Agenda Constructiilor
Vineri, 12 Decembrie 2025
ABONARE REVISTE
PAGINA PERSONALIZATA


PIFM - Patronatul Importatorilor de Forta de Munca

PIFM - Patronatul Importatorilor de Forta de Munca

Adresa: Șos. Gheorghe Ionescu Sisești, nr. 225-245, parter, ap. 4, Bucuresti, S1
Telefon: 0744-107.024 , 0730-077.927
Mobil: 0742.335.767
E-mail: office@pifm.ro
Web site: www.pifm.ro
Domenii: Patronate si asociatii profesionale
Descriere activitate
Patronatul urmareste dezvoltarea si promovarea serviciilor de import de forta de munca, precum si recunoasterea importantei reglementarii acestui domeniu, aparand interesele generale ale membrilor sai.
Prezentare companie/institutie
PIFM: Muncitorii străini în construcţii rămân esenţiali pentru șantiere
 
 
 
 
Romulus Badea (50 de ani)
Funcția/Organizația: președinte PIFM și Partner la Asian Manpower Services;
Experiență profesională: 27 de ani în domeniul de consultanță fiscală și 9 ani pe piața de recrutare.
 
Piața construcțiilor continuă să fie principalul "magnet" pentru lucrătorii extracomunitari, pe fondul unui deficit acut de forță de muncă ce depășește constant 600.000 de persoane. Deși Guvernul a aprobat pentru 2025 un contingent de 100.000 de noi avize de muncă - nivel pe care Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă (PIFM) îl consideră minim necesar și pentru 2026 - cererea reală rămâne mult mai ridicată, în special în marile proiecte de infrastructură. Între timp, birocrația și termenele lungi din procedurile de imigrare fac ca un muncitor străin să ajungă efectiv pe șantier abia după un an de la recrutare, complicând planurile companiilor. În acest context, modificările legislative aflate în pregătire, care vizează digitalizarea completă a procesului de recrutare și eliminarea avizului de muncă, ar putea reduce la jumătate aceste termene și ar crea un cadru mai previzibil pentru angajatori. Romulus Badea, președintele PIFM, explică în interviul de mai jos de ce sectorul construcțiilor are nevoie de menținerea contingentelor ridicate și de o legislație adaptată realităților pieței muncii din România.
 
- Cum a evoluat piața forței de muncă importate în ultimul an? Ce sectoare au înregistrat cea mai mare nevoie de lucrători străini și cum se poziționează industria de construcții din acest punct de vedere? Ce segmente din construcții au înregistrat cea mai mare nevoie de lucrători străini?
- În primele opt luni ale anului 2025, necesarul de forță de muncă a menținut trendul din 2024, iar numărul solicitărilor pentru angajarea muncitorilor străini rămâne în continuare ridicat. Conform unui studiu recent, domeniul care atrage cei mai mulți lucrători străini este cel al construcțiilor, cu aproximativ 41.000 de angajați, urmat de industria prelucrătoare cu 38.700 și de sectorul ospitalității, cu aproape 28.500 de persoane. Deși nu dispunem de date detaliate privind structura angajărilor din construcții, considerăm că majoritatea noilor muncitori au fost necesari în principal pentru marile proiecte de infrastructură aflate în desfășurare.
- Ce dificultăți întâmpină în prezent companiile membre ale patronatului în procesul de recrutare și integrare a muncitorilor din afara UE?
- Companiile de recrutare se confruntă cu dificultăți semnificative generate în principal de birocrația aferentă procesului de imigrare, care presupune un volum mare de documente, inclusiv informații pe care instituțiile publice le dețin deja și termene de procesare excesiv de lungi. În 2025, intervalul dintre recrutare și momentul în care muncitorul extracomunitar ajunge să lucreze efectiv în România a fost de aproximativ 12 luni, ceea ce accentuează instabilitatea și reduce predictibilitatea pentru angajatorii români într-un context economic deja dificil.
- În ce măsură actualul contingent de lucrători străini aprobat anual de Guvern răspunde cererii reale din piață? Considerați necesară o majorare a acestuia?
- Pentru anul 2025 a fost stabilit un contingent de 100.000 de noi avize de muncă. Pentru anul 2026 considerăm că ar trebui cel puțin păstrat acest nivel, deoarece deficitul de forță de muncă din ultimii trei ani a fost în mod constant peste 600.000, conform datelor Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Chiar și în contextul contracției economice, nu considerăm că piața locală a forței de muncă va putea genera suficiente resurse pentru a acoperi acest nivel. În plus, cererea este concentrată în sectoare cu proiecte strategice - precum construcțiile - unde întârzierile provocate de lipsa personalului pot bloca investiții majore. De aceea, menținerea sau chiar ajustarea în creștere a contingentului trebuie privită ca o măsură de stabilitate economică, nu ca o opțiune conjuncturală.
- Cum evaluați cooperarea dintre instituțiile statului (MAI, ANOFM, ITM, Inspectoratul General pentru Imigrări) și mediul de afaceri în gestionarea fluxurilor de forță de muncă străină?
- Autoritățile statului au depus eforturi semnificative pentru a gestiona volumul ridicat de activitate. De exemplu, Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) a introdus zile suplimentare de lucru în mai multe weekenduri, pentru a accelera procesarea cererilor de schimbare de angajator. Totuși, aceste eforturi ar trebui completate prin digitalizare și prin optimizarea fluxului de informații între instituțiile implicate, astfel încât angajatorii să nu mai fie împovărați de o birocrație inutilă. În continuare, lipsa unui sistem informatic integrat determină întârzieri și suprapuneri de documente, ceea ce îngreunează munca tuturor actorilor implicați. O cooperare mai strânsă și un dialog constant cu mediul de afaceri ar permite adaptarea procedurilor la realitățile pieței și ar reduce presiunea atât asupra companiilor, cât și asupra instituțiilor publice.
- În ce direcție ar trebui îmbunătățit cadrul legislativ pentru a facilita un proces mai eficient și mai predictibil de aducere a lucrătorilor?
- În prezent sunt în discuție modificări majore ale legislației privind imigrarea. Se analizează, printre altele, eliminarea avizului de muncă și dezvoltarea unei noi platforme gestionate de Ministerul Afacerilor Interne, care ar reprezenta, în fapt, digitalizarea integrală a procesului de imigrare. Se estimează că proiectul legislativ va fi introdus în procedura de transparență decizională până la sfârșitul acestui an. Conform declarațiilor publice ale membrilor Guvernului și ale Cancelariei Prim-Ministrului, schimbările preconizate vor fi substanțiale și de impact, vizând inclusiv reducerea la jumătate a termenelor actuale pentru aducerea forței de muncă străine.
- Care sunt principalele țări de origine ale muncitorilor care ajung în România prin companiile membre PIFM și ce tendințe noi observați în acest sens?
- Principalele țări de origine ale muncitorilor aduși în România de companiile membre PIFM sunt: Nepal, Sri Lanka, India și Filipine. În ultimul an se observă o diversificare a fluxurilor, cu un interes tot mai mare pentru recrutarea din Asia Centrală, Orientul Mijlociu și unele state africane, pe fondul nevoilor pieței și al posibilelor simplificări legislative. Tot mai mulți recrutori analizează aceste regiuni deoarece oferă candidați cu experiență în construcții și o disponibilitate ridicată pentru contracte pe termen lung.
- Cum se implică PIFM în sprijinirea integrării sociale și profesionale a acestor lucrători - inclusiv în prevenirea problemelor legate de abuzuri sau exploatare?
- Organizația noastră a adoptat constant poziții oficiale ori de câte ori în spațiul public au apărut mesaje cu potențial discriminatoriu sau rasist. De asemenea, am derulat campanii de informare pentru angajatorii români și am oferit recomandări bazate pe experiența acumulată în domeniu, subliniind că rolul agenților de recrutare nu se încheie odată cu sosirea muncitorului străin în România, ci continuă pe întreaga perioadă contractuală prin mediere și sprijin în integrarea organizațională și socială, un principiu aplicat consecvent de membrii noștri.
- Care sunt prioritățile Patronatului pentru anul viitor și ce mesaj transmiteți companiilor din construcții care se confruntă cu criza forței de muncă?
- Patronatul și-a exprimat întotdeauna disponibilitatea de a sprijini autoritățile române în identificarea problemelor care apar în practică în domeniul recrutării internaționale, subliniind că dialogul cu mediul de afaceri este esențial pentru eficientizarea acestor procese. Totodată, sperăm ca noile prevederi legislative să aducă un nivel mai ridicat de etică și disciplină în acest sector. Pentru angajatorii din construcții, recomandarea pentru 2026 rămâne aceeași ca în anii precedenți: "Cine nu se organizează, agonizează". Având în vedere restricțiile suplimentare preconizate pentru angajarea cetățenilor străini, companiile din construcții vor trebui să-și planifice mult mai riguros procesele de recrutare, să aloce bugete suplimentare și să informeze autoritățile competente: Ministerul Muncii, ANOFM și Inspectoratul General pentru Imigrări, prin intermediul organizațiilor patronale, cu privire la nevoile reale și dificultățile întâmpinate.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Noiembrie/Decembrie 2025)

Produse & tehnologii

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMTotalEnergiesBIMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE/DECEMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr.195 (Noiembrie-Decembrie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
concelex
noark
MCA
GEWISS
DRS
Daikin
leviatan
BogArt
theda mar
TECNIC
Eco Garden Construct
strabag nivel 1
MAKITA
Daikin
Arduro
Ubitech
EDIT-Structural
CONCEPT STRUCTURE
EURO BUILD
AED
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
quadratum
SIGM
ELECTROGRUP
CDS
KADRA

Parteneri

HABITAT
ahkawards
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor