Agenda Constructiilor
Sambata, 25 Mai 2019
CATERPILAR
Home - Stiri - Oportunitati & Comunicate - CROSSPOINT: Numarul spatiilor mici de coworking este in crestere in Capitala
CROSSPOINT: Numarul spatiilor mici de coworking este in crestere in Capitala
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 15 Mai 2019 14:25
Spatiile flexibile de birouri si-au facut aparitia pentru prima data pe piata romaneasca in 1998, atunci cand grupul Belgian Regus a deschis primul birou in Bucuresti. Din 2008 pana in 2018 suprafata totala ocupata de operatorii de spatii de coworking a crescut de la putin peste 2.500 mp la peste 60.000 mp. Extinderea a fost influentata de dezvoltarea industriei IT&C, de nevoia de spatii unde persoanele creative sa se intalneasca si sa colaboreze si mai ales de inclinatia noilor generatii catre profesii alternative, care nu mai depind de un spatiu stabil de lucru si nu mai necesita un program de munca traditional.
Bucuresti este cea mai mare piata pentru astfel de spatii si ultimii doi ani au inregistrat o dezvoltare spectaculoasa a acestui segment. In prezent, suprafata ocupata de operatorii de spatii de coworking si birouri flexibile in capitala este de peste 71.000 mp, aproximativ 2% din totalul spatiilor de birouri.
Spatiu flexibil de birouri vs. spatiu de coworking
Un spatiu flexibil este un spatiu de lucru complet echipat care ofera clientilor servicii administrative si de mentenanta si este inchiriat pentru o perioada scurta de timp. Termenii de inchiriere precum si spatiul in sine sunt mult mai flexibile comparativ cu un birou traditional. Aceste spatii gazduiesc de regula business-uri mici si mijlocii in cautarea de birouri plug-and-play.
Un spatiu de coworking este un tip de birou flexibil dedicat freelancerilor, startup-urilor, antreprenorilor si companiilor mici. Un astfel de spatiu poate fi inchiriat pe un termen incepand de la o ora, ofera birouri flexibile, birouri fixe, precum si birouri private. Principalul scop al spatiilor de coworking este acela de a crea o comunitate prin incurajarea colaborarii si inovatiei.
De ce coworking?
- Costuri mici
- Termeni flexibili de inchiriere
- Oportunitatea de a colabora
- Program de lucru flexibil
- Crearea unei comunitati
- Acces la o plaja variata de talente
Spatii ce urmeaza sa fie deschise:
- Mindspace – 4.000 mp, City Offices
- Regus (IWG) – 3.600 mp, Tiriac Tower
- 3House – 3.500 mp, Equilibrium
- New Work Offices – 2.800 mp, AFI Tech Park
Cei mai mari operatori de spatii de coworking in Bucuresti sunt IWG (cu aproximativ 30.000 mp in 14 spatii flexibile de birouri in Bucuresti) si Mindspace (cu 12.000 mp in 3 locatii). Piata este in expansiune, numai in primul trimestru din 2019 inregistrandu-se noi intrari din partea unor operatori mici si mari de peste 8.000 mp.
Preturi
Spatiile de coworking ofera planuri de inchiriere extrem de flexibile, de la rate orare de sub 1 EUR pentru un birou flexibil intr-o zona comuna, pana la rate lunare pentru birouri fixe si pachete pentru membri care permit accesul la evenimente, workshop-uri si conferinte.
Costuri medii
1 EUR/ora
10 EUR/zi
120 EUR/luna (birou flexibil)
1,500 EUR/luna (birouri dedicate echipelor)
Flexibilitate si varietate
In pofida faptului ca piata este dominata de jucatori mari, numarul spatiilor mai mici de coworking este in crestere in Bucuresti. Localizate in special in centrul orasului, aceste spatii ofera experiente personalizate de lucru, gazduiesc conferinte, seminare si evenimente culturale sau sociale. Unele dintre acestea se axeaza pe transformarea unor cartiere in comunitati (precum Cartier Hub by NOD Markerspace in Drumul Taberei), in timp ce altele imbina conceptul de coworking cu cel de co-living (precum Pura Vida Hub si Omega House).
Concluzii si previziuni
Cresterea rapida din ultimii doi ani a segmentului de coworking, deschiderile de noi spatii anuntate pentru perioada imediat urmatoare, intrarea pe piata a unor noi operatori internationali (gigantul nord-american WeWork), precum si proiectele mixte care vor include spatii de coworking (proiectele Marmura Residence/Prime Kapital si Fosta Fabrica/Hanner) dovedesc ca acest concept nu este unul trecator.
Deoarece este o piata tanara, potentialul de crestere al Bucurestiului este mare. Cu toate acestea, operatorii vor trebui sa vina in mod continuu cu idei si spatii inovatoare pentru a avea o afacere de succes. Si, deoarece capacitatea spatiului in sine de a garanta succesul unui business de coworking este limitata cand vine vorba de fidelizarea clientilor si de formarea unei comunitati, factorul uman este unul extrem de important. Prezenta unui Community Manager, de exemplu, poate face o diferenta importanta.
 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ACAD

Autentificare

Revista TOP-Agenda Constructiilor nr. 142 (Mai 2019)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
EURO-Constructii 2019
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023