Colliers: Transportul rutier de marfa din Romania a crescut cu 69% in zece ani |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 25 Sep 2025 09:21 |
![]() "Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe sosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste sase ori mai mic decat al Poloniei. Cu alte cuvinte, chiar daca Romania a inregistrat cea mai rapida crestere a transportului rutier de marfa din Uniunea Europeana, diferenta fata de economii din regiune ramane semnificativa. Daca tinem cont de populatie si de dimensiunea economiilor, volumul transportat de Romania ar trebui sa fie cel putin dublu fata de Ungaria si la jumatate din cel al Poloniei. Pentru a reduce acest decalaj in urmatorii 10-15 ani, este necesar ca Romania sa continue constructia de autostrazi si modernizarea retelei feroviare, cu atat mai mult in contextul actual, in care economia interna este sub presiune. Astfel de investitii ar mai compensa din slabiciunile raportate in alte sectoare ale economiei si ne-ar pregati pentru urmatorul ciclu de crestere", explica Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Dupa anii cu livrari record de autostrazi, intervalul 2025-2026 se anunta cu un ritm mult mai lent al constructiilor si inaugurarilor
Aceasta incetinire ar putea pune frana dezvoltarii pietei de spatii logistice si investitiilor in spatii industriale, care au cunoscut o crestere puternica in ultimii ani, atrage atentia Colliers. In acelasi timp, datele Eurostat arata ca peste 77% din marfurile transportate rutier in Romania sunt livrari interne, una dintre cele mai mari ponderi din Uniunea Europeana. Acest lucru reflecta, cel putin partial, nivelul mai redus al exporturilor Romaniei.
Exista totusi si un aspect care diferentiaza Romania in mod pozitiv fata de multe alte state europene. Daca revenim la privirea de ansamblu, doar 54% din toate transporturile de marfa se fac pe sosele, sub media Uniunii Europene de 78%, potrivit datelor Eurostat care includ doar transportul continental. In schimb, Romania are o pondere ridicata a transportului pe cai navigabile, in special pe Dunare, unde ajunge la aproximativ 20% din total si reprezinta a doua cea mai mare valoare din UE. Colliers arata ca aceasta diversificare a modurilor de transport este un avantaj, insa nu poate compensa lipsa unei infrastructuri moderne in zonele cheie ale tarii. Consultantii Colliers subliniaza ca aceasta diversificare a modurilor de transport este un atu, insa nu poate inlocui necesitatea unei infrastructuri moderne in zonele cheie ale tarii.
"Suntem aproape de pragul de 8 milioane de metri patrati de spatii industriale si logistice inchiriabile, o performanta remarcabila daca ne gandim ca in urma cu zece ani piata crestea intr-un ritm foarte lent. Evolutia spectaculoasa din ultimii cinci ani arata ca Romania se afla intr-un ciclu accelerat de dezvoltare, beneficiind de un moment foarte favorabil, de care ar trebui sa profite pe deplin, pentru ca, in urmatorii 5-10 ani, contextul se poate schimba, fie din perspectiva finantarilor, fie a fondurilor europene", conchide Victor Cosconel.
|