Deloitte: Criteriile de compatibilitate intre inlesnirea la plata si OUG 69/2020 Imprimare
Punct de vedere Publicat de Stelian DINCA 19 Oct 2020 13:06
La cateva luni distanta de la aparitia Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) nr. 69/2020, prin intermediul careia contribuabilii pot beneficia de anularea dobanzilor si penalitatilor aferente obligatiilor bugetare restante la 31 martie 2020, Ministerul Finantelor Publice vine cu un nou proiect de OUG, menit sa combata efectele pandemiei de COVID-19, care au generat dificultati financiare operatorilor economici din toate domeniile. Totodata, prin acest proiect, autoritatile propun o alternativa la masurile fiscale adoptate dupa intrarea in starea de urgenta, pentru care perioada de aplicare inceteaza la data de 25 octombrie 2020.
Potrivit proiectului de ordonanta, Guvernul introduce o noua facilitate care consta in inlesnirea la plata pentru contribuabilii care au acumulat obligatii fiscale ulterior declararii starii de urgenta, respectiv dupa data de 16 martie 2020. Acestia vor avea posibilitatea sa solicite esalonarea la plata a acestor sume, pe o perioada de pana la 12 luni, fara a fi obligati sa constituie garantii in acest scop. Un alt avantaj consta in faptul ca solicitantul isi va stabili singur calendarul de rambursare pe perioada esalonarii.
Desi, in prezent, Codul de procedura fiscala reglementeaza amplu esalonarea la plata, prevederile noului proiect sunt semnificativ diferite fata de cele anterioare, intrucat aceasta facilitate se doreste a fi mai usor de accesat, pentru a limita efectele negative generate de pandemia de COVID-19 si pentru a oferi un sprijin real contribuabililor grav afectati.
Asadar, noua procedura a esalonarii, derogatorie si mult simplificata fata de cea existenta, aduce o serie de beneficii contribuabililor care au acumulat obligatii fiscale incepand cu data de 16 martie 2020, insa cu anumite conditii: sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala; sa nu se regaseasca in procedura de insolventa sau dizolvare; sa aiba depuse toate declaratiile fiscale la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Conform proiectului, facilitatea se acorda pe o perioada de 12 luni, cu rate egale sau inegale, in functie de modalitatea propusa de contribuabil in graficul de esalonare.
Care este termenul de depunere a cererii de esalonare?
Din punct de vedere procedural, este important de retinut faptul ca cererea contribuabililor poate fi depusa pana la data de 15 decembrie 2020 si vizeaza toate obligatiile bugetare acumulate incepand cu 16 martie pana la data depunerii solicitarii. Fac exceptie de la aceasta regula companiile care sunt supuse unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei. Acestea din urma vor putea beneficia de esalonarea la plata a sumelor stabilite in cadrul inspectiei fiscale daca indeplinesc conditiile mentionate mai sus si depun cererea de esalonare la plata in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.
Poate cel mai important aspect la aceasta noua procedura este faptul ca inlesnirea la plata se acorda fara a fi necesara constituirea de garantii. Aceasta cerinta, valabila in procedura actuala, reprezinta principala bariera in accesarea facilitatii de esalonare.
Totusi, trebuie mentionat ca, pe perioada pentru care se acorda inlesnirea, contribuabilul va datora dobanzi pentru obligatiile fiscale esalonate, de 0,02% pe zi. Dobanzile se calculeaza pentru fiecare rata din graficul de plata, incepand cu data emiterii deciziei de esalonare si pana la termenul de plata sau data achitarii ratei.
Masura este, cu siguranta, benefica pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19 asupra societatilor comerciale, dar ramane de vazut in ce masura va contribui la revigorarea economiei romanesti. In plus, mai sunt necesare lamuriri pe anumite aspecte, printre care este si cel legat de compatibilitatea dintre inlesnirea la plata, prevazuta de noul proiect, si OUG 69/2020, tinand cont de faptul ca, cel putin in teorie, de facilitatea fiscala reprezentata de anularea obligatiilor fiscale accesorii prevazuta de OUG 69/2020 pot beneficia si contribuabilii care au obtinut o esalonare la plata in temeiul Codului de procedura fiscala.
Clarificarea aspectelor mentionate, fie prin practica autoritatii fiscale, fie prin modificarea proiectului de Ordonanta, ar creste eficienta masurilor anuntate.
 
Material de opinie de Vlad Vatavu (foto), Manager Taxe Directe, Deloitte Romania, si Mircea Farcau, Senior Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal