| McKinsey: Piata de lifturi se va redresa pe baza serviciilor de intretinere si modernizare |
| Utilaje & Echipamente Publicat de Ovidiu Stefanescu 27 Oct 2025 06:00 |
Cu o valoare de aproximativ 107 miliarde USD in 2024, piata globala a ascensoarelor este de asteptat sa creasca cu aproximativ o treime din cota actuala pana in 2030, activitatea fiind impulsionata in principal de redresarea treptata a sectorului constructiilor, de indicatorii economici pozitivi si de un sector al serviciilor de intretinere si modernizare aflat in plina expansiune. Raportul Roland Berger privind perspectivele pietei de lifturi, scari si trotuare rulante ofera informatii esentiale pentru toti competitorii activi, fiind analizate in detaliu tendintele si factorii care modeleaza cererea si oferta si utilizat un model special dezvoltat pentru a evalua mai multi indicatori-cheie, pe linii de afaceri si regiuni pana in 2030, respectiv valoarea pietei, dezvoltarea sa, baza instalata de echipamente, zonele de crestere si concurenta. Pe masura ce industria revine la o crestere puternica dupa cativa ani dificili, actuala analiza este deosebit de relevanta si ofera o serie de concluzii deosebit de importante.Tendinte majore pe o piata cu o dinamica speciala
O idee centrala ce reiese din studiu este aceea ca, in ceea ce priveste liniile de afaceri, avand in vedere imbatranirea bazei instalate de echipamente specifice si recesiunea din sectorul constructiilor, este de asteptat ca segmentul de intretinere sa ramana cel mai puternic contribuitor la valoarea vanzarilor din domeniu in termeni absoluti in urmatorii ani, in timp ce sectorul de modernizare va inregistra cea mai puternica crestere, cu toate ca va porni de la o baza valorica mai scazuta. In planul instalarilor de echipamente noi, din pacate, evaluarile curente indica faptul ca acestea nu se vor recupera complet nici pana la finele perioadei analizate. Din punct de vedere geografic, regiunea Asia-Pacific (APAC) va continua sa detina cea mai mare cota de piata, depasind criza creditelor si a constructiilor din China. In contextul dat, se preconizeaza ca zona in cauza va inregistra o crestere in 2026. Cu toate acestea, prin comparatie, Europa recupereaza teren si va inregistra o evolutie continua, in principal datorita pietei sale consistente de intretinere. In America de Nord, cresterea va proveni, de asemenea, in principal din operatiuni de intretinere, avand in vedere baza instalata foarte dezvoltata a regiunii. Daca se analizeaza tendintele si factorii determinanti care vor influenta in viitor activitatea din domeniu, este clar ca industria ascensoarelor este dependenta de o multitudine de elemente, precum factorii macroeconomici, dar si alte aspecte specifice, care afecteaza piata si care implica o evaluare a impactului pe baza opiniilor expertilor din sector. Cresterea PIB-ului si a cheltuielilor pentru constructii este deja o certitudine. Se preconizeaza ca pe plan global cheltuielile aferente PIB-ului vor inregistra o majorare anuala de 7% pana in 2030, in vreme ce costurile in constructii vor creste cu 5% in aceeasi perioada. Acest lucru va duce la dezvoltarea infrastructurii si a locuintelor urbane, sporind volumul cererii de ascensoare, scari si trotuare rulante.
Elemente care influenteaza in mod direct volumul afacerilor
Un alt factor macroeconomic major de influenta a pietei este inflatia. Aceasta a crescut incepand din 2022, ca urmare a mai multor factori mai degraba extrinseci, exercitand o presiune asupra volumului de instalari de echipamente noi, deoarece dezvoltatorii au fost si sunt in continuare constransi de preturile mai mari ale materiilor prime, in vreme ce valoarea pietei este partial compensata de aceasta volatilitate pronuntata. Este de asteptat insa ca inflatia sa revina la nivelurile dinaintea pandemiei in urmatorii ani. Privitor la cresterea populatiei si urbanizarea in crestere, datele curente arata ca, la inceputul deceniului urmator, aproximativ 60% din populatia globala va locui in zone urbane (fata de 39%, in 1980). Populatia va imbatrani tot mai mult, iar serviciile de asistenta medicala se vor imbunatati constant. Ambele tendinte vor sustine cresterea livrarilor de solutii de transport pe verticala, deoarece densitatile mai mari ale populatiei necesita cladiri mai inalte, iar populatiile mai in varsta implica, in mod automat, instalarea mai multor ascensoare, pentru o mobilitate imbunatatita. In plus, daca se iau in considerare actualele tendinte in materie de digitalizare si IoT (Internet of Things), conectivitatea prin intermediul dispozitivelor si senzorilor devine din ce in ce mai importanta, deoarece proprietarii si ocupantii cladirilor au tendinta de a solicita mai multe capacitati si un mai bun control asupra acestora. Desi acest lucru nu va avea un impact asupra volumului de ascensoare vandute, va permite producatorilor OEM sa impuna preturi mai mari pentru functionalitatile suplimentare, avand in acelasi timp potentialul de a exercita un efect direct asupra pietei analizate.
Companiile locale preiau cote de piata de la competitorii globali
Se stie faptul ca performanta ascensoarelor se adapteaza in mod continuu, pentru a raspunde complexitatii crescande si cerintelor mai ridicate ale noilor cladiri inalte. Vitezele mai mari si functionarea mai inteligenta nu vor avea impact asupra cantitatii de echipamente comercializate, dar vor duce la o crestere a preturilor unor instalatii specifice. Producatorii OEM care promoveaza standardele inalte de performanta ar putea diferentia produsele lor pe masura ce aceste cerinte cresc. Pe masura ce durabilitatea devine din ce in ce mai importanta atat pentru ocupanti, cat si pentru proprietarii de cladiri, acest lucru se va reflecta in proiectarea ascensoarelor. Desi nu vor creste cantitatile comercializate, acest lucru va incuraja formarea unui pret premium pentru ascensoarele mai sustenabile, oferind in acelasi timp producatorilor OEM axati pe proiectarea durabila o oportunitate de a perturba piata si de a se diferentia. Referitor la baza instalata invechita de ascensoare si scari rulante, trebuie reiterata ideea ca situatia de fapt a dus la dezvoltarea unei piete extinse de servicii si intretinere pe care producatorii OEM o pot captura. Acestia creeaza oportunitati pentru toti furnizorii de a creste volumul vanzarilor de servicii de intretinere, dar nu influenteaza preturile ascensoarelor sau serviciilor de intretinere. Amenintarea crescanda din partea competitorilor de mici dimensiuni activi pe piata serviciilor este reala, aceasta categorie de companii reusind sa prospere prin preluarea de cladiri mai mici, pe care producatorii de top le-au evitat de obicei. Acest lucru nu va avea un impact asupra volumului pietei, insa va duce la anumite reasezari, avand in vedere faptul ca micile companii practica, de obicei, preturi inferioare pentru a castiga cote in detrimentul grupurilor de top de pe piata globala.
Redresarea - un proces lent, dar sustenabil
Din valoarea totala a pietei mentionata anterior, regiunea Asia-Pacific (APAC) avea, la finele anului precedent, cea mai mare cota dintre toate zonele analizate. Din punct de vedere structural, segmentul intretinerii era, de asemenea, cel mai mare dintre liniile active de afaceri. In 2030, modelul de dezvoltare conceput de expertii Roland Berger prevede ca piata globala a ascensoarelor va ajunge la un cuantum de 136 miliarde USD. Segmentul de intretinere isi va pastra pozitia dominanta, insa in plan geografic se pare ca regiunile "urmaritoare" vor incepe sa recastige cote de piata, in detrimentul APAC. Segmentul de intretinere din America de Nord se asteapta sa se extinda semnificativ in urmatorii ani, datorita "imbatranirii" bazei instalate de echipamente. Cresterea operatiunilor de instalate a noilor ascensoare si scari rulante se asteapta sa fie moderata in zona respectiva, in special din cauza incertitudinii privind conditiile de finantare, considera specialistii Roland Berger. Din punct de vedere al liniilor de afaceri, imaginea de ansamblu este una de crestere imbunatatita dupa 2024 si de relevanta crescanda a segmentelor de intretinere si modernizare. In sectorul echipamentelor noi, modelul curent indica o scadere constanta intre 2021 si 2025. Acest lucru a fost cauzat, printre altele, de recesiunea globala din sectorul constructiilor, care, la randul sau, a fost determinata de oferta excesiva de locuinte din China, in timp ce ratele mai mari ale dobanzilor au dus la scumpirea capitalului, intreruperea lanturilor de aprovizionare cu materii prime si tendinta catre munca la distanta. Se preconizeaza ca redresarea va fi un proces destul de lent, care se va intinde cel putin pana in 2030. In domeniul intretinerii, cresterea va continua, deoarece segmentul beneficiaza de numarul stabil/ in crestere al vizitelor de intretinere necesare pe o baza instalata in expansiune treptata. In fine, in ceea ce priveste modernizarea, se preconizeaza ca evolutia va fi peste medie, datorita imbatranirii bazelor instalate in Europa si America de Nord, precum si imbunatatirii conditiilor economice din China.
Crestere peste medie a sectorului de modernizare din Europa
Analiza pe regiuni arata ca APAC va inregistra cea mai mare valoare adaugata, dar cea mai mare rata de crestere, desi pornind de la o baza instalata mai mica, va proveni din Orientul Mijlociu si Africa. In Europa, se va consemna o crestere continua datorita pietei mari de intretinere si evolutiei peste medie a sectorului de modernizare. Pentru APAC, dupa o scadere intre 2022 si 2024 din cauza scaderii numarului de instalatii noi (in principal in China), se prognozeaza ca trendul ascendent se va accentuat treptat in 2026. In Asia, cu exceptia Chinei, analiza Roland Berger prevede o crestere continua, modernizarea inregistrand cea mai puternica dinamica, urmata de intretinere si echipamente noi. Pe piata din China, avand in vedere faptul ca segmentul echipamentelor noi a inregistrat o scadere continua intre 2022 si 2025, pe termen scurt se preconizeaza o usoara redresare, cu stabilizare la un nivel mai scazut, incepand cu 2026. Intretinerea si modernizarea vor continua, la randul lor, sa se consolideze sa creasca. In timp ce segmentul modernizarii din America de Nord va inregistra o crestere peste medie datorita imbatranirii bazei instalate, cel al echipamentelor noi va fi usor sub nivelul Europei, in timp ce sectorul intretinerii va creste intr-un ritm comparabil cu cel al regiunilor europene. Pentru Orientul Mijlociu si Africa se prevede ca toate liniile de afaceri vor inregistra o crestere peste medie, intretinerea si modernizarea fiind in frunte, in vreme ce in America de Sud operatiunile de intretinere vor continua sa creasca la un nivel peste medie. Cu toate acestea, segmentele echipamentelor noi si modernizarilor vor avea o panta mai atenuata de crestere.
Perspective mixte si evolutie eterogena a cererii globale
Dupa o perioada de avans sustinut si puternic al bazei instalate la nivel global in ultimii ani, este de asteptat ca ritmul sa incetineasca in anii urmatori, scazand la un nivel constant de 2%. Aceasta dinamica relativ modesta evidentiaza imbatranirea progresiva a bazei instalate la nivel global si, prin urmare, majorarea puternica a segmentelor de intretinere si modernizare. Perspectivele regionale pentru baza instalata sunt mixte. China reprezinta jumatate din cuantumul global al acesteia, cu aproximativ 10 milioane de ascensoare instalate la finele anului 2024. Modelul de dezvoltare conceput de expertii Roland Berger prevede ca acest volum va creste doar usor pana in 2030, deoarece efectele recesiunii din sectorul imobiliar vor fi inca resimtite, iar oferta va ramane suficienta. Se preconizeaza ca restul regiunii APAC va inregistra o crestere usor mai mare a bazei instalate. America de Nord, Orientul Mijlociu/ Africa si America de Sud vor consemna o evolutie moderata, de o singura cifra. Modelul mai prevede si anumite zone de crestere din perspectiva CAGR (indicele compozit de crestere anuala) si a valorii absolute intre 2024 si 2030, evidentiind oportunitati potentiale atat in ceea ce priveste liniile de afaceri, cat si regiunile. Din perspectiva CAGR, modernizarea in regiunea APAC si intretinerea si modernizarea in zona Orientul Mijlociu/ Africa sunt operatiuni cu o evolutie promitatoare, datorita bazei instalate invechite si cresterii constructiilor. In ceea ce priveste Europa, batranul continent se confrunta cu o saturatie crescanda a bazei instalate invechite. In consecinta, se estimeaza rate de crestere ridicate de 6% pe an pentru activitatea de modernizare. Din perspectiva valorii, segmentul de intretinere din Europa este cea mai atractiva zona de crestere. In ansamblu, spatiul respectiv va adauga cea mai mare valoare pana in 2030, urmata de regiunea APAC. In timp ce Europa si America de Nord se asteapta sa creasca la acelasi ritm in domeniul intretinerii, Europa beneficiaza de o baza instalata mult mai mare, de peste doua ori mai numeroasa decat cea din America de Nord. Specialistii Roland Berger considera ca furnizorii de servicii de intretinere agili au sansa de a castiga cote de piata in America de Nord prin preluarea contractelor de service de la producatorii OEM existenti. Asistenta tehnica specializata si schemele de preturi flexibile sunt considerate parghii-cheie, din acest punct de vedere.
"Campionii locali" vs. grupul "Big 6"
Din perspectiva concurentiala, in prezent exista sase mari competitori multinationali ce domina piata globala a ascensoarelor, respectiv Otis, Kone, Schindler, TKE (ThyssenKrupp Elevator), Hitachi si Mitsubishi. Intre 2019 si 2023, acestia au detinut o cota de piata combinata de peste 50% in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, de aproximativ 60% in regiunea APAC si de aproximativ 75% in America (unde Hitachi si Mitsubishi au avut o prezenta redusa sau inexistenta). Dar, in timp ce grupul Big 6 a castigat constant cote de piata in regiunea APAC, acestia au pierdut teren in Europa, din cauza concurentei acerbe din partea furnizorilor mai mici de servicii de intretinere/ service si a retragerii din Rusia in urma izbucnirii razboiului in Ucraina. Otis, Kone, Schindler si TKE au inregistrat, de asemenea, o erodare a cotei de piata in America. In conditiile actuale, se preconizeaza ca piata APAC, cu exceptia Chinei, va fi minim afectata de efectele colaterale ale recesiunii din sectorul constructiilor din China. Economiile rezistente, precum cele din Filipine si Indonezia, vor stimula cresterea in acest sector. In perioada urmatoare, pentru grupul dominant de companii este o previzibila o orientare catre segmentul modernizarilor in Europa si America de Nord, cu un accent crescut pe intretinere, pentru a asigura cresterea (organica si anorganica - prin achizitionarea concurentilor mai mici). In ceea ce-i priveste pe asa-numitii "campioni locali", va continua penetrarea segmentului de intretinere de catre "terti". Cu toate acestea, translatarea lor catre piata de modernizare ar putea fi dificila din cauza ofertei limitate de piese specializate/ de schimb. In concluzie, chiar daca piata inca absoarbe declinul din sectorul constructiilor din Asia, se preconizeaza o usoara redresare incepand cu 2026, impulsionata de activitatea de intretinere si de modernizarea unei baze instalate aflata in crestere. Intretinerea va fi un motor de dezvoltare pentru cele 6 mari grupuri, datorita cerintei de reglementare privind un numar constant, daca nu chiar in crestere, de vizite. Cu toate acestea, concurentii specializati vor patrunde pe aceasta piata cu instrumente avansate din punct de vedere tehnologic.
|