Agenda Constructiilor
Vineri, 22 Noiembrie 2019
Home - Stiri - Oportunitati & Comunicate - PATRES: Programul AFM pentru instalarea de panouri fotovoltaice este discriminant
PATRES: Programul AFM pentru instalarea de panouri fotovoltaice este discriminant
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 02 Aug 2019 08:57
Organizatia Patronala a Producatorilor de Energie din Surse Regenerabile din Romania - PATRES face un apel la institutiile responsabile si insista pentru pastrarea formei actuale a ghidului de finantare, respectiv demararea de urgenta a programului derulat de Agentia Fondului pentru Mediu pentru instalarea de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrica, in vederea acoperirii necesarului de consum si livrarii surplusului in reteaua nationala.
Intr-o adresa transmisa autoritatilor, PATRES semnaleaza ca, urmare a unor modificari de ultima ora aduse Ghidului de finantare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrica, potentialii beneficiari, care constituie patura activa si productiva a populatiei si care ar trebui sa fie publicul tinta al programului AFM, risca sa fie exclusi de la finantare.
„Consideram ca aplicarea acestei modificari cu caracter profund discriminatoriu va duce la restrangerea masiva a potentialilor beneficiari (in principiu patura activa a populatiei), cu riscul unui potential esec al programului derulat de AFM. Este de neacceptat acest lucru - dat fiind interesul major al romanilor sa devina Prosumatori”, declara Dl. Viorel Lefter, Presedinte PATRES.
Potrivit proiectului de Ordin de Ministru, aflat in consultare publica, (punctul 3, respectiv articolul 19, alineatul (1), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „“imobilul pe care se implementeaza proiectul nu este afectat de sarcini in favoarea unei persoane juridice sau a unei entitati care desfasoara activitati economice; nu face obiectul unui litigiu in curs de solutionare la instantele judecatoresti, vreunei revendicari potrivit unei legi speciale sau dreptului comun sau al unei proceduri de expropriere pentru cauza de utilitate publica”.
Intelegem ca devin neeligibili urmatorii potentiali beneficiari:
- cei care au cumparat/construit imobilul cu credit ipotecar in favoarea unei institutii bancare si/sau unui potential finantator (ex. dezvoltatorul imobiliar)
- cei care au girat cu imobilul in favoarea unei societati comerciale
- cei care au semnat un contract de inchiriere spatiu/sau comodat cu o societate comerciala/PFA pentru stabilirea sediului social/punct de lucru in imobilul respectiv, datorita conditionalitatii ca pe perioada monitorizarii investitiei imobilele sa nu devina proprietatea unei persoane juridice sau a unei entitati care desfasoara activitati economice, sau existenta proiectului sa nu constituie un avantaj pentru o astfel de entitate.
Pentru a evita complet acest risc, Ministerul Mediului, AFM si MDRAP au adoptat solutia extrema: toti potentialii beneficiari cu ipoteca asupra imobilului sau cu un contract de inchiriere/comodat pentru sediu social devin neeligibili! Atragem atentia ca o astfel de abordare vine insa la pachet cu o restrangere masiva a potentialilor beneficiari, avand un caracter profund discriminatoriu.
Potrivit calculelor noastre, realizate in baza statisticilor existente, o buna parte din potentialii beneficiari risca sa fie exclusi de la finantare. Astfel, in baza unei analize a datelor publicate de catre ANCPI pentru perioada ianuarie 2017 - iunie 2019, pentru intreg teritoriul Romaniei, se remarca ca in cazul a 50 - 70% din tranzactiile cu imobile de tipul teren cu constructie sau unitati individuale, efectuate in perioada ianuarie 2017 - iunie 2019, s-a folosit o forma de finantare care a presupus o ipoteca.
Complementar, verificand datele publice ale ONRC, constatam ca, in Romania, la finalul lunii iunie 2019 sunt active 374779 persoane fizice autorizate si 964747 persoane juridice, in total 1339526 profesionisti. Marea majoritate a acestor profesionisti (in special PFA si IMM) au sediul social inregistrat intr-un imobil care se afla in proprietatea unei persoane fizice.
Astfel putem constatata ca marea majoritate a caselor noi construite in Romania in ultimii ani au fost achizitionate cu ajutorul unui credit ipotecar. Categoriile de beneficiari care nu au un astfel de credit sunt in principal pensionarii, cetatenii care locuiesc in mediul rural, unde in foarte multe cazuri imobilele nu sunt intabulate, deci oricum nu sunt eligibili, sau antreprenorii care castiga suficient de mult ca sa poata achizitiona un imobil fara credit bancar, insa nici acestia nu vor fi eligibili daca societatea pe care o detin are sediul social/punct de lucru in cadrul imobilului. Cetatenii activi, angajati sau liberi profesionisti (profesii liberale, PFA), in marea lor majoritate, si-au achizitionat imobilele unde locuiesc cu ajutorul bancii.
Luand in considerare aspectele anterioare semnalate, ne punem intrebarea legitima: Pentru cine se mai face acest program? Pentru pensionari, care nu vor fi interesati, de regula nu au un consum semnificativ de energie pentru a intra intr-un astfel de program?!
Pentru cei care dispun de resurse financiare suficiente astfel incat sa achizitioneze un imobil fara credit - si care de fapt nu au nevoie de economiile realizate in calitate de prosumator?!
PATRES cere institutiilor responabile sa clarifice lucrurile de urgenta pentru a evita discriminarea si eliminarea acestei paturi a populatiei din categoria celor eligibili si sa-si asume un termen clar, fara nicio alta amanare, pentru demararea acestui proiect important pentru Romania.
Concret, PATRES a propus autoritatilor:
- Sa se renunte complet la cerinta ca imobilul pe care se implementeaza proiectul sa „nu fie afectat de sarcini in favoarea unei persoane juridice sau a unei entitati care desfasoara activitati economice”. Se va institui obligatia ca, in cazul in care imobilul este instrainat catre o persoana juridica sau catre o entitate care desfasoara activitati economice in perioada de monitorizare, beneficiarul proiectului trebuie sa ramburseze catre AFM intreaga suma finantata.
- In ceea ce priveste contractele de inchiriere spatiu/sau comodat pentru o persoana juridica/PFA, consideram ca abordarea de tipul „drobul de sare” este exagerata. Atat timp cat beneficiarul finantarii de la AFM este o persoana fizica, extrasul CF probeaza ca proprietarul imobilului este o persoana fizica si el are destinatia locuinta (nu se mentioneaza la descrierea imobilului ca el are destinatia de spatiu comercial, birouri, hale, etc), Avizul Tehnic de Racordare este emis pentru persoana fizica, iar contractul de furnizare a energiei electrice de asemenea este incheiat de persoana fizica proprietara a imobilului, „eventualul „avantaj economic” pentru persoana juridica sau entitatea economica care are sediul social in respectivul imobil nu exista!
Eventual AFM poate solicita o copie a contractului de furnizare energie electrica si poate impune o conditie ca, in cazul in care, pe perioada de monitorizare, titularul de contract devine o persoana juridica/entitate economica, sau de asemenea, pe perioada de monitorizare se schimba categoria de folosinta a imobilului in spatiu comercial/birouri, hale, etc (spatii cu destinatie economica, beneficiarul trebuie sa ramburseze integral ajutorul primit
Programul AFM, din amanare in amanare, lunga asteptare se transforma in dezamagire pentru romani
Asteptarile romanilor care isi doresc sa poata sa isi produca singuri energia electrica sunt foarte mari. Atragem atentia ca, prin amanarea in mod repetat a demararii programului, lunga asteptare se transforma in dezamagire, lucru care se vede deja in mediul on-line, in cadrul comunitatilor dedicate prosumatorilor. Aceasta situate se va acutiza daca se decide eliminarea unei categorii masive de beneficiari prin proiectul de ordin supus consultarii publice.
PATRES apreciaza programul derulat de AFM, pe care il consideram extrem de util societatii, dar si Sistemului Energetic care va trebui sa treaca in viitor printr-un amplu proces de decarbonare. Programul va fi un real succes daca nu va fi eliminata din categoria beneficiarilor patura tanara, activa a populatiei, cea care ar trebui sa schimbe Romania in urmatorii ani.
PATRES a sustinut si va sustine, in permanenta, dreptul consumatorilor casnici de a produce energie. Decarbonarea Sistemului Energetic, dar si a economiei in ansamblul ei va avea succes doar prin cointeresarea populatiei.
 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ACADALLBIMghid_proiectare

Autentificare

Revista Agenda Constructiilor editia nr. 146 (Octombrie 2019)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
EURO-Constructii 2020
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere