Agenda Constructiilor
Miercuri, 07 Decembrie 2022
Abonare reviste
Home - Stiri - Arhitectura & Proiectare - VANEL EXIM: Sunt necesare proceduri simple si rapide de avizare a proiectelor
VANEL EXIM: Sunt necesare proceduri simple si rapide de avizare a proiectelor
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 23 Iun 2022 06:47
Vanel Exim, companie de arhitectura si proiectare cu sediul in Bacau ce are in portofoliu Catedrala Mantuirii Neamului, si-a inceput activitatea in anul 1993, in contextul in care proiectarea in Romania se realiza, in general, in institute judetene sau specializate de proiectare. "Am incercat sa ne adaptam noilor conditii din economia de piata si am construit un birou de proiectare dupa modelul unora asemanatoare din vest, pe care le cunosteam. Activitatea noastra s-a concentrat in special pe arhitectura de obiect sau documentatii de urbanism importante si, astfel, intr-o perioada de doua decenii, am realizat proiecte pentru sedii de institutii, o universitate, catedrala din Bacau, spatii comerciale ample tip mall, ansambluri de locuinte, reabilitarea garii si aeroportului din Bacau, planuri de amenajare teritoriala, restructurari urbane etc.", isi aminteste arh. Constantin Amaiei, fondatorul companiei. Un punct de inflexiune in activitatea biroului a fost in 2010, cand a castigat concursul pentru proiectarea Catedralei Mantuirii Neamului. Timp de cativa ani, compania a avut, practic, un singur proiect pe care s-a concentrat, dar, in prezent, are in portofoliu mai multe lucrari importante, din spectrul rezidential, comercial, dar si al productiei de energie. In perspectiva, Vanel Exim are in vedere participarea la posibile proiecte de restructurare urbana din Bacau, dar si la proiecte de urbanism pentru zona metropolitana.
Interviu cu arh. Constantin Amâiei, arhitect fondator al Vanel Exim si specialist cu o experienta profesionala de 30 de ani de arhitectura si proiectare.
 
- Care sunt cele mai mari proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- In prezent avem in lucru mai multe proiectare importante si anume "Extinderea Arena Mall Bacau", mai multe blocuri din zona Mall denumite "Arena Residence", alte trei ansambluri de locuinte cu spatii comerciale la parter in zona centrala a orasului Bacau si zona in Letea Veche, precum si o cladire pentru Colegiul National Catolic "Sf. Iosif", din Bacau. Acestea se afla in faze diferite de proiectare (DTAC sau PT), dupa ce am parcurs "furcile caudine" ale avizarii Planurilor Urbanistice Zonale, in special din cauza legislatiei contradictorii si a lipsei de viziune si chiar de intelegere a reprezentantilor autoritatilor (in)competente. Din acest motiv, credem ca este absolut necesara finalizarea codurilor constructiilor si urbanismului, redactate dupa modelul tarilor dezvoltate, cu proceduri simple si clare, focusate pe proiect si nu pe stampilele functionarilor. Mai avem in lucru doua parcuri eoliene, de asemenea in faza PUZ si pe care speram sa le finalizam pana la sfarsitul anului. Aceste proiecte au devenit importante dupa ce, la nivel european, realizarea capacitatilor de producere a energiei regenerabile si independenta energetica au devenit obiective prioritare.
 
 
- Cum a evoluat activitatea biroului in 2021 si ce estimari aveti pentru 2022 si in perspectiva?
- Anul 2021 a fost destul de dificil din cauza dereglarilor produse de pandemie. La noi a fost un fenomen mai neobisnuit, in care am avut solicitari pentru demararea unor proiecte urmate de razgandiri, pe fondul nesigurantei investitorilor. In acest fel, bilantul financiar a fost dat peste cap, in sensul in care am avut bani cash din avansuri sau credite, dar nu am avut "productie" finalizata, astfel incat au aparut asa zisele "pierderi". Dupa ce lucrurile au reintrat intr-o oarecare normalitate, am reusit sa ne organizam mai bine activitatea si sa inaintam cu fazele de proiectare pentru mai multe investitii. Pentru acest an, speram sa finalizam documentatiile DTAC pentru contractele pe care le avem in derulare si sa incepem fazele de proiect tehnic. Am observat o incredere crescuta a investitorilor care sunt mai determinati sa continue, insa ramane teama ca preturile vor creste necontrolat si ca nu vor putea finaliza proiectele. In perspectiva, avem in vedere participarea la posibile proiecte de restructurare urbana din zona centrala, zona economica si de agrement din Bacau, proiecte despre care arhitectii vorbesc de multa vreme cu autoritatile locale. Nu excludem participarea la proiecte de urbanism pentru zona metropolitana, PUG-uri de municipii, orase si comune care acum sunt finantate prin PNRR, dar care trebuie promovate mai intai de autoritati.
 
 
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii la inceputul anului 2022 si cum credeti ca se va dezvolta acesta pe termen scurt si mediu?
- In prezent, traversam o perioada de incertitudini in domeniul constructiilor, cauzata de crizele succesive si dereglarea pietei materialelor de constructii. Probabil ca o perioada de timp nesiguranta investitorilor se va mentine si se va concretiza prin amanarea unor proiecte sau modificarea acestora in sensul optimizarii costurilor etc. Pentru noi, ca proiectanti, va fi mai dificil pentru ca trebuie sa refacem destul de des proiectele, sa renuntam la unele sau sa demaram altele si, in acest fel, nu putem sa facem o predictie clara pe termen mediu a activitatii noastre de proiectare. Noi incercam sa ne adaptam si sa colaboram cu clientii nostri pentru depasirea acestor dificultati, in sensul gasirii celor mai bune solutii care sa indeplineasca atat criteriul calitatii, cat si pe cel al costurilor. Cred, in continuare, ca in acest moment dificil cauzat de contextul geopolitic complicat, rolul autoritatilor este determinant in pastrarea echilibrului pietei constructiilor prin stabilizarea inflatiei si simplificarea procedurilor aberante de avizare, care descurajeaza efectiv investitorii. Daca acest lucru se va realiza prin reglementari coerente si inteligente, speram ca, pe termen mediu cel putin, lucrurile sa devina predictibile si activitatea de proiectare sa revina la normal.
 
 
- Ati observat o reducere a cererii de proiecte, in general, in acest context incert?
- In mod cert a fost o reducere a cererii de proiecte cauzata de incertitudine. Orice investitor serios isi face un calcul de performanta, in care introduce costurile probabile, sursele de finantare, relatia cu partenerii (proiectanti, constructor, banca etc.) si, la sfarsit, profitul realizat. Spuneam ca la noi s-a simtit aceasta criza prin faptul ca a trebuit sa refacem proiectele in mod repetat din cauza nesigurantei investitorilor si asta a insemnat pentru noi costuri fara venituri. In general, proiectele incepute inainte de pandemie au fost intrerupte o perioada, apoi au revenit si au continuat cu diverse modificari. Credem ca acest fapt a fost o reactie fireasca in contextul existent, dar ne bucuram ca trendul, chiar daca mai timid, este de revenire la normal.
 
- Ati observat schimbari in ceea ce priveste cererea de constructii cu eficienta energetica ridicata, la un an de la intrarea in vigoare a standardelor nZEB? Cum va aliniati acestui trend?
- Pentru noi, arhitectura sustenabila este un domeniu in care am avut preocupari constante. Este totusi dificil sa convingem clientii sa cheltuiasca mai mult la inceput pentru sistemele de eficientizare energetica, pentru ca apoi sa recupereze, in timp, investitia si sa castige din costurile reduse de exploatare. Am observat, insa, ca in ultimul timp investitorii au devenit mai receptivi la aceste aspecte, datorita constientizarii importantei sustenabilitatii ca obiectiv global, dar si pentru ca reglementarile devin din ce in ce mai restrictive. Mai exista si exemplul pe care tarile dezvoltate il dau in acest domeniu, iar investitorii au avut prilejul sa intre in contact cu acest mod de abordare in excursiile lor din strainatate. In biroul nostru, am incercat sa explicam clientilor importanta sustenabilitatii si, la investitiile mai mari, sa facem chiar certificari LEED sau BREEAM. Pentru aceste certificari avem un arhitect specializat si atestat de forumurile respective si cu master La Columbia University din New York in acest domeniu. Este clar ca in contextul actualei crize energetice si a modificarilor climatice globale, proiectarea viitoarelor constructii cu sisteme de sustenabilitate si eficienta energetica va deveni obligatorie.
 
- Ce alte tendinte remarcati in arhitectura si design in aceasta perioada?
- Se stie ca istoria arhitecturii cuprinde etape succesive ale diverselor stiluri si tendinte marcate de contextul istoric si cultural, traditii, inovatie si viziune, noi tehnologii etc. Eu cred ca, in prezent, arhitectura este dominata de tehnologie, eficienta energetica si viziunea viitorului in maniera SF. Exemplele care se dau pentru noile tendinte sunt cladirile din Dubai, Banca America din Time Square NY, sau constructiile aparute peste noapte in Shanghai. Pana la urma este normal ca tehnologia sa fie utilizata pentru realizarea acestor performante, dar scopul primordial al arhitecturii si designului ramane acelasi: crearea spatiului functional, estetic si adecvat, in care oamenii si societatea isi desfasoara activitatea. Cred ca, in viitor, arhitectura va evolua in sensul creativitatii pentru adaptarea mediului construit in concordanta cu nevoile planetei, definind spatiul integrat in care specia umana va convietui in echilibru stabil cu mediul inconjurator.
 
- Ce investitii aveti in plan in sensul digitalizarii activitatii si adaptarii la noile metode de lucru?
- Inca de la inceputul activitatii noastre, am incercat sa transferam treptat procesul de proiectare de la desenul manual la calculator. Am mers in paralel cu evolutia tehnologica pana in prezent, cand avem un sistem integrat de comunicare intre noi si cu alti colaboratori sau clienti. Concret, activitatea noastra de proiectare se desfasoara in sistem BIM (Building Information Modelling) in care arhitecti, ingineri din proiectare si, ulterior, din executie lucreaza pe acelasi fisier in care sunt cuprinse toate informatiile. Acest sistem este extrem de rapid si precis si elimina orice fel de eroare, avand la dispozitie verificarea reciproca pentru corelare. Din pacate, spre deosebire de alte tari in care acest sistem este deja integrat, la noi inca se cer hartii, stampile si documentatii printate pentru fiecare avizator etc., cand ar putea sa fie un circuit online simplu si rapid. Din fericire pentru noi, avem colaboratori care lucreaza in acelasi mod si impreuna cu care reusim sa elaboram proiecte viabile, care pot fi puse in practica in conditii foarte bune. In ceea ce ne priveste, in afara de sistemul de calculatoare si programele de proiectare de care dispunem, mai dorim achizitionarea unui plotter 3D pentru machete, pentru ca am observat ca acestea pot fi mai sugestive pentru clienti decat reprezentarile tridimensionale pe care le facem, de obicei, pentru prezentarea proiectelor.
 
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
VideoConfAC-iulAUTODESKTERAPLASTALLBIM
ROCKWOOL 196
TOP-500-CONTRACTORS
In curand apare editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2022!
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 171 (Noiembrie-Decembrie 2022)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
viarom
rigips
CELCO 2020
ERBASU CONSTRUCT
leviatan
FRONTALE
Acvatot 2019
MAKITA
leviatan
Ubitech
strabag nivel 1
BMI_Icopal
CONCEPT STRUCTURE
hilti

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
FPSC_2019
econet
ef-de-n
AICPS_30
ROGBC 2016
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere tamplarie aluminiu