Agenda Constructiilor
Marti, 31 Ianuarie 2023
Abonare reviste
PAGINA PERSONALIZATA


EREN CONS SRL

EREN CONS SRL

Adresa: Str. Carpatilor nr. 60, Parcul Industrial Metrom, Brasov, Judet Brasov
Telefon: 0268/410.960
Fax: 0268/315.500
E-mail: erencons@eren.ro
Web site: www.eren.ro
Domenii: Antreprenori si firme de constructii
Descriere activitate
Constructii civile si industriale, pardoseli industriale, montaj confectii metalice, invelitori de tabla, instalatii
Prezentare companie/institutie
EREN CONS: Urmeaza un an greu, in care criza de personal se va accentua
 
 
 
 
 
 
Iulian Enache (40 de ani)
Functia/Firma: director general, Eren Cons;
Experienta profesionala: 16 ani in domeniul constructiilor.
 
Anul 2021 va reprezenta o perioada dificila pentru sectorul de constructii din Romania, marcata de incertitudini, fara predictibilitate juridica, fiscala sau financiara. Criza fortei de munca se va accentua in continuare, ceea ce va afecta performantele din sector, estimeaza Iulian Enache, directorul general al Eren Cons Brasov, companie de constructii ce a inregistrat o expansiune extraordinara in ultimii ani. Societatea a consemnat, in 2019, cel mai bun an din istoria sa de 15 ani, in care a raportat o cifra de afaceri de 143 milioane de lei, cu o marja EBITDA de 4%. Estimarile pentru 2020 indica o contractie de circa 50% a rulajului, dar la un nivel al marjei de profitabilitate operationala mult mai bun, de 9%. In aceasta perioada, compania este in discutii avansate pentru semnarea de proiecte noi cu o valoare totala de 47 milioane de euro, ce se vor desfasura in urmatorii 3 ani. Reprezentantul Eren Cons este de parere ca piata constructiilor va avea un ritm mai scazut in perioada urmatoare, iar castigatori vor fi cei ce vor reusi sa se adapteze la noua dinamica, digitalizarea fiind acum un aspect critic.
 
- Cum a evoluat activitatea de constructii in 2020 si ce impact a avut pandemia asupra activitatii companiei?
- Anul 2020 a inceput cu multa energie si cu motoarele turate la maximum, dupa un 2019 in care compania a atins cea mai mare cifra de afaceri din istoria ei de 15 ani, 143 milioane de lei, cu increderea ca acest an va fi la fel de bun, avand in discutii avansate, negocieri de oferte finale cateva proiecte care urmau sa inceapa la final de trimestru. Lucrarile incepute in 2018 sau 2019 au continuat in ritmul programat, cateva dintre ele finalizandu-se in trimestrele I si III din 2020. Organizatia s-a extins pentru a putea sustine proiectele active si pe cele aflate in pregatire, atat pentru a sustine dinamica companiei atat pentru realizarea proiectelor contractate, cat si pentru a creste eficienta si competenta in zonele tehnice si de digitalizare a activitatii.
In martie, dupa instituirea starii de urgenta, impactul asupra proiectelor aflate in derulare a fost redus, luand masurile care se impuneau in santiere si punand in aplicare planul de asigurare a continuitatii activitatilor companiei (Business Continuity Plan) atat in santiere, cat si la birouri. Din cauza restrictiilor impuse de criza medicala, am adoptat solutia "work from home" in toate departamentele suport si am implementat protocoale foarte stricte pe santiere, pentru a evita oprirea productiei. Din pacate, impactul imediat s-a simtit in proiectele care erau pe punctul de a incepe sau care erau in faze finale de negociere, mai ales in arealul comercial (birouri si rezidential), care s-au amanat initial pe termen scurt (2-3 luni), iar mai apoi... nedefinit. Dupa ce impactul primelor saptamani de stare de urgenta a trecut, activitatea a inceput sa se organizeze si am reluat si ofertarea. Avand acest ragaz, tempoul alert de pana atunci s-a redus, ducand la o prelungire a duratei de ofertare, analize de oferte, modificari de solutii, optimizari si destul de putine decizii finale.
- Ce estimari aveti privind activitatea in 2021?
- Pentru 2021,din pacate estimarile nu sunt foarte bune. Va urma o perioada de incertitudini, fara predictibilitate juridica, fiscala sau financiara. Criza fortei de munca se va accentua in continuare, dat fiind faptul ca multi vor incerca sa isi caute conditii mai bune de lucru in afara tarii, iar rezultatele vor fi clar vizibile in proiectele livrate si in performantele pietei. Speram, insa, la o revenire graduala a investitiilor din domeniul industrial, care reprezinta majoritatea portofoliului de constructii Eren Cons. O alta directie in care am investit efort si unde am facut multe oferte este reprezentata de lucrarile publice, atat in zona Brasovului, cat si in alte orase de interes pentru noi, cum este Bucurestiul.
Suntem increzatori ca piata de constructii va rezista acestei perioade cu o dinamica mai scazuta, dar existenta. Consideram ca sunt suficiente proiecte atat pentru ultimul trimestru din 2020, cat si pentru 2021. Piata lucrarilor publice, insa, ar putea creste exponential. Nevoia este mare, bani sunt, lipsesc profesionistii care sa le pregateasca si sa le lanseze pe piata. Castigatori vor fi cei ce vor reusi sa se adapteze la noua dinamica, digitalizarea fiind acum un aspect critic. Mediul de business a invatat ca poate supravietui doar prin prisma propriilor initiative si masuri, pastrand o relatie extrem de apropiata cu clientii si partenerii.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- Suntem in pregatirea preliminara a doua proiecte publice: proiectarea si constructia Caminului Studentesc Campus Regie, din cadrul Universitatii Politehnica Bucuresti, si modernizarea si extinderea Spitalului Judetean de Urgenta "Dr. Fogolyan Kristof", din Santu Gheorghe (Covasna). In acelasi timp, am preluat amplasamentul proiectului PSI Control Rasnov, Brasov - construirea de hale de productie, depozitare, corp administrativ si anexe tehnologice -, cu o valoare contractata totala de 27,5 milioane de euro, din care mai avem de executat lucrari de 11,2 milioane de euro. In plus, suntem in discutii foarte avansate pentru semnarea unor noi proiecte a caror valoare cumulata este de aproximativ 47 milioane de euro, ce se vor desfasura in urmatorii 3 ani.
- Ce planuri de dezvoltare si obiective aveti stabilite pentru anii urmatori?
- Antreprenorii generali, ca si noi, dezvolta acum echipele de ofertare pentru lucrarile publice si pregatesc infrastructura tehnica pentru executia lor. Eren Cons se adapteaza. Avem mijloace noi de lucru, digitale, si echipa vrea sa se dezvolte, astfel incat sa facem fata provocarilor din aceasta perioada. Vrem sa crestem intr-un mod dinamic, mult mai vizibil in piata de constructii industriale si a lucrarilor publice, pastrandu-ne prezenta in sectorul constructiilor rezidentiale, atacand noi domenii de productie, complementare cu ceea ce facem. Avem un deziderat major de a avea procesele interne digitalizate si adaptate la conditiile de lucru de azi. Incercam sa acoperim distanta tehnologica in ceea ce priveste gestiunea proiectelor si a productiei, prin aplicatii digitale si pregatirea personalului. Vrem sa fim un jucator vizibil, competent si eficient in piata de constructii in care lucram.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Lipsa permanenta a fortei de munca, impactul pandemiei, scaderea increderii in parteneri se reflecta astazi intr-un proces mai amplu de achizitii si subantrepriza, care sa sustina productia. Se adauga birocratia excesiva, lipsa specialistilor si "master planuri" care raman la nivel declarativ, fara a se reflecta in lucrari lansate.
- Cum abordati problema fortei de munca si ce masuri considerati necesare pentru rezolvarea acesteia, pe termen lung?
- Am spus-o si in trecut: aceasta situatie exista de ceva vreme, va continua si se va adanci. Realitatea ne-a aratat ca migratia romanilor peste granite este ireversibila. Nu ne asteptam sa revina acei muncitori plecati la munca in constructii. Singura solutie este sa dezvoltam putinele resurse care vin din zona de formare scolara si restul sa-l acoperim cu muncitori straini. Incercam sa participam la dezvoltarea de resurse locale, prin sustinerea invatamantului liceal sau profesional, asa cum deja facem cu cel superior, avand un parteneriat cu Universitatea Transilvania - Facultatea de constructii. Speram sa se deblocheze situatia la nivel mondial si sa reusim sa continuam procesul de recrutare a muncitorilor din Asia, demarat in decembrie 2019.
O solutie de compromis este importul de personal - avem in derulare un program de recrutare pentru 70 de muncitori din India. Daca lucrurile vor merge bine, s-ar putea sa aducem mai multi muncitori straini. Tot personalul pe care il aducem din India o sa fie doar pentru zona de finisaje. Una dintre cele mai mari probleme pe care le-am intalnit noi a fost sa gasim forta de munca calificata care sa faca finisaje de calitate. Am fost la selectie si am ales persoanele pe care le-am considerat potrivite.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Noiembrie/Decembrie 2020)

Produse & tehnologii

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
man and machineALLBIMTERAPLASTVideoConfAC-iulMESENBURG
ROCKWOOL 196
TOP-500-CONTRACTORS
A ap─ârut editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2022!
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 171 (Noiembrie-Decembrie 2022)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
BALTIC
CONCEPT STRUCTURE
rigips
viarom
FRONTALE
leviatan
strabag nivel 1
hilti
MAKITA
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
CELCO 2020
Ubitech
BMI_Icopal
leviatan

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
FPSC_2019
ROGBC 2016
AICPS_30
econet
ef-de-n
Piata de Constructii 2014
TOP500 Atreprenori de Constructii 2023
PIATA de TAMPLARIE Analiza 2021-2022 & Perspective 2023-2027 (TOP500)
TOP500 Producatori de Tamplarie 2023