EGIS: Excelenta in supervizarea de cai ferate si autostrazi, in Romania |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Ovidiu Stefanescu 18 Iul 2024 06:25 |
Prezenta pe piata romaneasca din 1996, compania Egis ofera servicii de inginerie si consultanta pentru proiecte mari si diverse, derulate la nivel national. Expertii societatii proiecteaza, supervizeaza si gestioneaza proiecte-cheie de infrastructura, deosebit de complexe si solicitante din punct de vedere tehnic, in domeniul transporturilor si al mediului construit. Puterea financiara a grupului ofera siguranta si stabilitatea necesare pentru implementarea proiectelor cu un important impact strategic national sau regional. Angajamentul pe termen lung fata de piata romaneasca a permis, de asemenea, dezvoltarea unui nivel ridicat de expertiza si cunostinte tehnice, in domenii precum drumuri si autostrazi, cai ferate, apa, tratarea deseurilor, mediu si energie, dezvoltare urbana, aviatie si ingineria constructiilor. Egis Romania deruleaza aproximativ 45 de proiecte si a incheiat anul 2023 cu o cifra de afaceri de 10,4 milioane de euro.
La toate acestea se refera in continuare Andrei Negrescu, Coordonator Administrare Contracte in cadrul Departamentului de Supervizare a Transporturilor, coordonat de Manuela Copcea, la Egis in Romania.
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada si ce tipuri de servicii oferiti?
- In Romania, Egis deruleaza in prezent aproximativ 45 de proiecte majore de infrastructura in diverse sectoare, inclusiv drumuri, cai ferate, apa si energie. Serviciile noastre principale se concentreaza pe supervizare si proiectare in cadrul acestor sectoare, desi oferim si consultanta specializata. In timp ce majoritatea veniturilor noastre provin din supervizarea proiectelor de infrastructura de transport, o parte semnificativa este, de asemenea, dedicata infrastructurii de mediu. Contractele cheie de supervizare ale Egis in Romania implica proiecte strategice, cum ar fi sectiunea 5 a autostrazii Sibiu - Pitesti, trei sectiuni ale autostrazii Transilvania si doua sectiuni ale caii ferate Cluj - Oradea, adica aproximativ 130 km de drumuri si 93 km de cai ferate. Recent, am finalizat activitatile de supervizare in timpul constructiei pentru o sectiune a Centurii Bucurestiului si pentru mai multe sectiuni ale Autostrazii Transilvania. Majoritatea proiectelor rutiere sunt asteptate sa fie finalizate pana la jumatatea anului viitor, in timp ce proiectele de cale ferata sunt programate pentru finalizare in 2027. Aceste proiecte de infrastructura de transport includ, de obicei, o perioada de garantie cuprinsa intre 5 si 10 ani, asigurand implicarea noastra continua in supervizare pe toata aceasta durata.
- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si care sunt estimarile dumneavoastra pentru urmatoarele 6 luni si in perspectiva (2025-2030)?
- In prima jumatate a anului 2024, Egis in Romania a continuat sa extinda si sa imbunatateasca echipa atat in ceea ce priveste dimensiunea, cat si expertiza, bazandu-se pe cresterea si investitiile pe care l-am stabilit anul trecut. Desi anul nu a inceput cu un val de activitati noi, proiectele Egis in curs de desfasurare necesita sprijin profesional pentru a asigura livrarea lor cu succes. Aproape ca am ajuns la o forta de munca de 200 de angajati si colaboratori, dar credem ca mai este loc sa ne marim echipa de experti si sa ne implicam in cat mai multe proiecte de infrastructura. Infrastructura de transport ramane o nevoie critica pentru Romania, multe proiecte fiind asteptate pentru initiere. Anticipam ca un numar semnificativ de proiecte rutiere si feroviare vor fi lansate in viitorul apropiat. In urmatorii cinci ani, accentul nostru principal va ramane pe sectorul transporturilor, acordand in acelasi timp atentie domeniilor specializate, cum ar fi proiectele de mediu, performanta energetica si initiativele de dezvoltare durabila.
- Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2023 si ce estimari aveti pentru 2024?
- Egis in Romania si-a mentinut traiectoria ascendenta in 2023, realizand o cifra de afaceri de 10,39 milioane de euro pana la finalul anului. Aceasta crestere este atribuita cresterii volumului de munca si cheltuielilor mai mari cu personalul calificat, care au asigurat conditii optime de lucru si investitii menite sa imbunatateasca calitatea vietii la locul de munca. In plus, rata ridicata recenta a inflatiei a contribuit la aceasta crestere. Pentru anul in curs, ne asteptam ca volumul de lucru sa ramana constant. Cu toate acestea, vom continua sa investim in extinderea echipei noastre si in imbunatatirea calitatii vietii la locul de munca pentru fiecare angajat.
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta, pe termen scurt si mediu, avand in vedere perioada electorala pe care o traversam, inflatia persistenta si mentinerea dificultatilor bugetare?
- Infrastructura de transport a Romaniei este departe de a fi finalizata, necesitand investitii substantiale pentru a raspunde cerintelor actuale. Numeroase proiecte de transport sunt planificate pe termen scurt si mediu. In timp ce fondurile UE ofera o sursa semnificativa de finantare pentru aceste proiecte, ajutand Romania sa se alinieze la infrastructura strategica de transport mai larga a UE, tara trebuie, de asemenea, sa aduca contributii substantiale pentru a ajunge din urma ceilalti membri ai UE. Indiferent de ciclurile electorale, proiectele de infrastructura trebuie sa ramana o prioritate pentru orice guvernare, dublata de o abordare mai sustenabila. Piata a fost o provocare in ultimii ani, marcata de cresteri semnificative ale preturilor, de o scadere a competentelor si disponibilitatii fortei de munca si de redirectionarea bugetelor catre alte sectoare critice. Prin urmare, nu se poate astepta o punere in aplicare fara probleme a proiectelor de infrastructura de transport. In curand, este posibil ca aceste proiecte sa nu mai fie o prioritate de finantare pentru UE, care isi muta atentia catre initiative mai sofisticate, cum ar fi gestionarea schimbarilor climatice, durabilitatea si dezvoltarea inteligenta. In timp ce fondurile UE sunt inca accesibile, Romania trebuie sa faca alegeri decisive cu privire la locul in care sa isi concentreze eforturile, chiar daca acest lucru inseamna sacrificarea altor sectoare. Provocarile actuale cu care se confrunta Romania nu pot fi ignorate, ceea ce face esentiala o mai buna gestionare a fondurilor.
- Care sunt principalele provocari cu care va confruntati in prezent in activitatea dumneavoastra, in domeniul in care activati?
- Desi Egis in Romania si-a extins personalul, capacitatea de productie ramane in continuare o provocare importanta. In pofida consolidarii unor echipe talentate pentru a superviza proiectele pe care Egis in Romania le are in supervizare, observam o scadere vizibila a capacitatii contractorilor de a executa contracte de constructie, in principal din cauza lipsei de forta de munca atat calificata, cat si necalificata. Numarul fortei de munca din constructii in Romania este cu mult sub minimul necesar pentru ocuparea posturilor generate de numeroasele contracte aflate in prezent in executie. In plus, cresterea continua a costurilor materialelor, impreuna cu intarzierile la plata, impiedica performanta. Numeroasele proiecte anticipate pe termen scurt pot, de asemenea, sa afecteze capacitatea de plata a guvernului, afectand si mai mult companiile care asigura servicii de supervizare, precum Egis.
Din perspectiva noastra de supervizori, ne confruntam cu dificultati in implementarea proiectelor de infrastructura de transport, in special in ceea ce priveste cerintele pentru profesionisti si conditiile de plata. Criteriile pentru profesionisti nu sunt aliniate la realitatile pietei si la disponibilitatea oamenilor si nici nu incurajeaza promovarea tinerilor ingineri in proiectele nationale. Constrangerile bugetare si conditiile contractuale impovaratoare exercita o presiune suplimentara asupra intreprinderilor. Subliniem rolul crucial al unui supervizor, in special in proiectele mari. Rolul supervizorului, adesea trecut cu vederea sau subevaluat, este de a se asigura ca proiectele sunt executate in conditii optime si ca fondurile sunt alocate cu intelepciune pentru derularea proiectelor de inalta calitate, eficiente, care sunt finalizate la timp.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare ati stabilit pe termen scurt, mediu si lung, la nivel de companie?
- In pofida provocarilor cu care se confrunta o companie de inginerie in sectorul public, Egis crede cu tarie ca oamenii sunt cel mai valoros activ pe care il poseda o organizatie. Bazandu-ne pe investitiile de la inceputul anului 2023 realizate pentru imbunatatirea conditiilor de munca si pe cresterea capacitatii de productie, Egis se angajeaza sa incurajeze talentele in cadrul companiei. Aceasta implica atragerea si dezvoltarea de noi competente, precum si realizarea de noi investitii in formare, software si progrese digitale.
|