Agenda Constructiilor
Vineri, 29 Martie 2024
Frontale
Home
Academia Industriala: Transformarea digitala va afecta 50% dintre locurile de munca Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 18 Sep 2019 08:44
Aptitudinile care te calificau in trecut pentru un post de conducere nu mai sunt valabile si in prezent. Ceea ce aduce azi succesul unui manager, maine poate sa nu mai insemne nimic, pe fondul schimbarilor radicale pe care o companie le poate face de la o zi la alta si pe fondul unei piete globale din ce in ce mai competitive. Evolutia tehnologica care a luat cu asalt societatea in ultimii ani a facut ca responsabilitatile si competentele sa fie din ce in ce mai complexe si, de cele mai multe ori, experientele anterioare sa nu mai fie atat de relevante. In acest context, intrebarea nu mai este daca angajatii si managerii dintr-o companie au competentele necesare pentru joburile viitorului, ci daca au potentialul necesar pentru a adapta aceste competente noilor cerinte, oricare ar fi acelea. Da, viitorii manageri vor trebui sa invete sa se adapteze. Insa, daca vor sa si aiba succes, trebuie sa isi inteleaga in primul rand propriul rol si abia apoi sa incerce sa inteleaga rolurile celorlalti.
Responsabilitatile se schimba constant odata cu automatizarea si odata cu dezvoltarea din ce in ce mai vizibila a inteligentei artificiale. Echipele de management si cele operative devin din ce in ce mai disparate, iar globalizarea continua sa aduca noi provocari de colaborare. De asemenea, avand in vedere ca in prezent patru generatii diferite lucreaza in paralel (de la traditionalistii generatiei X, la cei din generatia Y sau Z, oamenii au convingeri si valori diferite), un viitor manager va trebui sa stie cum sa gestioneze simultan asteptari extrem de diferite si sa aiba capacitatea de a valorifica diferite stiluri de lucru si experiente.
,,Schimbarea se va intampla atat de repede incat 50% dintre joburile care exista astazi nu vor mai exista in urmatorii 10 ani. Vom trai intr-un mediu care este extrem de schimbator.”, spune Liz Bentley, fondatorul Liz Bentley Associates, o firma de consultanta din domeniul managementului.
Pe fondul acestui flux de schimbari, managerii vor avea nevoie de noi competente. Structurile ierarhice ale trecutului nu vor mai functiona, spune Bentley. Daca privim in jur, vedem ca Liz are dreptate, cele mai multe companii sunt intr-o continua transformare si implementare de noi strategii pentru a atinge cele mai bune rezultate, iar talentele de top se adapteaza deja foarte repede si foarte bine la astfel de schimbari, fara ca acest lucru sa afecteze calitatea muncii lor. Asadar, daca va planificati deja viitoarea cariera manageriala, asigurati-va ca pastrati aceste competente in prim-plan.
,,Tech savvy”: managerul viitorului intelege noile tehnologii si e dornic sa le adopte
,,Tehnologia se va dezvolta alaturi de noi.”, spune Bentley, si nu va exista niciun job care sa fie imun la efectele sale. Desigur, nu vorbim aici de o linie dreapta, ci mai mult de faptul ca tehnologia va deveni un factor permanent la locul de munca. Acest lucru va da nastere unor provocari noi, unor conflicte si oportunitati legate de dezvoltarea competentelor, de roluri, de gestionarea datelor, de confidentialitate etc. Managerii vor trebui sa inteleaga tehnologia suficient de bine pentru a tine pasul si pentru a anticipa problemele emergente. Unele inovatii tehnologice vor functiona, altele nu. Un singur lucru este, insa, cert: managerii vor trebui nu numai sa fie dornici sa imbratiseze noile tehnologii, ci si sa fie suficient de competenti pentru a putea gestiona schimbarea relatiei dintre oameni si tehnologiile emergente.
Disciplinarea leadershipului autocentric si nasterea liderului ,,excentric”
Managerii si liderii eficienti vor trebui sa fie mai putin egocentrici, mai spune Liz Bentley. Abordari precum ,,Eu sunt seful si ma veti asculta!” nu vor mai functiona pe o piata tensionata a fortei de munca, formata in principal din tineri. Bentley spune ca, pentru a fi apreciati, managerii vor trebui sa fie mai ,,excentrici”, sa se concentreze pe dezvoltarea oamenilor si a echipelor din jurul lor. Cei mai buni manageri vor analiza nevoia majora si apoi vor construi si dezvolta o echipa care sa raspunda acestei nevoi. Bentley mai noteaza ca acest proces va fi unul colaborativ, in niciun caz unul in care managerul dicteaza si da ordine, iar membrii echipei le executa.
Creativitatea si o gandire critica foarte dezvoltata, competente-cheie
Managerii eficienti vor trebui sa fie la fel de buni atat in ceea ce priveste evaluarea candidatilor, cat si a angajatilor. Cei mai buni dintre ei vor avea o gandire critica foarte dezvoltata si abilitati creative de rezolvare a problemelor, pe masura ce ritmul muncii continua sa accelereze. De asemenea, vor trebui sa fie capabili sa demonstreze aceste abilitati in mod inerent si sa ramana permanent la curent cu instrumentele emergente pentru evaluarea candidatilor.
Flexibilitate: performanta se bazeaza pe rezultate, nu pe orele petrecute in birou
Cu alte cuvinte, managerii eficienti vor modela medii care se concentreaza mai putin pe locul si pe modul in care oamenii lucreaza si mai mult pe masurarea succesului pe baza rezultatelor. De asemenea, utilizarea contractorilor va continua sa creasca, iar managerii vor trebui sa gandeasca diferit modul in care asambleaza abilitatile necesare pentru a-si atinge obiectivele. Focusul va trebui sa se indeparteze de proces, cu exceptia modului de optimizare a acestuia. Observam deja ca trecem la o forta de munca 100% autonoma si 100% responsabila, iar performanta se bazeaza tot mai mult pe rezultate, nu pe orele petrecute in birou. Pe masura ce va exista tot mai multa flexibilitate la locul de munca, managerii vor trebui sa se concentreze mai mult pe aspectele care tin de comunicare si pe managementul relatiilor.
Capacitatea de a contesta statu quo-ul e diferenta dintre managerii exceptionali si cei mediocri
Pe masura ce echipele devin mai disparate, cu antreprenorii, consultantii, angajatii aflati la distanta, managerii vor trebui sa invete sa construiasca cultura organizationala in medii non-traditionale. In plus, echipele vor deveni din ce in ce mai diverse. Generatia Z va intra in forta de munca, in timp ce ,,boomerii” vor lucra pana la varsta de pensionare traditionala. Globalizarea a creat deja echipe transfrontaliere, iar deplasarea demografica va face ca diversitatea echipei sa fie esentiala pentru valorificarea schimbarilor de pe piata. Totodata, managerii vor trebui sa fie din ce in ce mai sensibili la diferentele culturale.
Uneori, managerii confunda colaborarea cu consensul si armonia, lucru care poate incetini progresul echipelor si le poate face mai putin eficiente. In contextul schimbarilor tehnologice, demografice si al pietelor afectate de schimbare, capacitatea de a contesta statu quo-ul va fi diferenta dintre managerii exceptionali si cei mediocri. In concluzie, abilitatea critica pentru viitorii manageri va fi aceea de a conduce echipele in asa fel incat sa minimizeze tensiunea si sa genereze dezbateri constructive in sanul lor. Aceste dezbateri vor duce, in cele din urma, la idei inovatoare si la rezultate livrate la timp, care vor putea ajunge pe piata in momentul in care consumatorii cauta solutii.
Transparenta, lipsa duplicitatii si abilitatea de a castiga increderea echipelor
Abilitatea de a fi eficient in construirea unei culturi in sanul echipelor non-traditionale va necesita noi paliere de transparenta si comunicare. In mod traditional, acest lucru a fost mereu dificil pentru manageri. Da, trebuie sa ne protejam compania, sa ne dezvoltam angajatii si sa le slujim. Dar unde tragem linia? Secretele si duplicitatea nu vor zbura intr-o lume neclara, care dezvaluie totul, incepand cu salariul si terminand cu practicile de lucru sau cu memoriile private. Pentru ca echipele disparate sa munceasca si sa faca performanta, au nevoie de manageri in care pot avea incredere – chiar si atunci cand nu pot fi fata in fata. Managerii vor trebui sa fie capabili sa dobandeasca aceasta incredere pentru a construi o cultura excelenta si o organizatie capabila sa retina membrii valorosi.
Disparitia managerilor egocentrici si narcisisti: managerul viitorului e empatic
Inteligenta emotionala a obtinut in ultima vreme o atentie destul de mare, dar va deveni si mai importanta in momentul in care locurile de munca se vor schimba radical in urmatorii opt-zece ani. Dupa cum stim, IQ este o masura a coeficientului de inteligenta, iar EQ este o masura a inteligentei emotionale. Un EQ inalt este sinonim cu a fi constient de sine, cu o cunoastere a propriilor puncte tari si slabe, dar si cu solicitarea asistentei colegilor si a mentorilor pentru a ajuta la gasirea acestor puncte, lucru care va permite identificarea zonelor de imbunatatit.
Persoanele cu EQ inalt au tendinta de a avea o empatie mai mare, ceea ce le permite sa dobandeasca o perspectiva mai cuprinzatoare asupra echipei, dar si sa evalueze ce nu merge in cadrul echipei respective. Aceste lucruri se intampla pentru ca managerii empatici pot vedea situatia si din punctul de vedere al altora.
In concluzie, competentele pe care va trebui sa le aiba orice manager in urmatorii opt ani sunt, in mare, urmatoarele: dorinta de a accepta si de a imbratisa schimbarea, dar si dorinta de a se adapta la noi structuri de lucru care combina resursele interne si externe cu un angajament de a dobandi ,,on daily basis” noi cunostinte.
 
hiltiALLBIMABONARE REVISTERAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 180 (Ianuarie-Februarie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
FRONTALE
CDS
noark
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
quadratum
rigips
strabag nivel 1
MAKITA
Ubitech
concelex
ness project
leviatan
viarom

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500
econet
AICPS_30
ROGBC 2016
ef-de-n
top 500

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander