Agenda Constructiilor
Luni, 13 Mai 2024
STIHL
Home - Stiri - Sustenabilitate - AFEER: Noua OUG 118/2021 poate duce la cresteri de pret sau chiar lipsa de energie
AFEER: Noua OUG 118/2021 poate duce la cresteri de pret sau chiar lipsa de energie
Sustenabilitate & CSR Publicat de Stelian DINCA 22 Oct 2021 09:16
Asociatia Furnizorilor de Energie din Romania - AFEER solicita participarea, alaturi de reprezentantii celorlalti actori din sectorul energetic, la dezbaterile din comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor ale OUG 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022.
”Este necesara o consultare cat mai larga a specialistilor din domeniul energetic, inainte de a lua decizii ce influenteaza activitatea in sector”, a declarat domnul Laurentiu Urluescu, presedintele AFEER. ”Limitarea efectelor cresterilor de preturi la energie electrica si gaze naturale la clientii finali prin compensarea unor sume din facturi este o metoda corecta, venita atat in sprijinul populatiei, cat si al companiilor, multe grav afectate atat de criza sanitara provocata de COVID-19 cat si de criza energetica aflata in desfasurare. Totusi, ne exprimam ingrijorarea ca, prin modalitatea de aplicare a acestor compensari, se vor crea probleme in plus in sectorul energetic. De aceea am cerut sa fim consultati si sa participam la dezbaterile privind OUG 118/2021 din comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor, pentru a preintampina aspectele neclare sau discutabile din acest act normativ”, a mai spus domnul Laurentiu Urluescu.
Una dintre neclaritati se refera la modul in care furnizorii de energie electrica si gaze naturale isi vor recupera sumele alocate. Legislatia, inclusiv in varianta OUG 118/2021 adoptata in Senat, este destul de imprecisa, avand in vedere ca nu se prevede foarte clar de unde si cand se recupereaza sumele compensate. In plus, reprezentantii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) au declarat ca este imposibil ca angajatii ANRE sa reuseasca sa verifice, in fiecare luna, aproximativ 7 milioane de facturi, o conditie esentiala pentru recuperarea sumelor de catre furnizori. O prelungire a termenelor in care se pot recupera banii poate avea consecinte absolut nefaste: furnizorii ar putea avea probleme cu lichiditatile, ceea ce ar putea conduce la imposibilitatea platii facturilor catre distribuitorii, transportatorii si producatorii de energie electrica si gaze naturale, precum si catre bugetul statului (TVA si accize). ”Un blocaj financiar in plina iarna ar fi devastator pentru siguranta sistemului energetic national”, a declarat domnul Ion Lungu, directorul executiv al AFEER.Trebuie amintit faptul ca asemenea blocaje au determinat atat in Romania cat si in alte state europene, de ex. Anglia si Cehia, insolventa sau falimentul unor importanti furnizori de energie.
O alta problema se refera la amanarea platii facturilor de catre consumatorii vulnerabili. Deocamdata nu se cunoaste cine sunt consumatorii vulnerabili, pentru a putea beneficia de posibilitatea de a-si amana plata facturilor la energie electrica si gaze naturale. ”De aceea solicitam o urgentare in stabilirea acestor persoane, pentru a putea beneficia de aceasta facilitate si o comunicare operativa a acestor liste catre furnizorii de energie”, a mai spus presedintele AFEER.
OUG 118/2021 si modificarile aduse in Senat la acest act normativ prevad o marja de 5% pentru toti operatorii din piata care vand energie si o supraimpozitare cu 80% a venitului suplimentar realizat de producatori rezultat din diferenta dintre pretul de vanzare al energiei electrice si pretul de 450 lei/MWh. ”Aceasta supraimpozitare poate conduce, pe termen scurt, la o crestere artificiala a preturilor de vanzare pe piata angro si la lipsa unei cantitati de energie din piata. Mai mult, supraimpozitarea, care nu tine seama de profitul real al unui producator, poate conduce la intrarea in incapacitate de plata a unora dintre ei, in special a celor care utilizeaza combustibil fosil”, a mai spus domnul Laurentiu Urluescu.
Acest mod de impozitare creste riscul privind siguranta in alimentarea cu energie electrica si gaze naturale, in prag de iarna. Se poate accentua penuria pe piata de energie, ceea ce ar conduce la o crestere a necesarului de import din tarile in care nu exista aceasta supraimpozitare. Din pacate, capacitatea de import este limitata si, in plus, se prefigureaza probleme in alimentarea cu energie si la nivelul UE. In final, se poate ajunge chiar si la deconectari de consumatori.
Pe termen lung, supraimpozitarea este un puternic semnal negativ pentru investitori, periclitand increderea acestora si angajamentele Romaniei din PNIESC cu privire la investitiile in capacitati de producere a energiei electrice nepoluante sau mai putin poluante, care sa le inlocuiasca partial pe cele ce utilizeaza carbunele ca si combustibil.
”Sprijinul pentru consumatorii finali reprezinta o decizie benefica, pe care o apreciem, dar consideram ca autoritatile trebuie sa se limiteze la acesta, fara sa intervina pe piata angro de energie electrica si gaze naturale”, a mai spus domnul Ion Lungu.
Pe termen mediu si lung consideram necesare actiuni urgente ale autoritatilor prin care sa se sustina dezvoltarea a unor noi capacitate de productie, care sa asigure echilibrul intre cerere si oferta in Romania.
 
RAWLPLUGABONARE REVISTEALLBIMSISECAMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ERBASU CONSTRUCT
noark
quadratum
viarom
CONCEPT STRUCTURE
MAKITA
siniat
ness project
concelex
EDIT-Structural
rigips
strabag nivel 1
leviatan
CDS
theda mar
Acvatot 2019
Ubitech

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
INNOCONSTRUCT2024
top 500
top 500
ef-de-n
econet
ROGBC 2016
AICPS_30

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander