Ercorom Trend a realizat cele mai importante exporturi de utilaje Murat Imprimare
Producatori & Furnizori 04 Dec 2008 03:00


Ali Gevat (28 de ani)

Functia/Firma: manager al Ercorom Trend;
Studii: Universitatea Politehnica, sectia IMST;
Experienta profesionala: 6 ani in domeniul utilajelor pentru tamplarie;
Hobby: calatorii. 

Ercorom Trend a fost infiintata in septembrie 2004, preluand activitatea firmei Murat, in Romania. Aceasta comercializa utilaje pe piata locala din anul 2000, participand succesiv la editiile targului Construct Expo Ambient. "La inceput, a fost putin mai dificil pentru noi, dat fiind faptul ca era vorba despre o oferta de produse fabricate in Turcia. Toata lumea era reticenta. Ulterior, am reusit sa demonstram beneficiarilor ca nu au niciun fel de problema legata de utilaje (cu alte cuvinte, acestea se caracterizau printr-o fiabilitate optima).

Au existat, ce e drept si firme care vindeau echipamente de provenienta turceasca avand anumite deficiente, ba chiar mai mult decat atat, nu ofereau nici service-ul necesar, insa, treptat, prin adoptarea unei strategii potrivite de marketing, nu am mai fost confundati cu acestia. Astfel, vanzarile au inceput sa se majoreze de la an la an: in 2004, am avut o cifra de afaceri modesta, in 2005, aceasta a crescut, iar in 2006 veniturile s-au dublat. Anul trecut, compania a obtinut venituri de 4,5 milioane de euro, pentru 2008 estimarile fiind de 5,5 milioane de euro. In 2007, desi ne-am fi asteptat ca vanzarile sa sporeasca in mod semnificativ, acest lucru nu s-a intamplat, piata ajungand, din punctul nostru de vedere, la saturatie", declara Ali Gevat, director general al companiei. Vanzarile societatii Ercorom Trend au fost efectuate, de-a lungul timpului, catre parteneri din Capitala (in proportie de 50%), masina pentru debavurare tip CNC fiind cel mai bine comercializat produs, cu o pondere de 25% din comenzi. In 2007, societatea a livrat, mai ales, echipamente pentru productia de tamplarie din PVC, acestea detinand o cota de 80% din vanzarile totale. Strategia de dezvoltare a impus realizarea de investitii in valoare de 1,5 milioane de euro, destinate constructiei unui nou sediu in localitatea Ciorogarla (judetul Ilfov), pe un teren cu o suprafata de 8.000 mp.

Echipe profesioniste de vanzari

La Construct Expo Ambient, societatea a prezentat utilaje de prelucrare a profilelor din PVC/aluminiu, precum si diverse echipamente destinate productiei de tamplarie termoizolanta (centre de prelucrare tip CNC si compresoare cu surub, echipamente Murat Makine, Dalgarkiram si Inter Grup). "Din 2004 si pana in prezent, piata romaneasca de tamplarie termoizolanta a evoluat satisfacator, astfel incat vanzarile de utilaje au fost peste asteptarile noastre. Oricum, am reusit sa livram mult mai multe echipamente in comparatie cu celelalte tari din regiune, unde sunt distribuite, de asemenea, utilaje Murat. De altfel, am tinut tot timpul pasul cu filiala din Federatia Rusa, desi aceasta tara este, ca suprafata, mult mai mare. Fata de state precum Bulgaria, Ungaria sau Republica Moldova, au fost comercializate mult mai multe utilaje decat ne-am fi asteptat. Poate ca acest succes se datoreaza si echipei care a fost pregatita in domeniul vanzarilor aici, in Romania", afirma Ali Gevat. La inceput, compania Ercorom Trend a avut o singura echipa, alcatuita din doua persoane, din care una era chiar administratorul societatii. "Am parcurs sute de mii de kilometri in toata tara, pentru a discuta personal cu potentialii beneficiari si pentru a le explica avantajele folosirii produselor noastre. Dat fiind faptul ca infrastructura de transport este deficitara, ne lua foarte mult timp sa ajungem in fiecare colt de tara si, cu toate acestea, nu am renuntat la ideea de a ne deplasa la firmele care ar fi putut achizitiona echipamentele noastre. In momentul de fata, lucrurile au evoluat mult, insa, prin anul 2005, de exemplu, am intampinat o serie de probleme legate de birocratie. Adica, in momentul in care beneficiarul se adresa unei firme de leasing pentru achizitia unor echipamente de la compania noastra prin acest sistem, toata lumea se dovedea reticenta. Actualmente, aproximativ 60% din vanzari se realizeaza prin acest sistem si nu mai avem niciun fel de probleme, ceea ce denota faptul ca lucrurile au evoluat foarte mult, cel putin la nivel de mentalitate. Bransa furnizorilor de utilaje pentru executia de ferestre/usi reprezinta un mediu de afaceri relativ nou pe piata autohtona, fiind disponibili foarte putini specialisti. Pe de alta parte, angajatii unor societati pentru care am livrat utilaje le folosesc la un potential redus (circa jumatate din capacitate). De aceea, noii angajati ai companiei noastre au urmat cursuri de specializare in Turcia pentru a acorda consultanta de specialitate. In principiu, utilizam personal cu varsta sub 30 de ani, intrucat tinerii dau dovada de mai multa flexibilitate", a subliniat Ali Gevat.

Saturatie a pietei locale de tamplarie

In ceea ce priveste scaderea pietei, in ansamblu, directorul general al Ercorom Trend este de parere ca asistam la primele semne ale unui proces de saturatie. “Ne-am asteptat ca piata sa mai evolueze pentru o scurta perioada de timp, din momentul in care ne-am inceput afacerea. Prin natura activitatii mele, intru in contact cu foarte multi beneficiari, producatori de tamplarie termoizolanta, iar acestia imi spun ca, daca intre anii 2004 - 2006, montau numai ferestre, acum instaleaza aproape exclusiv ansambluri pentru inchiderea de balcoane. De asemenea, sunt si foarte multi producatori mari de tamplarie, avand capacitati de 600 unitati/zi, care deservesc un palier divers de clienti, produsele realizate in nordul tarii fiind livrate chiar si in sudul Romaniei, de exemplu. Distanta nu mai este acum chiar atat de importanta, urmarindu-se exclusiv parametrul de eficienta al vanzarilor, iar acest fenomen reprezinta un alt factor determinant in scaderea solicitarilor de utilaje. Totodata, sunt si foarte multe ateliere mici de tamplarie termoizolanta care au dat faliment. E posibil sa nu existe nici suficienti bani, beneficiarii finali accesand credite pe care, acum, nu le mai pot restitui. Din aceste considerente, nu se mai gandesc sa-si inlocuiasca si vechea tamplarie cu una termoizolanta. Pana in prezent, nu a putut da nimeni o explicatie relevanta pentru scaderea vanzarilor de ferestre si usi termoizolante. Inainte, importam cam 6 autocamioane de utilaje pe luna, iar acum nivelul a scazut la jumatate. O alta problema este aceea ca, daca intr-o perioada oarecare se monteaza mai putine ferestre, noi, in calitate de vanzatori de utilaje, nu resimtim imediat acest lucru, ci cam peste 4-5 luni. Invers, in situatia in care cererea de ferestre creste, se constata, in acelasi termen, un fenomen de majorare a livrarilor de utilaje. Astfel, speram ca in lunile octombrie-noiembrie sa putem recupera diferentele, insa, in momentul de fata, compania noastra se afla, din punct de vedere al vanzarilor, in scadere", subliniaza Ali Gevat.

Parteneri la nivel national

Principalii beneficiari ai Ercorom Trend sunt reprezentati de societatile: International Benga Company, Arcom, Pro Confort si Milenium (din Bucuresti), Bombardier, Magnicom KnoxCris Antistress si Windtherm (din Brasov), Izotec si ADF Prod - Piatra Neamt, Itacon - Suceava, Romest Gealan - Iasi, Ely Emanuel - Suceava, Cora Continental - Corabia, Win Impex - Craiova, Stial Invest, Zack Com Impex (din Constanta), Eldek Prod RomAlumil StialMet - Galati, Total Plast - Timisoara etc. "Suntem putin dezamagiti de evolutia actuala a pietei, insa incercam sa facem fata situatiei prin diversificarea gamei promovate. De asemenea, trebuie sa intelegem exact care sunt cerintele si tendintele pietei din Romania, pentru a ne putea adapta exigentelor respective. Comercializam si utilaje care au capacitatea de a executa o serie de operatii nesolicitate de beneficiari, iar in acest caz, adaptam produsul respectiv pentru piata romaneasca. De asemenea, in ultima vreme, in Romania, pretentiile salariale ale angajatilor din domeniul tamplariei termoizolante au crescut foarte mult. Salariile fiind foarte mari, firmele nu vor mai investi foarte mult in forta de munca, ci in utilaje", incheie Ali Gevat.
***
Activitatea societatii Murat, din Turcia, a inceput in anul 1980. Initial, au fost produse numai utilaje pentru debitare. In Turcia, la acea vreme, a existat, insa, un aflux de muncitori repatriati din Germania, care se intorceau cu idei inovatoare. Fiind o cerere semnificativa, administratorul firmei Murat si-a diversificat productia si a inceput sa comercializeze mai multe tipuri de utilaje. In prezent, compania s-a asociat cu firma Elumatec - Germania, care detine 52% din actiunile societatii. Compania are doua reprezentante in Rusia, respectiv Ucraina, iar actualmente, Ercorom Trend negociaza obtinerea distributiei si in Republica Moldova. Vanzarile de echipamente Murat au un trend ascendent si in tari aflate in curs de dezvoltare, precum Iran, Irak sau Africa de Sud. Cele mai reprezentative produse din oferta Ercorom Trend, recent introduse pe piata din Romania, sunt: masina pentru colturi de tip CNC CN - 772 (cu patru axe si patru servomotoare), echipamentul pentru procesarea aluminiului pentru paneluri compozite de tip CNC ND - 200 si KD-664 (utilaj de sudare la 4 capete, cu o capacitate de prelucrare de 150 de u.f./schimb si debavurare direct din lipire).