GI Group: Importul si relocarea fortei de munca, solutii la actualul deficit de personal Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 31 Mai 2022 12:37
In Romania, importul de forta de munca este limitat la 100.000 de persoane pe an, insa piata locala solicita personal calificat pentru domenii care in Romania sufera din cauza lipsei de noi candidati, cum ar fi: operatori productie, sudori, lacatusi, dulgheri sau zidari, meserii care nu sunt foarte atractive pentru candidatii tineri. Astfel, in urmatorii ani, lotul de 100.000 de avize, mentionat de autoritatile romane este de asteptat sa creasca exponential, un prim indicator a ceea ce se va intampla pe piata fortei de munca fiind rezultatele recensamantului.
Indiferent daca este vorba de relocarea sau de o inlocuire a unui membru pe o perioada determinata, companiile se confrunta cu o serie de probleme ce aduc in prim-plan un fenomen cunoscut pe piata din Romania - migratia. Desi in continuare exista o lipsa de predictibilitate, indeosebi cauzata de conflictul din Ucraina, lipsa de candidati din piata locala este o certitudine, aceasta fiind constanta de dinainte de pandemie.
Chiar daca in ultimii doi ani pandemia a inversat raportul dintre cerere si oferta, in agricultura, HoReCa sau constructii, deficitul de personal s-a mentinut la acelasi nivel, angajatorii apeland, in continuare, la forta de munca externa, de regula, din afara Uniunii Europene. Astfel, Gi Group, una dintre cele mai mari companii de resurse umane la nivel mondial, ofera o noua abordare privind gestionarea deficitului de forta de munca: importul si relocarea acesteia.
Principalul motiv care a destabilizat industria HoReCa sau sectorul constructiilor a fost pandemia, care a facut ca tot mai multi angajati sa se reprofileze sau sa plece in strainatate de teama instabilitatii. Acum, locurile vacante sunt preponderent ocupate de forta de munca importata din Asia, in special din tari precum Vietnam, Sri Lanka, Nepal, Bangladesh sau India. Cu toate acestea, este de asteptat ca sectorul constructiilor sa fie afectat in perioada urmatoare de inflatie, manifestata prin costuri de productie ridicate si scaderea puterii de cumparare.
In plus, aflate sub presiunea concurentei, tot mai multe companii se confrunta acum cu o serie de provocari, avand in vedere ca trebuie sa isi gestioneze in mod eficient resursele umane, indiferent de localizarea acestora, iar acest proces necesita costuri semnificative. De asemenea, timpul de la momentul in care este selectat candidatul pana ajunge in Romania si poate lucra este un alt dezavantaj in importul fortei de munca.
”Nevoia de personal calificat ne impinge spre astfel de decizii. Am inceput acest proces de angajare anul trecut, cand am inclus importul fortei de munca in strategia noastra, decizia venind, mai degraba ca o solutie pentru clientii afectati de criza fortei de munca din Romania. De asemenea, am observat ca este mult mai avantajos pentru companii sa angajeze personal din alte tari, stabilitatea si costurile reduse fiind principalele motive.”, declara Cristian Huzau, Country Manager Gi Group Romania
Cu o echipa specializata in identificarea si personalizarea solutiilor pentru clienti, Gi Group ofera sprijin pe parcursul intregului proces, diminuand astfel timpul in ceea ce priveste procesul de angajare. In linie cu obiectivele companiei si aditional pachetului salarial, angajatii beneficiaza de cazare gratuita pe intreaga perioada a contractului. In plus, compania asigura solutii tailor-made adaptate fiecarui client, astfel incat, la final, sa existe o situatie de tipul win-win, demonstrand ca, atunci cand exista viziune si determinare, nu exista nicio piedica in realizarea unui parteneriat orientat spre performanta.
”Am observat in ultimul timp ca toate industriile au cerere de forta de munca, fieare dintre ele avand varfuri in care aceasta cerere este mai acuta, conform specificului industriei. Fiind o industrie care ofera joburi pentru personal aflat la inceput de drum, observ ca majoritatea candidatilor tineri se indreapta catre segmentul de retail. In constructii stim deja ca „moda” personalului din Asia este de cativa ani activa si estimam ca mai mult de jumatate din angajati sunt cetateni asiatici. In ceea ce priveste agricultura, fiind o munca sezoniera, este mai dificil de angajat personal din Asia, oamenii de acolo dorindu-si stabilitate pe termen lung.”, declara Cristian Huzau, Country Manager Gi Group Romania
Astfel, Gi Group ajuta angajatii sa inteleaga sensul si valoarea muncii lor, avand grija de bunastarea fizica si psihica, investind in dezvoltarea abilitatilor si construind relatii profesionale si de leadership. De asemenea, partenerii si clientii beneficiaza de sprijinirea politicilor active de munca si de lupta impotriva muncii nedeclarate si a evaziunii fiscale.