Agenda Constructiilor
Miercuri, 03 Iunie 2020
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - ESEF: Noua forma de raportare financiara digitala pentru firmele listate, din 2020
ESEF: Noua forma de raportare financiara digitala pentru firmele listate, din 2020
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 22 Mai 2020 12:38
Rapoartele anuale ale companiilor listate pe bursele din Uniunea Europeana vor intra din 2020 in era digitala, firmele fiind obligate sa aplice formatul unic european ESEF (European Single Electronic Format), care poate fi citit la fel de bine de oameni, cat si de robotii software. In functie de data de inchidere a exercitiului financiar, cele mai multe rapoarte digitalizate vor fi publicate pentru prima data in 2021.
Acest format prevede un singur fisier care va include declaratiile financiare, raportul managementului si declaratia de raspundere. Ca obligatie suplimentara, companiile care pregatesc situatii financiare consolidate, in conformitate cu Standardele internationale de Raportare Financiara (IFRS), vor trebui sa eticheteze anumite informatii din situatiile financiare, in conformitate cu taxonomia IFRS folosind specificatii inline (iXBRL). Taxonomia IFRS este un dictionar ierarhic care defineste un set de grupe si subgrupe („etichete”) pentru o raportare specifica, in speta cea IFRS.
Astfel, ESEF va creste transparenta si capacitatea de utilizare a informatiilor financiare in luarea deciziilor de catre investitori si analisti care, in acest mod, vor putea sa realizeze analize comparative mult mai simplu si mai rapid. De asemenea, implementarea ESEF va imbunatati transparenta pietelor de capital.
State precum SUA, Japonia, Canada, Coreea de Sud si China, care au implementat deja acest sistem de raportare, au observat un impact pozitiv al introducerii iXBRL asupra costului capitalului si al lichiditatii actiunilor, accesului la finantarea bancara, etc.
ESEF, pe scurt
Emitentii vor trebui sa publice rapoartele anuale in formatul XHTML, iar in cazul situatiilor financiare consolidate IFRS va fi necesara etichetarea acestor situatii sub forma iXBRL.
Aceste obligatii se aplica rapoartelor financiare anuale pentru exercitiile financiare care incep la sau dupa 1 ianuarie 2020.
In plus, incepand cu 1 ianuarie 2022, emitentii vor fi obligati sa eticheteze notele la situatiile financiare. Acest exercitiu necesita mult timp si din punct de vedere administrativ pentru companii.
Companiile vor trebui sa implementeze o solutie tehnica adecvata pentru a asigura raportarea fara probleme.
ESEF este formatul care va fi utilizat pentru crearea rapoartelor financiare ale emitentilor si include XHTML si iXBRL.
XHTML este un limbaj de marcare extensibil pentru crearea de documente hipertext care permite partajarea electronica usoara a rapoartelor anuale.
iXBRL este un limbaj de marcaj XHTML extins cu taxonomia XBRL.
Digitalizarea rapoartelor anuale vine ca urmare a tendintei de automatizare a functiei financiare in contextul in care in prezent atat pregatirea rapoartelor de catre societati, cat si procesarea acestora de catre analisti, reprezinta un exercitiu costisitor, care implica in mare parte activitati manuale.
ESEF este doar primul pas in digitalizarea informatiilor financiare ale companiilor publice, Comisia Europeana avand in vedere si alte initiative destinate sa completeze ESEF in digitalizarea raportarii corporative publice.
Care sunt factorii de luat in considerare la planificarea implementarii ESEF?
Companiile trebuie sa inteleaga cerintele noilor standarde si sa inceapa sa planifice pentru implementarea lor. Pentru a implementa ESEF, ar trebui sa se ia in considerare un plan de proiect adecvat si sa se creeze, de asemenea, implicarea cu partile interesate adecvate.
Puncte cheie de actiune si decizie pentru a fi pregatiti pentru ESEF:
Invatare: Familiarizati-va cu cerintele ESEF si cu taxonomia IFRS si educati echipa si conducerea.
Definiti strategia: Stabiliti echipa de proiect interna si externa cu privire la guvernanta proiectului ESEF.
IT software: Evaluati solutia potrivita si selectati abordarea (adica dezvoltata de un furnizor extern, iXBRL autonoma dezvoltata intern sau functie externalizata).
Timpul de implementare: Acesta este un element cheie, incepeti cat mai devreme ca sa aveti suficient timp pentru a procura un software dedicat care sa imbine avantajele automatizarii cu cele de contabilitate IFRS, pentru a instrui personalul si pentru a efectua testele post-implementare.
Maparea: Mapati situatiile financiare cu taxonomia IFRS si analizati nevoia de extensii si ancore.
Cu ce riscuri se confrunta companiile?
Daca etichetele sunt aplicate incorect sau lipsesc etichetele obligatorii, ar putea sa nu reuseasca procedurile de validare electronica a normelor de taxonomie, iar depunerea sa nu poata fi validata de catre autoritatile de reglementare. Este important sa se aloce resurse suficiente pentru a eticheta situatiile financiare ale companiei in mod corespunzator, cu mult inainte de data depunerii solicitate. Controalele ar trebui proiectate si puse in aplicare pentru a examina rezonabilitatea etichetarii si pentru a se asigura ca exista dovezi adecvate. In ceea ce priveste modificarile, este necesar un proces convenit pentru a comunica solicitarile de modificare echipei de etichetare, permitand timp pentru procesare.
Suntem aici sa va ajutam
Pentru a veni in intampinarea nevoilor companiilor am dezvoltat un soft dedicat iXBRL, care combina eficienta automatizarii procesului de raportare cu experienta IFRS, pentru a mapa partile relevante ale situatiilor financiare consolidate catre noua taxonomie ESEF.
De asemenea, suntem pregatiti sa oferim programe de pregatire profesionala pe aceasta tema si suport in analiza impactului asupra proceselor, controalelor interne si calendarului de lucru pentru pregatirea raportului anual in format ESEF.
Pentru mai multe detalii puteti vizualiza o prezentare a softului PwC XBRL Reporting Tool, aici!

Un material de Monica Movileanu, Partner Audit and Financial Accounting Advisory Services PwC Romania si Ana-Maria Butucaru Partner PwC Romania
 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TeraSteelALLBIMACADC4E FORUMCOVID-19
ROCKWOOL 196
A aparut editia
MAI 2020!

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere