SQUARE 7 dezvolta 50.000 mp de centre comerciale pana la finalul lui 2023 |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 14 Iul 2022 06:43 |
Square 7 Properties a dezvoltat alaturi de Mitiska REIM un portofoliu de 26 de parcuri de retail, cu o suprafata totala de 142.000 mp. In prezent, echipa lucreaza la noi proiecte cu o arie cumulata de 50.000 mp, ce vor fi livrate pana la finalul anului 2023. Grupul are o experienta de peste 15 ani pe piata din Romania, cu o echipa solida si profesionista, care acopera o gama larga de servicii, de la dezvoltare si constructie, pana la facility si property management si administrare. Modelul de business al parcurilor de retail are ca atuuri ancorele de food, locurile de parcare in aer liber si accesul direct in magazine.
In 2021, Square 7 Properties si Mitiska REIM au inaugurat Baia Mare Shopping Park, langa magazinul Kaufland, pe Bulevardul Unirii nr. 21. Investitia cumuleaza 8.400 mp de suprafata inchiriabila si 17.500 mp de arie comerciala, plus o parcare de peste 300 de locuri. Tot anul trecut, in octombrie, cei dezvoltatorii au finalizat extinderea parcului de retail Medias Shopping Park, prin inaugurarea unei suprafete noi inchiriabile de 8.000 mp. Astfel, Medias Shopping Park ajunge la o suprafata comerciala totala de 16.400 mp.
Interviu cu Clemens Petschnikar, CEO al Square 7 Properties, manager cu o experienta profesionala de 15 ani pe piata de dezvoltare imobiliara din Romania.
- Cum se resimt efectele inflatiei pe piata imobiliara si cum se reflecta acestea asupra activitatii Square 7 Properties?
- Piata imobiliara resimte direct efectele inflatiei, cu o presiune foarte mare pe tot ceea ce inseamna costuri de constructie. In domeniul de retail, unde activam noi, cererea pentru spatii comerciale moderne se mentine ridicata, cu precadere in orasele secundare. Pandemia a favorizat modelul de business al produselor dezvoltate de Square 7 Properties, respectiv parcuri de retail cu ancore de food, locuri de parcare in aer liber si acces direct in magazine.
In ciuda numeroaselor provocari - cresteri de costuri de constructie de aproximativ 35% in 2022, lipsa de materii prime si a fortei de munca calificate - ne continuam planul de dezvoltare. Echipa experimentata creata in cei 15 ani de activitate ne ajuta sa trecem cu bine peste toate provocarile. Directiile prioritare pentru compania noastra sunt reprezentate de realizarea de economii si de eficientizare. Cresterea costurilor materialelor de constructii va trebui sa se reflecte in viitor si in chirii mai mari.
- Ce evolutie a avut activitatea companiei in 2021 si ce provocari si oportunitati prevedeti pentru anul in curs?
- In 2021 am livrat, impreuna cu Mitiska REIM, o suprafata de peste 16.000 mp in orasele Baia Mare si Medias. Anul acesta ne continuam planul de expansiune cu noi extinderi la Slatina si Tulcea, precum si proiecte noi in Giurgiu si Pitesti. Totodata, am achizitionat un nou teren la Medias, unde am demarat procedurile de autorizare pentru un nou proiect de food retailing. De asemenea, am contractat terenuri pentru doua proiecte noi, in Arad, respectiv Galati.
Avem o expertiza de peste 15 ani in dezvoltarea proiectelor de retail, pe care ne dorim sa o valorificam in continuare in noi investitii strategice in Romania.
- Ce proiecte aveti in derulare, in acest moment?
- In aceasta perioada, lucram la extinderea centrului de retail din Slatina cu o suprafata de 6.650 mp, inchiriata catre Superzoo, Kik, Jysk, NewYorker, Hervis, Sinsay, C&A, Medimfarm, Xpress; deschiderea va fi in vara acestui an. De asemenea, mai avem o extindere la Tulcea, cu o suprafata de 3.600 mp, inchiriata catre Numero Uno, Hervis, C&A, Sinsay; lucrarile de constructie vor incepe pana in toamna lui 2022. In ceea ce priveste noile dezvoltari, in luna iunie incepem constructia unui nou centru de retail la Giurgiu, cu o suprafata de peste 7.000 mp, iar pana la finalul anului 2023 vom mai dezvolta doua proiecte noi, unul de 13.700 mp la Pitesti si celalalt de 8.000 mp, la Medias.
Timpul devine din ce in ce mai pretios pentru clienti, care sunt in acelasi timp orientati catre un raport bun calitate-pret, indreptandu-se catre centrele comerciale care ofera si confort si experienta. Mai mult, in vecinatate se afla zone rezidentiale dense, care vor genera un numar mare de clienti. In piata, exista o cerere crescuta din partea tuturor partenerilor nostri din diferite segmente (moda, electrocasnice, home & deco).
- Cum va aliniati tendintei de constructie de cladiri eficiente energetic?
- Suntem preocupati de initiativele ESG (Environmental, Social and Governance), iar in acest sens, anul trecut 70% din suprafata totala inchiriabila (GLA) a portofoliului din Romania a fost certificata BREEAM "Very Good". Alaturi de ADP Green Building, 16 proprietati au fost evaluate in 2021 si in luna ianuarie 2022, alte opt urmand sa fie certificate in cursul acestui an.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Provocarea noastra majora consta in dezvoltarea conceptului de la "shopping park" spre "convenience center", concept care ofera clientului toate serviciile necesare zi de zi intr-un mediu modern, placut, confortabil si care se diferentiaza de parcurile de retail obisnuite prin ofertele suplimentare de servicii, gastronomie si entertainment. O tendinta existenta pe care pandemia a accelerat-o este cea a confortului, deoarece consumatorii au devenit mai orientati spre scop in cumparaturi si au ales parcuri cu amanuntul pentru cheltuielile esentiale bazate pe nevoi. Oferta de parcuri cu amanuntul, care combina supermarketurile pentru alimente zilnice in combinatie cu magazine complementare, adesea orientate spre valoare, ramane foarte eficienta in atragerea consumatorilor.
|