Irinel Scriosteanu: Romania poate avea un rol important in reconstructia Ucrainei |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 03 Iul 2025 16:33 |
![]() "Infrastructura de transport a Romaniei a luat un avant in ultimii 5 ani, mai ales pe zona de infrastructura rutiera, pe care o gestionez din 2019. Avem astazi in lucru 700 km de autostrada si drum expres. Avem in reabilitare coridoare importante in ceea ce priveste sistemul feroviar, am dat in trafic in ultimii ani peste 500 km de autostrada si drum expres, o parte dintre ei construiti cu firme din Italia. Am dat in trafic al treilea pod ca marime din Europa intr-un parteneriat si un contract cu o firma din Italia, un real succes din punctul meu de vedere, iar acum cateva saptamani chiar am semnat receptia acestui obiectiv, care a devenit un nou simbol al Romaniei. Ne bazam in continuare pe dezvoltarea acestei relatii si parteneriatul cu filmele italiene, iar tema de astazi, sustenabilitate, trebuie sa fie un nou element pe care il adaugam acestei colaborari. Sustenabilitatea si competitivitatea. Trebuie sa crestem competitivitatea prin relatia noastra, mai ales in contextul in care, in urmatoarea perioada, sper cat se poate de repede, reconstructia Ucrainei va fi o noua provocare si pentru Romania, dar cred ca si pentru Italia, pentru ca stiu ca Italia devine un factor foarte important in aceasta tema a reconstructiei Ucrainei. Romania poate fi un cap de pod important, daca nu cel mai important, in ceea ce priveste reconstructia Ucrainei", a declarat Irinel Scriosteanu.
Secretarul de stat al MTI a subliniat ca in ultimii ani s-a dezvoltat infrastructura de la granita cu Ucraina, s-au deschis noi puncte vamale, au fost reabilitate cele existente, dar si infrastructura feroviara care leaga Romania de Ucraina.
"Podul de la Braila poate fi folosit la fel de bine in tranzitul materialelor si al altor elemente pentru reconstructia Ucrainei. Romania poate fi un partener Italiei in acest plan de reconstructie a Ucrainei si cred ca ar trebui sa fie o directie pe care sa o abordam in cadrul discutiilor, chiar si de astazi, tinand cont, bineinteles, si de tema sustenabilitatii", a precizat Irinel Scriosteanu.
Secretarul de stat a mai adaugat ca in perioada urmatoare Romania va avea in vedere dezvoltarea infrastructurii feroviare, intrucat se doreste reducerea transportului de marfa pe rutier.
"Vom da o importanta marita sistemului feroviar in urmatorii ani. Conform programului de guvernare, vrem sa reducem fluxurile de marfa pe infrastructura rutiera si sa redirijam acest transport de marfa catre infrastructura feroviara. Deci, va fi un nou capitol in infrastructura Romaniei directionat catre infrastructura feroviara in asa fel incat sa crestem competitivitatea transportului de marfa pe teritoriul Romaniei in raport cu tarile vecine", a sustinut reprezentantul MTI. Potrivit acestuia, "Autostrada albastra" este un alt proiect ce ar putea fi dezvoltat in cadrul relatiilor bilaterale dintre Romania si Italia.
"O alta directie care ar putea fi dezvoltata in cadrul relatiilor bilaterale este folosirea Dunarii. Noi avem un proiect foarte important in ceea ce priveste aceasta «autostrada albastra» pe care o avem si care merge pana in centrul Europei si care este nefolosita astazi. Avem un proiect care sa regularizeze un senal navigabil pe Dunare, in asa fel incat sa fie predictibila pentru transport de marfa 365 de zile pe an, adica aproape tot timpul anului. In acel moment, transportul poate fi foarte facil intre portul Constanta prin intermediul canalului Dunare - Mare Neagra si folosita aceasta autostrada care genereaza un transport mai sustenabil, mai ecologic si mai competitiv chiar si in raport cu transportul feroviar", a mai precizat Irinel Scriosteanu.
ITA - Agentia Italiana pentru Comert Exterior si Ambasada Italiei la Bucuresti, in colaborare cu Camera de Comert Italiana pentru Romania si Confindustria Romania a organizat conferinta "Italy & Romania: Building Together - Sustainable Infrastructure", pe 2 iulie 2025, la Hotelul Crowne Plaza, din Bucuresti. Detalii aici
|