Agenda Constructiilor
Marti, 19 Martie 2024
Frontale
Home - Stiri - Actualitatea interna - AOR: Administratiile publice din orasele mici, in situatie critica in contextul Covid-19
AOR: Administratiile publice din orasele mici, in situatie critica in contextul Covid-19
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 05 Iun 2020 12:08
Asociatia Oraselor din Romania (AOR) isi declara public ingrijorarea fata de situatia financiara actuala a administratiei publice locale, aflata intr-un moment exceptional, ca urmare a efectelor pandemiei de Covid-19 si a lipsei de dialog din partea Ministerului de Finante. Estimarile facute organizatie privind scaderea gradului de incasare la nivel local s-au dovedit corecte, iar, din analiza situatiei gradului de colectare a impozitelor si taxelor locale, reiese clar o situatie disperata pentru administratia locala de la nivelul oraselor mici, care, in curand, nu vor mai dispune de fonduri.

"Cu o scadere de peste 25% a sumelor incasate din impozitele si taxele locale fata de anul trecut si a incasarilor din impozitul pe venit raportate la sumele planificate la inceputul anului, unele orase au ajuns sa nu-si mai plateasca asigurarile sociale si pe cele de sanatate sau impozitele aferente salariilor, au renuntat la minimele constructii privind infrastructura edilitar-urbana, existand pericolul sa nu-si mai poata sustine utilitatile vitale pentru comunitate, precum iluminatul public. In lipsa unor masuri clare, articulate, venite din partea Ministerului Finantelor, multe dintre orasele mici nu vor mai avea bani pentru o buna functionare a scolilor, spitalelor si a altor servicii care deservesc, pe langa locuitorii proprii, si locuitorii comunelor invecinate. Tinand cont de faptul ca, din cauza situatiei dramatice prin care trecem, creata de pandemia de Covid-19, care ne-a crescut cheltuielile, dar si a neintelegerii dificultatilor cu care ne confruntam, bugetele unitatilor administrativ-teritoriale vor suferi scaderi semnificative, care nu vor putea fi compensate prin masurile pe care le pot lua autoritatile administratiei publice locale, primarii de orase isi sporesc ingrijorarea ca nu vor putea sa isi indeplineasca atributiile prevazute de Constitutie si legile in vigoare, fiind atat intr-o dificultate vizibila privind asigurarea functionarii, cat si in imposibilitatea de a finaliza proiectele incepute si, mai ales, a initierii altor proiecte", au declarat repprezentantii AOR.

Prin urmare, Asociatia Oraselor din Romania ii solicita ministrului Florin Citu sa faca, cat mai rapid, o rectificare de buget in care sa cuprinda urmatoarele masuri:
  1. Repartizarea de catre Ministerul Finantelor Publice catre unitatile administrativ-teritoriale a unor sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata si/sau din alte surse, care sa asigure sumele rezultate la inceputul anului, ca urmare a mecanismului de alocare si a celui de echilibrare a bugetelor locale, prin modelul de calcul prevazut de Legea 5/2020.
  2. Asigurarea unui buget minim de doua milioane de lei/ comuna/ an, 6 milioane de lei/ oras/ an si 12 milioane de lei/ municipiu/ an.
  3. Alocarea pentru unitatile administrativ-teritoriale care organizeaza si asigura functionarea unor servicii publice de diversitate, marime si complexitate sporite, care deservesc, pe langa locuitorii acestor UAT-uri si locuitorii din comunele invecinate (licee, spitale, crese, servicii de evidenta informatizata a persoanei, centre permanente pentru persoane in varsta si alte servicii sociale, politie locala etc.) a unor sume suplimentare, intre 200 si 300 lei/ locuitor/ an, in functie de numarul categoriilor de servicii pe care le finanteaza.
  4. Sustinerea de catre bugetul de stat a sumelor necesare pentru cofinantarea cheltuielilor eligibile si a celor neeligibile in cazul proiectelor admise la finantare cu fonduri externe nerambursabile si stabilirea unui mecanism de atribuire a acestor sume catre unitatile administrativ-teritoriale, care sa asigure avansuri la semnarea contractului de finantare, urmand ca restituirea integrala a diferentei ramase sa se faca dupa finalizarea implementarii proiectelor.
  5. Decontarea imediata a tuturor cheltuielilor generate de pandemia de Covid-19.
  6. Cresterea la 90% a cotei de finantare a drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate in baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
  7. Pentru sectiunea de dezvoltare a bugetelor locale, pe langa fondurile puse la dispozitie de UE si prin alte finantari, se vor folosi, in principal, imprumuturile rambursabile care pot fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, cu luarea urmatoarelor masuri:
  • a) cresterea pana la 35% a gradului de indatorare a unitatilor/subdiviziunilor administrativteritoriale, stabilit conform legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale;
  • b) suplimentarea limitelor privind tragerile din finantarile rambursabile contractate sau care urmeaza sa fie contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, in anul 2020, cu suma de un miliard de lei.

Situatia dificila cu care se confrunta multe dintre orasele mici si mijlocii nu va putea fi depasita fara un dialog real intre conducerea Asociatiei Oraselor din Romania si Ministrul Finantelor Publice, care sa analizeze si sa puna in practica masurile propuse de AOR, formulate in baza realitatii din comunitatile locale, retransmise ministerului prin numeroase adrese oficiale.
***
AOR a organizat miercuri, 3 iunie 2020, o videoconferinta la care au participat peste 50 de primari si specialisti din primariile de orase. Principalul obiectiv al acestei intalniri online a fost identificarea problemelor cu care se confrunta autoritatile administratiei publice din unitatile administrativ-teritoriale cu statut de oras.

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88