PWC: Adaptarea la schimbare - strategii de restructurare si conformare fiscala |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 06 Iun 2025 10:10 |
![]() O restructurare a afacerii se refera la o schimbare fundamentala in operatiunile, functiile, activele sau profilul de risc al unei societati pe anumite segmente de business, si anume: productie, distributie, centre de servicii, centre de cercetare-dezvoltare, etc. Exemple comune includ centralizarea sau descentralizarea functiilor sau transferul de active intre entitati, prin schimbarea modelului de afaceri. Aceste modificari sunt adesea determinate de dorinta de a imbunatati eficienta, de a optimiza costurile, de a obtine acces la piete si servicii noi sau de a optimiza fluxurile operationale. Cu toate acestea, baza de pornire pentru orice restructurare de succes trebuie sa aiba o justificare solida din punct de vedere operational.
Restructurarile de afaceri pot avea beneficii financiare semnificative, cum ar fi costuri reduse, eficienta operationala imbunatatita, rentabilitate sporita si alocare mai eficienta a resurselor. Cu toate acestea, societatile trebuie sa fie, de asemenea, constiente de potentialele riscuri. Acestea pot include costuri de implementare, perturbari ale operatiunilor existente, rezistenta la schimbare din partea angajatilor si riscul de a avea performante sub asteptari. Prin urmare, o analiza detaliata cost-beneficiu este esentiala pentru a determina daca beneficiile potentiale justifica riscurile asociate.
![]() Avand in vedere importanta si complexitatea acestui subiect, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (“OCDE”) acorda o atentie sporita restructurarii afacerii, dedicandu-i un capitol distinct, i.e. Capitolul IX in Liniile directoare OCDE privind preturile de transfer. Acesta ofera indrumari complete privind aspectele legate de particularitatile preturilor de transfer in restructurarile de afaceri. Enumeram mai jos cateva dintre principiile cheie privind restructurarea afacerii:
• Identificarea tranzactiilor care au un rationament din punct de vedere comercial: Restructurarea trebuie sa aiba sens dintr-o perspectiva de afaceri, independent de considerentele fiscale.
• Analizarea valorii de piata a restructurarii: Termenii restructurarii trebuie sa fie in concordanta cu ceea ce ar fi de acord partile independente in circumstante similare.
• Importanta substantei economice: In scenariul in care restructurarea este doar una de forma, care urmareste in principal obtinerea de avantaje fiscale si nu are substanta economica, autoritatile fiscale ar putea avea o abordare diferita, pentru a contesta conversia modelului de afaceri. Prin urmare, este recomandat sa se analizeze in detaliu care este substanta economica, deoarece autoritatile fiscale romane se concentreaza din ce in ce mai mult pe acest aspect.
Preturile de transfer si principiile care guverneaza metodologiile de stabilire a preturilor in tranzactiile dintre partile afiliate reprezinta un element cheie in restructurarea afacerii. Autoritatile fiscale din intreaga lume, inclusiv cele din Romania, acorda o atentie sporita acestui subiect pentru a se asigura ca profiturile sunt alocate in mod echitabil si ca nu se transfera in mod artificial profiturile catre alte jurisdictii fiscale.
Enumeram mai jos cateva aspecte cheie care trebuie sa fie avute in vedere in cazul unor operatiuni care privesc restructurarea afacerii:
• Delimitarea corecta a tranzactiei: Documentarea corecta a functiilor, activelor si riscurilor transferate ca parte a restructurarii este esentiala. Aceasta implica definirea clara a rolurilor si responsabilitatilor fiecarei entitati implicate in restructurare.
• Determinarea unei compensatii in conformitate cu principiul valorii de piata: Transferul de functii, active si riscuri trebuie remunerat la valoarea de piata, ceea ce inseamna ca aceasta remuneratie ar trebui sa fie cea cu care partile independente ar fi de acord in circumstante comparabile. Aceasta necesita selectarea celei mai adecvate metode de stabilire a preturilor de transfer si efectuarea unei analize detaliate din punct de vedere al comparabilitatii.
• Evaluarea activelor necorporale: Daca sunt transferate active necorporale, cum ar fi marci, brevete sau know-how, valoarea acestora trebuie determinata cu exactitate. Evaluarile activelor necorporale pot fi complexe si necesita adesea expertiza specializata.
Din experienta noastra practica, atunci cand are loc o restructurare a afacerii, este foarte important sa se monitorizeze activ multiple arii si sa se pregateasca in mod corespunzator argumentatia necesara pentru a adresa o serie de riscuri cum ar fi: riscul de sediu permanent, riscul de reclasificare a tranzactiei si riscul de impozit pe profit datorat in cazul transferurilor de active / activitatii economice (i.e. numit in engleza “exit taxation”). Prin urmare, o analiza a acestor considerente este recomandata in cazul oricarui grup multinational care are in vedere o conversie a modelului de afaceri, cu impact asupra operatiunilor din Romania (i.e. in modele de tip producator pe baza de contract sau procesator) sau care muta productia in strainatate.
Societatile care iau in considerare o restructurare a afacerii in Romania ar trebui sa planifice cu atentie fiecare pas si sa pregateasca documentatia justificativa necesara. Cu o planificare si o executie atenta, acestea pot debloca beneficiile potentiale ale restructurarii, reducand in acelasi timp riscurile fiscale asociate. Pregatirea temeinica pentru a sustine conversia este esentiala, pentru a demonstra conformitatea cu legislatia locala si cu liniile directoare OCDE privind preturile de transfer.
Pentru a spori certitudinea fiscala si a reduce riscul disputelor cu autoritatile fiscale, societatile care iau in considerare o restructurare a afacerii pot explora posibilitatea obtinerii unui Acord de Pret in Avans (APA) cu autoritatile fiscale romane. Un APA reprezinta un acord intre societatea locala si autoritatile fiscale romane cu privire la metodologia de stabilire a preturilor de transfer pentru tranzactiile specifice din cadrul restructurarii. Un APA ofera certitudine cu privire la modul in care va fi tratata restructurarea din perspectiva preturilor de transfer, reducand semnificativ riscul unor ajustari ulterioare.
In concluzie, restructurarea afacerii poate oferi beneficii semnificative, dar necesita o planificare atenta, o justificare solida si o analiza riguroasa a preturilor de transfer. Avand in vedere complexitatea subiectului si implicatiile fiscale potentiale, este crucial ca societatile sa acorde o atentie deosebita acestui proces.
Asa cum am mentionat mai sus, orice proces de restructurare a afacerii unei societati poate implica si o serie de riscuri fiscale care necesita o evaluare atenta, indiferent daca sunt din zona sediului permanent, sustinerii substantei economice pentru a evita riscul de reclasificare a tranzactiei sau chiar analiza masurii in care se impune plata unei anumite compensatii pentru restructurare (i.e. asa numitul “exit taxation”). Totusi, o analiza atenta, realizata fie intern, fie cu ajutorul unei echipe multidisciplinare externe poate ajuta la identificarea si gestionarea riscurilor, pentru a asigura conformitatea si maximiza beneficiile unei restructurari. Echipele multidisciplinare pot contribui cu expertiza contabila, fiscala, juridica, evaluare, toate acestea fiind importante pentru o analiza adecvata inaintea demararii unui astfel de proces si pentru a asigura o implementare fara sincope.
*** Autori: Ionut Simion - Partner si Livia Teodoru - Director Transfer Pricing, la PwC Romania
|