Agenda Constructiilor
Vineri, 29 Martie 2024
Frontale
Home - Stiri - Izolatii & Finisaje - ANALIZA: Crestere a competitiei pe piata europeana de parchet
ANALIZA: Crestere a competitiei pe piata europeana de parchet
Izolatii & Finisaje Publicat de Cosmin Dincu 10 Mar 2016 17:26
Piata europeana de materiale pentru pardoseli (parchet si podele din lemn) s-a majorat in 2015, dupa o perioada indelungata de stagnare, care a survenit unei scaderi puternice in primul an de recesiune, sporind cu +2,2% din punct de vedere cantitativ. Pentru intervalul urmator, mai precis pana in anul 2019, specialistii biroului de analiza Interconnection Consulting Group – Austria iau in considerare o majorare de 2% pe an, ca volum, insa pe fondul unei scaderi a pretului (si, implicit, a profitabilitatii marilor producatori de astfel de elemente destinate amenajarii incintelor), ca urmare a intensificarii competitiei exercitate de fabricantii din Europa de Est si Asia.
In acest sens, conform cercetarii, la nivelul lui 2015 s-a constatat ca vanzarile de parchet si podele din lemn au sporit, pe plan european (mai precis in 11 tari analizate), cu 2,2% fata de anul precedent, pana la 82,7 milioane mp, iar pana in 2019 se asteapta, pe de-o parte, o majorare de cate 2% a acestui nivel de referinta, iar pe de alta parte o crestere valorica de 3% pe an, diferenta de un punct procentual intre cele doua estimari fiind explicata prin integrarea ratei prognozate a inflatiei in zona euro. „Prezenta semnificativa, in ianuarie a.c., a producatorilor asiatici in cadrul celui mai important targ european de profil Domotex – Hanovra, ce a reunit 45.000 de vizitatori, arata interesul sporit al acestora fata de piata din UE. Mai intai, sectoarele specializate din Marea Britanie, Benelux si Germania reprezinta piete-test pentru companiile asiatice care urmaresc sa-si extinda livrarile, pe termen mediu, in toata Europa. Astfel, nu este nicio surpriza ca, in ultimii ani, preturile medii la parchet si pardoseli din lemn au ramas, in general, la acelasi nivel, iar in statele in care se remarca o competitie acerba, cum ar fi Germania, se constata o scadere a acestora. In timp ce, in 2015, vanzarile (cantitative) s-au majorat cu 1,4% in Germania, cifra de afaceri a crescut cu numai 0,7%, mai ales din cauza diminuarii pretului de comercializare. In alta ordine de idei, pe langa furnizorii asiatici, care vizeaza piata din UE, in acest domeniu sunt prezenti fabricanti din estul continentului european care isi permit sa diminueze preturile, intrucat costurile lor de productie sunt mult mai reduse ca in Occident. Totusi, diferentele de pret sunt generate, pe de-o parte, de gama larga de produse, iar pe de alta parte, de diferentele calitative intre sortimente. Prin folosirea efectului de scala, companiile din Europa de Vest incearca sa ramana, astfel, competitive”, se precizeaza in studiul Interconnection.
Premise optimiste pentru toate tarile analizate
Potrivit cercetarii, anul trecut, in toate tarile analizate (Germania, Austria, Elvetia, Italia, Spania, Franta, statele din regiunea Benelux, Danemarca, Suedia, Marea Britanie si Polonia), ce sunt reprezentative pentru intreaga Europa, s-a remarcat (cu unica exceptie a pietei franceze) o dezvoltare a pietei de parchet si podele din lemn atat din punct de vedere valoric, cat si cantitativ. In pofida unei situatii initial negative, in anii 2016-2019 si pentru Franta se estimeaza o sporire de 1,9% pe an a volumului livrarilor. „La nivelul lui 2015, cele mai mari rate de crestere valorica s-au constatat in  Marea Britanie (+4,8%), Polonia – ce reflecta situatia pentru tot estul continentului (+4,5%) si Danemarca (+4,3%). Chiar si in Italia, dupa ani de declin, industria de parchet a consemnat rezultate pozitive in premiera de la declansarea recesiunii, acestea fiind reflectate printr-o sporire de +0,7%”, a explicat Jan Hudak, autorul cercetarii.
Din punct de vedere structural, specialistul Interconnection arata ca, atunci cand se pune problema pardoselilor din lemn, segmentul respectiv de piata cuprinde doua grupe importante de produse: cele din lemn masiv, intr-un singur strat si sortimentele multistratificate. „Parchetul multistratificat are o cota cantitativa de 83,9% din total, astfel incat reprezinta prima optiune a beneficiarilor europeni, mai ales ca acest nivel a sporit semnificativ in ultimii ani. De asemenea, parchetul format din trei straturi este cel mai bine comercializat in toata Europa (cu 70% din total) si toate aceste aspecte indica, de fapt, un singur motiv pentru care cererea este unidirectionala: practic, o pardoseala finisata cu parchet multistratificat din lemn are o stabilitate dimensionala sporita in comparatie cu alte solutii constructive, mai ales ca expansiunea si contractia lemnului, in acest caz, nu este afectata de umiditatea relativa in schimbare din incinte. Mai mult, pretul majoritatii produselor multistratificate din lemn nu s-a modificat in ultimul timp, costul de achizitie a celei mai populare variante in toate tarile analizate avand o medie de 28,4 euro pe metru patrat, iar acest sortiment ramane mai ieftin decat solutia din lemn masiv, promovata, in Europa, la un pret mediu de 31,8 euro/mp. O caracteristica a industriei de parchet este aceea ca, din 2010 si pana in 2015, pretul s-a redus, tot in medie, cu un euro pe metru patrat, din cauza intensificarii competitiei. Din punct de vedere constructiv, parchetul/ dusumeaua monostrat, din lemn masiv, are un strat de uzura cu o grosime sporita (in principiu, 22 mm), comparativ cu sortimentele multistratificate (doar 4 mm), ceea ce inseamna ca produsele din prima categorie pot fi lustruite mai des, conferindu-le permanent un aspect deosebit. Ca nuanta (si, eventual, materie prima), stejarul este cel mai des solicitat (70%), urmat de frasin si fag, respectiv de esente exotice (tropicale), dar toate acestea au cote de piata de sub 10% fiecare”, a mai declarat Jan Hudak.
Originea parchetului – tot mai importanta pentru clienti
In cercetarea Interconnection se precizeaza si ca obiceiurile de achizitie ale clientilor actuali si potentiali se modifica, insa nu neaparat in ceea ce priveste gama de produse, ci mai ales din punct de vedere al sustenabilitatii, mai precis al provenientei materialelor. Astfel, in ultimul timp, pentru a demonstra grija fata de mediu si a raspunde noilor provocari ale beneficiarilor, fabricantii importanti de parchet au inceput sa prezinte diverse certificate care reflecta originea materiei prime si, implicit, a sortimentelor finite, cum ar fi atestarea Forest Stewardship Council (FSC), ce se refera la sustenabilitate si la conservarea resurselor. Expertii biroului austriac de analiza a pietei previzioneaza ca, din cauza costurilor tot mai mari de fabricare, in conditii ce respecta principiile sustenabilitatii, a parchetului din lemn masiv ori stratificat, o mare parte a clientelei se va orienta spre alte solutii constructive. „Cumparatorii sensibili la pret vor opta in scurt timp pentru pardoselile elastice (din PVC sau alte materiale, precum LVT) sau pentru parchetul laminat, dar aceasta nu inseamna ca nu va exista un trend de achizitie a produselor din lemn real, ce vor fi percepute ca fiind personalizate si exclusive. Astfel, pana in 2019, acest ultim segment va creste, valoric, cu +7% pe an”, subliniaza Jan Hudak.
Concentrare a pietei si mijloace unice de distributie
In fine, dar nu in ultimul rand, studiul aprofundat al Interconnection se refera la anumite caracteristici ale pietei europene de parchet si pardoseli din lemn. Conform expertilor institutului, „in afara unor asa-numiti «eroi locali» (companii cu o prezenta extrem de puternica intr-o anumita tara europeana), exista corporatii ce domina, de obicei, mai multe piete din UE, cum ar fi Bauwerk Boen Group, Kährs, Hamberger, Weitzer Parkett, Tarkett sau Barlinek. In UE – si mai ales in cele 11 state analizate – se observa o concentrare a industriei de parchet, in pofida numarului mare de fabricanti. Astfel, principalii 100 de producatori au o cota de piata combinata de 65,9% in ceea ce priveste cantitatile comercializate in 2015, acest nivel fiind in crestere cu 0,5% fata de 2014. Din punct de vedere al distributiei, elementele de parchet din lemn masiv sau stratificat se comercializeaza aproape unilateral, cu ajutorul canalului vanzarilor indirecte (95,6% din total). Doar 4,4% din incasari provin ca urmare a livrarii directe (de catre producator la clientul final) si, pentru a fi si mai specifici, aceasta metoda este preferata exclusiv de fabricantii de parchet din categoria IMM, cu o productie locala, care isi adapteaza permanent oferta la cerintele specifice ale beneficiarilor si activeaza, mai ales, pe segmentul reprezentat de produsele exclusiviste («high-end»). Doar o mica parte a sortimentelor se comercializeaza online, cu toate ca in acest domeniu exista un potential inca neexplorat, care se poate dovedi a fi o sursa reala de crestere a vanzarilor”. Comentand aceste informatii, Jan Hudak concluzioneaza ca „o analiza structurala a vanzarilor indirecte pe plan european reflecta o cota de 72,5% ce revine marilor distribuitori angro. De asemenea, analiza atenta a canalelor de distributie releva ca o parte semnificativa a pietei este controlata de asa-numitul «comert cu lemn» (de exemplu in zonele impadurite), iar in unele tari aceasta activitate reprezinta peste 50% din piata. In schimb, daca am lua in considerare canalele de distributie ce se adreseaza exclusiv consumatorului final, am observa ca o treime din clienti se adreseaza specialistilor (montatori de podele, contractori de lucrari ce presupun executia pardoselilor din lemn, decoratori, tamplari) in vederea achizitiei produselor  specifice, iar 20% din beneficiari apeleaza la serviciile marilor retele de magazine DIY. Centrele comerciale strict specializate, magazinele de mobilier, supermarket-urile si firmele implicate in amenajari interioare au, de asemenea, un rol important, iar comertul online se va dezvolta cu siguranta si in cadrul acestei industrii”. In nota obisnuita, studiul Interconnection este insotit de o serie de diagrame, dintre care cea mai relevanta indica faptul ca, in intervalul 2014-2019, parchetul multistratificat din lemn va ramane predominant pe piata, cu o cota medie de 83,8%. De asemenea, ca sortimente in cadrul acestei grupe, in aceeasi perioada vor fi preferate, in ordine, produsele cu trei straturi dispuse pe latimea elementelor (35,8%), modelele dublustratificate (31,3%), cele triplustratificate pe lungime (30,6%) si alte placi de parchet cu trei straturi din lemn (1%). Pentru informatii suplimentare, www.interconnectionconsulting.com
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGALLBIMhiltiABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 180 (Ianuarie-Februarie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ness project
noark
Ubitech
leviatan
CONCEPT STRUCTURE
rigips
concelex
quadratum
FRONTALE
viarom
theda mar
CDS
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
strabag nivel 1
MAKITA

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
top 500
FPSC_2019
econet
AICPS_30
ROGBC 2016
top 500
top 500
ef-de-n

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander