Agenda Constructiilor
Vineri, 16 Aprilie 2021
 
Home - Stiri - Digitalizarea in constructii & Industrie - Sectorul e-commerce creste cu 30% si atinge 5,6 miliarde euro la finalul anului 2020
Sectorul e-commerce creste cu 30% si atinge 5,6 miliarde euro la finalul anului 2020
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 24 Feb 2021 10:35
Potrivit estimarilor ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decat in 2019 cand valoarea comertului online a fost estimata la aprox. 4,3 miliarde de euro. Cresterea a fost cu aprox. 500 de milioane de euro peste previziunile initiale, pe fondul pandemiei Covid-19 care a accelerat ritmul cumparaturilor online, precum si procentul platilor online prin card.
Valoarea de 5,6 miliarde de euro face referire la toate tranzactiile generate din Romania atat catre comerciantii autohtoni, precum si catre magazinele online din afara granitelor tarii si reprezinta strict segmentul e-tail, adica produsele fizice (tangibile) care au fost cumparate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, plata facturilor la utilitati, continutul digital sau biletele de avion, vacantele si calatoriile, rezervarile hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente (categoriile din urma cunoscand o contractie considerabila in 2020, cauzata de restrictiile de circulatie si de masurile de distantare sociala).
“Cu exceptia verticalelor afectate de efectele pandemiei precum Horeca sau Travel, sectorul de e-commerce din Romania a cunoscut o crestere accelerata in 2020, cu 30% mai mult decat in 2019, procentul de crestere fiind semnificativ mai mare decat in 2019 vs. 2018 cand acesta s-a situat la aprox. 20-22%. Romania este printre tarile UE cu cel mai mare procent de crestere anual al comertului online, fapt care arata potentialul semnificativ de dezvoltare a sectorului e-commerce si in viitor, intr-o piata care nu a atins inca nivelul de maturitate al altor tari din nordul si vestul Europei”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
“Pornind de la cifra de 5,6 miliarde de euro ca bilant al comertului online romanesc in 2020, daca facem o medie inseamna ca romanii au cheltuit pentru cumparaturi prin internet peste 15 milioane de euro in fiecare zi a anului trecut, in crestere de la aprox. 12 milioane de euro - media zilnica inregistrata in 2019”, adauga el.
“Pentru sectorul comertului electronic, anul 2020 a fost unul ce a marcat o evolutie spectaculoasa, fiind atinse tinte planificate uneori chiar peste 2-3 ani. Insa acest sector este doar partea usor de vazut si de cuantificat a ceea ce denumim mai larg economia digitala, a carei valoare este cu mult mai mare si care poate fi sansa Romaniei de a recupera extrem de rapid decalajele de dezvoltare fata de statele vestice.
Revenind la comertul electronic, un numar foarte mare de romani si-a invins in 2020 teama de a comanda online si a descoperit cat de simplu, comod si sigur e, in timp ce altii, familiarizati deja cu cumparaturile pe internet, si-au extins categoriile de produse pe care le comanda. Odata castigati, acesti clienti vor ramane fideli acestei modalitati de a-si face cumparaturile. Aceste premise creaza o oportunitate semnificativa pentru retailerii locali de a profita de toate avantajele pietei digitale locale sau internationale, accesand platforme marketplace si maximizandu-si business-ul online”, spune Florinel Chis, Director Executiv ARMO.
Potrivit estimarilor principalilor jucatori, comertul online va continua sa creasca si in 2021, cel mai probabil urmand sa depaseasca pragul de 6,5 miliarde de euro la finalul acestui an.
De 16 ani, GPeC promoveaza sectorul e-commerce din Romania adunand in jurul sau cea mai mare comunitate de magazine online si organizand principalele evenimente de comert online. Printre altele, GPeC centralizeaza datele si publica in fiecare an raportul comertului electronic romanesc.
Romania in contextul european
Potrivit raportului Eurostat publicat in ianuarie 2021, 85% dintre romani au utilizat internetul cel putin 1 data in ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au facut cel putin o cumparatura online in ultimele 12 luni.
Prin aceste statistici, Romania se situeaza la coada clasamentului tarilor UE, fiind urmata doar de Bulgaria cu 42% din utilizatorii de internet care au cumparat online cel putin 1 data in ultimele 12 luni.
In fruntea clasamentului se situeaza:
- Olanda (91% din utilizatorii de internet au cumparat online cel putin 1 data in ultimele 12 luni)
- Danemarca (90%)
- Germania (87%)
- Suedia (86%)
- Irlanda (81%)
Tot mai multi tineri cumpara online
La nivel european, persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 54 de ani au reprezentat cel mai mare segment de cumparatori online pana in anul 2018 inclusiv. In 2019, tinerii cu varsta cuprinsa intre 16 si 24 de ani au devenit cei mai multi cumparatori online detronand segmentul de varsta 25-54 de ani, pentru ca in 2020 procentul celor doua grupe de varsta sa fie similar.
“Tendinta poate fi de interes pentru comerciantii online care ar trebui sa ia in calcul noul public tinta si sa isi diversifice oferta cu produse specifice, destinate tinerilor, avand in vedere ca procentul cumparatorilor online din segmentul de varsta 16-24 de ani este semnificativ”, spune Andrei Radu (GPeC).
Ce au cumparat europenii in 2020
Potrivit Eurostat, cele mai populare categorii de produse si servicii comercializate online in 2020 la nivel european au fost (intrebare cu raspuns multiplu, de aceea suma procentelor depaseste 100%):
64% - Fashion (imbracaminte - inclusiv imbracaminte sport, incaltaminte si accesorii)
29% - Livrari de mancare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
28% - Mobila si accesorii pentru casa si gradina
27% - Cosmetice si produse pentru infrumusetare si wellness
27% - Carti, reviste si ziare tiparite
26% - Computere, tablete, telefoane mobile si accesorii IT
Urmatoarele categorii in topul clasamentului cumparaturilor online la nivel european, au fost:
Suplimente alimentare, produse farma, vitamine, produse pentru dieta (reinnoirile de retete online nu sunt incluse)
- Articole sportive (excluzand imbracamintea sport)
- Produse alimentare si bauturi din magazinele specializate
- Electronice si electrocasnice
- Articole pentru copii si jucarii
- Produse pentru curatenie si produse pentru igiena personala
- Auto & Moto (inclusiv piese de schimb)
- Filme si seriale pe suport DVD, Blu-ray etc.
- Muzica pe suport CD, Vinyl etc.
71% din consumatorii europeni sunt incantati de cumparaturile prin internet
Potrivit sondajului Eurostat realizat la nivel european in 2019, 71% dintre cumparatorii online au declarat ca nu au intampinat nicio problema sau dificultate atunci cand au cumparat prin internet.
In schimb, problemele identificate de consumatorii europeni (in proportii relativ mici) au fost (intrebare cu raspuns multiplu):
- 17% - livrari intarziate fata de timpul de livrare promis pe site-ul magazinului online
- 8% - probleme de functionalitate ale website-ului sau ale modulului de plata online care i-a impiedicat sa finalizeze cumparatura
- 8% au primit alte produse fata de ceea ce comandasera sau au primit produse defecte
- 5% au intampinat dificultati la returnarea produselor sau la a contacta magazinul online pentru a face un retur
- 4% nu au gasit pe website-urile magazinelor online informatii despre garantia produselor sau despre drepturile legale ale consumatorilor
- 4% au intampinat probleme cu magazine online straine care nu comercializau produse in tara de origine a clientului
- 3% se plang de costuri totale mai mari decat era indicat initial pe site-urile magazinelor online.
30% dintre consumatorii europeni cumpara online de la magazine de peste hotare (cross-border), practica mai putin comuna in tarile est europene unde sunt preferate magazinele online locale.
E-Commerce in Romania 2020
Potrivit statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzactiilor online a crescut usor in 2020 comparativ cu 2019 in cazul achizitiilor facute de pe Desktop si s-a pastrat la o valoare similara in cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.
In medie*, in 2020 romanii au cheltuit 297,4 lei (echivalentul a 61,5 euro) pentru cumparaturile facute de pe Desktop, comparativ cu 273 lei (echivalentul a 57,5 euro) in 2019.
In cazul tranzactiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea cosului mediu a fost de 210,4 lei (echivalentul a 43,5 euro) in 2020 comparativ cu 208 lei (echivalentul a 43,9 euro) in 2019. *Valorile medii de mai sus nu contin TVA, iar echivalentul in euro pentru anul 2020 a fost calculat la un curs mediu anual de 1 EUR = 4,8371 lei.
Cat au cheltuit romanii pe diferite categorii de produse?
Potrivit 2Performant, in general, comanda medie nu a suferit fluctuatii mari fata de 2019, cu exceptia categoriei Auto & Moto, unde valoarea cosului mediu s-a dublat de la 72,19 euro in 2019 la 148,1 euro in 2020.
Si in categoria Sanatate & Ingrijire Personala s-a remarcat o crestere semnificativa a comenzii medii, mai mare pe Dekstop decat pe telefonul mobil.
Invariabil, pe toate categoriile de produse comanda medie este mai mare atunci cand tranzactia este facuta de pe Desktop comparativ cu tableta sau telefonul mobil.
Valori medii ale tranzactiilor pe diferite categorii in 2020, in functie de dispozitivul de pe care a fost facuta achizitia (EUR, fara TVA):
- Auto & Moto - 160,1 euro Desktop vs. 136,1 euro Mobile
- Electro-IT&C - 157,4 euro Desktop vs. 113,5 euro Mobile
- Casa si Gradina - 130,5 euro Desktop vs. 105,7 euro Mobile
- Sport & Drumetie - 71,2 euro Desktop vs. 56,4 euro Mobile
- Articole pentru copii & jucarii - 71,2 euro Desktop vs. 54,6 euro Mobile
- Fashion - 45,9 euro Desktop vs. 39,3 euro Mobile
- Pet Shop - 44,7 euro Desktop vs. 36,9 euro Mobile
- Beauty - 40,6 euro Desktop vs. 32,8 euro Mobile
- Sanatate & Ingrijire Personala - 40,1 euro Desktop vs. 31,2 euro Mobile
- Adult - 39,4 euro Desktop vs. 26,8 euro Mobile
- Farma - 37,9 euro Desktop vs. 24,9 euro Mobile
- Carti, Filme si Muzica - 28,9 euro Desktop vs. 23,6 euro Mobile
- Altele - 58,9 euro Desktop vs. 46,2 euro Mobile
Cele mai multe cumparaturi online se fac de pe telefonul mobil
Chiar daca valoarea medie a tranzactiei este mai mica pe mobil decat pe Desktop, numarul de comenzi online facute de pe telefoanele mobile este, in general, semnificativ mai mare decat numarul de tranzactii facute de pe Desktop pe aproape toate categoriile de produse, cu exceptia verticalei Electro-IT&C unde 53% din comenzi se fac de pe Desktop, iar 47% de pe mobil.
In general, acolo unde este necesara o documentare detaliata asupra specificatiilor produselor sau pretul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzactiilor Mobile tinde sa scada in favoarea Desktop-ului.
Pe de alta parte, atunci cand este vorba de cumparaturi de impuls, care nu necesita neaparat o documentare minutioasa asupra produsului sau un timp indelungat in luarea deciziei de achizitie, romanii cumpara online preponderent de pe telefonul mobil.
Desktop vs. Mobile - ponderea tranzactiilor pe diferite categorii:
- Articole pentru copii & jucarii - 18% Desktop vs. 82% Mobile
- Beauty - 27% Desktop vs. 73% Mobile
- Fashion - 28% Desktop vs. 72% Mobile
- Farma - 30% Desktop vs. 70% Mobile
- Adult - 30% Desktop vs. 70% Mobile
- Sanatate & Ingrijire Personala - 33% Desktop vs. 67% Mobile
- Auto & Moto - 33% Desktop vs. 67% Mobile
- Sport & Drumetie - 37% Desktop vs. 63% Mobile
- Pet Shop - 40% Desktop vs. 60% Mobile
- Carti, Filme si Muzica - 40 % Desktop vs. 60% Mobile
- Casa si Gradina - 48% Desktop vs. 52% Mobile
- Electro-IT&C - 53% Desktop vs. 47% Mobile
- Altele - 45% Desktop vs. 55% Mobile
“Concluzia importanta in urma acestor statistici este ca magazinele online ar trebui sa isi optimizeze website-urile cu prioritate pentru device-urile mobile, astfel incat sa asigure o navigare usoara si o experienta de cumparare placuta clientilor. In cadrul Competitiei GPeC, evaluam anual aprox. 100 de magazine online romanesti prin peste 200 de criterii care vizeaza prioritar User Experience si am observat ca multe magazine pornesc cu optimizarile de la Desktop la Mobile si nu invers, cum ar fi normal. Inclusiv in campaniile de marketing si in realizarea ad-urilor neglijeaza afisarea optima a acestora pe mobil - iar strategia ar trebui sa fie Mobile First, Desktop Second”, spune Andrei Radu (GPeC).
72% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile
71,9% din traficul magazinelor online din reteaua 2Performant a fost generat de dispozitive mobile, in timp ce 28,1% de Desktop (procentele nu au suferit modificari comparativ cu 2019).
In cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depaseste pragul de 80% (similar cu 2019).
65,6% din cumparaturile online se fac de pe telefonul mobil
2018 a fost primul an in care numarul cumparaturilor online facute de pe telefonul mobil a depasit Desktop-ul astfel: 54,8% au fost achizitii de pe telefonul mobil, respectiv 45,2% cumparaturi de pe Desktop.
In 2019 tendinta s-a accentuat, tot mai multi romani preferand sa cumpere online de pe telefon in detrimentul Desktop-ului, respectiv: 63,6% cumparau de pe mobil, comparativ cu 36,4% care au ramas fideli Desktop-ului.
Anul 2020 a adus o crestere usoara a procentului de cumparaturi facute de pe telefoanele mobile, acesta atingand valoarea de 65,6%, in timp ce achizitiile facute de pe Desktop au scazut la 34,4%.
In cazul magazinelor online din reteaua 2Performant, rata medie de conversie este mai mare pe Desktop decat pe Mobil, dar aceasta a crescut in 2020 pe ambele tipuri de dispozitive astfel:
Desktop - de la 2,1% in 2019 la 2,26% in 2020
Mobile - de la 1,44% in 2019 la 1,68% in 2020
Daca am face media intre rata de conversie de pe Desktop si rata de conversie de pe Mobile, ar rezulta o rata medie de conversie de 1,97% in cazul magazinelor online din reteaua 2Performant.
Trebuie precizat, insa, ca rata medie de conversie poate varia semnificativ atat in sens ascendent, cat si descendent in functie de foarte multi factori cum ar fi (fara a ne limita la acestia): notorietatea magazinului online, verticala din care face parte, programele de loializare, campaniile de retentie a clientilor sau de recuperare a cosurilor abandonate etc.
Strict raportat la magazinele online din reteaua 2Performant, desi rata de conversie este, in general, mai mare pe Desktop decat pe Mobil, sunt si cateva verticale unde proportia este inversata, cum ar fi categoriile Adult, Farma si Auto & Moto. De asemenea, in categoria Articole pentru copii & jucarii rata de conversie de pe Desktop este aproximativ egala cu rata de conversie de pe Mobil.
Momentele in care se cumpara cel mai mult in e-commerce
Traficul creste proportional in timpul diminetii atat pe Desktop, cat si pe Mobil, insa in timp ce pe Mobil continua sa creasca progresiv dupa ora 11:00 AM, pe Desktop incepe sa scada.
Potrivit statisticilor 2Performant, cele mai multe vanzari se fac in intervalul orar 11:00 AM - 15:00 PM pe Desktop, iar pe Mobil in intervalul orar 20:00 - 22:00.
Din punct de vedere al zilelor saptamanii, potrivit eMAG Marketplace, vinerea este ziua in care romanii cumpara cel mai mult online, iar la polul opus este sambata. Tot potrivit eMAG, cele mai multe comenzi sunt plasate in prima parte a zilei, cu un varf de comenzi la ora 13:00 raportat la valoarea acestora si la ora 12:00 PM, raportat la numarul de comenzi.
Potrivit 2Performant, decizia de cumparare se ia in 50% dintre cazuri in prima ora de cand cumparatorul ajunge in magazinul online. Acest procent ceste in crestere de la un an la altul: 46,5% in 2019, 45,2% in 2018 si 42,6% in 2017. In 66% din cazuri, decizia de cumparare se ia in primele 24 de ore de la click.
Ca si particularitati ale anului 2020, categoria de Articole Sportive a crescut spectaculos la inceputul pandemiei (lunile aprilie - mai 2020), cu peste 1.500%.
De asemenea, numarul de comenzi in categoriile Articole pentru copii & jucarii si Sanatate & Ingrijire Personala a fost dublu pe Mobil fata de Desktop, iar in categoria Farma, acesta a fost triplu fata de Desktop.
Peste 23.000 de comercianti online in platforma eMAG Marketplace
Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2020, in platforma eMAG Marketplace erau inregistrati peste 23.000 de comercianti online activi, in crestere semnificativa de la 20.119 in decembrie 2019.
Trebuie mentionat, insa, ca nu toti comerciantii care aleg sa vanda online prin platformele de tip Marketplace sau de Anunturi detin si un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numarul magazinelor online de sine statatoare din Romania.
Conform informatiilor furnizate de oficialii eMAG, cele mai bine reprezentante categorii de produse din oferta comerciantilor activi pe platforma eMAG Marketplace au fost, in ordine descrescatoare:
DIY (Do It Yourself / Bricolaj)
Home & Deco
Produse consumabile pentru casa
Electrocasnice
Fashion
Jucarii
Produse pentru sport si petrecerea timpului in aer liber
Auto
Top categorii din punct de vedere al volumelor de vanzari generate pe eMAG Marketplace, in ordine descrescatoare:
Electrocasnice
Home & Deco
DIY (Do It Yourself / Bricolaj)
Mobile
IT
Produse consumabile pentru casa
Auto
Electronice
Echipamente medicale consumabile (masti, manusi, dezinfectanti etc.)
Jucarii
Produse pentru sport si petrecerea timpului in aer liber
Din tendintele analizate de reprezentantii eMAG Marketplace, verticalele cu potential semnificativ de crestere in 2021 sunt:
Produse IT (ex.: tablete, sofware, periferice pentru PC etc.)
Produse consumabile pentru acasa (ex.: produse de bacanie, hrana pentru animale etc.)
Do It Yourself (DIY / Bricolaj - ex.: materiale de constructii, echipamente si sisteme de iluminat etc.)
Fashion
Produse pentru sport si petrecerea timpului in aer liber
Electrocasnice mici si mari
Carti sau produse de birotica
Jucarii
Home & Deco
Black Friday Noiembrie 2020
2020 a fost al zecelea an in care comertul electronic romanesc a sarbatorit conceptul de Black Friday. Potrivit reprezentantilor eMAG, cea de a 10-a editie de Black Friday a depasit toate recordurile inregistrate de eveniment pana la acel moment.
Astfel, eMAG a inregistrat intr-o singura zi 12,4 milioane de vizite (cu 1,6 milioane de vizite mai mult decat in 2019) si produse comandate in valoare de 585,7 milioane de lei (echivalentul a 120 de milioane de euro) - cu 17% mai mult decat in 2019.
Comparativ cu prima editie de Black Friday din 2010, valoarea produselor comandate a fost de 17 ori mai mare si de 3 ori mai mare fata de editia din 2015.
La eMAG, cele mai vandute categorii de produse de Black Friday 2020 au fost:
Home & Deco - 271.000 produse vandute
Ingrijire personala - 197.000
Electrocasnice mici - 106.000
Jucarii - 90.000
Televizoare - 66.000
Bauturi si cafea - 66.000
Frigidere - 35.000
Conform ARMO, in intreaga campanie de Black Friday din noiembrie 2020, romanii au facut cumparaturi online in valoare de peste 300 de milioane de euro, cu aprox. 20% mai mult decat in 2019, cand s-au inregistrat vanzari totale de 253 de milioane de euro.
Potrivit procesatorului de plati PayU si facand referire strict la tranzactiile online platite cu cardul, campania de Black Friday din noiembrie 2020 a aratat astfel:
- Numarul de tranzactii platite online prin card a ajuns la 539.000, cu 95% mai mult decat in 2019
- Minutul de aur a fost 07:44 AM cu 4.792 de tranzactii (+124% mai mult decat in 2019)
- De Black Friday, valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 647 de lei (in scadere cu 8% fata de 2019), iar a cosului in rate a fost de 1.028 de lei (in crestere cu 2% fata de 2019).
Studiu iSense Solutions 2020: Comportamentul consumatorilor romani in pandemie
Pe parcursul anului 2020, compania de cercetare de piata iSense Solutions a derulat doua studii pentru GPeC in randul utilizatorilor de internet pe un esantion reprezentativ la nivel urban, format din segmentul de varsta 18-60 de ani. Scopul celor doua cercetari a fost de a urmari impactul Covid-19 asupra comportamentului de consum in comertul electronic romanesc, datele fiind colectate in lunile Mai si Octombrie 2020.
Potrivit cercetarilor iSense, numarul cumparatorilor online din Romania a crescut cu 13% in 2020 comparativ cu 2019 si era cu 4% mai mare in Octombrie 2020 comparativ cu Mai 2020.
O schimbare de comportament a fost modalitatea prin care clientii au ales sa plateasca pentru cumparaturi, incidenta platilor online cu cardul crescand cu 17% fata de anul 2019. Cea mai mare crestere s-a inregistrat in prima parte a anului pana in luna Mai (15%) urmand o perioada de crestere de doar 2% in perioada Mai-Octombrie 2020.
Pe langa achizitiile de pe teritoriul Romaniei, o treime din romani prefera sa faca cumparaturi online de la magazine din China (27%), tari membre UE (23%) si SUA (4%) - intrebare cu raspuns multiplu.
Cat de importante sunt review-urile?
Review-urile au avut o mare importanta in 2020 deoarece cu ajutorul lor magazinele online au putut castiga increderea clientilor si au putut genera mai multe vanzari. 73% din respondenti cauta activ review-uri.
Respondentii care cauta activ pareri despre produsele pe care vor sa le achizitioneze, urmaresc (intrebare cu raspuns multiplu):
Daca produsele au fost la calitatea ceruta, conform review-urilor altor clienti (74%)
Raspunsurile magazinului online la opiniile negative (50%)
Cat de reale par sa fie review-urile (47%)
Sa vada doar daca exista site-urile (41%)
Comentarii legate de notele primite de produse (39%)
Daca exista un mix normal de opinii pozitive si negative (36%)
Informatii despre rapiditatea livrarii (36%)
Note cat mai mari (35%)
In ceea ce priveste increderea, 37% au incredere in review-uri publicate pe website-uri independente de magazinul online, 36% in parerile din Social Media si 27% in testimonialele afisate de magazinele online pe paginile proprii.
7 din 10 cumparatori online au lasat vreodata un review (raspuns multiplu):
- 67% la solicitarea magazinului online dupa procesarea comenzii
- 39% din proprie initiativa, fara sa le fie solicitat un review
- 16% la solicitarea unui serviciu tert, in numele magazinului de la care au cumparat
Insa, 3 din 10 cumparatori online nu acorda review-uri deoarece 60% dintre acestia nu obisnuiesc sa faca acest lucru, 38% declara ca nu s-au gandit sa lase un review pentru ca nu le-a cerut nimeni, 14% nu considera ca review-urile sunt importante, iar 10% nu lasa review-uri daca nu sunt recompensati pentru acest lucru (raspuns multiplu).
Potrivit TRUSTED.ro, la inceputul pandemiei clientii magazinelor online au fost mult mai dornici sa ofere feedback la comenzi, astfel ca opiniile primite aproape s-au triplat pentru perioada analizata, respectiv martie-aprilie 2019 vs. martie-aprilie 2020.
In martie 2020, s-a inregistrat o dublare a opiniilor primite fata de aceeasi luna in 2019, iar in aprilie 2020, a avut loc o crestere cu 300% a opiniilor primite fata de aprilie 2019.
Aplicatiile de livrare - solutia salvatoare in pandemie
“Aplicatiile de livrare sunt percepute ca fiind o solutie ”de salvare”, mai ales in aceasta perioada pandemica deoarece raspund foarte bine nevoii de distantare, dar si pentru ca ne economisesc din timpul alocat pentru cumparaturi, iar produsele sunt livrate foarte repede (mult mai repede decat in cazul achizitiilor de la magazinele online). Astfel, ne asteptam ca aceste platforme de livrare sa devina un canal de cumparare din ce in ce mai important pentru romani in perioada urmatoare” afirma Andrei Canda, Managing Partener iSense Solutions.
45% dintre respondentii studiului au folosit cel putin o data o aplicatie de livrare pentru cumparaturi sau comenzi online, iar 27% dintre acestia folosesc aplicatiile cel putin o data pe saptamana.
Cat de des folosesc romanii aplicatiile de livrare pentru cumparaturi online:
Zilnic - 2%
De cateva ori pe saptamana - 10%
O data pe saptamana - 15%
O data la 2-3 saptamani - 22%
O data pe luna - 13%
Mai rar de o data pe luna - 38%
Romanii prefera sa testeze mai multe platforme de livrare, insa raman fideli celor care se aliniaza cu nevoile lor de cumparare.
Platformele de livrare utilizate cel mai des (Mai si Octombrie 2020)
 
FoodPanda - 32% dintre respondenti o utilizeaza cel mai des (incercata de 56% dintre respondenti)
Glovo - 28% (incercata de 60% dintre respondenti)
Takeaway - 13% (incercata de 33% dintre respondenti)
Bringo - 13% (incercata de 26% dintre respondenti)
TAZZ by eMAG - 3% (incercata de 7% dintre respondenti)
Consumatorii isi doresc o diversificare a categoriilor de produse din aplicatiile de livrare:
- Cumpara in prezent 1,9 categorii de produse
- Isi doresc sa cumpere 3,5 categorii de produse
Consumatorii doresc sa poata cumpara de la producatori locali si din piete traditionale prin intermediul platformelor de livrare, deoarece considera produsele mai sanatoase si de buna calitate si vor sa sustina micile afaceri romanesti.
Ce magazine online / aplicatii de livrare prefera romanii, in functie de categorii
In cele doua perioade analizate in cadrul studiului, s-au observat schimbari de preferinte in ceea ce priveste magazinele online de unde romanii aleg sa isi faca cumparaturile (intrebarile sunt cu raspuns multiplu, de aceea suma procentelor depaseste 100%).
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria FMCG
Carrefour - 37% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
Kaufland - 35% Octombrie 2020, 45% Mai 2020
eMAG - 28% Octombrie 2020, 31% Mai 2020
Bringo - 23% Octombrie 2020, 17% Mai 2020
Auchan - 23% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
Mega Image - 15% Octombrie 2020, 21% Mai 2020
Cora - 14% Octombrie 2020, 14% Mai 2020
Glovo - 12% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
Solaris - 1% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Furnicamarket - 1% Octombrie 2020, 2% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Catering
FoodPanda - 34% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
Glovo - 32% Octombrie 2020, 30% Mai 2020
PizzaHut - 26% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
Takeaway - 19% Octombrie 2020, 16% Mai 2020
Jerry’s Pizza - 14% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
Bringo - 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Domino’s Pizza - 8% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Presto Pizza - 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
UberEats - 5% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
CuptorulCuLemne - 4% Octombrie 2020, 3% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Fashion
eMAG - 66% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
H&M - 40% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
Fashion Days - 34% Octombrie 2020, 28% Mai 2020
Carrefour - 23% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
About You - 20% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
Zara - 19% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
AliExpress - 18% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Auchan - 16% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Bershka - 16% Octombrie 2020, 18% Mai 2020
Miniprix - 13% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Produse farmaceutice
Farmacia Tei - 55% Octombrie 2020, 54% Mai 2020
Sensiblu - 32% Octombrie 2020, 33% Mai 2020
FarmaciaLaPretMic - 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Medifarm - 8% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
Pcfarm - 6% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Pfarma - 5% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
Glovo - 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Bringo - 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Efarma.ro - 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Pilulka - 3% Octombrie 2020, 2% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Cosmetice
eMAG - 45% Octombrie 2020, 50% Mai 2020
Farmacia Tei - 31% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
Elefant - 25% Octombrie 2020, 27% Mai 2020
Sephora - 24% Octombrie 2020, 22% Mai 2020
Yves Rocher - 23% Octombrie 2020, 24% Mai 2020
Notino - 22% Octombrie 2020, 19% Mai 2020
Douglas - 12% Octombrie 2020, 11% Mai 2020
Marionnaud.ro - 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
Makeup.ro - 6% Octombrie 2020, 7% Mai 2020
Pink Panda - 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Top 7 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Bricolaj
Dedeman - 75% Octombrie 2020, 76% Mai 2020
Leroy Merlin - 29% Octombrie 2020, 34% Mai 2020
Hornbach - 21% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
Bricodepot - 18% Octombrie 2020, 23% Mai 2020
Mathaus.ro - 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
Bricoshop.ro - 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
E-bricolaj.ro - 4% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Cresteri semnificative ale platilor online prin card
Volumul total procesat de PayU aproape s-a dublat, iar numarul tranzactiilor procesate a crescut cu 61%, ajungand la 72 de tranzactii pe minut. Valoarea medie a unei tranzactii a crescut cu 22%, ajungand la valoarea de 46 EUR.
Si procesatorul NETOPIA Payments a inregistrat o crestere de 60% a volumului procesat in 2020 comparativ cu 2019.
Pandemia a avut un efect pozitiv major asupra cresterii procentului platilor online prin card, Romania fiind pana in 2020 o piata in care plata ramburs la livrare era metoda preferata de plata de catre 80% din cumparatorii online.
Ca exemplu al efectelor pozitive ale pandemiei in e-commerce, potrivit oficialilor eMAG, in 2020 peste 40% dintre comenzi au fost platite online cu cardul pe platforma retailer-ului.
Valoarea medie a tranzactiilor online prin card a crescut
Atat in cazul PayU, cat si in cazul NETOPIA Payments, valoarea medie a tranzactiilor platite online cu cardul a crescut semnificativ in 2020, comparativ cu 2019:
PayU: crestere de la 185 lei in 2019 la 225 lei in 2020
NETOPIA Payments: crestere de la 165 lei in 2019 la 215 lei in 2020
Cea mai mare tranzactie platita online prin card in 2020 in sistemul NETOPIA Payments a avut valoarea de 97.000 de lei ca titlu de avans pentru un autoturism Renault.
 
Raportul a fost realizat de GPeC si poate fi accesat aici!
 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TERAPLASTAUTODESKALLBIMVideoConfAC-iulgamma_2021
ROCKWOOL 196
A aparut editia
MARTIE/APRILIE 2021!
 
 

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
hidroplasto
ssab ag antrepriza generala
Acvatot 2019
strabag nivel 1
cv water 2021
CELCO 2020
ERBASU CONSTRUCT
hilti
rigips

Parteneri

HABITAT
C4E FORUM
FPSC_2019
ROGBC 2016
AHK 2018
econet
ef-de-n
AICPS_30
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere