MAZARS: Romania se pregateste sa aplice Directiva UE privind transparenta salariala Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de AG&F 20 Oct 2025 09:35
O noua analiza evidentiaza modul in care Belgia, Finlanda, Suedia si alte tari dau tonul in reducerea diferentei salariale intre femei si barbati - si ce poate invata Romania din experienta lor.
Se asteapta ca Romania sa publice in perioada urmatoare un proiect de lege pentru transpunerea Directivei UE privind transparenta salariala (Directiva (UE) 2023/970), termenul limita fiind 7 iunie 2026. O analiza comparativa a sapte state membre UE - Belgia, Finlanda, Irlanda, Suedia, Tarile de Jos, Lituania si Polonia - arata cum aceste tari au inceput deja sa integreze transparenta salariala in legislatia nationala si ofera perspective valoroase asupra modului in care Romania ar putea aborda transpunerea directivei.
Adoptata in mai 2023, Directiva UE privind transparenta salariala este o initiativa emblematica menita sa reduca diferentele de remunerare intre femei si barbati. Prin promovarea principiului "salariu egal pentru munca egala”, Directiva introduce obligatii de raportare, acces sporit la informatii salariale pentru angajati si masuri concrete pentru asigurarea echitatii salariale in toate statele membre.
"Romania are acum oportunitatea de a demonstra ca egalitatea salariala reprezinta un principiu de baza al sistemelor de remunerare si ca transparenta salariala este un pilon firesc, care reflecta realitatile economice si sociale ale tarii - oferind astfel un exemplu puternic in regiune”, a declarat Florina Andra Ilie, Senior Manager, HR & ESG Advisory, Forvis Mazars in Romania. „Invatand din modul in care alte state membre au transpus Directiva, Romania poate evita capcanele frecvente, poate asigura o transparenta autentica la toate nivelurile si poate crea valoare durabila atat pentru angajati, cat si pentru angajatori”.

Principalele constatari din Europa
Transparenta salariala in recrutare - Belgia si Lituania solicita indicarea directa a intervalelor salariale in anunturile de angajare, in timp ce Finlanda, Irlanda, Polonia, Suedia si Tarile de Jos permit comunicarea acestora intr-o etapa ulterioara a procesului de recrutare. Polonia a stabilit un termen anticipat pentru implementarea prevederilor referitoare la transparenta salariala in procesul de recrutare - 24 decembrie 2025, cu sase luni inainte de termenul general de transpunere la nivelul Uniunii Europene, din iunie 2026.
Interdictia privind istoricul salarial - Toate cele sapte tari interzic angajatorilor sa solicite informatii despre salariile anterioare ale candidatilor, pentru a preveni perpetuarea inegalitatilor salariale.
Evaluarea muncii de valoare egala - Belgia, Finlanda, Lituania, Tarile de Jos si Suedia impun angajatorilor utilizarea unor criterii clare - precum competentele, efortul, responsabilitatea si conditiile de munca - la stabilirea salariilor. Suedia merge mai departe, integrand aceste criterii in audituri anuale de echitate salariala.
Transparenta salariala cu protectia datelor - Angajatorii trebuie sa partajeze datele salariale in conditii de siguranta, sa anonimizeze sau sa agregheze comparatiile si sa limiteze divulgarea informatiilor. Finlanda, Irlanda si Suedia integreaza explicit cerintele GDPR in raportarile si auditul salarial, in timp ce Lituania si Belgia asigura conformitatea prin aplicarea principiilor generale ale GDPR sau prin mecanisme interne de supraveghere.
Dreptul la informare - Belgia, Finlanda, Lituania, Tarile de Jos si Suedia prevad acest drept in proiectele de lege, de regula insotit de obligatia de a raspunde in termen de doua luni si de reamintiri anuale. Finlanda si Suedia ofera garantii solide privind protectia vietii private, Suedia extinzand acest drept si la fostii angajati.
Obligatii de raportare - Finlanda, Suedia si Tarile de Jos respecta indeaproape directiva, cu raportarea diferentei salariale intre sexe in etape, in functie de dimensiunea companiei. Lituania impune masuri corective daca diferentele nejustificate depasesc 5%. Belgia utilizeaza un model de raportare centralizat. Lituania a introdus un mecanism corectiv prin care angajatorii sunt obligati sa remedieze, in termen de sase luni, diferentele nejustificate de peste 5%; in caz contrar, acestia vor fi supusi unor evaluari comune obligatorii ale nivelurilor de remunerare.
Sanctiuni - Aplicarea legii variaza: Finlanda poate aplica amenzi de pana la 80.000 €, Tarile de Jos pot impune penalitati de peste 10.000 €, iar Polonia sanctioneaza angajatorii care nu includ informatii salariale in anunturile de job.

Ce inseamna acest lucru pentru Romania
Desi Romania nu si-a publicat inca proiectul de lege, se asteapta ca guvernul sa se bazeze pe un mix intre obligatiile UE si prioritatile interne. Observarea modelelor altor tari ofera Romaniei perspective practice de a concepe un cadru echilibrat - unul care sa consolideze increderea angajatilor, sa ofere mediului de afaceri indrumari clare privind conformarea si sa imbunatateasca reputatia tarii in privinta practicilor de munca corecte si transparente.
"Transparenta salariala nu ar trebui perceputa ca o povara legislativa, ci ca o oportunitate pentru companiile romanesti de a da exemplu”, a adaugat Florina Andra Ilie. „Salariile stabilite prin practici corecte si transparente sporesc retentia angajatilor, construiesc incredere si ofera un avantaj competitiv atat in fata angajatilor, cat si a investitorilor”.

Pasii urmatori
Angajatorii din Romania sunt incurajati sa inceapa pregatirile inca de pe acum, prin revizuirea structurilor salariale, auditarea practicilor de recrutare si alinierea tuturor proceselor conexe, pentru a fi pregatiti sa respecte cerintele de conformare imediat ce legea nationala va fi publicata.
O analiza comparativa completa a celor sapte tari UE poate fi consultata aici.