre exemplu, in cazul racordarii la retelele de energie electrica, in anul 2017, durata medie a procesului de racordare la reteaua de joasa tensiune a fost de 83 de zile, iar la reteaua de medie tensiune de 234 zile. In cazul racordarii la retelele de gaze naturale, in functie de operatorul de distributie concesionar si de intinderea/dimensiunea retelei pe care o administreaza, durata medie de racordare a inregistrat valori foarte diferite, cuprinse intre 21 zile si 270 zile.
In cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurentei faptul ca durata mare a procesului de racordare este cauzata, in principal, de colaborarea dificila a operatorilor cu autoritatile locale in vederea obtinerii avizelor si autorizatiile prevazute de legislatie, necesare pentru a realiza lucrarile de racordare. Ca urmare, autoritatea de concurenta recomanda modificarea legislatiei, astfel incat sa fie introduse termene clare de solutionare a solicitarilor, inclusiv pentru autoritatile locale implicate in procesul de racordare
Reamintim ca, in urma unei investigatii a autoritatii de concurenta, E-Distributie Muntenia SA si-a luat angajamentul de a adopta masuri pentru cresterea transparentei procesului de racordare la reteaua electrica de distributie si promovarea drepturilor consumatorilor in cadrul fiecarei faze a procesului, asigurand un tratament corect si nediscriminatoriu pentru toti participantii la acest proces. In acest caz, investigatia viza un potential abuz de pozitie dominanta, manifestat printr-o posibila discriminare a companiilor de pe piata serviciilor conexe distributiei, ca urmare a selectarii unor societati care elaboreaza studii de solutie, proiecteaza si executa lucrari de instalatii electrice, pe alte criterii decat cele prevazute in procedurile de achizitie publica sau libera alegere a utilizatorului, precum si prin influentarea duratei, a costurilor de racordare la reteaua de energie electrica a Municipiului Bucuresti si a optiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.
Totodata, in cadrul acestei investigatii, operatorul de distributie si-a asumat derularea unor actiuni sub forma unor intalniri periodice cu reprezentantii autoritatilor locale, in sensul imbunatatirii colaborarii cu acestea. Masura a fost asumata in scopul diminuarii duratei procesului de racordare la retea, iar in cazul in care intalnirile periodice cu autoritatile locale initiate de catre E-Distributie Muntenia SA isi vor dovedi eficienta, Consiliul Concurentei va recomanda ca aceasta abordare sa fie extinsa la nivelul tuturor operatorilor din piata.
Autoritatea de concurenta are in derulare mai multe investigatii privind posibile abuzuri de pozitie dominanta pe piata serviciilor de avizare tehnica a proiectelor, receptie si punere in functiune a instalatiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz Sud Retele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru eliminarea ingrijorarilor anticoncurentiale).
La sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei a declansat o investigatie ce vizeaza un posibil abuz de pozitie dominanta a Delgaz Grid SA, prin favorizarea unei alte entitati din cadrul grupului E.ON, activa pe piata serviciilor de revizii si verificari ale instalatiilor de gaze naturale.