Agenda Constructiilor
Sambata, 19 Octombrie 2019
Teraplast 2019
Home - Stiri - Oportunitati & Comunicate - Euler Hermes: Oportunitati de crestere pentru retail, prin noile obiceiuri de consum
Euler Hermes: Oportunitati de crestere pentru retail, prin noile obiceiuri de consum
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 18 Sep 2019 09:07
Euler Hermes, liderul global in asigurarea de credit comercial si recunoscut specialist in domeniul garantiilor si al colectarii creantelor, prezinta un studiul privind evolutia sectorului retail, care are o valoare la nivel international de 8.000 miliarde de dolari si un risc mediu.
In 2019, in ciuda diminuarii cresterii economice globale, expertii Euler Hermes se asteapta ca vanzarile la nivel mondial sa continue sa creasca, datorita rezistentei consumului privat in majoritatea pietelor de top. Consumul privat este asteptat sa creasca in SUA (de la 2,6% in 2018 in termeni de volum pana la + 2,7% in 2019), in Japonia (+ 0,4% si, respectiv, 0,9%) si stabil in China (crestere de 5%), precum si in zona euro (+ 1,3%), in ciuda unei scaderi in Italia (de la + 1,5% pana la + 0,9%) si in Spania (+ 2,4% si respectiv 1,9%).
In acest context, veniturile totale din vanzari cu amanuntul se estimeaza ca vor continua sa creasca in 2019. Companiile din Global Top 35 - care compileaza finantele principalilor jucatori din SUA, China, Japonia si Europa - vor inregistra o crestere de + 8% dupa doua perioade consecutive la + 9%. In acelasi timp, rentabilitatea agregata, la nivelurile EBITDA si al veniturilor nete, ar inregistra inca o crestere de doua cifre (+ 12%), iar investitiile de capital ar creste cu + 7%.
Cu toate acestea, perspectivele sunt mai putin favorabile pentru 2020, in special in SUA, iar aceasta viziune agregata mascheaza performantele inegale ale companiilor din cauza concurentei intense, in special pe pietele occidentale mature. Cota de piata in crestere a comertului electronic (in prezent, 10% in SUA sau 525 miliarde USD) reprezinta singurul factor-cheie al transformarii. Modificarile in preferintele consumatorilor si noii intrati pe piata conduc la noi formate de magazine, multiple propuneri omni-channel, schimbari in mixul de preturi si produs, si aparitia unor branduri de nisa mai mici.
In acest context, toti comerciantii sunt nevoiti sa se adapteze, in special prin investitii semnificative in comertul electronic si noi tehnologii, prin scaderea cheltuielilor de exploatare, prin economisirea costurilor in lantul de aprovizionare si prin transformari in procesul de testare: unele companii vand catre terte parti websiteuri, unii comercianti cu amanuntul deschid magazinele urbane. Cu toate acestea, nu toate companiile au capacitatea de a se adapta: sectorul va continua sa inregistreze inchiderea magazinelor si falimentele intre IMM-urile vechi, dar si in randul companiilor mari. In 2018, sectorul retail a inregistrat 51 de falimente majore (companii cu o cifra de afaceri care depaseste 50 de milioane de euro), inclusiv 24 de cazuri in Europa de Vest si 15 in SUA, in ciuda unei deja impresionante liste de 34 de cazuri in perioada 2015-2017.
Sectorul retail in Romania
Local, sectorul vanzarilor cu amanuntul la o prima vedere abunda de date pozitive in ultimii ani. Cresterea agresiva a consumului cu rate anuale, ce a depasit nu de putine ori 10%, ramane principala parghie de crestere a Produsului Intern Brut si in 2019. Dupa o usoara incetinire in prima parte a anului, consumul, respectiv vanzarile cu amanuntul, par sa-si fi reluat panta ascendenta, cresterile inregistrate fiind peste 8%, respectiv 7% in primele 7 luni ale anului si cu o intensitate mai ridicata in randul bunurilor non-alimentare. Evolutiile de mai sus sunt confirmate si de insolventele aflate pe un trend descendent la nivelul intregii economii (-29% in primele 7 luni din 2019).
Datele statistice optimiste se opresc aici, costul cresterilor de mai sus reflectandu-se la nivelul majorarii atat a deficitului comercial cat si a deficitului bugetar, in timp ce presiunea pe cursul valutar este acompaniata de o inflatie in jur de 4%, cu mult peste media europeana.
Din punctul de vedere al schimbarilor la nivel macroeconomic dar si sectorial, observam un asincronism cu miscarile la nivelul statelor dezvoltate din Uniunea Europeana, unde dobanda la facilitatea de depozit a fost recent redusa si mai mult in teritoriul negativ.
Nici la nivel sectorial factorii destabilizatori nu par sa fie aceeasi. Desi comertul electronic continua sa creasca robust de la an la an, impactul in vanzarile cu amanuntul inca este departe de cel din statele dezvoltate - unde o platforma „on-line” insuficient dezvoltata este tot mai des asociata cu scaderi semnificative la nivelul vanzarilor. Prin contrast, la nivel local a detine si o amprenta „off-line” ramane importanta pentru sustinerea vanzarilor principalilor jucatori din sector.
Faptul ca in ciuda disponibilitatii informatiilor la nivel public al decalajelor mentionate, consumul si vanzarile cu amanuntul cresc sustinut demonstreaza influenta scazuta a indicatorilor de sentiment la nivelul consumatorului local.
Astfel, desi momentul in care va avea loc reglarea dezechilibrelor macroeconomice si implicit a reasezarii consumului pe baze sustenabile este incert, efectul va fi cel mai probabil abrupt, potentat de intarzierea masurilor de ajustare.
La ce sa fim atenti?
- Penetrarea la nivel mondial a comertului electronic si a comertului mobil care atrag consumatorii departe de magazinele fizice.
- Schimbarea preferintelor de cumparaturi ale consumatorilor (cresterea durabilitatii, reciclarea si proximitatea magazinelor).
- Evolutia permanenta a concept store-urilor si cresterea pietelor.
- Cresterea investitiei in seturile de date ale clientilor, inteligenta artificiala (AI) si machine learning pentru a stimula experienta clientilor si a creste veniturile.
- Agilitatea noilor intrati si presiunea sporita din partea retailerilor online.
- Conflictul in comert, deoarece barierele/tarifele comerciale pot sa perturbe lanturile de aprovizionare, sa creasca costurile si marjele de presiune.
- Insolventele majore pe pietele mature (SUA si Europa).
Subsectoare:
- Bunuri de larg consum: Sectorul cu cel mai mare numar de companii majore si reprezentand aproape doua treimi din veniturile globale ale retailului, dar cu marje mai reduse in comparatie cu alti comercianti cu amanuntul. Jucatorii de top sunt in principal din SUA si operatori unici, in timp ce retailerii europeni au o prezenta internationala mai mare.
- Bunuri de agrement: Sectorul cu cea mai mare crestere a veniturilor in ultimii cinci ani si cu o marja peste medie in sectoarele comerciantilor cu amanuntul.
- Imbracaminte si accesorii: retailerii cu cea mai mare prezenta internationala, dar cel mai adesea relativ mici in comparatie cu alti comercianti.
- Diversificat: Sectorul cu cel mai mic numar de companii majore si marje reduse.
Punctele forte ale sectorului retail
- Asteptarile pe termen mediu si lung in cererea de pe pietele emergente (cresterea clasei de mijloc).
- Potentialul global al comertului electronic, deoarece mai putin de jumatate din populatia globului este conectata la internet.
- Oportunitati de crestere oferite de noile obiceiuri de consum.
- Expertiza jucatorilor consacrati in privinta lantului de aprovizionare.
Punctele slabe ale sectorului retail
- Vulnerabilitatea increderii consumatorilor si a vanzarilor catre mediul geopolitic volatil si fata de modificarea puterii de cumparare.
- Intensitatea concurentei de pret din cauza sensibilitatii consumatorilor fata de preturi sau oferte promotionale/.
- Marjele reduse.
- Costuri legate de revigorarea formatului invechit al magazinelor pentru a oferi o mai buna experienta a consumatorilor si servicii in magazin.
- Investitii in inteligenta artificiala, realitatea augmentata (Augmented Reality) si alte noi tehnologii.
 
ghid_proiectareLicente bimACAD

Autentificare

Revista Agenda Constructiilor editia nr. 146 (Octombrie 2019)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
EURO-Constructii 2020
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere