Agenda Constructiilor
Marti, 16 Aprilie 2024
hilti
Home - Stiri - Oportunitati & Comunicate - PROIECTUL Autostrada A8 (Ungheni-Targu Mures) este subfinantat si risca blocarea
PROIECTUL Autostrada A8 (Ungheni-Targu Mures) este subfinantat si risca blocarea
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 29 Mai 2019 16:12
Asociatiile „Miscarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, „Moldova Vrea Autostrada”, „Pro Infrastructura” si „Impreuna pentru A8” avertizeaza ca Autostrada A8 (Ungheni-Iasi-Targu Mures) se afla intr-un pericol evident, ca urmare a jocului facut de ministrul Transporturilor si de structurile subordonate acestuia.
Cel mai probabil din ratiuni electorale, in timpul campaniei pentru europarlamentare, mai exact pe 9 mai 2019, la Iasi s-a semnat un contract pentru actualizarea studiului de fezabilitate la tronsonul Targu Mures-Targu Neamt (209 km) din Autostrada A8. Adica tronsonul cel mai dificil - cel montan - al acestei autostrazi.
Este vorba despre a treia incercare de a realiza un studiu de fezabilitate, dar cu alocarea unor sume atat de mici, de aceea ne indoim ca se urmareste altceva decat un exercitiu de imagine. Prin abordarea intr-un mod cu totul superficial a acestui proiect, dezvoltarea Moldovei este pusa in pericol.
Ministerul Transporturilor si CNAIR risca sa blocheze construirea autostrazii A8 Ungheni-Iasi-Targu Mures pe termen nedefinit
Ministerul Transporturilor, condus de ministrul Razvan Cuc, joaca un joc foarte periculos cu proiectul Autostrazii A8, Ungheni-Iasi-Targu Mures. Posibile ratiuni electorale il imping pe domnul Ministru sa faca gesturi grabite si sa semneze contracte pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate fara suport financiar real, actiune care risca in mod serios sa blocheze pe termen nedefinit construirea Autostrazii A8.
Vineri, 10 mai 2019, la Consiliul Judetean Iasi s-a semnat contractul de prestari servicii de actualizare a studiului de fezabilitate pentru tronsonul de 209 km dintre Targu Mures si Targu Neamt, ce reprezinta aproximativ 2/3 din Autostrada A8.
Reamintim faptul ca sectorul Targu Mures-Targu Neamt este traseul cel mai provocator, energofag si implicit complex de proiectat si construit dintre toate proiectele de infrastructura rutiera mare din Romania. Pe cale de consecinta, eforturile financiare, birocratice, administrative si logistice ale Statului Roman ar fi trebuit sa fie corespunzatoare.
Ca un scurt istoric, tronsonul Targu Mures-Targu Neamt se afla la a treia tentativa de analiza incipienta in faza de proiectare si implicit la a doua revizuire/completare a Studiului de Fezabilitate din 2009 si pana in prezent. In anul 2014 CNAIR a considerat suficienta suma de aproximativ 76.930.000 de lei (fara TVA) pentru reactualizarea studiului de fezabilitate din 2009. Peste cinci ani de zile, in 2019, si la peste 12 ani de la prima licitatie a studiului de prefezabilitate, CNAIR a decis ca numai 9.900.000 lei (fara TVA) sunt arhisuficienti pentru continuarea demersurilor incipiente ale fazei de proiectare.
Desi suma anterioara era total insuficienta pentru un studiu de calitate, CNAIR s-a incapatanat sa semneze in aceste zile contractul denumit „Completarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Targu Mures-Targu Neamt” pentru suma de 17.580.000 de lei (fara TVA) (!!!), adica 84.000 de lei pentru Studiu SF pentru un kilometru de zona montana grea (aprox. 17.000 de euro!!!), si sa il atribuie unui consortiu avand ca lider compania Ingineria Especializada Obra Civil Industrial din Spania.
Valoarea atribuita este de numai 58,7% din valoarea estimata de licitatie din 2019 si de numai circa 22,8 % fata de tentativa de reactualizare SF din 2014. Cu alte cuvinte, echipa de proiectare desemnata in anul 2019 trebuie sa realizeze ce nu s-a facut in 2014 pe o suma mult mai mica, acum intr-o piata a muncii cu costuri mari (inclusiv din cauza OUG 114/2018) si o legislatie de mediu racordata la cerintele actuale europene.
Precizam faptul ca in valoarea de 17.580.000 de lei, proiectantul trebuie sa realizeze, finalizeze si sa avizeze in termen de 14 luni, pe langa documentatia tehnica, si urmatoarele investigatii de teren:
1.Studiu topografic,
2.Studiu arheologic,
3.Evaluarea Impactului asupra Mediului,
4.Studiu geotehnic + studiu seismicitate,
5.Studiu hidraulic in vederea obtinerii aviz G.A.,
6.Studiu de trafic.
Am transmis specificatiile proiectului de investitie - autostrada Targu Mures-Targu Neamt, solicitand puncte de vedere oficiale de la experti independenti nationali si internationali vizavi de costuri si termene de implementare.
Raspunsurile specialistilor, consultantilor si ale firmelor de proiectare cu experiente similare au condus catre valori ale completarii SF, conform temei de proiectare a CNAIR in 2019, de 77.780.000 de lei - 136.340.000 de lei (fara TVA). Adica 634.000 lei pentru un kilometru (aproximativ 136.000 euro!).
Ca sa rezumam, contractul s-a incheiat cu un pret de 13.000 de euro pentru un kilometru, fata de 130.000 cat reprezinta o estimare realista pentru realizarea unui Studiu SF de calitate, care sa fie un fundament solid la construirea autostrazii.
Ce se poate intampla intr-o asemenea situatie?
1.Dupa 14 luni, termenul de realizare, firma spaniola sa livreze un Studiu de Fezabilitate care sa nu cuprinda tot ceea ce este necesar, la nivelul de calitate optim, pentru construirea in mod real a segmentului din Autostrada A8.
2.Pe parcursul lucrarilor, firma spaniola sa ceara suplimentarea contractului, aparand astfel posibile conflicte cu Guvernul si intarzieri.
3.Firma spaniola sa realizeze ca nu poate face lucrarea cu aceste fonduri si sa abandoneze contractul.
In oricare situatie, realizarea Autostrazii A8 poate suferi intarzieri majore sau chiar blocaj total. In consecinta, date fiind cele de mai sus, asociatiile noastre civice ce militeaza pentru dezvoltarea (infrastructurii) din Moldova isi reafirma dezamagirea si considera ca cel mai important proiect de dezvoltare al Moldovei si implicit al Romaniei este subfinantat si risca sa fie blocat pe termen nelimitat. Acest lucru se va produce cu concursul larg al Guvernului Romaniei.
Asociatiile civice trag un semnal de alarma si recomanda Guvernului Romaniei sa explice public cum poate fi realizat acest studiu cu suma alocata. De asemenea, sugeram Guvernului sa contacteze din timp (etapa de proiectare incipienta) asociatiile de mediu cu experienta si expertiza necesara pentru a grabi etapele de lucru si recomandam adoptarea unui dialog si parteneriat activ si real cu actorii implicati in acest proiect major pentru Moldova.
 
RAWLPLUGALLBIMSISECAMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
viarom
EDIT-Structural
CDS
quadratum
Ubitech
ness project
concelex
theda mar
CONCEPT STRUCTURE
ERBASU CONSTRUCT
rigips
Acvatot 2019
MAKITA
noark
leviatan
strabag nivel 1
siniat

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
ef-de-n
AICPS_30
econet
top 500
top 500
ROGBC 2016

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander