Agenda Constructiilor
Miercuri, 17 Iulie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - Forvis Mazars: Ghid ce analizeaza sistemele fiscale din 22 de tari europene
Forvis Mazars: Ghid ce analizeaza sistemele fiscale din 22 de tari europene
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 03 Iul 2024 16:04
Forvis Mazars, parteneriatul international de audit, servicii fiscale si consultanta, lanseaza cea de-a douasprezecea editie a ghidului fiscal regional, care analizeaza sistemele fiscale din 22 de tari europene si trei tari din Asia Centrala. Cu ajutorul acestui ghid, companiile pot ramane la curent cu cele mai recente tendinte fiscale. In plus, raportul ofera indrumare investitorilor care exploreaza oportunitatile de piata din aceste regiuni, analizand tendintele in ceea ce priveste nivelul de fiscalitate, salariile si inflatia. Editia din acest an abordeaza, de asemenea, introducerea impozitului minim global, o schimbare esentiala in sistemul de impozitare international.
 
Cresterea poverii fiscale si provocarile aduse de inflatie
In regiune, nivelul taxarii veniturilor din salarii variaza intre 14% si 49%, cu o medie de 38%, ceea ce reprezinta o crestere de 2 puncte procentuale fata de anul trecut si cu 3 puncte procentuale peste media OCDE. Inflatia a reprezentat o provocare majora in ultimii ani, avand un impact asupra economiilor din Europa Centrala si de Est (ECE) si Asia Centrala. Daniel H. Nagy, Partner, Forvis Mazars, explica: „In regiunea ECE, atat salariul minim, cat si cel mediu au crescut cu aproximativ 10%, in timp ce ratele inflatiei s-au situat in jurul valorii de 9%.”
Discrepantele dintre tari, in ceea ce priveste salarizarea si inflatia, genereaza rezultate economice diferite. De exemplu, tari precum Croatia, Slovenia, Bulgaria si Polonia au inregistrat o crestere a salariilor care a depasit inflatia, ceea ce a sustinut sau chiar imbunatatit puterea de cumparare. Cu toate acestea, in tari precum Republica Ceha si Slovacia s-a inregistrat o scadere a salariilor in raport cu inflatia.
Guvernele din regiune au incercat sa gestioneze presiunile inflationiste prin diverse politici fiscale, inclusiv prin adoptatea de noi taxe si impozite. Republica Ceha si Ungaria, de exemplu, au introdus impozite pe castiguri exceptionale obtinute in anumite sectoare de activitate pentru a face fata deficitelor bugetare cauzate de cresterea costurilor energiei din cauza conflictului din Ucraina. „Cu toate acestea, aceste masuri au avut grad diferit de succes in atenuarea impactului inflatiei asupra intreprinderilor si gospodariilor din intreaga regiune.”, adauga Daniel H. Nagy.
"Sunt bucuros sa va prezint Ghidul Fiscal ECE 2024. Acesta ofera, in comparatie, pozitia Romaniei in raport cu alte tari din ECE si totodata anticipeaza provocarile viitoare datorate in mare parte cresterii deficitului bugetar, precum si a reformelor fiscale anuntate pentru anii urmatori. In plus, de la 1 iulie 2024, salariul minim in Romania a crescut de la 3.300 RON la 3.700 RON. Trebuie precizat ca in aprilie 2024, rata inflatiei din Romania a fost de 6,2%, indicand un nivel moderat de inflatie in comparatie cu lunile anterioare.”, a mentionat Edwin Warmerdam, Partner, Head of Tax, Forvis Mazars in Romania.
 
Introducerea impozitului minim global
Impozitul minim global a fost introdus in diferite tari europene, stabilind un nou standard prin faptul ca grupurile multinationale cu venituri anuale globale de cel putin 750 de milioane de euro trebuie sa mentina o rata efectiva de impozitare (ETR) de 15% in fiecare jurisdictie. Acest cadru international, cunoscut sub numele de Pilonul II si elaborat de G20 si OCDE, urmareste sa contracareze transferul profiturilor si concurenta fiscala daunatoare. H. Nagy noteaza: „Impozitul minim global reprezinta o schimbare seismica in domeniul impozitarii internationale, necesitand strategii solide de conformare pentru multinationale.”
"Introducerea legislatiei privind Pilonul II reflecta accentul pus de autoritatile fiscale din ECE pe impozitarea companiilor multinationale de dimensiuni medii si mari care isi desfasoara activitatea in regiune. Ne asteptam ca aceasta tendinta sa se materializeze prin mai multe audituri fiscale si de preturi de transfer in urmatorii ani.", a mentionat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Forvis Mazars in Romania.
In intreaga regiune, noul standard influenteaza planificarea fiscala strategica. Modificari precum introducerea de credite fiscale pentru cercetare si dezvoltare (R&D) si alte stimulente incurajeaza inovarea, asigurand in acelasi timp conformitatea. „Companiile vor trebui sa evalueze cu atentie impactul acestor modificari asupra ratelor lor efective de impozitare si asupra strategiilor generale de planificare fiscala.”, subliniaza H. Nagy.
 
O mai buna colectare datorata digitalizarii 
Pentru a creste conformitatea si totodata a reduce evaziunea fiscala, multe autoritati fiscale din regiunea (ECE) utilizeaza instrumente digitale in procesul de raportare si colectare a taxelor. Sistemul eTVA al Ungariei simplifica administrarea TVA, oferind contribuabililor declaratii precompletate care utilizeaza date din facturarea electronica. Polonia si Romania au implementat fisierul standard de audit fiscal (SAF-T) pentru a standardiza schimbul de date intre companii si autoritatile fiscale. 
"Incepand cu 1 ianuarie 2024, Romania continua procesul de digitalizare prin introducerea facturarii electronice pentru tranzactiile B2B desfasurate in tara. De asemenea, incepand cu 1 ianuarie 2022, Romania a implementat obligatia de raportare SAF-T (Standard Audit File for Tax) pentru a standardiza schimbul de date intre companii si autoritatile fiscale, urmand ca incepand cu 1 ianuarie 2025, sa fie  obligatoriu pentru toti contribuabilii. Prin integrarea acestor instrumente, impreuna cu sistemul RO e-Transport, Romania isi propune sa creeze un mediu de conformare fiscala transparent si eficient, care sa aduca beneficii atat guvernului, cat si companiilor.", a mentionat Bianca Vlad, Tax Partner, Forvis Mazars in Romania.
Intre timp, mandatul extins al Italiei privind facturarea electronica impune acum facturarea electronica pentru majoritatea companiilor, in timp ce sistemul de facturare in timp real din Slovenia conecteaza direct casele de marcat cu autoritatile fiscale, reducand astfel frauda in materie de TVA. Acest impuls paneuropean pentru transformarea digitala in procesul de colectare a taxelor subliniaza angajamentul de a valorifica tehnologia pentru transparenta si conformitate.
 
Indicatori de competitivitate regionala in ECE
Exista discrepante notabile in ceea ce priveste impozitarea locurilor de munca in regiunea ECE. Tari precum Bulgaria, Romania, Ucraina si Ungaria au rate unice de impozitare a veniturilor persoanelor fizice cuprinse intre 10% si 20%, in timp ce Austria, Germania, Slovenia, Croatia si Slovacia au implementat sisteme progresive, cu cele mai mari rate ajungand pana la 50%. Contributiile sociale, precum si contributia angajatorului variaza si ele atingand in medie 16% din salariul brut in intreaga regiune. Lituania, Kosovo si Romania au cele mai mici contributii ale angajatorului (5% sau mai putin), in timp ce Austria si Slovacia sunt printre cele mai ridicate (29% pana la 36%).
Salariile minime prezinta, de asemenea, un spectru larg. Kosovo si Moldova au salarii minime sub 260 de euro, in timp ce majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est, inclusiv Republica Ceha, Slovacia, Polonia si Romania, au salarii cuprinse intre 700 si 1.000 de euro. In Austria si Germania, salariul minim depaseste 2.000 de euro.
Cotele taxei pe valoarea adaugata (TVA) se situeaza, in general, in jurul valorii medii de 20% in UE, totusi Croatia si Ungaria au rate standard ridicate de 25% si, respectiv, 27%.
Cotele de impozit pe profit variaza intre 15% si 22%, cu exceptia Ungariei, unde cota este de 9%. Masurile UE, cum ar fi Directiva privind combaterea evaziunii fiscale, au modificat normele de limitare a dobanzilor si reglementarile offshore. Mai multe jurisdictii impun acum retinerea la sursa a impozitelor pe dobanzi, dividende si venituri din redevente. Situatiile financiare bazate pe IFRS si stimulentele fiscale pentru cercetare si dezvoltare sunt frecvente, in timp ce impozitarea consolidata a societatilor este disponibila in mai multe jurisdictii. „Regiunea ECE are discrepante semnificative in ceea ce priveste politicile fiscale, creand atat oportunitati, cat si provocari pentru companiile care isi desfasoara activitatea transfrontalier. Intelegerea peisajului fiscal regional este cruciala pentru ca intreprinderile sa navigheze eficient.", adauga Daniel H. Nagy. 
"In ceea ce priveste impozitarea locurilor de munca, limitandu-ne la ratele principale de impozitare pentru a compara diversele tari din regiunea ECE, putem observa doar o parte din ecuatie. Pentru a intelege complexitatea diferitelor sisteme fiscale, este necesara o analiza profunda, precum si o monitorizare atenta a tendintelor, cum ar fi perspectivele privind cresterile de taxe, avand in vedere deficitele publice gestionate de guvernele regionale. Din experienta, acest lucru devine evident mai ales atunci cand se estimeaza bugete pe termen lung si cand se dispune de capacitatea de a planifica in mod corespunzator ajustarile fiscale necesare.”, a mentionat Lucian Dumitru, Tax Partner, Forvis Mazars in Romania.
 
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMABONARE REVISTEALLBIMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
CDS
strabag nivel 1
noark
Ubitech
quadratum
MAKITA
viarom
siniat
Arduro
theda mar
rigips
ness project
ERBASU CONSTRUCT
concelex
konsent
leviatan
Acvatot 2019
SSAB
CONCEPT STRUCTURE
EDIT-Structural
BogArt
SIGM

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
econet
ef-de-n
AICPS_30
ROGBC 2016
top 500
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander