Agenda Constructiilor
Joi, 02 Mai 2024
STIHL
Home - Stiri - Producatori & Furnizori - PPAM solicita schimbarea legislatiei ca sa asigure 200 milioane tone de agregate/an
PPAM solicita schimbarea legislatiei ca sa asigure 200 milioane tone de agregate/an
Producatori & Furnizori Publicat de Elena Icleanu 19 Apr 2024 10:15
In Romania, productia de roci pentru constructii s-a situat, in ultimii ani, la 120 de milioane de tone, potrivit calculelor Patronatului Producatorilor de Agregate Minerale din Romania (PPAM), pe baza datelor oficiale furnizate de Agentia Nationala de Resurse Minerale (ANRM). Cu aceasta productie, Romania se situeaza in primul esalon la nivelul tarilor europene (inclusiv Turcia si Rusia), potrivit dr. ing. Ionel Ureche, presedintele PPAM. Conform specialistului, in urmatorii 5 ani, necesarul de roci de constructii pentru proiectele de infrastructura de transport se situeaza peste 200 de milioane de tone.
"Tinand cont ca aceste materiale de constructii sunt utilizate in mai multe sectoare (civile, industriale), dar si de cresterile semnificative ale volumelor de lucrari avute in vedere, rezulta necesitatea unei cresteri a productiei in viitor. Intrebarea este daca, in conditiile actuale impuse de toate procedurile de autorizare existente, se poate realiza aceasta crestere. Din punct de vedere al potentialului geologic, aceasta crestere ar putea fi sustinuta fara probleme. Romania sta destul de bine in privinta potentialului de resurse minerale, in general, si cu atat mai mult in privinta rocilor pentru constructii", a precizat Ionel Ureche, in interventia pe care a avut-o in cadrul conferintei "Exploatarea resurselor minerale de roci de constructii din Romania, solutii de sustenabilitate, concurenta loiala si dezvoltare durabila", organizata de Comisia pentru Energie, Infrastructura Energetica si Resurse Minerale din Senatul Romaniei, la finalul lunii martie 2024.
Potrivit specialistului, principalul obstacol in calea cresterii productiei de agregate este chiar legislatia specifica si capacitatea de gestionare si valorificare a resurselor minerale in Romania prezinta serioase deficiente.
 
 
Cele mai multe proiecte de infrastructura vor fi realizate in zona cu cele mai putine resurse minerale
Principalele resurse de roci dure, exploatate in cariera, se situeaza, in general, in zona arcului carpatic. La acestea se adauga depozitele de nisipuri si pietrisuri care sunt legate de marile bazine hidrografice. Ionel Ureche explica, insa, ca aceste doua tipuri de roci au utilizari diferite si, in plus, trebuie sa se tina cont si de distanta de transport pana la locul in care urmeaza a fi utilizate.
"Marile proiecte de infrastructura nu sunt repartizate uniform. Cel mai mare volum de lucrari care urmeaza a fi executate se afla in regiunea de nord-est, adica exact acolo unde sunt cele mai putine resurse de roci de constructii. In plus, peste majoritatea zonelor unde sunt situate aceste resurse naturale, se suprapun arii naturale protejate. Este necesar sa protejam natura, dar consider ca este la fel de necesar sa gasim un echilibru intre nevoia de conservare a naturii si cea de materii prime pentru numeroasele proiecte de constructii", a subliniat presedintele PPAM.
Ionel Ureche a mai precizat ca, pentru ca aceste resurse sa poata fi exploatate si valorificate, ele trebuie sa treaca prin procese de autorizare limitative si complicate.
"Obtinerea unei licente de exploatare pentru o perioada de 20 de ani dureaza intre 3 si 8 ani. In ultimii 5 ani au fost organizate doar 4 runde de licitatie pentru perimetre noi de explorare. Exista si varianta de a solicita un permis de exploatare imediat dupa identificarea unei resurse. Desi pare o varianta mai simpla si mai rapida, in timp a devenit extrem de stufoasa, astfel ca durata de obtinere a permisului este de cel putin 2 ani. Mentionez ca dupa obtinerea permisului, in conditiile in care valabilitatea lui este de un an de la eliberare, mai trebuie obtinute inca 3 autorizatii: de construire, ape si mediu, care se elaboreaza succesiv, adica mai dureaza inca minimum 3 luni, iar surata efectiva de lucru ramane de numai 9 luni, in cel mai bun caz", a explicat specialistul.
 
 
Exploatarea ineficienta genereaza exploatari ilegale si concurenta neloiala
In ceea ce priveste factorii care ingreuneaza exploatarea resurselor minerale, Ionel Ureche mentioneaza, in primul rand, legislatia "stufoasa si neclara" privind autorizarea proceselor miniere, la care se adauga necorelari intre diversele acte normative aplicate domeniului minier, iar toate acestea conduc la proceduri de autorizare greoaie si de lunga durata. De asemenea, specialistul a invocat si lipsa unui indrumar standardizat pentru parcurgerea acestor proceduri de autorizare, precum si resursele insuficiente existente la nivelul institutiei de reglementare - Agentia Nationala de Resurse Minerale.
"Consecintele acestei situatii sunt destul de grave. Vorbim, in primul rand, de o exploatare ineficienta a resurselor minerale, de aparitia a tot mai multor exploatari ilegale care conduc la aparitia fenomenului de concurenta neloiala, de pierderi de insemnate la bugetele de stat si la cele locale si de imposibilitatea de a asigura materii prime pentru proiectele de infrastructura si cele de constructii. Concluzia este ca avem serioase deficiente privind capacitatea de gestionare si valorificare a resurselor minerale de care dispune Romania", a declarat Ionel Ureche.
 
 
Este necesara modificarea legislatiei si asumarea unei politici nationale
In ceea ce priveste solutiile identificate la toate aceste probleme, Ionel Ureche considera ca este necesara asumarea unei politici nationale privind exploatarea responsabila si eficienta a resurselor minerale. Aceasta ar presupune adoptarea unei strategii nationale privind exploatarea resurselor minerale, care sa includa cel putin o inventariere cat mai completa a resurselor minerale, o estimare realista a necesitatilor de materii prime minerale, precum si asumarea, la nivel legislativ, a unor prioritizari in privinta exploatarii acestora, in functie de contextul economic. De asemenea, ar fi utila transpunerea acestei strategii  in masuri eficiente de exploatare si valorificare a resurselor minerale.
"Astfel de masuri ar trebui sa includa: modificarea si corelarea diverselor acte normative aplicabile domeniului, reglementarea accesului la terenurile necesare activitatilor de exploatare, adoptarea unor dispozitii legale care sa prevada un anumit mod de comunicare/ coordonare intre principalele institutii cu atributii de autorizare, stabilirea unui circuit clar al diferitelor documentatii necesare, intre aceste institutii (Birou Unic)", a precizat Ionel Ureche.
Potrivit PPAM, anumite aspecte legislative din legislatia primara necesita modificari cum ar fi: obtinerea accesului si dreptului de utilizare pentru terenurile cu resurse si rezerve, revizuirea procedurilor de acordare a dreptului de exploatare a resurselor minerale si a celor de autorizare: (mediu, ape, arii protejate), adaptarea procedurilor de autorizare referitoare la cadastru, urbanism, legislatie in constructii, simplificarea procedurilor de schimbare a categoriei de folosinta pentru terenurile din perimetrele miniere, clarificarea si simplificarea procedurilor de autorizare privind patrimoniul, monumentele istorice, siturile arheologice.
 
Propuneri de modificari legislative initiate de PPAM in parteneriat cu PATROMAT
Propunerile de modificari legislative propuse de PPAM in parteneriat cu Federatia Patronala din Industria Materialelor de Constructii din Romania (PATROMAT) vizeaza:
  • completarea si modificarea Legii Minelor nr. 85/2003 cu completarile ulterioare, in vederea inlaturarii unor impedimente majore in domeniul valorificarii resurselor minerale;
  • completarea si modificarea Proiectului de Lege privind Codul Silvic, prin adaugarea unui articol referitor la scoaterile din fondul forestier din perspectiva domeniului PPAM de activitate;
  • completare si modificarea Codului Administrativ prin completarea si modificarea articolelor referitoare la: "stabilirea modalitatilor de exercitare a dreptului de proprietate publica", "actul administrativ prin care se acorda inchirierea", "procedurile de dare in administrare, concesionare" etc.;
  • completarea si modificarea Proiectului de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii terenurilor agricole situate in extravilan.
Potrivit PPAM, la aceste initiative se adauga o serie de Memorii si Puncte de vedere transmise institutiilor cu rol de reglementare, precum si o serie de Propuneri punctuale care vizeaza simplificarea procedurilor de autorizare, a subliniat reprezentantul PPAM. 
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGABONARE REVISTESISECAMhiltiALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
leviatan
siniat
Ubitech
CDS
EDIT-Structural
theda mar
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
Acvatot 2019
viarom
MAKITA
rigips
strabag nivel 1
ness project
concelex
noark
quadratum

Parteneri

top 500
HABITAT
AHK 2022
FPSC_2019
INNOCONSTRUCT2024
econet
top 500
ROGBC 2016
top 500
ef-de-n
AICPS_30

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander