BestJobs: Candidatii Gen Z considera salariile mici pentru nivelul lor de experienta Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 09 Mai 2023 11:53
Candidatii din Generatia Z devin tot mai activi pe piata muncii, iar angajatorii simt tot mai mult impactul lor asupra actualului model de munca. An de an, tinerii Generatiei Z reprezinta un procent tot mai mare din populatia apta de munca, desi rata de somaj in randul acestora s-a mentinut la 22,2% in primele 3 luni ale anului 2023, potrivit Institutului National de Statistica. Totodata, pe platforma de recrutare online BestJobs, tinerii cu varsta intre 18 si 24 de ani reprezinta 20% din totalul candidatilor si realizeaza aproximativ 100.000 aplicari pe luna.
Candidatii intre 18 si 24 de ani aplica predominant la internship-uri si joburi entry-level, din Vanzari, Marketing, Financiar si IT, 40% dintre ei declarand ca primul job nu a fost in domeniul pe care l-au studiat, dupa cum arata datele celui mai recent sondaj BestJobs.
Prima impresie despre piata muncii a fost ca salariile pentru nivelul lor de experienta sunt foarte mici, dupa cum declara 64% dintre respondentii Gen Z ai sondajului BestJobs. In plus, considera ca mediul de lucru este unul stresant pentru ei (52%), ca sefii au asteptari prea mari (34%) si ca volumul de munca este substantial (27%).
„Noua generatie de candidati incepe sa ocupe o parte tot mai mare din volumul total de angajati si astfel isi fac simtit tot mai mult impactul. Ei evolueaza foarte rapid si au incredere mult mai mare in propriile instincte si valori, motiv pentru care multi dintre ei nu ajung sa lucreze in domeniul studiat daca ofertele sau conditiile nu le sunt pe plac. In plus, pretentiile lor financiare sunt mai mari in ciuda lipsei de experienta, iar mentalitatea conform careia e nevoie sa iti sacrifici stilul de viata pentru a dobandi cunostinte profesionale nu li se potriveste. Vedem totodata si cat de mult s-au schimbat asteptarile privind viata profesionala de la o generatie la alta si anticipam schimbari semnificative in modelul actual de munca, ca urmare a evolutiei Gen Z pe piata muncii.”, spune Ana Visian, BestJobs Romania.
Cei mai multi dintre ei si-au propus sa ramana la primul job intre 1 si 2 ani, pentru a capata experienta si pentru a completa corespunzator CV-ul. Totusi, daca intampina nemultumiri, 52% dintre ei au de gand sa le adreseze superiorilor in speranta de a vedea schimbari, 31% vor incerca sa se adapteze, 11% isi vor da demisia, iar 6% vor incerca sa negocieze pentru un salariu mai mare. In eforturile de gasire a jobului potrivit, tinerii au descoperit ca abilitatile de comunicare si cele digitale sunt esentiale.
Dintre cei care au intrat recent in campul muncii, 72% spun ca cei mai multi colegi fac parte din alte generatii, iar 54% au observat ca exista diferente mari in cum abordeaza celelalte generatii jobul.
Parerile sunt impartite in randul angajatilor trecuti de 25 de ani, care au in echipa colegi mai tineri. Pe de-o parte, acestia apreciaza ca lucrand alaturi de persoane din Generatia Z au parte de viziuni noi (37%), ca pot invata din modul lor de viata (23%) si ca pot ramane adaptati tendintelor (40%). Pe de alta parte, colegii tineri le-au dovedit si ca le este greu sa respecte programul strict de lucru (34%), ca nu sunt mereu responsabili cu sarcinile lor (25%) si ca nu se implica foarte mult in activitatile menite sa creasca coeziunea echipei (35%).
Si angajatorii se asteapta la anumite provocari in recrutarea tinerelor talente. Printre cele mai des mentionate se numara lipsa pregatirii profesionale si nevoia de a aloca resurse mai mari formarii lor (29%), pretentiile prea mari in raport cu nivelul lor de experienta (27%) si adaptarea mai dificila la mediul de lucru, comparativ cu colegii experimentati (17%). Totusi, ei vad si avantaje, printre care enumera dorinta si energia pentru a invata lucruri noi (35%), impactul pozitiv asupra colegilor privind actualele tendinte tehnologice. (44%) si noile abordari asupra muncii (22%).
Sondajul a fost realizat in perioada aprilie-mai, cu 1.997 de utilizatori de internet, dintre care 55% angajati cu varsta pana in 25 de ani, 30% angajati cu varsta peste 25 de ani si 15% recrutori.