Bergerat Monnoyeur: Piata de utilaje din Romania poate creste si de 3-4 ori |
![]() |
Utilaje & Echipamente Publicat de AG&F 04 Aug 2025 06:25 |
![]() Bergerat Monnoyeur este unul dintre principalii parteneri in vanzarea, inchirierea si service-ul utilajelor Cat. Intre cele doua companii se deruleaza un parteneriat istoric bazat pe incredere, performanta si viziune pe termen lung. Romania este o piata importanta pentru cele doua mari grupuri internationale, care, desi se afla intr-o perioada de scadere, are potentialul de a atinge chiar si 10.000 de utilaje anual, in caz de predictibilitate economica si o crestere PIB de 5%, care este posibila.
Interviu cu Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur Romania si Republica Moldova.
- Care este elementul esential al evenimentului "Zilele Portilor Deschise", pe care l-ati organizat cu ocazia implinirii a 100 de ani Cat?
- Traim intr-o lume digitala, in care totul se schimba, iar viteza si modul in care se analizeaza informatia sunt din ce in ce mai importante. Venim cu un nou concept de comunicare intre masini si operatori, dar si intre operatori, masini si antreprenori, un nou concept de comunicare intre masina, operator, antreprenor si Bergerat Monnoyeur. Acest element este nou si vechi, in acelasi timp. Ce este nou, este nivelul la care am adus acest mod de comunicare si de digitalizare a informatiei. Vom propune, incepand din acest an, rapoarte inclusiv cu alerte pentru antreprenori. Vor putea sa vada modul in care functioneaza utilajul respectiv, la ce parametri, astfel incat sa fie cat mai eficient si sa poata sa faca fata concurentei din ce in ce mai puternice de pe piata constructiilor.
![]() - Despre ce este vorba, concret?
- In Romania, utilajele lucreaza, in medie, cu 20% mai putine ore decat media Comunitatii Europene. O alta problema este ca timpul de lucru la ralanti este cu 50-60% peste media europeana. Deci sunt cazuri in care aceste utilaje nu sunt folosite eficient. Cand ne uitam la aceste statistici, tragem concluzia ca e ceva in neregula si aici intervine partea noastra de consiliere. Sunt cazuri in care, pur si simplu, masina sta cu motorul pornit. In alte tari, timpul de ralanti este undeva intre 10-12%, la noi este de 30%, poate mai mult. De aceea am pus la punct niste contracte in care asiguram conectivitate si rapoarte pentru clientul respectiv: le vom trimite alerte, vom anunta ca masina nu a lucrat suficiente ore sau ca are zeci de ore lucrate la ralanti. Mersul la ralanti uzeaza mai mult motorul decat mersul in regim normal. Apar astfel, costuri inutile, iar noi ne dorim sa ii sprijinim pe antreprenori sa le evite. Noi propunem acest nivel de alerte, insa, in final, decizia apartine antreprenorului. In mod normal, ar trebui sa fie contra cost, dar noi o vom face gratuit in Romania. Daca ei vor castiga bani, vor aprecia aceste servicii pe care le oferim si noi vom castiga, la randul nostru.
- Unde se situeaza, in acest moment, piata utilajelor de constructii in Romania?
- In 2023 am avut un maxim al pietei de utilaje de cand avem cifre despre aceasta piata, cu valori undeva la 4.200 de utilaje noi vandute in Romania, dar diminuarea subventiilor europene a dus la o scadere cu aproximativ 30% a pietei in 2024. Multi poate au crezut ca este o piata care revine la normal, dar noi am anticipat - si asta am spus-o si anul trecut - ca piata va continua sa scada. Avem niste indicatori foarte clari si anume numarul de ore de functionare a utilajelor. Suntem lideri de piata, avem posibilitatea sa urmarim modul in care lucreaza masinile, orele lor de functionare, iar acest numar de ore este sub media europeana. In ultimii zece ani, pana in 2023, aproximativ jumatate din utilajele vandute in Romania au fost cumparate cu subventii europene. Mult mai important pentru noi si pentru tara, in acelasi timp, a fost modul de incarcare a acestor utilaje, care este, in continuare departe de a fi optima. A fost unul din motivele care ne-a dus sa facem noi ipoteze de evolutie a pietei de utilaje in Romania. Dupa primele 4 luni din 2025, piata din Romania inregistreaza un regres de 25% fata de 2024, un declin asteptat, numai ca amploarea lui este ceva mai mare decat ceea ce am anticipat noi pentru acest an. Mizasem pe o piata intre minus 15% si minus 20%, in comparatie cu anul 2024. Ceea ce pot sa spun cu siguranta este ca pe piata utilajelor din Romania exista potential de crestere, pana la undeva intre 8.000 si 10.000 de utilaje pe an, de trei - patru ori mai mult decat in momentul de fata. Acesta este modul in care noi vedem Romania, este foarte important, la fel cum sunt importante si planurile pe termen lung in business. Orice ar fi, Bergerat Monnoyeur va sustine intotdeauna Romania si potentialul pe care aceasta tara il are.
![]() - Se lucreaza suficient, in Romania, pentru a atinge acest potential al pietei de utilaje?
- Antreprenorii care sunt prezenti in Romania, construiesc mult mai repede. Acum nu mai avem nevoie de ani de zile ca sa construim 30-40 km de autostrada. Faptul ca au fost impartite pe segmente mai mici, ca se poate lucra din mai multe parti, este un lucru foarte bun pentru Romania. Insa, disponibilitatea fondurilor este esentiala. Vin bani europeni, dar trebuie sa existe si capacitatea de a cofinanta proiectele de investitii. Si, in plus, avem nevoie de investitii, iar pentru asta trebuie predictibilitate si forta de munca inalt calificata. Noi investim, spre exemplu, in calificarea mecanicilor, peste o suta de ore de training pe an. Avem un sistem cu diagnosticarea la distanta si inclusiv cu repararea la distanta a utilajelor. Astfel, se castiga timp si bani. Avem curajul si am inscris operatori din Romania pentru competitia mondiala a operatorilor care manevreaza utilaje. Dar avem nevoie, in continuare, de oameni care sunt pregatiti, iar acest lucru este valabil nu numai in domeniul utilajelor de constructii.
- Ce initiative aveti, la nivel de grup, pentru a tine pasul cu normele de sustenabilitate si decarbonizare?
- Suntem total aliniati cu aceste norme. Caterpillar a demonstrat, de-a lungul timpului, ca este un pionier al inovatiei si a tot ceea ce inseamna promovarea de solutii, tehnologii, moduri de lucru, astfel incat acestea sa fie cat mai eficiente si sa respecte intotdeauna normele de poluare. Suntem, mai mult ca niciodata, antrenati in acest program si un prim exemplu este chiar Cat® Fuel Promise - o garantie contractuala pentru consumul de combustibil, disponibila pe o selectie de utilaje, care este un prim pas in a ne apropia de normele care sunt impuse de Uniunea Europeana. In plus, avem variante in care motoarele utilajelor noastre pot folosi combustibili prietenosi cu mediul. Suntem, de asemenea, angrenati in dezvoltarea si diversificarea produselor si utilajelor electrice sau hibride. Asadar, suntem cu totul aliniati la normele europene privind decarbonizarea.
|