COLLIERS: 70% din angajati vor sa lucreze de acasa si dupa perioada de urgenta Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 04 Mai 2020 13:07
7 din 10 angajati romani isi doresc sa continue sa lucreze o buna parte din timp de acasa si dupa relaxarea masurilor pentru prevenirea raspandirii coronavirusului si iesirea din starea de urgenta, arata datele Colliers International. Dintre acestia, 60% cred ca lucrul la distanta ar fi util cel putin 1-2 zile pe saptamana, iar 10% ar vrea sa lucreze chiar 3-4 zile de acasa in perioada urmatoare. Cladirile de birouri din portofoliul administrat de Colliers International au continuat sa fie functionale in perioada starii de urgenta, fara proiecte in conservare, astfel ca este de asteptat ca activitatea sa fie reluata gradual chiar incepand din 18 mai.
Un sfert dintre angajati se asteapta intr-adevar sa revina la birou in luna mai, dar activitatea acestora in cladirile de birouri va fi reluata treptat, in functie de evolutia epidemiei de coronavirus si de masurile anuntate mai departe de autoritati. Totodata, este de asteptat ca unele companii sa continue sa aplice politici de lucru de la distanta pe o perioada mai indelungata, cel putin pentru angajatii care au copii, in contextul suspendarii activitatii unitatilor de invatamant pana in toamna.
„Distantarea sociala ar putea fi mentinuta pe perioade mai extinse, ceea ce poate insemna un mix intre munca de la birou si cea de acasa la scara mai larga. Adaptarea si actiunile rapide sunt cuvintele cheie in aceste zilele, dar si preocuparea pentru sanatatea oamenilor si a afacerilor sunt esentiale. De la inceputul pandemiei, la Colliers am pornit acest proces cu un lucru clar in minte, anume ca trebuie sa actionam imediat, cu solutii inovatoare, tinand cont ca proprietarii si chiriasii din cladirile de birouri au nevoie sa recalibreze serviciile in aceasta perioada, dar si mai departe”, spune Andrei Voica, Director Project Management and Workplace Consultancy, Office Advisory la Colliers International.
Pentru a asigura angajatilor distantarea sociala la birou, angajatorii trebuie sa ia in considerare unele modificari de amenajare a spatiului si a mobilierului, mai ales in cazul birourilor de tip open space. Este necesara asigurarea unei distante recomandate de doi metri liniari intre angajati, ceea ce inseamna ca va fi necesara cresterea spatiului alocat per angajat de la 8 metri patrati, cat este in prezent media in cladirile de birouri de clasa A, la peste 15 metri patrati per angajat. In acest context, anumite companii vor trebui sa permita unui procent din angajati sa continue lucrul de acasa, astfel incat regulile privind distantarea sociala, dar si de rotatie sa poata fi respectate.
Noi masuri de siguranta in cladirile de birouri
Printre masurile care pot fi implementate de companii, pentru a-si pregati birourile pentru revenirea angajatilor, se numara rotirea birourilor din spatiile deschise astfel incat acestia sa nu stea fata in fata si directionarea echipei catre spatii alternative de lucru din birou. Totodata, in receptii pot fi instalate bariere temporare de plastic transparent, pentru a separa vizitatorii de biroul de receptie, iar in birouri pot fi instalate partitii inalte intre birourile care se afla fata in fata. Nu in ultimul rand, in salile de conferinte, dupa indepartarea unui numar de scaune, pot fi aplicate marcaje cu banda pe pardoseala pentru a indica distanta de siguranta de doi metri intre scaune, recomanda consultantii Colliers International.
Pentru a reduce atingerea manerelor usilor, este indicat sa fie lasate deschise usile birourilor si salilor de conferinte, cu exceptia cazului in care exista o nevoie absoluta de confidentialitate. Din cladirile de birouri nu trebuie sa lipseasca nici indicatoarele care informeaza vizitatorii despre regulile de pastrare a distantei, de spalare si igienizare a mainilor sau de purtare a mastilor in zonele publice. Folosind semnalizare, pot fi create cai unice, in sensul acelor de ceasornic prin spatiu, iar prin adaugarea de banda cu sageti pe pardoseala biroului poate fi indicata directia recomandata.
”Odata intorsi la birou, angajatii vor trebui sa se obisnuiasca cu toate aceste noi reguli de igiena si siguranta, care, foarte probabil, vor ramane in vigoare mai mult timp. Estimam ca toate cladirile medii si mari vor avea de implementat un set riguros de masuri pe care le recomandam in aceasta perioada. Este vorba despre noi reguli de circulatie cu lifturile si pe scari, precum si privind accesul in spatiile desemnate pentru masa de pranz sau privind nivelul de echipament de protectie minim impus pentru accesarea cladirii. In functie de criteriile de risc, chiriasii pot fi intampinati de porti pentru dezinfectie, camere de termoviziune pentru masurarea temperaturii sau covorase impregnate cu solutie dezinfectanta pentru fiecare cale de acces”, spune Alexandru Atanasiu (foto), Associate Director, Real Estate Management Services la Colliers International.
Totodata, proprietarii de cladirii vor trebui sa asigure cu regularitate o igienizare completa a instalatiilor de incalzire si racire si a centralelor de tratare a aerului, potrivit consultantilor Colliers International, precum si actiuni ce vizeaza dezinfectarea periodica cu o frecventa marita si solutii speciale pentru grupurile sanitare si spatiile comune. Pentru a se alinia la noile comportamente de igiena, proprietarii de cladiri de birouri vor avea un cost minim suplimentar de 2.000 euro pe luna pentru o cladire cu suprafata medie.