Agenda Constructiilor
Luni, 15 Aprilie 2024
hilti
Home - Stiri - Actualitatea interna - ORSE: Fonduri de 6 miliarde euro pentru reducerea saraciei energetice si de transport
ORSE: Fonduri de 6 miliarde euro pentru reducerea saraciei energetice si de transport
Actualitatea interna Publicat de AG&F 01 Apr 2024 10:25
Romania va fi unul dintre cei mai mari beneficiari ai Fondului Social pentru Clima, ceea ce va crea o oportunitate semnificativa de a reduce rata saraciei energetice la nivel national. Astfel, Romania va primi 9,25% (6 miliarde de euro) din pachetul de finantare in valoare de 65 miliarde euro al Fondului Social pentru Clima, disponibil in perioada 2026-2032. Instrumentul de finantare este menit sa atenueze potentialele efecte negative asupra gospodariilor generate de introducerea mecanismului de taxare a carbonului ETS 2. Acest nou mecanism de taxare a combustibililor fosili folositi pentru incalzirea locuintelor si in transportul rutier va fi aplicat in UE din 2027. Fondurile vor trebui utilizate pentru investitii care sa sprijine grupurile vulnerabile, cetatenii aflati in saracie energetica sau de transport, semnaleaza Centrul pentru Studiul Democratiei (CSD), initiatorul Observatorului Roman al Saraciei Energetice (ORSE), intr-un raport privind efectele aplicarii ETS 2 asupra tarilor din regiune.
Raportul „Identificarea vulnerabilitatii la ETS 2 in regiunea Europei Centrale si de Est pe baza exemplului Romaniei si Poloniei. Recomandari pentru planurile sociale de clima” a fost realizat de CSD impreuna cu organizatii non-guvernamentale din Polonia (WiseEuropa) si Germania (adelphi, Berlin).
Potrivit raportului, statele membre din Europa Centrala si de Est au nevoie de o atentie speciala in contextul aplicarii ETS 2 si a Fondului Social pentru Clima. Acestea au propriile tipare de vulnerabilitati energetice si de transport. Venituri mai mici decat media UE, un stoc mare de cladiri vechi si ineficiente energetic si dependenta de combustibili poluanti pentru incalzire sunt toate caracteristici comune in intreaga regiune. Mai mult, in aceste tari, o mare parte a populatiei inca locuieste in zonele rurale, in case ineficiente din punct de vedere termic, fara resurse financiare pentru a le izola si prinse in utilizarea combustibililor ineficienti pentru incalzire. Toate acestea conduc la niveluri ridicate de saracie energetica.
"In Romania, gospodariile care utilizeaza dispozitive pe baza de gaz pentru incalzirea locuintelor si sunt deja sarace energetic vor fi cele mai vulnerabile in fata ETS 2. Insa si alte tipuri de gospodarii vor fi impactate indirect de catre sistemul ETS 2. Prin urmare, o mare miza este de a dezvolta programe adaptate nevoilor energetice ale gospodariilor cu venituri mici si medii care sunt vulnerabile in fata oricaror majorari de preturi. Aceste gospodarii sunt deja in precariat sau in risc mare de saracie energetica, daca nu vor beneficia de interventii pe termen lung. Una dintre cele mai importante sarcini ce revine autoritatilor in perioada urmatoare este de a identifica si profila gospodariile care vor fi cel mai mult afectate. Aceasta finantare de 6 miliarde de euro de care va beneficia Romania va crea o oportunitate majora de a reduce rata ridicata de saracie energetica inregistrata la nivel national, daca vor fi identificate corect categoriile vulnerabile de consumatori”, a declarat Andreea Vornicu, cercetatoare in cadrul Centrului pentru Studiul Democratiei si co-autoare a studiului.
Pentru accesarea banilor disponibili prin Fondul Social pentru Clima, statele beneficiare trebuie sa elaboreze, pana la jumatatea anului 2025, planuri de actiune clare si cuprinzatoare, care sa identifice gospodariile vulnerabile la cresterea facturilor la energie, precum si utilizatorii vulnerabili de transport.
Investitiile vor viza:
  • decarbonizarea sistemelor de incalzire si racire a cladirilor sau reducerea energiei utilizate de cladiri, inclusiv integrarea surselor regenerabile;
  • accelerarea adoptarii mobilitatii cu emisii zero, inclusiv infrastructura de realimentare si reincarcare, trecerea la utilizarea transportului public si dezvoltarea unor mijloace multiple de transport;
  • masuri pentru a oferi sprijin financiar gospodariilor cu venituri mici din cladirile cu cele mai slabe performante energetice si pentru a aborda impactul social al pretului carbonului ETS 2 asupra utilizatorilor de transport cu venituri mici si medii.
 
Impactul ETS 2 asupra consumatorilor din Romania
In Romania, 37% dintre gospodarii s-au aflat in saracie energetica in 2022, dupa ce si-au cheltuit peste 10% din venituri pe facturile de energie (electricitate si incalzire), potrivit modelarilor CSD bazate pe datele cuprinse in Ancheta bugetelor de familie realizata de Institutul National de Statistica. Prin urmare, orice crestere suplimentara a preturilor la gaze naturale, precum cea generata de ETS 2, ar aduce un cost suplimentar care se va reflecta in facturile la energie. Astfel, la un cost de 70 de euro / tona de CO2, cheltuielile totale ale unei gospodarii se vor majora cu pana la 5%, conform estimarilor cuprinse in raportul publicat de CSD. Pentru cei cu venituri medii, cheltuielile suplimentare vor fi in mare masura legate de incalzire.
Gospodariile aflate in primele doua decile (praguri) de venit sunt cel mai putin afectate, deoarece aceste gospodarii folosesc in principal lemn pentru incalzire, un combustibil care nu este inclus in ETS 2. Cu toate acestea, aceste gospodarii vor fi afectate indirect, deoarece orice crestere a pretului gazelor va conduce la majorarea cererii si, prin urmare, la cresterea preturilor pentru combustibili alternativi, inclusiv lemn. Acest efect a fost inregistrat in Romania in iarna anului 2021/2022, cand preturile lemnului au crescut si incercarile guvernamentale de a atenua efectele au ramas ineficiente (pretul plafon al lemnului legal a dus la o crestere a preturilor de pe piata nereglementata).
Gospodariile cu venituri medii vor fi in mare parte afectate direct de ETS 2, deoarece acestea sunt gospodariile care nu au prea multa parghie economica si fiecare modificare a preturilor le afecteaza direct veniturile. In plus, aceste gospodarii nu isi pot permite investitii mari si au nevoie de sprijin guvernamental pentru trecerea la optiuni de incalzire cu emisii scazute de carbon, modernizarea cladirilor si alte masuri pe termen lung.
In ceea ce priveste transportul, cel mai mare impact, in jur de 4% asupra cheltuielilor totale, ar fi resimtit de gospodariile aflate in decilele de venit cele mai mari, conform raportului publicat de CSD. Acest rezultat este in concordanta cu faptul ca gospodariile cu venituri mari tind sa foloseasca masinile personale pentru naveta zilnica mai mult decat gospodariile cu venituri mici si medii. Cu toate acestea, o atentie speciala ar trebui acordata mobilitatii consumatorilor din primele decile de venit, unde impactul redus poate ascunde o mobilitate limitata si nevoia de infrastructura si servicii de transport public mai bune.
 
Recomandarile expertilor
Prin urmare, raportul cuprinde o serie de recomandari pentru o buna implementare a reformelor la nivel national:
  • Identificarea gospodariilor vulnerabile care vor fi afectate direct si indirect de ETS2;
  • Elaborarea de politici personalizate, cu accent pe programe de reabilitare termica, inclusiv pentru populatia rurala si gospodariile cu venituri medii;
  • Dezvoltarea unei structuri de lucru la nivel guvernamental care sa poata coordona procesul de proiectare si implementare a planului social pentru clima;
  • Consolidarea capacitatii administrative a autoritatilor nationale si locale relevante;
  • Organizarea cat mai curand a consultarilor privind planurile sociale pentru clima, care sa implice o gama larga de parti interesate, pentru a creste gradul de constientizare social si angajamentul de a folosi cat mai bine fondurile;
  • Asigurarea transparentei platii fondurilor si un mecanism eficient de monitorizare a utilizarii acestora.
Raportul "Identificarea vulnerabilitatii la ETS 2 in regiunea Europei Centrale si de Est pe baza exemplului Romaniei si Poloniei. Recomandari pentru planurile sociale de clima” a fost realizat in cadrul proiectului "Facilitating Socially Just Carbon Pricing in Central and Eastern Europe”, parte a Initiativei Europene pentru Clima (EUKI) a Ministerului Federal German pentru Afaceri Economice si Actiune Climatica (BMWK). Documentul poate fi consultat pe website-ul Centrului pentru Studiul Democratiei.
 
ALLBIMRAWLPLUGSISECAMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 180 (Ianuarie-Februarie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ERBASU CONSTRUCT
CDS
CONCEPT STRUCTURE
EDIT-Structural
Acvatot 2019
quadratum
concelex
viarom
Ubitech
theda mar
ness project
siniat
noark
leviatan
rigips
strabag nivel 1
MAKITA

Parteneri

HABITAT
AHK 2022
top 500
FPSC_2019
top 500
AICPS_30
ef-de-n
top 500
ROGBC 2016
econet

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander