Agenda Constructiilor
Marti, 30 Aprilie 2024
STIHL
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - CES recomanda inceperea discutiilor pentru implementarea salariului minim
CES recomanda inceperea discutiilor pentru implementarea salariului minim Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 10 Mar 2023 12:47
Consiliul Economic Social (CES) recomanda Guvernului sa inceapa discutiile si sa negocieze cu partenerii sociali implementarea directivei europene privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeana, arata raportul "Corelarea salariului minim cu necesarul pentru un trai minim decent: studiu de politica publica", prezentat joi si citat de Agerpres.
Conform sursei citate, la stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2022, prin Hotararea Guvernului 1.071/2021, la valoarea de 2.550 lei, s-a avut in vedere o formula de calcul care ia in considerare: rata inflatiei de 5% prognozata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza, 2,1% cresterea reala a productivitatii muncii pe persoana pentru anul 2020 conform datelor Eurostat, cresterea castigului mediu brut, o parte din cresterea economica prognozata 2021/2020.
Astfel, valoarea cosului de consum in lei pentru un trai minim decent pentru o familie de doi adulti si doi copii este de 8.659 lei pe luna, conform calculelor FES/Syndex. In ceea ce priveste structura cheltuielilor, din aceasta suma alimentatia reprezinta 1.898 lei, imbracaminte si incaltaminte (853 lei), locuinta (2.273 lei), dotarea locuintei (246 lei), cheltuieli cu locuinta (739 lei), produse de uz casnic si igiena personala (274 lei), servicii (563 lei), educatie si cultura (641 lei), ingrijirea sanatatii (132 lei), recreere si vacanta (253 lei), fondul de economii al familiei (787 lei).
Reprezentantii CES recomanda Guvernului implementarea noii directive a Parlamentului European si a Consiliului privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeana, prin care se propune promovarea cresterii gradului de adecvare al salariilor minime stabilite prin lege, contribuind astfel la realizarea unor conditii decente de munca si de trai pentru angajatii europeni si prin care se stabileste un cadru de referinta pentru gradul de adecvare al salariilor minime legale. Totodata, se imbunatateste accesul efectiv la protectia salariului minim pentru lucratorii care au dreptul la un salariu minim in temeiul legislatiei nationale.
O alta recomandare adresata Guvernului se refera la asigurarea spatiului si cadrului de negociere colectiva pentru partenerii sociali asa cum este stabilit in noua Legea a Dialogului Social. "Aceasta recomandare este pentru a intari rolul negocierilor sectoriale, care pot include si politica salariala", se mentioneaza in raport.
Conform documentului, expertii externi ai studiului si CES au constatat ca valoarea salariului minim ramane un subiect de negociere colectiva si decizie politica pentru corelarea salariului minim cu cosul minim pentru un trai decent deoarece nu poate exista o formula predefinita de stabilire a salariului minim, sau cel putin nu una care sa poata fi stabilita doar prin expertiza si daca se are in vedere o crestere a salariului minim pe termen lung pentru corelarea acestuia cu cosul minim, anumite elemente procedurale ar trebui agreate intre guvern, sindicate si patronate.
Pe de alta parte, reprezentantii CES recomanda Guvernului Romaniei si partenerilor sociali agrearea unui cadru de negociere a salariului minim care sa contina atat o componenta de analiza a datelor, cat si una de negociere intre partenerii sociali pe baza acestor date. Totodata, CES recomanda Guvernului ca discutiile in acest cadru sa inceapa cu minimum 6 luni inainte de finalul anului pentru ca decizia sa poata fi comunicata companiilor cu minimum 3 luni inainte de intrarea ei in vigoare.
"Expertii externi ai studiului si CES au constatat ca in varianta finala a Legii nr 174/2020 sunt informatii ce lipsesc si care trebuie completate.
In consecinta, CES recomanda modificarea Legii nr 174/2020 pentru a putea deveni functionala prin completarea capitolelor: (2) Imbracaminte si incaltaminte, (4) Dotarea locuintei, (8) Educatie si cultura. Conform expertilor externi, textul legii ar trebui sa includa o evaluare initiala a valorii cosului de consum pentru un trai decent realizata de Institutului National de Statistica, in baza structurii, continutului si argumentelor din studiul initial de fundamentare. Necalcularea oficiala de catre INS a valorii cosului minim de consum pentru un trai decent a fost atribuita de catre reprezentatii INS unor motive tehnice: anexa Legii nr 174/2020 nu include cantitatile pentru toti itemii, ceea ce face imposibila calcularea valorii respectivilor itemi si, in consecinta, a valorii totale a cosului minim pentru un trai decent", se mentioneaza in raport.
Potrivit sursei citate, studiul si-a propus fundamentarea cu argumente stiintifice, bazate pe date, contextualizate in cadrul national si european, a unui demers de corelare a salariului minim stabilit de Guvern cu valoarea stabilita prin lege pentru cosul minim de consum, precum si elaborarea unor scenarii alternative de realizare a unui asemenea demers.
"Am inceput aceasta activitate de studii si cercetari. Anul trecut, CES-ul, in plen, si-a propus sase teme - si aceasta este prima din cele sase teme. Am mai avut o lansare in toamna, pe un studiu in ceea ce priveste locuirea privita din punctul de vedere al celor trei mari parti reprezentate in CES: respectiv patronate, sindicate si asociatii si fundatii. Evident, salariul minim este un subiect intens discutat. Tema a fost propusa de partea sindicala - si era normal sa fie asa. Nu va ascund ca, de fiecare data cand asist la Consiliul National Tripartit (CNT, n.r) - si se ajunge la aceasta tema de salariu minim - eu sunt exact la mijloc intre partea patronala si partea sindicala si intotdeauna este foarte interesant pentru ca am impresia ca uneori partea patronala si partea sindicala nu ajung sa desfasoare - nu un dialog social, ci un dialog constructiv si profesional pe aceasta tema. Plenul a acceptat aceasta tema tocmai pentru a lansa intr-o discutie atat cu Executivul cat si cu Parlamentul - este mai mult o samanta de vorba scoasa in afara CNT-ului, spre o reflectie necesara. Studiul a beneficiat de aportul a patru experimentati cercetatori si o sa vedeti ca daca va aplecati asupra lui da niste propuneri de solutii. Cu siguranta, insa, acest lucru trebuie discutat pe toate aspectele", a declarat joi presedintele CES, Bogdan Simion.
 
MMSS a constituit un grup de lucru pentru transpunerea directive
Un grup de lucru in ceea ce priveste salariul minim adecvat a fost constituit la nivelul Ministerului Muncii, in vederea transpunerii directivei europene in legislatia nationala, a afirmat joi Cristian Vasilcoiu, secretar de stat in Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS), potrivit Agerpres.
"Am constituit un grup de lucru la nivelul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale in vederea transpunerii directivei europene in legislatia nationala. Din grupul de lucru fac parte reprezentanti ai mai multor institutii care au atributii in domeniu, fie ca e vorba de institutii din subordinea Ministerului Muncii, precum Inspectia Muncii sau institutii din afara ministerului precum Institutul National de Statistica", a mentionat Cristian Vasilcoiu, la prezentarea raportului "Corelarea salariului minim cu necesarul pentru un trai minim decent: studiu de politica publica".
El a subliniat ca se merge pe varianta ca salariul minim sa reprezinte 50% din salariul mediu pentru ca, in Romania, "nu calculeaza nimeni salariul median in mod oficial".
"Mergem pe varianta ca salariul minim sa reprezinte 50% din salariul mediu pentru ca, in Romania nu calculeaza nimeni salariul median in mod oficial. Si, atunci, varianta de 60% din salariul median ar presupune alte modificari si alte calcule pe care sa le faca INS in plus, dar directiva ne da posibilitatea sa alegem intre cele doua variante - si, implicit, in aceasta situatie, alegem varianta ca salariul minim sa fie 50% din salariul mediu", a explicat Cristian Vasilcoiu.
El considera bine-venit studiul prezentat joi privind cosul de trai decent.
"Noi, in Romania, in momentul de fata avem un paralelism legislativ din pacate. Avem prevederi legale care ne spun ca salariul minim se stabileste anual in Consiliul National Tripartit, prin negocieri intre Guvern, sindicate si patronate. Mai avem o lege la care face si studiul referire, votata de Parlamentul Romaniei, care a legat salariul minim de acest cos de trai decent, insa nicio institutie nu l-a calculat oficial in Romania pana acum. INS ar fi trebuit sa faca asta, dar are nevoie de niste modificari legislative. De aici si tema acestui studiu, astfel incat sa si poata sa il calculeze. Nefiind oficial calculat, niciodata intr-o institutie de stat - nu s-a putut aplica legea in cauza," a mai spus reprezentantul Ministerului Muncii.
Secretarul de stat a precizat ca mai multe ONG-uri si fundatii au constituit o alianta si au facut un calcul, insa exista "tot felul de reclamatii cu privire la acest calcul". Astfel, reprezentantii patronatelor au spus ca au fost luati ca indici, de exemplu, pretul de la raft din Carrefour ori acestia ar trebui comunicati oficial de Institutul National de Statistica.
Totodata, patronatele au ridicat problema ca studiul a fost facut in niste orase mari, unde nivelul de trai si salariile sunt mai mari, astfel ca nu este o cercetare corelata la nivel national.
"Sunt mai multe chestiuni tehnice care momentan fac ca aceasta lege sa nu fie pusa in aplicare, insa eu cred ca pana la urma aceasta lege va ramane si fara obiect, dat fiind faptul ca vom aplica directiva europeana", a mai spus Cristian Vasilcoiu.
 
hiltiRAWLPLUGABONARE REVISTEALLBIMSISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
viarom
CONCEPT STRUCTURE
theda mar
MAKITA
EDIT-Structural
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
quadratum
concelex
Ubitech
CDS
strabag nivel 1
siniat
rigips
ness project
leviatan
noark

Parteneri

AHK 2022
top 500
HABITAT
INNOCONSTRUCT2024
FPSC_2019
econet
ROGBC 2016
AICPS_30
top 500
ef-de-n
top 500

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander