Producatori & Furnizori
Publicat de Ovidiu Stefanescu
26 Mar 2024 06:00
|
Cresterile de preturi la materialele de constructii au fost stimulate de razboiul din Ucraina. O lunga perioada cotatiile au avut o dinamica strict pozitiva, arata un studiu publicat de Bau Industrie, referitor la piata din Germania. Din iulie 2022, insa, s-a observat o stabilizare pentru unele materiale, care nu a compensat inca in totalitate majorarile din perioada anterioara. S-a ajuns astfel ca, la inceputul lui 2024, nivelul preturilor pentru majoritatea materialelor de constructii sa fie inca peste cel din prima parte a lui 2021. In luna ianuarie a.c. pretul de productie pentru bitumul obtinut din titei era cu 48,3% mai mare fata de reperul temporal mentionat anterior, in timp ce pretul pentru asfalt era cu 42,2% mai mare. In ceea ce priveste motorina – un produs indispensabil pentru utilajele de constructii, desi cotatia actuala este cu 8,2 % mai mica decat cea din 2023, aceasta este in continuare cu 37,3% superioara celei din 2021. Deficitul de materiale si cresterile preturilor la energie au avut intre timp un impact si asupra cotatiilor la otel, dar inclusiv pe acest segment s-a observat o stabilizare incepand cu vara lui 2022, care a luat sfarsit in octombrie. In contextul dat, mai arata specialistii Bau Industrie, preturile ridicate ale energiei si ale materiilor prime la inceputul lui 2024 sunt inca percepute ca un risc semnificativ pentru dezvoltarea economica a companiilor din domeniu. Motivele situatiei curente sunt legate de capacitatile limitate de aprovizionare ale producatorilor, cresterea costurilor de fabricatie si lipsa capacitatilor de transport. In plus, lanturile de aprovizionare au fost intrerupte si a existat un deficit de containere si de personal portuar, precum si congestii pe navele de marfa si in depozite supraaglomerate din porturi. De asemenea, au existat tot mai multe incercari de asigurare a unor stocuri suplimentare, pentru a preveni noi cresteri de preturi si penurii de materiale, ceea ce a dus, evident, la sporirea cererii si, prin urmare, a preturilor. In perioada urmatoare, desi nu este inca posibil sa se realizeze previziuni pe termen mediu, este posibil ca tranzitia energetica sa se transforme intr-un motor important al cererii de materii prime si, prin urmare, al preturilor. Ea va necesita otel si pamanturi rare pentru functionarea turbinelor eoliene si motoarelor electrice, precum si cupru si aluminiu, pentru extinderea retelelor electrice si a infrastructurii IT. Toate acestea sunt produse care sunt necesare inclusiv in industria constructiilor. Problema care se pune pe termen scurt este ca cererea este echilibrata de un deficit de oferta, ceea ce incurajeaza in continuare o dinamica pozitiva a preturilor si o indepartare a orizontului in care acestea vor reveni in matca. Pentru informatii suplimentare, click aici
|