Agenda Constructiilor
Vineri, 29 Martie 2024
Frontale
Home
BAUMIT: Peste 300.000 tone de mortare uscate, produse la noua fabrica Imprimare Email
Izolatii & Finisaje 25 Feb 2010 10:20

Laurentiu Lupusor (50 de ani)

Functia/Firma: director general al Baumit Romania Com;
Studii: Facultatea de Constructii Hidrotehnice, Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti;
Experienta profesionala: 25 ani in domeniul constructiilor;
Hobby-uri: filatelie, sport.
Concernul international Baumit, din Austria, se pozitioneaza in topul furnizorilor mondiali de materiale de constructii, cu o cifra medie de afaceri de aproximativ 750 de milioane de euro. Detinand 32 de fabrici de mortare uscate, holdingul ocupa pozitia a treia la nivel european in acest segment de activitate. Strategia pe termen scurt prevede alocarea, pana in 2013, a unor fonduri semnificative pentru investitii, in vederea extinderii capacitatilor de productie existente. In anul 1995 a fost infiintata reprezentanta din Romania, care lucreaza, in acest moment, cu doua capacitati de productie, in Bucuresti si Teius (judetul Alba). Inca de la demararea activitatii, subsidiara locala s-a remarcat printr-una dintre cele mai active prezente de pe piata de profil, reusind in cei 15 ani de activitate sa castige cote importante in toate sectoarele de activitate.

- Cum caracterizati situatia generala a industriei materialelor de constructii?
- Criza economica pe care o traverseaza in prezent economia mondiala s-a repercutat puternic asupra cifrelor de afaceri ale firmelor din domeniul constructiilor. De asemenea, recesiunea a determinat o diminuare semnificativa a volumelor de marfa livrata. O analiza realizata recent de specialistii nostri indica faptul ca, in 2009, am inregistrat, ca toate marile companii din bransa, o reducere a cantitatilor livrate situata intre 15% si 20%. Din punct de vedere al structurii, s-a remarcat o scadere mai mare a volumelor de vanzari pe segmentul mortarelor uscate grosiere (-30%), in vreme ce situatia a fost cu mult mai buna in ceea ce priveste sistemele de finisare (tencuieli decorative, vopsele, grunduri etc.), unde reducerile au fost de maximum 10%.
- Care este cauza acestor contractii vizibile ale cererii?
- Daca se doreste o explicatie generica, aceea ar putea fi constituita de lipsa investitiilor. Totusi, o cercetare mai amanuntita releva anumite aspecte specifice economiei din Romania. Astfel, daca in Spania fenomenul de "bubble" imobiliar a avut o cauza strict speculativa, coroborata cu strategia de sustinere demografica promovata de guvernul de la Madrid, pe plan local preturile au fost sustinute de marele dezechilibru dintre cerere si oferta. De aceea, este oarecum nefiresc faptul ca solicitarile de materiale de constructii au scazut atat de mult, de vreme ce toate capacitatile de productie actuale nu acopera mai mult de 25% din cantitatea necesara, conform statisticilor oficiale. Se revine, astfel, la problema finantarii si la faptul ca aceasta cerere uriasa are un nivel extrem de precar de solvabilitate. Asadar, consideram ca solutia de revigorare a industriei constructiilor prin incurajarea reluarii activitatii in sectorul rezidential nu are sustinere practica, iar acest lucru se vede chiar si din lipsa proiectelor pentru astfel de lucrari. Alte domenii deficitare sunt cel comercial (cu o rata de acoperire nationala de maximum 30%), al statiilor de distributie a carburantilor (cu un grad de saturare, conform rapoartelor internationale, de numai 40%), domenii unde in viitor se va concentra atentia dezvoltatorilor. Din pacate, se manifesta si un fenomen de respingere a firmelor din aceasta categorie, receptate in mod gresit ca fiind principalele generatoare ale crizei actuale, uitandu-se realitatea ca, de fapt, sunt singurele ce au capacitatea de a mobiliza fondurile necesare. Deocamdata, cei mai multi dezvoltatori s-au retras, astfel incat probabilitatea aparitiei de lucrari de mari dimensiuni este minima si va ramane astfel pana se va intelege in mod corect modalitatea de functionare a mecanismului modern de promovare a lucrarilor de constructii.
- Exista motive pentru care in Romania criza s-ar putea prelungi, in raport cu situatia inregistrata in alte state membre UE?
- Acest lucru este foarte probabil. Daca din punct de vedere al evolutiilor specifice ultimilor trei ani lucrurile sunt oarecum asemanatoare, comparand realitatea locala cu cea din statele mai dezvoltate ale UE, unde s-au consemnat cresteri puternice in intervalul 2007 - 2008 (urmate de scaderi similare in 2009), diferentele apar daca se analizeaza anvergura acestor tendinte. Astfel, in statele puternic industrializate din Europa diferentele au fost relativ mici, cresterile de 3% fiind urmate de o scadere la acelasi nivel, in vreme ce in Romania intregul fenomen s-a multiplicat de 10 ori, ajungandu-se la situatii aberante atat in ceea ce priveste ritmul de sporire, cat si cel de depreciere. Toate acestea induc ideea ca revenirea economiei autohtone va fi mult mai dificila si se va petrece intr-un ritm lent.
- In conditiile date, cum se reflecta strategia de investitii adoptata la nivel de grup in dezvoltarea activitatii Baumit Romania?
- In continuare, managementul concernului priveste aceasta regiune cu un interes destul de ridicat, piata locala fiind perceputa drept una interesanta. Acest lucru este demonstrat prin inaugurarea, in luna aprilie 2010, a unei noi unitati de productie a mortarelor uscate, amplasata in zona de vest a Capitalei, in localitatea Bolintin Deal, care a necesitat o investitie in valoare de 20 de milioane de euro. Fabrica va avea o capacitate de 300.000 tone/an si este dotata cu tehnologii de ultima ora, avand randamente deosebite. De asemenea, estimam ca programul de extindere va fi implementat si in continuare, in a doua etapa urmand a pune bazele unei unitati de tencuieli decorative si vopsele. Toata aceasta strategie a fost aplicata in urma unei analize extrem de riguroase a pozitiei detinute in prezent, a potentialului pietei pe termen mediu/lung si a perspectivelor de consolidare pe care le avem. Conform unui studiu realizat recent de institutul de cercetare a pietei GfK, in acest moment Baumit Romania are o cota de 30% pe segmentul mortarelor uscate, iar tendinta curenta este crescatoare. Acest lucru a fost posibil pe fondul eliberarii anumitor segmente, prin restructurarea furnizorilor care nu au putut face fata conditiilor dure ale recesiunii. Evident ca si firma noastra s-a confruntat cu fenomene negative, dar am reusit sa le gestionam printr-un management atent al costurilor, aplicarea unei gestiuni stricte a stocurilor si implementarea unor strategii de plata flexibile si riguroase fiind alte masuri adoptate in acelasi timp.
- Ce efect a avut asupra companiei aplicarea strategiei guvernamentale de reabilitare termica a locuintelor?
- Baumit promoveaza pe piata locala termosisteme incepand cu anul 1995, in prezent ajungandu-se ca multi beneficiari sa puna un semn de echivalenta intre marca noastra si acest tip de produs. Odata cu lansarea programului care prevedea acordarea de facilitati pentru aplicarea respectivei solutii, livrarile noastre s-au majorat simtitor. Totusi, nu ne putem declara complet multumiti de situatia actuala, deoarece pe fondul anumitor lacune legislative, s-a incurajat montajul unor sortimente necorespunzatoare, care nu-si indeplinesc functia de baza si, mai mult, contribuie la deteriorarea imaginii companiilor de mare calibru. Toate acestea au devenit posibile din cauza accentului disproportionat pus pe pret, in defavoarea calitatii, dar se poate afirma ca si cei ce pun in opera sistemele respective nu detin o experienta suficienta. Noi acordam servicii de instruire tehnica extrem de temeinica a partenerilor, pentru a evita aparitia unor erori. Referitor la pret, multe lucrari au fost realizate in conditii improprii, utilizandu-se materiale nepotrivite pentru a se putea incadra in costurile solicitate de beneficiar. De exemplu, in loc de adeziv pentru polistiren, se opteaza pentru varianta destinata montajului de placi ceramice sau se folosesc tencuieli obisnuite, cu toate ca in fisa tehnica se precizeaza, de exemplu, utilizarea de materiale decorative, pe baza de rasini.
- Estimati momentul ce va marca finalizarea crizei si reluarea cresterii in industria constructiilor din Romania.
- Dupa cum am subliniat anterior, este sigur ca domeniul nostru de activitate isi va reveni mult mai greu decat alte ramuri economice, iar cauza principala consta in lipsa unor proiecte, situatie ce reflecta indisponibilitatea resurselor financiare. Din pacate, nici pe termen scurt nu se intrevede o imbunatatire din acest punct de vedere. De aceea, o prognoza realista este aceea conform careia trendul negativ va dura cel putin un an de la declararea oficiala a finalului recesiunii pana cand sectorul constructiilor va inregistra primele cresteri. In aceste conditii, este posibil ca revenirea sa aiba loc in 2011 - intr-o abordare optimista - sau in 2012, daca se opteaza pentru o analiza judicioasa. In acelasi timp, este greu de crezut ca volumul vanzarilor din 2008 va fi atins mai devreme de anul 2014.
 
ALLBIMABONARE REVISTEhiltiRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 180 (Ianuarie-Februarie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
CDS
Ubitech
theda mar
Acvatot 2019
MAKITA
ness project
strabag nivel 1
ERBASU CONSTRUCT
FRONTALE
quadratum
CONCEPT STRUCTURE
rigips
viarom
concelex
noark
leviatan

Parteneri

top 500
AHK 2022
HABITAT
FPSC_2019
ef-de-n
econet
top 500
top 500
ROGBC 2016
AICPS_30

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander