Agenda Constructiilor
Miercuri, 05 Noiembrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - PORR Romania: Portofoliu de 331 milioane euro si orientare catre digitalizare
PORR Romania: Portofoliu de 331 milioane euro si orientare catre digitalizare
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 05 Nov 2025 06:25
In conditiile in care piata locala a constructiilor traverseaza o etapa de transformare accelerata, influentata de digitalizare, tehnologii moderne si standarde internationale de interoperabilitate, Mario Proell, CEO PORR Romania, subliniaza ca adoptarea openBIM, a sistemelor Machine Control, a scanarii 3D cu drone si a platformelor de analiza a datelor a transformat modul de executie si monitorizare a proiectelor. Digitalizarea nu inseamna doar viteza si productivitate, ci si consistenta, predictibilitate si transparenta in gestionarea lucrarilor complexe. PORR Romania integreaza aceste tehnologii in toate fazele proiectelor, de la proiectare la executie si operare, cu un accent puternic pe interoperabilitate si colaborare. Portofoliul companiei include proiecte majore de infrastructura - autostrazi, porturi, linii de tramvai si parcuri eoliene, iar investitiile continue in echipamente, drone si utilaje inteligente consolideaza competitivitatea companiei. Strategia PORR pentru perioada urmatoare vizeaza digitalizarea completa a proceselor, cresterea calitatii lucrarilor si formarea continua a echipelor pentru a raspunde provocarilor sectorului de profil din Romania.

- Cum va aliniati trendurilor din constructii? Care este impactul digitalizarii si al noilor tehnologii in companie?
- Ne mentinem conectati permanent la tendintele si inovatiile din industrie prin participarea activa la conferinte, competitii si parteneriate strategice, precum colaborarea cu buildingSMART Romania. Aceste contexte ne ofera acces direct la exemple de bune practici, la schimb de know-how cu experti internationali si la cele mai recente directii in digitalizarea constructiilor si implementarea standardelor openBIM. Digitalizarea a avut un impact major asupra modului in care derulam proiectele, ducand la optimizarea fluxurilor de lucru si la o integrare mai eficienta a datelor. Folosim unelte si platforme care comunica perfect intre ele - de la solutii openBIM si sisteme Machine Control, pana la analiza inteligenta a datelor prin PowerBI. Rezultatul este un proces de constructie mai transparent, mai predictibil si mai usor de monitorizat in timp real. Credem ca digitalizarea si standardizarea proceselor vor redefini modul in care se proiecteaza, se construieste si se gestioneaza infrastructura in Romania. Compania PORR isi propune sa aiba un rol activ si constructiv in aceasta transformare. Prin intermediul asociatiei BIMTECH Romania, am contribuit direct la elaborarea cerintelor BIM pentru un proiect major de infrastructura, incorporand experienta acumulata in ultimii ani. Prin astfel de initiative colective, dorim sa generam un impact pozitiv asupra intregului sector - accelerand adoptarea tehnologiilor moderne si cresterea calitatii constructiilor.

- Ce inseamna efortul de digitalizare pentru PORR Romania? Care sunt dificultatile pe care le intampinati in adoptarea noilor tehnologii si moduri de lucru?
- Efortul de digitalizare pentru compania noastra inseamna o transformare strategica, nu doar implementarea unor instrumente software. Este vorba despre o schimbare de mentalitate, de la procese traditionale la un mod de lucru colaborativ, bazat pe date, interoperabilitate si trasabilitate completa a informatiilor. La nivel de sector, efortul de digitalizare presupune o aliniere intre toti actorii din lantul valoric al constructiilor - proiectanti, constructori, autoritati si beneficiari. Provocarile majore vin din nevoia de standardizare, de formare a competentelor digitale si de schimbare a culturii organizationale. Printre dificultatile pe care le intampinam se numara: rezistenta la schimbare - fireasca intr-un domeniu traditional precum constructiile, lipsa uniformitatii standardelor BIM la nivel national si a cerintelor clare din partea beneficiarilor, precum si integrarea datelor intre platforme diferite, in special atunci cand colaboram cu parteneri care se afla in stadii diferite de digitalizare. Cu toate acestea, consideram aceste provocari ca etape firesti ale maturizarii digitale a sectorului.

- Ce tehnologii digitale, AI, scanare 3D si sisteme de automatizare utilizati pe santiere?
- Inainte de a vorbi despre tehnologii punctuale, credem ca este important de subliniat ca adevarata digitalizare in constructii nu se rezuma la utilizarea unor instrumente moderne, ci la gestionarea coerenta si interoperabila a datelor de-a lungul intregului ciclu de viata al proiectului. Pentru noi, datele reprezinta "coloana vertebrala" a procesului digital: ele trebuie colectate, structurate si transmise corect intre discipline - de la proiectare, la executie si operare. De aceea, punem accent pe interoperabilitate, folosind metodologii openBIM si fluxuri care asigura compatibilitatea intre modele, sisteme de control automat al utilajelor si platforme de analiza. Desigur, folosim si tehnologii avansate care sustin aceste procese, cum ar fi: sisteme de Machine Control si monitorizare in timp real a utilajelor, pentru cresterea preciziei in executie; scanare 3D si fotogrammetrie cu drone, pentru validarea volumetriilor si verificarea stadiilor lucrarilor; platforme de analiza si raportare (Power BI), care transforma datele brute in informatii utile pentru decizii rapide. De asemenea, in faza de testare, exploram si instrumente AI pentru recunoasterea automata a neconformitatilor si optimizarea planificarii. Totusi, consideram ca tehnologia este doar un mijloc, nu scopul final. Esential este modul in care aceste instrumente se completeaza unele pe altele si cum contribuie la o viziune comuna bazata pe date corecte si transparente. Numai asa putem vorbi despre o digitalizare reala si sustenabila a sectorului constructiilor.

- Ce investitii aveti planificate, in sensul digitalizarii, in perioada urmatoare?
- Spiritul de pionierat este unul dintre principiile fundamentale ale PORR, iar echipa noastra lucreaza de cativa ani la implementarea unor tehnologii inovatoare in constructii, utilizate deja in numeroase proiecte. Acest demers a presupus investitii constante in echipamente de ultima generatie - precum drone si utilaje de constructie dotate cu senzori de masurare si monitorizare - investitii pe care intentionam sa le continuam intr-un ritm sustinut, digitalizarea reprezentand umbrela sub care ne dezvoltam strategia pentru viitor. Dincolo de calitatea lucrarilor, respectarea bugetelor si devansarea termenelor de executie, suntem recunoscuti si apreciati pentru tehnologiile inovatoare pe care le utilizam. Prezenta noastra pe scena digitalizarii mondiale a sectorului constructiilor a fost confirmata la finalul anului trecut prin obtinerea unui prestigios premiu in finala competitiei internationale openBIM Awards, care a validat efortul investitional al companiei in domeniul inovatiei digitale. De asemenea, investim anual in utilaje de constructii si echipamente de productie (asfalt, betoane etc.), pentru a raspunde atat nevoilor operative, cat si celor strategice ale companiei. Continuam, totodata, sa investim in dezvoltarea profesionala a colegilor nostri si ne asiguram ca invatam cat mai mult unii de la ceilalti, avand in vedere varietatea de proiecte pe care le executam. In felul acesta, echipele noastre se pot adapta usor la orice provocare cu care ne confruntam. Ca mentiune cu caracter general, as preciza ca investim intotdeauna atat cat este necesar pentru a ne atinge eficient obiectivele operative, de ESG si de digitalizare care, odata stabilite, nu sunt "negociabile", iar pentru investitii strategice (capacitati de productie, spre exemplu) ne facem un business plan bine documentat, care ia in calcul si riscurile potentiale cunoscute.

- Ce rezultate aveti in urma implementarii noilor procese de lucru ce tin de digitalizare si automatizare a proceselor? Cum au influentat productivitatea companiei?
- Rezultatele procesului de digitalizare se resimt la toate nivelurile activitatii noastre, insa preferam sa privim aceasta transformare dincolo de simpla crestere a productivitatii. Mai mult decat o chestiune de viteza, digitalizarea inseamna consistenta, predictibilitate si invatare continua. Ne permite sa identificam devierile mai prompt, sa gestionam resursele mai inteligent si sa oferim beneficiarilor informatii corecte si transparente. In timp, toate acestea duc nu doar la cresterea productivitatii, ci si la ridicarea standardului de calitate si profesionalism in tot ceea ce facem.

- Care sunt principalele proiecte la care lucrati si ce proiecte ati contractat in 2025? La ce valoare se ridica portofoliul total de proiecte ale companiei?
- Ne bucuram sa constatam, de fiecare data cand ni se adreseaza aceasta intrebare, ca avem nevoie de un adevarat proces de preselectie atunci cand vine vorba despre a ne enumera proiectele de referinta. Nu din motivul ca unele ar fi mai importante pentru noi decat altele, ci pentru a ne incadra in limitele de spatiu ale publicatiilor. Aceasta constatare este un motiv de bucurie si de mandrie pentru noi, deoarece ea inseamna, dincolo de cifre ori de numarul de caractere, contributia noastra la realizari remarcabile pentru viitorul Romaniei. 2025 a fost anul in care am finalizat proiecte importante precum D.A.N.U.B.E. - Retea de acces la Dunare - deblocarea circulatiei in Europa prin dezvoltarea in Romania a unei infrastructuri de porturi TEN-T de inalta calitate in conditii economice optime - Port Giurgiu. Acest proiect are o insemnatate aparte pentru noi, dat fiind ca este primul port construit de la zero de PORR in Romania.
Este si anul in care continuam, cu profesionalismul si seriozitatea pe care ni le cunoasteti deja, proiecte precum: Autostrada Sibiu - Pitesti Lot 4 km (81+900 - km 91+76); sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Regulamentului 139/2014 - Etapa I; construire terminal multimodal cu platforma portuara, anexe tehnice, imprejmuire, retele edilitare exterioare, bransamente la retele edilitare si organizare de santier in zona de dezvoltare D pe MOL II-S Port Constanta Sud.
Acesta este si anul care a marcat demararea lucrarilor la loturile de tramvai 1 (18 km, cel mai lung lot din proiectul Primariei Capitalei) - "Reabilitare sistem rutier pe Bd. Th. Pallady, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Basarabia, Calea Calarasilor, Bd. Corneliu Coposu, inclusiv Bucla Complex Titan", si 11 – "Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Expozitiei, Strada Aviator Popisteanu, Strada Putul lui Craciun, Strada Dornei si Strada Clabucet", precum si participarea noastra la constructia unuia dintre cele mai mari parcuri eoliene onshore din Europa in judetul Buzau, Vifor 2. Suntem mobilizati in echipa completa si pregatiti de inceperea lucrarilor la varianta ocolitoare Buftea. Dintre proiectele recent incredintate fac parte Scoala verde Buftea, dar si Reabilitarea liniei feroviare Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebes, lot 5. Portofoliul de proiecte al companiei in acest an se ridica la valoarea de 1,682 miliarde lei sau aproximativ 331,5 milioane de euro. 

- Care a fost cifra de afaceri a companiei in primele noua luni ale acestui an si ce estimari aveti pentru 2025?
- Intregul context din ultima perioada, marcat de instabilitatea politica la nivel local, evenimentele geopolitice turbulente si deficitul bugetar ridicat, tradus prin reducerea surselor de finantare pentru proiecte publice, s-a soldat si cu repercusiuni economice reflectate in toate domeniile de activitate. In cel al constructiilor, am remarcat si noi o scadere semnificativa a volumului de proiecte licitate pe care le consideram de interes, dar si intarzierea din partea beneficiarilor publici a inceperii unor proiecte deja atribuite. Toti factorii mentionati s-au reflectat in activitatea noastra printr-o cifra de afaceri simtitor mai redusa comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Pana la finalul anului 2025, ne asteptam la o scadere a cifrei de afaceri cu pana la 25% fata de anul precedent.
 
hiltiBIMTotalEnergiesALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
SEPTEMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 193 (September 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
quadratum
MAKITA
concelex
BogArt
KADRA
Arduro
theda mar
ELECTROGRUP
Eco Garden Construct
Ubitech
strabag nivel 1
CDS
Daikin
leviatan
SIGM
GEWISS
DRS
EURO BUILD
noark
AED
MCA
Daikin
CONCEPT STRUCTURE
EDIT-Structural
TECNIC

Parteneri

HABITAT
ahkawards
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor