Agenda Constructiilor
Duminica, 19 Mai 2024
STIHL
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - COLLIERS: Circa 360.000 mp de spatii de birouri moderne vor fi livrate in 2022-2024
COLLIERS: Circa 360.000 mp de spatii de birouri moderne vor fi livrate in 2022-2024
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Stelian DINCA 20 Mai 2022 11:30
In primul trimestru din 2022 au fost livrati putin peste 70.000 de metri patrati de spatii noi de birouri moderne in Bucuresti, crescand stocul total la aproape de 3,3 milioane de metri patrati. In pofida noilor incertitudini, cauzate de pandemie, de socurile din economia globala si de invazia ruseasca in Ucraina, companiile active pe piata imobiliara romaneasca si-au continuat deciziile de inchiriere, unele contracte au fost semnate, iar negocierile nu au fost intarziate sau oprite, potrivit consultantilor Colliers. Desi cifrele privind cererea sunt inca mult sub varfurile de dinaintea pandemiei, anul 2022 a avut un inceput bun in ceea ce priveste activitatea de inchiriere in Bucuresti, cu o cerere totala in crestere cu aproape 15% fata de perioada similara a anului trecut, la aproximativ 62.000 de metri patrati, in timp ce cererea noua a crescut cu circa 57% fata de primul trimestru din 2021, la 34.000 de metri patrati.
Principalele livrari care au crescut stocul de birouri moderne din Bucuresti la aproape 3,3 milioane de metri patrati au fost cladirile Oslo si London ale River Development, parte din proiectul Sema Parc (31.500 de metri patrati), Tandem al Forte Partners (21.000 de metri patrati) si prima cladire din cadrul proiectului @Expo al Atenor (21.000 de metri patrati), care reprezinta aproximativ jumatate din livrarile totale estimate pentru 2022 (peste 130.000 de metri patrati).
 
De asemenea, in primul trimestru al anului doua noi companii si-au facut intrarea pe piata locala si au deschis sedii, Booking si Ford. In plus, mai multe companii urmeaza sa intre sau sa isi extinda substantial prezenta locala aici in perioada urmatoare, ceea ce sugereaza ca inceputul de an este mai bun decat indica cifrele existente.
„Daca ne uitam la cerere, observam ca zona de IT&C continua sa furnizeze principalii clienti ai cladirilor de birouri, reprezentand peste 40% din cererea totala, iar ponderea in cererea noua este si mai mare - mai mult de jumatate. Si companiile de servicii profesionale sau cele din sectoarele orientate catre consumatori au avut o contributie semnificativa in inchirierea de birouri, completand un trimestru destul de diversificat din punct de vedere al activitatii. Totodata, intentiile de angajare raman solide, depasind lejer media istorica in multe cazuri, ceea ce subliniaza faptul ca firmele mai degraba se extind decat sa-si reduca personalul. Totusi, in cazul in care conditiile economice se vor inrautati, probabil ca deciziile de angajare vor merge in cealalta directie. Cu alte cuvinte, economia este destul de robusta si se mentine bine in contextul dificil actual, dar acest lucru se poate schimba destul de rapid, iar riscurile pentru 2022 sunt considerabile si in orientate in jos", explica Victor Cosconel, noul Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
 
Consultantii Colliers estimeaza ca rata de neocupare de 16,5% inregistrata la sfarsitul lui 2021, nivel pe langam care s-a aflat si in primul trimestru al acestui an, nu subliniaza decalajul tot mai mare care exista intre cladirile de birouri moderne, competitive si cele mai vechi, care nu au o pozitie foarte buna. Pe masura ce oferta de spatii in cladiri bune (inclusiv pentru viitoarele proiecte livrate in anii urmatori) incepe sa se restranga, observam si primele presiuni semnificative de crestere a chiriilor in cladirile de birouri clasa A din ultimii ani.
In ceea ce priveste nivelul chiriilor efective, consultantii Colliers estimeaza ca sunt inca, in medie, cu 10-15% mai mici decat erau inainte de pandemie, pe fondul cresterii stimulentelor contractuale. In unele cazuri, bugetul pentru amenajare alocat de proprietari pentru clientii care se muta intr-un spatiu nou este aproape dublu fata de cel de dinaintea pandemiei. In plus, o serie de factori -, precum un numar mai mic de proiecte noi cu livrare in anii urmatori, costurile de constructie mai mari, reactivarea multor companii pe piata de inchirieri - au dus la o crestere cu 5-7%, in medie, a chiriilor brute in cladirile bune care urmeaza sa se livreze, crestere comparative cu trimestrele precedente. Colliers observa, de asemenea, ca unele zone din Bucuresti se schimba rapid si par sa devina piete de proprietari, ceea ce sustine aceasta crestere a chiriilor.
 
„In general, piata de birouri din Bucuresti este intr-o forma buna si a rezistat perioadei de pandemie mai bine decat s-a crezut initial. Totusi, nu a iesit din zona de risc. Tinand cont ca sectorul imobiliar tinde sa reflecte economia globala, ramanem destul de ingrijorati de riscurile unei recesiuni globale, avand in vedere incetinirea economica actuala din China, problemele persistente ale lantului de aprovizionare global, invazia Rusiei in Ucraina si politica de inasprire a Rezervei Federale din SUA. Atata timp cat nu intram intr-un scenariu foarte negativ pe plan extern, 2022 se anunta un an decent pentru piata locala de birouri", conchide Victor Cosconel.
Consultantii Colliers estimeaza ca in acest an ar putea fi livrati aproximativ 130.000 de metri patrati de spatii de birouri noi si moderne, cu un total de aproximativ 360.000 de metri patrati pentru perioada 2022-2024. Aceasta cifra pare destul de mica pe o piata in care valoarea raportata a cererii noi a fost in medie de aproximativ 140.000 de metri patrati pe an, in perioada de dinaintea pandemiei (probabil ca tranzactiile directe care nu sunt raportate adauga aproximativ 30%, conform estimarilor Colliers).
 
Contextul actual este un moment bun pentru ca firmele sa isi transforme birourile si sa le adapteze la viitorul mod de lucru, iar Colliers inoveaza si raspunde provocarilor actuale si nevoilor viitoare pe piata de birouri cu Office 360°, o abordare completa a birourilor, din toate punctele de vedere, realizata printr-un proces unic si extrem de complex, adaptat pana la ultimul detaliu pentru a se potrivi nevoilor si planurilor strategice ale companiilor. Abordarea Colliers de control al costurilor in fiecare etapa a transformarii biroului ofera economii suplimentare care depasesc de multe ori 10-15% comparativ cu valorile obtinute de obicei de la contractori, in cadrul negocierilor din etapa de licitatie.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiALLBIMRAWLPLUGABONARE REVISTESISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
noark
CONCEPT STRUCTURE
theda mar
Acvatot 2019
CDS
ERBASU CONSTRUCT
viarom
ness project
siniat
leviatan
rigips
MAKITA
concelex
strabag nivel 1
EDIT-Structural
konsent
quadratum
Ubitech

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
INNOCONSTRUCT2024
top 500
ef-de-n
ROGBC 2016
AICPS_30
econet
top 500

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander