Agenda Constructiilor
Joi, 18 Decembrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Actualitatea interna - COLLIERS: "Efectul decembrie" in consum slabeste in majoritatea pietelor europene
COLLIERS: "Efectul decembrie" in consum slabeste in majoritatea pietelor europene
Actualitatea interna Publicat de AG&F 18 Dec 2025 12:03
Cresterea traditionala a vanzarilor din „luna cadourilor” s-a temperat in ultimii ani, atat in Romania, cat si in restul Uniunii Europene. Datele Eurostat pentru perioada 2015 - 2024, analizate de Colliers, arata ca Romania inregistreaza o crestere medie de peste 20% a vanzarilor de bunuri nealimentare in decembrie fata de media precedentelor 11 luni ale anului - un ritm considerabil, dar mai scazut decat in tari precum Cehia, Cipru sau Portugalia, unde avansurile depasesc 35 - 40%. Diferentele nu sunt explicate doar de contextul economic, ci mai ales de obiceiurile de consum: in unele piete, cumparaturile de final de an au o traditie mult mai puternica, in timp ce in Romania sezonalitatea se manifesta mai discret. In schimb, la capitolul alimente, Romania este printre fruntasele Uniunii din perspectiva cumparaturilor suplimentare pe care oamenii le fac in ultima luna a anului.
"In ultimii ani, vedem ca sezonalitatea vanzarilor din decembrie s-a redus, in general, in toata regiunea, inclusiv in Romania. Inflatia ridicata a erodat puterea reala de cumparare, iar acest lucru se reflecta atat in temperarea efectului de final de an atat din prisma cifrei de afaceri, cat si a volumului de bunuri vandute. Consumatorii raman activi, dar sunt mai prudenti, mai atenti la pret si mai orientati catre promotii. Schimbarile de comportament de dupa pandemie accentueaza aceasta tendinta, iar datele pentru 2025 indica, foarte probabil, cel mai temperat «efect de decembrie» din ultimul deceniu. In medie, in ultimii 10 ani, luna decembrie a adus un plus de 20% al volumului de bunuri cumparate in comparatie cu precedentele 11 luni, o dinamica solida, chiar daca nu atinge varfurile celor mai sezoniere piete. Modelul local arata o distributie mai uniforma a consumului pe parcursul anului, ceea ce ofera retailerilor o stabilitate mai mare, dar si un varf de decembrie mai nuantat comparativ cu pietele hiper-sezoniere”, explica Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.
La nivel european, directorul Colliers precizeaza ca vanzarile din decembrie nu urmeaza un model economic clar. Diferentele dintre tari nu tin nici de venituri, nici de marimea economiei, ci mai degraba de traditii si obiceiuri de consum. Irlanda ramane tara cu cel mai puternic „efect decembrie” din UE, cu o crestere medie de peste 70% a vanzarilor non-food fata de restul anului. Cehia, Cipru si Portugalia trec si ele de 35-40%, iar Danemarca, Ungaria Franta si Italia si Grecia sunt in intervalul 30-35%. Romania se afla in a doua parte a clasamentului, cu un avans de 20% - similar cu Suedia sau Belgia - in timp ce tari precum Germania, Olanda sau Slovenia au cresteri mai mici, sub 20%, potrivit datelor Eurostat analizate de Colliers.
In privinta alimentelor, datele Eurostat arata, insa, o alta realitate: Romania se afla foarte sus in clasament: locul 5 in Uniunea Europeana, cu un plus mediu de aproape 22% pe care luna decembrie l-a adus in perioada 2015-2024 fata de media vanzarilor din precedentele 11 luni. Inaintea Romaniei se mai afla Luxemburg, Franta, Portugalia si Ungaria.
Altfel, datele Eurostat arata un contrast clar intre perioada pre-pandemica si anii recenti: in mare parte din pietele europene, „efectul decembrie” s-a temperat dupa 2020. Scaderea e vizibila nu doar in valoarea totala a vanzarilor, ci si in volumele efectiv vandute, semn ca oamenii cumpara mai putin sau mai selectiv. Inflatia ridicata, scaderea puterii reale de cumparare si orientarea spre cumparaturi planificate si promotii schimba fundamental comportamentul de consum.
Situatia din Romania reflecta aceste tendinte si este influentata suplimentar de un context economic care incepe sa fie mai slab in 2025. Primele dificultati semnificative aparute pe piata muncii, cu pierderi de locuri de munca dupa mai bine de un deceniu de crestere, au generat un climat de precautie: tot mai multi romani amana achizitiile neesentiale si reduc cheltuielile planificate pentru perioada sarbatorilor. Spre exemplu, indicatorul Eurostat care masoara intentiile de achizitii mai consistente, realizat prin sondaj in randul romanilor, se afla la un minim absolut daca facem abstractie de perioada initiala a pandemiei. Expertii Colliers atrag atentia ca asemenea indicatori nu ar trebui interpretati izolati sau la prima vedere, ci intr-un context mai larg. Oricum, semnalul este unul negativ.
"Estimarile noastre arata ca decembrie 2025 ar putea avea cel mai redus «efect decembrie» din ultimul deceniu, pe fondul presiunilor economice si al unei prudente crescute in randul consumatorilor. Schimbarile din obiceiurile de cumparare, accentuate in ultimii ani, contribuie la aceasta evolutie. Vom analiza in detaliu datele oficiale in prima parte a anului 2026, cand Institutul National de Statistica va publica rezultatele pentru luna decembrie, pentru a vedea cat de mult s-a modificat dinamica sezonului de cumparaturi”, conchide Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiBIMTotalEnergiesALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE/DECEMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr.195 (Noiembrie-Decembrie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
MAKITA
leviatan
EDIT-Structural
EURO BUILD
MCA
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
Daikin
BogArt
Ubitech
Eco Garden Construct
GEWISS
TECNIC
ELECTROGRUP
CDS
strabag nivel 1
concelex
noark
KADRA
SIGM
DRS
Arduro
AED
quadratum
Daikin
theda mar
CONCEPT STRUCTURE

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
ahkawards
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor