Agenda Constructiilor
Luni, 08 Decembrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Sustenabilitate - Romania are nevoie de circa 20 mld. euro pentru a nu rata tintele de eficientizare
Romania are nevoie de circa 20 mld. euro pentru a nu rata tintele de eficientizare
Sustenabilitate & CSR Publicat de Ovidiu Stefanescu 08 Dec 2025 06:25
Romania risca sa rateze obiectivele asumate privind decarbonizarea sectorului de cladiri daca liniile de finantare pentru eficienta energetica nu sunt deblocate urgent. Potrivit estimarilor ROENEF (Romanian Energy Efficiency Network), nevoia financiara pentru renovarea aprofundata a fondului imobiliar depaseste 20 de miliarde de euro, in timp ce fondurile disponibile acopera mai putin de o cincime din acest necesar. In lipsa unui sprijin consistent prin PNRR, Fondul pentru Mediu si viitorul Fond Social pentru Clima, proiectele de eficientizare energetica risca sa ramana blocate la stadiul de intentie. In acest context, Asociatia ROENEF atrage atentia ca fara o strategie coerenta de finantare si implementare, standardele NZEB si viitorul ZEB vor ramane doar pe hartie. Organizatia deruleaza mai multe initiative - precum Academia de Eficienta Energetica in Cladiri si platforma OneStopShop - menite sa sprijine autoritatile si beneficiarii privati in adaptarea la noile directive europene. Mesajul este clar: fara investitii masive, colaborare intersectoriala si masuri concrete de sprijin, Romania nu va reusi sa transforme ambitiile de eficienta energetica in realitati masurabile. La toate acestea se refera in detaliu in cele ce urmeaza Mihai Moia, directorul executiv al ROENEF.

- Ce s-a schimbat pe piata de constructii odata cu intrarea in vigoare a directivelor pentru constructii NZEB?
- Noile directive care au introdus conceptul de constructii NZEB au venit la pachet cu tinte foarte ambitioase in ceea ce priveste scaderea consumului, eliminarea pierderilor si utilizarea energiei regenerabile in exploatarea cladirilor. Ori, pentru atingerea acestor tinte nu mai este de ajuns simpla utilizare a materialelor sau echipamentelor care, de sine statatoare, au o eficienta energetica ridicata, ci ele trebuie puse intr-un context tehnic integrat. Pe intelesul tuturor, pentru a putea vorbi despre NZEB, este necesar ca o investitie imobiliara, fie ca ne referim la o cladire noua sau la una care urmeaza a fi supusa unei renovari aprofundate, sa beneficieze de o proiectare care sa integreze mai multe tipuri de solutii de eficientizare energetica, acestea formand un tot unitar care duce catre atingerea criteriilor de performanta impuse.
Din punct de vedere legislativ, noile tinte NZEB au atras necesitatea adaptarii legislatiei nationale in consecinta, precum metodologia de calcul MC-001, care defineste parametrii in functie de care se evalueaza si se certifica performanta energetica a unei cladiri, cu raportarea la elemente cum ar fi tipul si destinatia ei sau zonele climatice in care acestea se afla. Toate aceste noi reglementari au presupus o adaptare a pietei constructiilor, care a fost nevoita sa inglobeze noile concepte in strategiile de dezvoltare imobiliara si in cele dedicate liniilor de productie a materialelor de constructii, pentru a putea oferi solutii de eficientizare energetica corespunzatoare.
 
- Ce concluzii puteti trage dupa aproape 5 ani de la intrarea in vigoare a acestora? Care sunt cele mai mari probleme identificate in implementarea normelor NZEB pe piata, in acest moment? In ce masura se respecta legislatia in proiectare, constructie si auditare energetica a cladirilor?
- Atingerea acestui nou standard - NZEB - in constructiile din Romania intampina o serie de provocari, cum ar fi: lipsa de specializare a profesionistilor si a tuturor celor implicati in lantul proceselor specifice proiectelor de investitii imobiliare - proiectanti, arhitecti, auditori energetici, diriginti de santier, constructori/ dezvoltatori, personal tehnic din autoritati publice cu atributii in autorizarea si verificarea lucrarilor. La acest capitol, este nevoie de multe eforturi pentru a putea forma si specializa oameni cu adevarat pregatiti pentru provocarile aduse de noile reglementari, demersuri care vor avea ca rezultat final cresterea calitatii constructiilor si, implicit, a eficientei energetice a cladirilor. O alta provocare este lipsa de control real al lucrarilor de eficientizare energetica din cadrul proiectelor de investitii imobiliare, cu impact direct asupra performantelor energetice ale cladirilor. Cele trei componente esentiale pentru sistemul de control legal al lucrarilor de investitii din tara noastra - capacitatea administrativa, instrumentele si specializarea necesare verificarii modului in care sunt implementate solutiile de eficientizare energetica a unei cladiri - sunt deficitare in, iar asta se poate compensa doar printr-o urmarire atenta a etapelor proiectului, realizata de beneficiarul acestuia.
La acestea, se adauga lipsa de stimulare a beneficiarilor casnici care, fara sprijin real (de indrumare si de finantare), nu vor putea sa contribuie semnificativ la decarbonizarea sectorului de cladiri din tara noastra, desi imobilele private ocupa cea mai mare parte a fondului locativ. In ceea ce priveste educatia, se remarca o lipsa a campaniilor publice de educare/ constientizare a beneficiilor aduse de implementarea standardului NZEB la nivelul cladirilor. Este nevoie de eforturi intense pentru a educa societatea cu privire la avantajele implementarii masurilor de eficientizare energetica a cladirilor, in conditiile in care renovarile aprofundate presupun costuri mai mari in raport cu puterea de cumparare. Pentru a compensa aceasta deficienta, comunicarea potrivita si constanta poate conduce la dezvoltarea unei gandiri sociale durabile, centrate pe ideea ca doar reducand consumul si pierderile, prin masuri de eficientizare energetica, se pot reduce cheltuielile unei familii.
In concluzie, desi mediul privat face pasi importanti in adaptarea la noile cerinte, fara eforturi complementare si sustinute din partea autoritatilor publice, de sprijinire reala a initiativelor dedicate eficientizarii energetice a cladirilor, nu se vor putea atinge tintele asumate de Romania in ceea ce priveste cladirile NZEB, conform cerintelor europene. Prin urmare, daca ne referim la implementarea standardelor NZEB, cel putin teoretic, pe foaie, ele sunt prevazute in proiectele obiectivelor de investitii, dar, in realitate, aplicarea masurilor corespunzatoare nu este verificata, iar respectarea reglementarilor este, in mare masura, la latitudinea constructorilor, neexistand mecanisme concrete de verificare si control institutionalizat al lucrarilor de eficientizare energetica.

- Cum ati caracteriza piata de produse pentru constructii eficiente energetic? Sunt suficiente solutii pentru constructia de cladiri 100% NZEB la preturi accesibile?
- Pe piata constructiilor activeaza o paleta diversa de firme producatoare si/sau importatoare de materiale si produse, preocupate mai mult sau mai putin de respectarea legislatiei si a reglementarilor rezultate din certificarile de produse. Daca vorbim de companii serioase, consacrate la nivel national, regional sau global, acestea se vor alinia intotdeauna noilor reglementari si vor investi in permanenta in cercetare-dezvoltare, astfel incat sa ofere cele mai bune produse pe piata si care, cu siguranta, corespund standardelor NZEB. In schimb, daca luam in calcul faptul ca exista si firme care nu sunt responsabile in ceea ce priveste respectarea reglementarilor, din cauza ca nu exista mecanisme reale de control, verificare si sanctionare, concluzionam ca piata constructiilor este afectata de existenta unor produse neconforme, carora li se permite comercializarea si a caror calitate indoielnica afecteaza negativ atingerea standardelor de performanta energetica in proiectele de investitii. In ceea ce priveste costul renovarii la standarde NZEB, acesta este, pe alocuri, ridicat in raport cu veniturile de la nivelul tarii noastre, dar, daca luam in calcul beneficiile pe care eficienta energetica le aduce (reducerea substantiala a pierderilor de energie si a consumului, reducerea substantiala a costurilor de intretinere, cresterea semnificativa a calitatii si, implicit, a vietii), constatam ca proiectele de renovare aprofundata nu mai sunt asa de prohibitive si pot fi realizate destul de usor, mai ales daca exista si masuri de sprijin din partea statului sau conditii facile si avantajoase de creditare.

- Ce abordare ar trebui sa aiba autoritatile (centrale/locale) in problematica eficientei energetice?
- Avand in vedere tintele foarte ambitioase, stabilite la nivel national in ceea ce priveste decarbonizarea sectorului de cladiri din tara noastra, precum si starea precara din punct de vedere energetic a majoritatii imobilelor din Romania, este evidenta nevoie de intensificare a eforturilor publice dedicate acestui domeniu. Cred ca este important ca autoritatile sa puna la punct strategii concrete de actiune, concentrate pe cateva directii clare: finantarea gospodariilor individuale in vederea realizarii proiectelor de eficientizare energetica, cu focus pe cele vulnerabile; instrumente de sprijin financiar - de exemplu, sub forma unor scutiri/reduceri de taxe, pentru cei care doresc sa implementeze masuri de crestere a eficientei energetice a imobilelor; campanii de constientizare si informare a publicului larg cu privire la beneficiile pe care decarbonizarea cladirilor le aduce; programe intensive de formare si specializare a tuturor actorilor implicati in proiectele de investitii de renovare aprofundata (personal tehnic din autoritati publice, proiectanti, auditori energetici pentru cladiri etc.); crearea unor instrumente si mecanisme eficiente de control al celor implicati in etapele proiectelor de investitii - proiectanti, auditori energetici, diriginti de santier, constructori - astfel incat sa se asigure implementarea corecta si reala a solutiilor de eficientizare energetica.

- Considerati suficiente programele si initiativele actuale pentru atingerea obiectivelor de eficienta energetica? Ce considerati ca ar trebui facut urgent, in acest sens?
- Este necesara deblocarea, de urgenta, a tuturor liniilor de finantare dedicate cresterii eficientei energetice a cladirilor, aceasta fiind singura cale de a ne apropia de atingerea tintelor asumate de tara noastra in aceasta directie. Nevoia financiara pentru renovarea aprofundata a cladirilor din Romania este, potrivit estimarilor, de peste 20 de miliarde de euro, considerand preturile actuale ale materialelor/ produselor, iar liniile de finantare existente prin fonduri nationale si europene acopera mai putin de 20% din acest necesar. Ori, in aceste conditii, Romania isi poate periclita atingerea obiectivelor asumate cu privire la renovarea stocului de cladiri. Consider ca unul dintre punctele cheie, care trebuie gestionat cu urgenta maxima, este relansarea programelor de finantare a proiectelor de renovare, existente prin PNRR, Fondul pentru mediu si altele, precum si lansarea celor prevazute prin Fondul social pentru clima.

- In ce activitati/ programe va implicati, in prezent, si ce obiective aveti stabilite pe termen mediu si lung?
- In mare masura, activitatile sunt centrate pe realizarea obiectivului principal al asociatiei, respectiv promovarea si sustinerea unui cadru legislativ favorabil cresterii eficientei energetice in cladiri. In acest sens, fiind un partener de dialog consacrat al autoritatilor publice din tara noastra, asociatia face parte constant din grupurile de lucru constituite pentru transpunerea directivelor europene in materia decarbonizarii sectorului imobiliar, pentru imbunatatirea legislatiei si dezvoltarea programelor de finantare dedicate. In paralel cu activitatea la nivel guvernamental, ROENEF deruleaza si este parte din mai multe programe si proiecte/ initiative, menite sa consolideze eforturile de promovare a principiilor de eficienta energetica a cladirilor. Doua astfel de proiecte sunt EPBD.wise si JustReno, finantate din fonduri europene si derulate impreuna cu consortii din care fac parte mai multe entitati din Europa, proiecte prin intermediul carora se acorda asistenta de specialitate autoritatilor romane pentru transpunerea eficienta a noii Directive privind performanta energetica a cladirilor si pentru crearea de instrumente viabile in vederea atingerii obiectivelor nationale in materia reducerii emisiilor din sectorul cladirilor.
In alta ordine de idei, ROENEF a lansat doua componente-cheie care, de asemenea, contribuie activ la imbunatatirea pietei solutiilor destinate decarbonizarii sectorului de cladiri - Academia de eficienta energetica in cladiri si OneStopShop - Ghiseul unic pentru eficienta energetica in cladiri. In cadrul Academiei avem mai multe tipuri de activitati specifice obiectivelor noastre: evenimente (forumuri, mese rotunde) in care aducem laolalta reprezentanti ai Guvernului, ai autoritatilor locale, ai mediului privat si ai societatii civile, impreuna cu specialisti din zona de interes (arhitecti, auditori energetici, dezvoltatori imobiliari etc.); workshop-uri de perfectionare dedicate specialistilor din mediul public si privat, implicati in proiectele de investitii in eficientizarea energetica a cladirilor; activitati demonstrative pentru exemplificarea modului in care pot fi utilizate materialele, echipamentele si solutiile dedicate cresterii eficientei energetice. Pe de alta parte, OneStopShop este o platforma online complexa, care reuneste toate elementele definitorii pentru proiectele de eficientizare energetica: legislatia proiectelor de investitii in eficienta energetica, reglementari in materie si materiale explicative/ indrumari relevante; furnizorii de servicii de proiectare, arhitectura, auditare energetica; furnizorii de materiale, solutii si echipamente; informatii despre subventii si finantari publice sau private.
Ca o concluzie a ultimilor ani, in care a intrat in vigoare standardul NZEB si au fost stabilite deja coordonatele noului standard ZEB, putem spune ca Romania are in fata o serie de provocari in drumul catre decarbonizarea sectorului de cladiri, pentru respectarea obligatiilor asumate de tara noastra in acest sens. Pentru ca demersurile dedicate atingerii acestor tinte sa aiba succes, este necesar un efort concertat al tuturor actorilor implicati - mediul public, mediul privat, societatea civila si reprezentantii ei, specialistii din domeniu si mass-media. Decalajul dintre starea precara a stocului de cladiri din tara noastra si tintele foarte inalte stabilite de noile standarde - NZEB si ZEB - nu poate fi gestionat si diminuat fara un angajament ferm din partea autoritatilor publice, de sustinere neconditionata a investitiilor in eficientizarea energetica a cladirilor, iar acesta trebuie sa fie mesajul nostru, al tuturor celor care activam in zona aceasta.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMTotalEnergieshiltiBIM
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr.194 (October 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
MCA
TECNIC
Daikin
Ubitech
quadratum
EDIT-Structural
AED
CONCEPT STRUCTURE
Arduro
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
theda mar
EURO BUILD
Daikin
Eco Garden Construct
strabag nivel 1
KADRA
DRS
CDS
ELECTROGRUP
leviatan
GEWISS
concelex
noark
MAKITA
BogArt
SIGM

Parteneri

HABITAT
ahkawards
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor