Agenda Constructiilor
Duminica, 08 Decembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - AmCham: Ultimii ani in care avem acces la finantare majora pentru convergenta cu UE
AmCham: Ultimii ani in care avem acces la finantare majora pentru convergenta cu UE
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 27 Sep 2024 11:00
In contextul alegerilor generale de la finalul anului 2024, AmCham Romania lanseaza editia a 7-a a documentului de viziune si recomandari pentru agenda economica in mandatul 2024- 2028, Prioritati pentru Romania. Prin acest demers, AmCham Romania aduce in atentia viitorilor decidenti  temele care in viziunea comunitatii de afaceri trebuie sa fie centrale in dezbaterile din perioada premergatoare alegerilor si in planurile de guvernare propuse pentru urmatorii 4 ani. “Membrii AmCham sunt preocupati de prezent, dar si de viitor, de evolutia economiei si societatii pe termen mediu si lung. Aceasta este si perspectiva editiei de anul acesta a documentului programatic Prioritati pentru Romania. Ne-am propus sa oferim un raspuns la doua intrebari esentiale: Care este progresul pe care Romania l-a facut in ultimii patru ani si ce mai trebuie facut ca finalul urmatorului mandat sa gaseasca Romania in stadiul de dezvoltare pe care ni-l dorim cu totii. Am inclus in aceasta editie cele mai relevante interventii de politica publica in viziunea AmCham. Suntem convinsi ca implementarea eficienta si la timp a reformelor si investitiilor recomandate va duce Romania acolo unde ii este locul: catre statutul de membru OCDE, in pozitia de lider in regiune, cu un rol important in reconstructia Ucrainei, intre primele 10 economii din UE, si catre consolidarea relatiilor economice cu SUA ” a subliniat Cristian Sporis, Presedintele AmCham. Prioritati pentru Romania 2024 – 2028 structureaza viziunea si directiile strategice ale membrilor AmCham pentru urmatorii patru ani, integrand recomandarile pe care le avansam in mod constant in dialogul cu decidentii. Documentul ia in considerare contextul global si regional, mega-tendintele care impun transformari in economia globala si pe care Romania nu le poate ignora, dar si obiectivele de tara asumate de Romania in plan intern si in relatie cu partenerii internationali. “Atragem atentia asupra celor mai mari riscuri, dar subliniem si oportunitatile. Sunt ultimii ani in care Romania va avea acces la finantare majora pentru convergenta cu UE, dar si ani cruciali pentru inscrierea intr-o traiectorie fiscal-bugetara sustenabila. Mandatul 2024-2028 se suprapune cu anii premergatori orizontului 2030 pentru care sunt asumate tinte ambitioase in materie de sustenabilitate si protectia mediului. In acesti ani, noile tehnologii vor fi atins nivele de maturitate care le vor accentua impactul la scara larga, iar Romania trebuie sa grabeasca semnificativ pasul pentru recuperarea decalajelor. Prioritati pentru Romania este apelul AmCham Romania pentru asumarea la toate nivelele decizionale a obiectivelor de tara si pentru implementare sustinuta, responsabila si coordonata. Este, in esenta, un apel la viziune, actiune imediata si orientare catre viitor, a punctat Daniela Nemoianu, Vicepresedinte AmCham Romania. Raportul abordeaza obiective de tara generale, dar si 10 domenii cheie care sunt, insa, interconectate. Avansul intr-unul dintre paliere va cataliza imbunatatiri majore si in celelalte. Unul dintre mesajele principale ale acestei editii este ca pentru a inregistra un progres real si durabil, Romania are nevoie de o abordare coordonata, sinergica, care sa asigure progresul in domenii multiple. “Urmeaza ani asupra carora planeaza urgenta nu doar pentru a reduce disparitatile, dar si pentru a transforma progresul tehnologic fara precedent in prosperitate reala pentru societate si economie. Deloc de neglijat, Romania se afla in cel mai complicat context regional din ultimele trei decenii, iar urmatorii ani vor fi cruciali nu doar pentru consolidarea securitatii nationale, dar si pentru intarirea rolului geostrategic in cadrul NATO. Pentru a gestiona acest context, Romania are nevoie de o viziune strategica, clara si sustenabila, pe termen mediu si lung. Fiecare strategie sectoriala, politica publica si decizie trebuie sa integreze oportunitatile, sa anticipeze tendintele globale si sa minimizeze riscurile macroeconomice”, a declarat Dinu Bumbacea, Vicepresedintele AmCham Romania. Cele 5 obiective transversale pe care AmCham le propune in editia de fata se refera la domenii strategice, iar pentru realizarea acestora recomandam:  I. II. III. IV. Continuarea reformelor pentru alinierea politicilor economice si sociale la standardele OCDE, esentiala pentru cresterea competitivitatii si atragerea investitiilor.In calitate de stat membru al OCDE, Romania va putea beneficia de accesul la experienta si expertiza celorlalti membri, ceea ce va permite elaborarea si ajustarea politicilor publice care sustin implementarea reformelor eficiente, in special in domenii esentiale precum educatia si sanatatea. Modernizarea economiei romanesti va conduce la imbunatatirea ratingului de tara, sporind pe de o parte increderea investitorilor si atragerea de investitii straine directe, iar pe de alta parte, facilitand accesul la finantare externa prin reducerea costurilor de imprumut. Echilibrare macro-bugetara & un nou model de convergenta economica. Procesul de convergenta reala a economiei romanesti catre media Uniunii Europene a fost accelerat pe parcursul ultimelor doua decade, insa competitivitatea Romaniei este inca afectata de o serie de factori sistemici. Dintre acestea, printre cele mai ingrijoratoare este accentuarea dezechilibrelor macroeconomice, respectiv de cresterea substantiala a deficitului bugetului public si a deficitului de cont curent, care nu a fost atenuata nici de performanta economica buna din ultimii ani. Gradul redus de colectare fiscala este rezultatul mai multor factori, precum evaziunea fiscala, o economie informala semnificativa si un sistem de administrare fiscala care necesita reforma si digitalizare. Contractarea de imprumuturi pentru finantarea cheltuielilor curente ale statului, in special a celor cu salariile, cu asigurarile sociale si cu pensiile, devine problematica atunci cand acestea sunt stabilite la niveluri disproportionate in raport cu puterea economiei si cu veniturile publice colectate. Cele mai mari nevoi ale Romaniei sunt investitiile pentru dezvoltarea infrastructurilor in domeniul transportului, energiei si digitalizarii, in educatie, sanatate si pentru sustinerea cercetarii si dezvoltarii. Educatia, garantia dezvoltarii celorlalte structuri sociale si economice. Educatia este o responsabilitate fundamentala si punctul de pornire pentru orice model de dezvoltare economica si sociala. Accesul la educatie de calitate si alinierea politicilor educationale cu nevoile pietei muncii sunt conditiile sine-qua-non pentru o dinamica economica pozitiva. In contextul nefavorabil al evolutiei demografice (migratie, imbatranirea populatiei), existenta unui sistem de invatamant care sa dezvolte competente pentru viitor este imperativa pentru sustenabilitatea finantelor publice, sustinerea pietei muncii, reducerea inechitatii sociale si implementarea oricarui proiect serios de tara. Principalele provocari ale sistemului de invatamant pe care Romania trebuie sa le depaseasca sunt analfabetismul functional si parasirea timpurie a scolii. Infrastructura de transport pentru a creste mobilitatea, accesul, siguranta, competitivitea economica. Cresterea economica sustenabila si sustinuta nu poate exista in lipsa unui sistem de transport extins, interconectat, rezilient si sigur. Deficitul de infrastructura este unul dintre principalii factori care au dus la pierderea a numeroase oportunitati de afaceri, investitiile private fiind directionate catre tarile invecinate. Romania este, in acesti ani, intr-o cursa contra cronometru pentru realizarea proiectelor intarziate in ultimele decenii. De aceea, recomandam planificarea bugetara multianuala pentru proiectele mari de investitii in infrastructura de transport. In linie cu obiectivele tranzitiei verzi, trebuie depuse eforturi pentru intarirea expertizei si capacitatii administrative pentru pregatirea, gestionarea si monitorizarea proiectelor de infrastructura feroviara. V. Atragerea si sprijinirea investitiilor in Romania, accent pe investitiile cu valoare adaugata mare. Valorificarea potentialului tarii pentru atragere de investitii straine directe (ISD) necesita o strategie bine definita. Intr-un mediu global marcat de incertitudini si o competitie acerba pentru capital, este esential sa se prioritizeze atragerea de investitii care sa transforme Romania intr-un hub regional de productie. Preluarea unor bune practici din regiune si implementarea de politici care sa incurajeze inovatia si competitivitatea vor contribui la crestere sustenabila si la pozitionare strategica pe termen lung. Este esentiala implementarea unei scheme de ajutor de stat dedicata investitiilor strategice cu o valoare de peste 100 de milioane euro pentru ca Romania sa poata deveni un hub regional pentru diverse industrii, consolidandu-si astfel pozitia in cadrul UE si pe scena economica globala. Romania are nevoie de o astfel de agentie care sa isi indeplineasca misiunea declarata prin actiuni concrete si eficace. Prioritati pentru Romania 2024 – 2028 propune si o serie de obiective si masuri sectoriale pentru domenii in care membrii AmCham Romania activeaza, domenii relevante pentru economie per ansamblu.
 
Cristian Sporis, Presedintele AmCham, Dinu Bumbacea, Vicepresedintele AmCham Romania, Daniela Nemoianu, Vicepresedinte AmCham Romania.
 
Pentru fiecare din cele 10 sectoare, principalele recomandari vizeaza directii precum: 
1. Fiscalitate In corelare cu recomandarile privind echilibrarea macro-bugetara, cele privind politica fiscala reflecta nevoia de masuri care sa reduca deficitul bugetar si nivelul datoriei publice. Pentru intervalul 2024 – 2028 obiectivele pe care le consideram prioritare sunt revenirea la un sistem de cota unica de impozitare, aplicat echitabil si uniform, cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor, optimizarea digitalizarii sistemului fiscal, implementarea bugetarii multianuale, eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri, si stimularea activitatilor de cercetaredezvoltare-inovare. Directia, ritmul de implementare pentru fiecare dintre acestea va avea impact asupra competitivitatii economice a Romaniei si eforturilor de pozitionare ca hub regional de investitii, asupra capacitatii Romaniei de a face fata transformarilor globale si provocarilor tot mai complexe.
2. Economie digitala Pentru a recupera decalajele acumulate in domenii cheie ale digitalizarii, Romania trebuie sa accelereze transformarea digitala si trecerea catre un model de crestere bazat pe inovatie. In acest sens, foarte importanta va fi valorificarea la maximum a celor 6 miliarde euro disponibile prin PNRR pentru a dezvolta infrastructura 5G, sistemele cloud si serviciile publice digitale. Pentru a evita intarzieri si fragmentari de responsabilitate in livrarea proiectelor strategice, subliniem importanta unor organisme de coordonare cu expertiza in domeniu, personal si finantare adecvate, si putere de decizie. Recomandarile vizeaza si alte aspecte critice, cum ar fi cresterea nivelului de competente digitale ale populatiei, cresterea numarului de spcialisti IT inclusiv prin predarea timpurie a competentelor digitale in scoli care sa directioneze un numar mai mare de elevi catre specializari STEM. Nu in ultimul rand, Romania trebuie sa faca progrese in domeniul securitatii cibernetice si sa se alinieze standardelor UE si SUA inclusiv in procesul de adoptare a inteligentei artificiale.
3. Energie Romania trebuie sa accelereze tranzitia energetica pentru a asigura dezvoltarea sustenabila si modernizarea economiei. O prioritate-cheie este cresterea capacitatii de productie de energie regenerabila, alaturi de diversificarea surselor de energie curata. Acest lucru necesita atat extinderea infrastructurii de productie, cat si promovarea cercetarii in domeniul energiei verzi. Romania dispune de un cadru normativ bine definit, insa coerenta legislatiei si reglementarilor trebuie imbunatatita. Este esential sa se stabileasca calendare clare si obiective masurabile pentru implementarea politicilor energetice si climatice.   
4. Mediu si sustenabilitate Pentru a-si atinge obiectivele asumate in materie de mediu (zero emisii nete pana in 2050), Romania are nevoie de un pachet cuprinzator de politici, reforme institutionale, investitii publice, sprijin financiar. In cea ce priveste economia circulara, recomandarile AmCham vizeaza gestionarea deseurilor, protejarea capitalului natural, investitii strategice in decarbonizarea sectoarelor esentiale. Pentru a neutraliza emisiile provenite din sectoare unde reducerea acestora este dificila, cum ar fi agricultura, Romania trebuie sa asigure protectia padurilor virgine si a parcurilor nationale. In egala masura, consideram importante consolidarea guvernantei in domeniul protectiei mediului si a sustenabilitatii, imbunatatirea capacitatii administrative si tehnice, modernizarea infrastructurii, stabilitatea si coerenta legislativa. 
5. Sanatate In primul rand, consideram necesar sa fie abordate cu prioritate provocarile cu care se confrunta sistemul sanitar, prinpolitici care sa scada rata mortalitatii cauzate de boli prevenibile, politici de reducere a deficitului de specialisti, reducerea intervalului pentru acces la medicamente de ultima generatie. Un alt set important de recomandari se refera la finantarea sistemului de sanatate, unde Romania se situeaza sub media europeana ca procent alocat din PIB, dar si ca nivel al cheltuielilor cu sanatatea/cap locuitor. Cresterea accesului la servicii medicale de calitate, in mod echitabil, si la tratamente inovative, nu va fi posibila fara cresterea graduala a alocarii bugetare ca procent din PIB, investitii in preventie si screening, un grad ridicat de absorbtie a fondurilor europene sau revizuirea politicii de acces la diagnostic si tratament intr-un stadiu cat mai avansat biologic al boliiintre altele. 
6. Fonduri structurale Desi s-au facut progrese in utilizarea finantarii europene, nivelul de absorbtie si ritmul de implementare al proiectelor este sub pontetial, ceea ce impune nevoia de imbunatatire a capacitatii administrative, dar si optimizari la nivel de reglementare – de la reducerea birocratiei, la modernizarea sistemului de aprobare. Cu privire la PNRR in mod special, consideram necesare o serie de masuri care sa duca la cresterea atat in volum, dar si in calitate si impact al proiectelor finantate prin acest program. Intre acestea: alocarea fondurilor europene complementar cu scheme de ajutor de stat; finantarea proiectelor cu valoare adaugata mare, cu efect multiplicator in economie; replicarea modelelor de succes locale si din alte jurisdictii si asigurarea predictibilitatii, stabilitatii si coerentei cadrului de reglementare, ca factor de incurajare a investitiilor
7. Piata muncii Semnalam din nou faptul ca deficitul ingrijorator de forta de munca, amplificat de scaderea demografica, emigrare si un sistem educational ineficient, are nevoie de interventii tintite, dar si de politici strategice pe termen lung. Intre acestea: cresterea calitatii sistemului de educatie; masuri pentru integrarea in piata muncii in special a tinerilor din categoria 16 – 25 de ani care nici nu studiaza, nici nu muncesc; masuri care sa faciliteze integrarea, respectiv revenirea in piata muncii a femeilor, in mod deosebit din comunitati vulnerabile; cresterea capacitatii de procesare a solicitarilor in crestere de muncitori extracomunitari; investitii in infrastructurile esentiale care sa reduca disparitatle e dintre regiuni, una din cauzele pentru care deficitul de capital uman este concentrat in principalii poli economici. 
8. Piete de capital Consolidarea pietei de capital, ca alternativa pentru finantarea afacerilor, trebuie sa fie o prioritate.In viziunea AmCham Romania, cateva dintre masurile care se impun in aceasta directie sunt: activarea capitalului disponibil pentru finantarea companiilor romanesti, clasificarea Romaniei ca economie emergenta de catre MSCI; adoptarea de politici care sa stimuleze listarea companiilor cumulat cu simplificarea infrastructurii pietei de capital, a procedurilor si a costurilor asociate listarii pe Bursa. Educatia financiara joaca un rol vital, de aceea recomandam cresterea nivelului de alfabetizare financiara, prin programe educationale si campanii de informare, care sa rezulte in decizii financiare informate si in folosirea mai eficienta a resurselor, pentru ca, pe termen lung, sa fie sprijinita stabilitatea financiara a Romaniei. 
9. Guvernanta Corporativa Un cadru solid de guvernanta este esential pentru atragerea investitiilor si mentinerea increderii in piata. Pentru o economie care tinteste o dezvoltare sustenabila, un cadru legal si institutional robust, transparent si echitabil este o conditie esentiala. In mandatul 2024 – 2028, consolidarea guvernantei corporative trebuie sa fie o prioritate cu atat mai mult cu cat vor fi ani definitorii pentru obiectivul aderarii la OCDE. De asemenea, Romania va trebui sa fie pregatita sa adopte noi reglementari care sa incurajeze companiile sa integreze durabilitatea si responsabilitatea sociala. Pentru realizarea ambelor obiective este nevoie de o abordare integrata si colaborare intre ministerele si agentiile de stat implicate. 
10. Turism Pozitionarea sectorului de turism din Romania ca un motor de crestere economica are nevoie sa treaca de la vorbe la fapte. A devenit stringenta nu doar asumarea strategiei pe termen mediu si lung de consolidare a competitivitatii sectorului turismului din Romania (adoptata de curand), dar insotirea acesteia de o foaie de parcurs concreta si operationala, bugete de promovare marite, personal responsabil de implementare cu criterii de performanta cuantificabile, termene de executie. Principalele recomandari vizeaza actiuni pe urmatoarele paliere: brand de tara puternic & strategie de promovare operationala; dezvoltarea conceptului de turism identitar & produse turistice de nisa; organizatii de management al destinatiilor functionale si reducerea economiei gri in sectorul de turism. O mai buna profilare a Bucurestiului, ca destinatie turistica si de afaceri, este mult asteptata de intreaga comunitate de business. Desi nu este o analiza exhaustiva, Prioritati pentru Romania 2024- 2028 ofera o radiografie a starii de fapt si un inventar de masuri care trebuie sa fie pe agenda dialogului public privat si adoptate cu prioritate pentru ca Romania sa-si realizeze potentialul de prosperitate socio-economica, intr-o maniera sustenabila pe termen mediu si lung. AmCham Romania va promova recomandarile in consultarile viitoare cu decidentii responsabili cu stabilirea parcursului Romaniei pentru anii urmatori si cu implementarea masurilor recomandate.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TotalEnergieshiltiSISECAMRAWLPLUGALLBIMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
noark
VEGO
leviatan
EURO BUILD
concelex
MAKITA
SSAB
strabag nivel 1
konsent
EDIT-Structural
DRS
BogArt
Arduro
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
Acvatot 2019
theda mar
ELECTROGRUP
rigips
Ubitech
AED
SIGM
quadratum
CDS

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<