CONCURS de solutii pentru noul proiect de regenerare urbana limitrof Garii de Nord |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 20 Aug 2025 12:16 |
![]() La o intalnire organizata marti, 19 august, la Ministerul Transporturilor, ministrul Ciprian Serban a subliniat ca propunerea preliminara prezentata de PMB constituie doar punctul de plecare. Solutia finala va fi selectata printr-un concurs international de solutii, care va alimenta elaborarea documentatiilor tehnice necesare. Totodata, s-a decis incheierea unui protocol interinstitutional pentru a armoniza acest proiect cu alte initiative de infrastructura majore, precum Drumurile Radiale si Trenul Metropolitan Bucuresti.
![]() "Aceasta colaborare interinstitutionala reprezinta un pas important pentru dezvoltarea Bucurestiului, modernizarea infrastructurii de transport si pentru transformarea Garii de Nord intr-un nod intermodal european, adaptat nevoilor de mobilitate ale Capitalei", a precizat Ciprian Constantin Serban, ministrul Transporturilor si Infrastructurii.
In prezent, este in derulare si un proiect de modernizare a Garii de Nord, un contract de proiectare si executie, in valoare de aproape 420 de milioane de lei (fara TVA), fiind atribuit inca din vara anului 2023 asocierii de firme romanesti GDO Mov Impex - Omega Cert Sistem. Aceasta atribuire a atras opozitia Ordinului Arhitectilor din Romania (OAR) - Filiala Bucuresti, potrivit caruia proiectul de arhitectura pentru modernizarea Garii de Nord, monument istoric emblematic, ar fi trebuit realizat prin concurs de arhitectura si nu atribuit prin licitatie.
![]() Modernizarea Garii de Nord, planificata a se realiza in etape
Conform contractului de modernizare a Garii de Nord atribuit in 2023, durata aferenta proiectarii si executiei lucrarilor este de 55 de luni (9 luni pentru proiectare, 46 de luni pentru executie), iar perioada de garantie a obiectivului este de 60 de luni.
Etapa I a programului de modernizare a Garii de Nord Bucuresti include reabilitarea spatiilor existente in cele trei corpuri ale cladirii, unde se desfasoara activitatea feroviara, sunt asigurate servicii destinate publicului calator si activitati comerciale:
Principalele lucrari de modernizare vizeaza:
• modernizarea/ consolidarea/ reabilitarea cladirilor din statia de calatori Bucuresti Nord;
• modernizarea spatiilor destinate publicului calator, inclusiv facilitati pentru persoanele cu dizabilitati;
![]() • reabilitarea constructiilor monument cu valoare istorica;
• crearea unor spatii verzi centrale, cu zona de asteptare pentru publicul aflat in tranzit;
• regenerarea zonei aferente statiei de calatori Gara de Nord pe principiile de smart city/ creative city/ green city;
• asigurarea elementelor de siguranta si confort pentru calatori - balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilitati, lifturi, sisteme de control acces;
• sisteme noi de ventilatie/ incalzire;
• modernizarea sistemului de iluminat si a instalatiilor electrice, sanitare, termice etc.;
• modernizarea sistemului de informare a publicului calator si a echipamentului de telecomunicatii etc.
Cateva randari ale proiectului de modernizare a Garii de Nord sunt prezentate aici.
|