Agenda Constructiilor
Duminica, 19 Mai 2024
STIHL
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - CBRE: Stocul national de spatii de retail va depasi 4,5 milioane mp in 2024
CBRE: Stocul national de spatii de retail va depasi 4,5 milioane mp in 2024
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 15 Apr 2024 11:17
In 2024, stocul de spatii de retail modern va depasi 4,5 milioane de metri patrati, stabilind un nou record pentru Romania. Mai mult de 185.000 de metri patrati sunt preconizati a se adauga stocului existent pe parcursul anului curent daca luam in considerare doar proiectele aflate deja in constructie.
Formatului specializat (parc de retail) este cel preferat de dezvoltatori, lucru care se observa cu usurinta atat in viitoarele dezvoltari, reprezentand 95% din totalul formatelor planificate, cat si la nivelul proiectelor aflate deja in constructie la nivel national, in care este formatul predominant ce urmeaza a fi livrat. Pitesti este orasul care va beneficia de cel mai mare proiect aflat in constructie si care este programat sa fie lansat pe piata in aceasta luna, respectiv Arges Mall, un concept de 52.100 mp GLA (gross leasable area) dezvoltat de Prime Kapital.
Potrivit raportului special Romania Retail Destinations 2024, lansat de CBRE Romania, principalele orase din tara analizate de compania lider al pietei de consultanta imobiliara vor atrage in perioada urmatoare aproximativ 185.000 mp in diferite stadii de constructie. Cele mai mari ponderi ale livrarilor sunt concentrate in Bucuresti sau in proximitatea acestuia, urmat de Iasi, Cluj, Brasov si Timisoara.
Romania isi sustine pozitia de piata atractiva pentru retailerii internationali dispunand de avantaje relevante pentru acestia, cum ar fi: o putere de cumparare in crestere, un ritm sustinut de consum in sectorul de retail, un apetit constant pentru branduri noi, forta de munca educata si o rata de neocupare a spatiilor existente foarte scazuta (sub 3% in medie). Daca analizam mai indeaproape capitala, unde se afla aproape o treime din stocul modern de retail, locuitorii Bucurestiului dispun de o putere de cumparare semnificativa, care a depasit-o pe cea a orasului Budapesta - cea mai apropiata capitala din Europa Centrala si de Est din acest punct de vedere. De asemenea, orase importante precum Cluj-Napoca si Timisoara sunt la randul lor foarte aproape de nivelul capitalei. In ceea ce priveste ratele de neocupare, Bucurestiul ramane la un nivel foarte scazut, cu o rata de neocupare generala sub1,0%.
"Faptul ca stocul de spatii comerciale moderne va depasi un nou plafon perceptual poate parea impresionant, si totusi acesta nu este suficient. Multi retaileri internationali sunt foarte interesati sa intre pe piata romaneasca, iar cererea de suprafete mari a crescut. 2024 se contureaza deja ca un un nou an dinamic din punct de vedere comercial, avand in vedere brandurile care au deschis sau si-au anuntat intentia de a deschide locatii in Romania: nume precum KIKO Milano sau Happy Restaurants, dar si multe altele care vor urma din sectoarele sport, convenience, fashion si beauty. Romania dispune de un potential ridicat de a atrage noi branduri internationale majore in viitorul apropiat, iar faptul ca expansiunea lor aici este asigurata de experienta noastra extensiva si unica  este o reteta intotdeauna castigatoare" explica Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers at CBRE.
Comertului online inregistreaza la randul sau o crestere anuala constanta, volumul prognozat pentru 2023 fiind de 7,0 miliarde de euro - ceea ce inseamna o majorare de 11% de la an la an. In ciuda acestui aspect, segmental ecommerce se confrunta cu propriile provocari datorate faptului ca unul dintre criteriile importante care ii ghideaza pe cumparatorii afectati de fluctuatiile de pret este prudenta. 
Companiile continua sa isi concentreze activitatea pe centre comerciale sau parcuri de retail, vizand deschiderea mai multor magazine, iar romanii isi mentin apetitul ridicat pentru fashion, chiar si in ciuda provocarilor economice, ceea ce plaseaza tara noastra pe lista retailerilor care urmaresc sa isi extinda afacerile la nivel regional. 9 companii noi, in principal din sectoarele de fashion si food & beverage, au ales sa intre pe piata romaneasca in 2023, 5 dintre acestea inaugurandu-si primele unitati in cursul anului trecut. Alte patru si-au anuntat intentia de a deschide un magazin sau si-au asigurat un spatiu de retail si se pregatesc de lansarea afacerii, un exemplu in acest sens fiind Happy Bar & Grill, care a comunicat prima unitate in AFI Cotroceni.
 
"Scena de retail din Romania este un amestec fascinant de zone consacrate si potential neexploatat. Raportul Romania Retail Destinations 2024 al CBRE ofera un ghid pentru navigarea in complexitatea acesteia. Intelegand dinamica unica a fiecarui oras, companiile isi pot adapta strategiile pentru a inregistra succesul pe termen lung", a adaugat Daniela Gavril, Head of Research la CBRE Romania.
In ceea ce priveste stocul total de retail existent, Bucurestiul se afla pe primul loc, cu 1,25 milioane de mp, urmat de Timisoara (218.800 mp), Constanta (183.600 mp), Brasov (181.000 mp) si Craiova (175.000 mp). Desi puterea de cumparare a clujenilor se situeaza pe locul 3, dupa Bucuresti si Timisoara, municipiul a iesit in afara top 5 orase in ceea ce priveste stocul modern de retail in conditiile in care nu a mai inregistrat livrari din 2022, cand dispunea de aceeasi suprafata toatala de 157.600 mp.
In acelasi timp insa, Cluj-Napoca are cea mai mare chirie de tip prime pentru centrele comerciale, de 70 euro/mp/luna, dupa Bucuresti care atinge pragul de 80 euro/mp/luna. Iasi, Timisoara si Constanta raporteaza valori de 60-65 Euro / mp / luna, in timp ce restul oraselor din analiza se situeaza la 45 Euro / mp / luna.
La finalul anului 2023, centrele comerciale, care sunt considerate formatul traditional de retail, revendica la nivelul intregii tari putin peste un sfert din totalul suprafetei noi de oferta, spre deosebire de formatul parcurilor de retail care reprezinta 73% din suprafata nou inaugurata. Apetitul pentru formatul specializat (parcuri de retail) are constant o pondere tot mai mare in cadrul livrarilor anuale si aceasta tendinta poate fi observata in cifre incepand cu anul 2021, cand dezvoltatorii de retail s-au axat cu preponderenta pe scheme care indeplinesc trei puncte esentiale: dimensiuni mici cu potential de crestere, usor de accesat, si aproape de utilizatorii finali, chiar daca asta inseamna in afara capitalei sau a principalelor orase regionale.
In acelasi timp, stocul modern din principalele orase continua sa favorizeze formatele de tip centru comercial, in aproape toate orasele analizate inregistrandu-se valori de peste 60% din stoc local. O exceptie notabila este Oradea, unde parcurile de retail reprezinta 54%, in contrast cu Brasovul, unde centrele comerciale inregistreaza cea mai mare pondere, respectiv 94%. In ceea ce priveste orasele cu cele mai mari centre comerciale, Bucurestiul are cea mai mare suprafata (773.300 mp), de 4,5 ori mai mare decat urmatorul oras ca marime, Brasov (171.000 mp). Urmeaza Timisoara (170.000 mp), urmata de Cluj-Napoca (peste 123.000 mp), si Constanta (118.000 mp), cifre care nu s-au schimbat din 2022.
La finalul primului trimestru al anului 2024 se remarca faptul ca sectorul de retail isi mentine traiectoria pozitiva si, concomitent, ca cererea se concentreaza in principal pe locatiile de tip Prime. Chiar daca dezvoltatorii sunt in continuare prudenti, atitudine care face ca mall-urile pe care majoritatea retailerilor le asteapta cu nerabdare sa nu se afle pe lista de dezvoltari din viitorul apropiat, acestia se concentreaza totusi pe parcurile de retail, care au costuri de investitie mai mici, permit deschideri mai rapide precum si in locatii care acceseaza orasele tertiare, dezvoltand astfel obiceiurile moderne de consum in intreaga tara.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMABONARE REVISTEhiltiRAWLPLUGALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
quadratum
strabag nivel 1
CONCEPT STRUCTURE
concelex
MAKITA
ness project
konsent
leviatan
viarom
noark
Ubitech
Acvatot 2019
siniat
ERBASU CONSTRUCT
EDIT-Structural
CDS
rigips

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
top 500
INNOCONSTRUCT2024
FPSC_2019
ROGBC 2016
AICPS_30
econet
ef-de-n
top 500
top 500

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander