Agenda Constructiilor
Marti, 14 August 2018
SAMSUNG 360
Home - INDEX COMPANII - FURNIZORI DE SERVICII - Patronate si asociatii profesionale - Organizatia Patronala din Industria Cimentului (CIROM)
PAGINA PERSONALIZATA

Organizatia Patronala din Industria Cimentului (CIROM)

Organizatia Patronala din Industria Cimentului (CIROM)
Adresa: Piata Valter Maracineanu, nr. 1-3, camera 250-252, et.3, Bucuresti, S1
Telefon: 021/313.20.10
Fax: 021/313.20.10
E-mail: office@cirom.ro
Web site: www.cirom.ro
Domenii: Patronate si asociatii profesionale
Descriere activitate
Organizatia patronala din industria cimentului
Prezentare companie/institutie
CIROM: 20% din livrarile de ciment ajung la proiecte de infrastructura
Din datele preliminare furnizate de Patronatul din Industria Cimentului si altor Produse Minerale pentru Constructii (CIROM), piata cimentului din Romania a inregistrat o scadere cuprinsa intre 5% si 8% in 2013, fata de nivelul din 2012, din punct de vedere cantitativ situandu-se, astfel, sub nivelul de 7 milioane de tone. Chiar daca datele oficiale ale Institutului National de Statistica (INS) nu sunt inca disponibile, diminuarea conturata preliminar este mult mai drastica fata de estimarile initiale ale liderilor CIROM, fiind cauzata, potrivit acestora, de intarzierea demararii proiectelor de infrastructura si de lipsa celor nerezidentiale. Estimarile oficialilor nu sunt pozitive nici in ceea ce priveste activitatea din 2014, valoarea industriei cimentului urmand a se situa si in acest an la 600-700 milioane de euro, nivel mediu consemnat anual in perioada 2011-2013.

Mihai Rohan, presedintele CIROM :
„ Costurile cu certificatele CO2 vor face din industria cimentului un sector necompetitiv in fata unor importuri din tari din afara Uniunii Europene, care nu au restrictii la emisiile de dioxid de carbon. Aceasta poate determina decizii de stopare a productiei in tara noastra si apelarea la importuri. Suntem ingrijorati si am transmis Guvernului, ministerelor implicate si europarlamentarilor pozitia noastra. Romania se afla la granita estica a Europei si va fi prima afectata de acest fenomen ”.

"De obicei, in perioadele electorale, datorita cresterii usoare a fondurilor disponibile pentru investitii, consumul de ciment se majoreaza usor cu 1%-2%, in special datorita lucrarilor realizate de autoritatile locale. Este greu de spus daca acest lucru se va intampla si in 2014, deoarece lucrarile mari de infrastructura sunt, deocamdata, in faze incipiente si nu ne asteptam la un impact pozitiv in acest an", a declarat Mihai Rohan, presedintele CIROM. Avand in vedere cele mai recente date statistice disponibile pentru primele zece luni din 2013, poate fi remarcata o scadere destul de mare la nivelul lucrarilor noi (-8,5%), dar si o crestere cu 28% la cele de reparatii capitale si cu circa 17% la operatiunile de intretinere. Totodata, analiza situatiei pietei pe tipuri de lucrari indica o crestere la nivelul proiectelor rezidentiale (+15%), insa si o usoara scadere a celor ingineresti. "Este destul de greu sa estimam volumul de ciment livrat in mod direct pentru executia de lucrari de infrastructura, deoarece producatorii livreaza cimentul antreprenorilor, care, pe langa lucrarile de infrastructura, mai au si alte santiere deschise. Din evaluarile noastre, aproximativ 15%-20% din livrarile de ciment sunt utilizate la lucrari de infrastructura. Nu ne asteptam la evolutii spectaculoase in 2014 in acest domeniu", a precizat Mihai Rohan. Potrivit CIROM, daca mediul politic va fi stabil si dedicat economiei, in mod normal ar trebui sa se remarce cresteri ale consumului de 2%-5% pe an, insa acest lucru depinde in mod decisiv de factorul politic. Cea mai mare productie de ciment a fost inregistrata in Romania in 2008, cand aceasta s-a situat la 10,6 milioane de tone, nivelul maxim consemnat inainte de 1990 fiind de 8,5 milioane de tone.
Pericol real de relocare a productiei locale de ciment
Pe baza criteriilor stabilite printr-o directiva europeana, Comisia Europeana a stabilit, in 2008, ca industria cimentului prezinta un pericol major de relocare in caz ca va trebui sa cumpere certificate CO2. "Costurile cu aceste certificate vor face din industria noastra un sector necompetitiv in fata unor importuri din tari din afara Uniunii Europene, care nu au restrictii la emisiile de CO2. Aceasta poate determina decizii de stopare a productiei in tara noastra si apelarea la importuri. Suntem ingrijorati si am transmis Guvernului, ministerelor implicate si europarlamentarilor pozitia noastra. Romania se afla la granita estica a Europei si va fi prima afectata de acest fenomen. In prezent, CE lucreaza la o noua lista de sectoare cu pericol de relocare si se pare ca doreste sa modifice criteriile, ceea ce inseamna o schimbare a regulilor in timpul jocului, determinand o lipsa de predictibilitate intr-un sector in care investitiile sunt foarte mari si pe termen lung", a explicat presedintele CIROM. Patronatul cimentului din Romania va continua sa promoveze si sa sustina interesele comune ale membrilor sai, prin actiuni privind imbunatatirea actelor legislative referitoare la managementul deseurilor, emisiile industriale (IED) si de CO2, resursele minerale, eficienta energetica, normele tehnice privind betoanele, aditivii pentru betoane, sanatatea si securitatea in munca etc. In acest sens, este necesara sustinerea cu prioritate a promovarii coprocesarii deseurilor in industria cimentului, dar, de asemenea, se impune sa se intensifice promovarea constructiilor durabile, infrastructura din beton, precum si masurile de temperare a schimbarilor climatice.
Construirea de autostrazi din beton este mai avantajoasa
Construirea autostrazilor din beton si nu din bitum ar fi una dintre cele mai bune investitii din domeniu. "Valoarea investitiei in constructia unei autostrazi din beton si nu din bitum ar fi un factor important ce ar contribui la cresterea consumului de ciment. Durata de utilizare a unei autostrazi din beton poate fi de pana la 30 de ani, fata de 5-6 ani cat este a uneia din bitum. In plus, piata cimentului a devenit un depoluator important. Folosim, anual, circa 120.000 de tone de deseuri provenite din activitatea altor industrii", a mai spus Mihai Rohan. Mai mult, in comunitatile in care isi desfasoara activitatea, producatorii de ciment colaboreaza cu membrii acestora, in mod direct, precum si cu organizatiile locale. Se implementeaza, astfel, programe si actiuni care vizeaza in principal educatia, dezvoltarea economica si sociala, protectia mediului, infrastructura si sanatatea publica a comunitatii respective. In cazul structurilor rutiere rigide, imbracamintea constituie elementul principal si, in consecinta, comportamentul structurii rutiere in exploatare se confunda cu reactiile acestui strat. In general, imbracamintile rutiere rigide se realizeaza pe intreaga latime a partii carosabile, sub forma de dale din beton de ciment, cu o grosime cuprinsa intre 18 cm si 25 cm, avand rosturi longitudinale intre benzile de circulatie, precum si rosturi transversale de contractie si dilatatie. Din datele furnizate de companiile chestionate de Consiliul Concurentei in vederea realizarii unui studiu complex al pietei locale de infrastructura, datorita conditiilor atmosferice din Romania si climatului specific acesteia, aplicarea imbracamintii din beton de ciment a avut rezultate foarte bune, dovedind fiabilitate in timp. De pilda, cheltuielile totale de executie si intretinere pe perioada de exploatare sunt mai reduse decat cele aferente solutiilor pe baza de bitum, pentru aceeasi perioada de timp si acelasi trafic rutier intens si greu, desi cheltuielile initiale de constructie sunt relativ mari. De asemenea, betonul de ciment are o rezistenta sporita la uzura, fiind un material indeformabil la orice temperatura a mediului. Comparativ cu imbracamintea bituminoasa, cea rigida asigura o durata dubla de utilizare in conditii normale de trafic. Totusi, in Romania sunt inca preponderente structurile rutiere bituminoase (din mixturi asfaltice).
Scadere de 50% a productiei interne de betoane, in ultimii patru ani
Regresul pietei locale a constructiilor din ultimii cinci ani a influentat si productia interna de betoane pe baza de ciment, aceasta consemnand o scadere de la circa 8 milioane de metri cubi in 2008 la mai putin de 4 milioane mc in 2011 si la aproape 2 milioane mc in primele sapte luni din 2013, potrivit celor mai recente date disponibile de la Institutul National de Statistica (INS). Pretul cimentului, cel mai scump material care intra in compozitia betonului, influenteaza costul de productie a acestuia, fluctuatiile fiind direct proportionale. Scaderea pietei constructiilor a implicat si o diminuare a vanzarilor de materiale, precum si o scadere a preturilor atat la ciment, cat si la celelalte materiale ce intra in componenta betoanelor. Astfel, incepand din anul 2010, preturile medii anuale ale cimentului au scazut fata de nivelul lui 2009, iar in luna iulie 2012 acestea se situeaza la 93% fata de anul 2009, potrivit INS. Industria locala a betoanelor, dominata de cele trei mari grupuri producatoare de ciment din Romania, prin Holcim SA, Lafarge Agregate Betoane SA si Carpat Beton, reprezinta un segment fragmentat din punct de vedere geografic, fiind alcatuita din pietele regionale create in jurul statiilor de betoane. Practica administrativa a Consiliului Concurentei a stabilit ca dimensiunea locala a pietei de betoane este limitata la o raza de circa 25 km - 40 km in jurul facilitatilor de productie (statiilor de betoane). Cererea din domeniu provine, preponderent, de la antreprenorii de lucrari civile, industriale si de constructii de drumuri.
Grad mare de previziune pe piata, datorita cererii stabile
Spre deosebire de alte sectoare economice, principala caracteristica a pietei betoanelor de ciment este reprezentata de cererea stabila din domeniu, avand in vedere faptul ca beneficiarul final al proiectelor realizate cu acest tip de material este statul, prin programele de investitii in infrastructura de transport. Astfel, informatiile privind lucrarile ce se vor executa sunt cunoscute, cea mai mare parte din cantitatile necesare de materiale de constructii fiind determinabile, ceea ce indica existenta unei cereri stabile pe piata betoanelor, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurentei. Alte caracteristici ale acestui domeniu sunt reprezentate de omogenitatea produsului (avand in vedere faptul ca fiecare tip de beton este standardizat), costurile simetrice (productia presupune acelasi tip de costuri indiferent de fabricant), precum si ponderea semnificativa a cheltuielilor de transport in pretul betonului (cuprinsa intre 4% si 25%).
CIROM, activa de 22 de ani in domeniu
Asociatia CIROM s-a constituit in anul 1991 in baza Legii nr. 21/1924 si HG nr. 503/1991, devenind persoana juridica datorita Hotararii nr. 64/27 decembrie 1991, pronuntata de Judecatoria Targoviste (judetul Dambovita). Decizia de a infiinta organizatia patronala din industria cimentului din Romania a fost luata la adunarea din 5 septembrie 1991, de catre cativa membri fondatori, respectiv Moldocim SA - Bicaz, Romcim SA - Bucuresti, Romcif SA - Fieni si Ceprocim SA - Bucuresti. Romania are o indelungata istorie in productia cimentului, aceasta avand peste 100 de ani, avand in vedere faptul ca prima fabrica de ciment a intrat in functiune in 1890, la Braila. Au fost construite, apoi, mai multe unitati de productie a cimentului, pana in 1950 numarul acestora ajungand la 10. Situatia din domeniu a ramas neschimbata pana la sfarsitul anului 1989, cand in cadrul Centralei Cimentului Bucuresti functionau urmatoarele unitati: CLA Bicaz, CLA Fieni, CLA Medgidia, CLA Targu Jiu, CL Campulung, CLA Alesd, CL Deva, IL Hoghiz si CL Turda. In anul 1990, productia de ciment se realiza cu 38 de cuptoare. Dupa Revolutie, a inceput o perioada lenta de tranzitie, corespunzatoare unui progres economic scazut pentru Romania. In ceea ce priveste industria cimentului, productia a scazut drastic, nivelul din anul 2004 reprezentand numai 50% fata de cel din 1989. Astfel, piata s-a diminuat de la 12,2 milioane de tone in 1989 la 6,3 milioane de tone in 1992, mentinandu-se la acest nivel pana in 2003. Procesul de privatizare in industria cimentului a inceput in anul 1995. Astfel, intr-o perioada relativ scurta, 1995 - 1999, intreaga industrie de ciment a Romaniei a fost integral privatizata prin participarea celor mai puternice grupuri industriale din acest domeniu: Lafarge (Franta), Holcim (Elvetia) si Heidelberg (Germania). Participarea acestor societati multi­nationale la privatizarea integrala a pietei a constituit un avantaj comparativ cu alte sectoare industriale, iar prin capacitatea tehnica, financiara si manageriala, s-au asigurat premisele unei dezvoltari accelerate a acestei ramuri industriale. Fiecare companie de ciment a aplicat pe piata locala toate cunostintele si tehnicile disponibile in cadrul grupului din care face parte. Din acest motiv, a fost atins un nivel tehnologic foarte inalt, cu mentiunea faptului ca toate societatile s-au concentrat pe dezvoltarea durabila. In prezent, in Romania exista noua unitati de productie a cimentului, apartinand celor trei producatori internationali: Carpatcement Holding detine fabricile de ciment din Bicaz, Deva si Fieni, Holcim (Romania) pe cele din Alesd, Campulung Muscel si Turda, iar Lafarge Ciment controleaza unitatile din Medgidia, Hoghiz si Targu Jiu si alte doua, apartinand Ceminter International (in portul Constanta) si Cemrom SA (in Corbu, Constanta).
CIROM: About 20% of cement deliveries reach infrastructure projects
According to the preliminary data from the Association of Cement Industry and other mineral products (CIROM), the Romanian cement market decreased between 5% and 8% in 2013, compared to 2012. Thus, in terms of quantity, it remained under the level of 7 million tons. Although the official data from the National Statistics Institute (INS) are not yet available, the preliminary outlined decrease is more dramatic than the initial forecasts of the CIROM leaders. According to them, the latter was caused by the delay of the start of infrastructure projects and the lack of non-residential ones. Furthermore, the estimates of the officials are not positive neither in what concerns the activity in 2014. Thus, the cement industry will stay around 600-700 million EUR for the current year as well, the level being the average one recorded in 2011-2013. "Usually, in the election periods, due to the slight increase of funds available for investment, the cement consumption grows slightly by 1%-2%, mainly due to the works carried out by local authorities. It is hard to tell if this will happen in 2014 as well, because large infrastructure works are just in their early stages and we do not expect a positive impact during this year", said Mihai Rohan, the president of CIROM. Given the latest data available for the first ten months of 2013, a fairly large decrease of the level of new projects (-8.5%) can be observed, as well as a 28% increase in the capital repairs and about 17% for maintenance works. However, the analysis of the market by type of projects indicates an increase in the number of residential projects (15%), but a slight decrease in the engineering segment. "It is quite difficult to estimate the amount of cement delivered directly to the execution of infrastructure works, because manufacturers supply directly the cement contractors, who, in addition to infrastructure works, have other open sites. From our assessments, approximately 15% - 20% of the deliveries of cement are used in infrastructure works. We do not expect spectacular developments in 2014 in this area", said Mihai Rohan.
(articol aparut in Agenda Constructiilor, editia ianuarie/februarie 2014 )

Stiri & Comunicate

ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
Romeps

Autentificare

Revista Agenda Constructiilor editia nr. 136 (August 2018)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
hospice 2%
EURO-Constructii 2019
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2017-2018 & Perspective 2019-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2017-2018 & Perspective 2019-2023