HPDI: Invatamantul superior sa va concentra pe informatii practice si soft skills Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 16 Dec 2019 15:53
HPDI (Human Performance Development International) a realizat un studiu legat de perceptia pe care o au managerii romani despre rolul pe care facultatile urmate l-au avut in parcursul lor profesional. Rezultatele arata ca 51% dintre respondenti considera ca facultatea, prin intermediul stagiilor de practica si a oportunitatilor de acces in programe de tip internship, i-a ajutat in gasirea unui loc de munca. In acelasi timp, 55% dintre participantii la studiu sunt de parere ca ansamblul de cunostinte acumulat in facultate nu a avut un rol determinant in cariera lor. Totusi, 77% dintre cei chestionati nu cred ca institutiile de invatamant superior sunt desuete. Analiza HPDI s-a desfasurat intr-un interval de doua luni, a cuprins trimiterea unui chestionar catre o baza de date formata din 5.800 de manageri, angajati in companii din domenii ca: bancar, IT, farmaceutic, medical, productie, FMCG etc., precum si centralizarea rezultatelor.
“Ne-am dorit de multa vreme sa facem o cercetare pentru a afla care este parerea angajatilor romani despre sistemul romanesc de invatamant si ce cred ei despre rolul pe care universitatile absolvite il au in cariera actuala. Simt ca facultatea i-a pregatit pentru a face fata cerintelor unui loc de munca satisfacator? Considera ca facultatea terminata i-a ajutat in mod real in profesie? Institutiile superioare de invatamant din Romania sunt o etapa care trebuie bifata si atat sau cunostintele acumulate aici au o importanta majora in cariera? Acestea sunt cateva intrebari pe care noi ni le punem de ceva timp, prin natura relationarii zilnice pe care o avem cu oamenii, fie ca vorbim de team buildinguri, traininguri sau sesiuni de coaching”, explica Petru Pacuraru, fondator al HPDI.
Participantii la studiu au urmat cursurile unor facultati cu profile variate, cei mai multi fiind absolventi de: informatica, comunicare si relatii publice, management, economie, stiinte juridice, electrotehnica, psihologie, inginerie, sociologie, istorie sau inginerie.
Intrebati cum ar schimba sistemul universitar existent, cele mai multe raspunsuri au vizat:
- Necesitatea introducerii mai multor ore de practica si a unor cursuri predate de oameni cu experienta relevanta in materiile predate;
- Organizarea unor intalniri periodice intre studenti si profesionisti care conduc companii lider de piata in domeniile pentru care se pregatesc viitorii absolventi;
- Actualizarea informatiilor predate la cerintele actuale de pe piata muncii, programa actuala fiind invechita;
- Intensificarea colaborarilor cu diverse organizatii, institutii sau companii, pentru a crea mai multe oportunitati pentru programe de practica sau internship-uri;
- Orientare catre abilitatile individuale si dezvoltare personala, precum si introducerea educatiei financiare ca materie obligatorie;
- Responsabilizarea si indrumarea tinerilor prin implicarea in activitati sociale si in programe de coaching.
“Rezultatele acestui studiu evidentiaza clar nevoia ca in cadrul facultatilor sa prevaleze informatiile practice si multi considera ca o institutie de invatamant superior i-a ajutat in cariera nu atat prin cunostintele acumulate, cat prin sansa programelor de internship, prin intermediul carora si-au gasit de fapt un loc de munca. Foarte multi dintre managerii care au raspuns intrebarilor noastre au marturisit ca au simtit lipsa concentrarii pe soft skills, adica acele abilitati care tin de capacitatea de comunicare, cooperare, creativitate, calitati pe care angajatorii din toate domeniile le cauta tot mai mult. In concluzie, printre marile carente ale facultatilor, la ora actuala, au fost identificate lipsa orientarii catre om, catre identificarea capacitatilor individuale si catre dezvoltarea personala, precum si lipsa de adaptare la realitatile socio-economice care-i asteapta pe proaspetii absolventi”, a punctat Petru Pacuraru.
Rezultatele cercetarii HPDI vin in contextul testelor PISA 2018, unde Romania a inregistrat cele mai slabe punctaje din ultimii 9 ani. Aceasta evaluare atesta nivelul de pregatire al elevilor de 15 ani la matematica, stiinte si citire. Potrivit testarii PISA, procentul de analfabetism functional din Romania este de 44%, in crestere fata de 2015, cand a avut loc ultima evaluare de acest tip.