Agenda Constructiilor
Luni, 25 August 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Actualitatea interna - ADR Centru: Buget de peste doua miliarde euro pentru investitii in sase judete
ADR Centru: Buget de peste doua miliarde euro pentru investitii in sase judete
Actualitatea interna Publicat de Ovidiu Stefanescu 25 Aug 2025 06:25
In perioada de programare 2021-2027, Regiunea Centru beneficiaza de o alocare consistenta de fonduri europene, gestionata de ADR Centru atat in calitate de Autoritate de Management, cat si ca Organism Intermediar pentru alte programe nationale. Programul "Regiunea Centru" reprezinta pilonul principal al finantarii, cu un buget de 1,384 miliarde euro, din care 1,152 miliarde euro provin din Fondul european de dezvoltare regionala (FEDR), structurat pe noua prioritati de investitii ce acopera toate obiectivele de politica ale UE. In completare, agentia implementeaza Prioritatea 6 din cadrul Programului Tranzitie Justa, cu o alocare de peste 245 milioane de euro pentru judetul Mures, si coordoneaza interventii din Programul Sanatate, unde alocarea pentru Regiunea Centru depaseste 360 de milioane de euro. In total, suma fondurilor europene gestionate de ADR Centru se ridica la 1,72 miliarde euro, la care se adauga contributia nationala, ceea ce duce valoarea totala nerambursabila la peste doua miliarde euro pentru cele sase judete ale regiunii - Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu. Aceste resurse financiare vizeaza investitii majore in infrastructura publica, educatie, sanatate, tranzitie verde si digitalizare, oferind premise solide pentru o dezvoltare echilibrata si sustenabila a regiunii in urmatorii ani.
Simion Cretu, director general al ADR Centru, face in continuare o analiza a activitatii agentiei. 

- Ce stadiu de contractare aveti, la nivelul regiunii, pentru proiectele incluse in perioada de programare 2021-2027?
- Raspunsul la aceasta intrebare vi-l oferim raportandu-ne la Programul "Regiunea Centru" - unde, in calitate de Autoritate de Management, suntem responsabili de scrierea ghidurilor de finantare si elaborarea conditiilor de eligibilitate, de lansarea apelurilor, evaluarea cererilor de finantare depuse, de contractarea si monitorizarea proiectelor eligibile, precum si de rambursarea cheltuielilor efectuate de beneficiari; practic, de toti pasii existenti in implementarea unui program de finantare. Pana in 4 august 2025, la nivelul Programului "Regiunea Centru" au fost depuse pentru finantare un numar de 1.700 de cereri de finantare, cu o valoare totala de 14,17 miliarde lei, din care suma de 9,95 miliarde lei reprezinta valoarea cumulata a finantarii nerambursabile solicitate. Din totalul cererilor depuse, care au intrat toate in evaluare, au fost contractate pana la data mentionata anterior, un numar de 382 de proiecte, cu o valoare totala de 6,17 miliarde lei, din care 4,13 miliarde lei reprezinta finantarea nerambursabila alocata. Calculul stadiului de contractare se face raportand valoarea contractelor semnate la valoarea disponibila de fonduri, deoarece numarul proiectelor depuse reflecta necesitatea de finantare a solicitantilor, la nivel regional. Astfel, pentru a vedea gradul de contractare al proiectelor depuse, raportat la valoarea fondurilor europene disponibile la nivel regional prin cele 9 prioritati de investitii, respectiv 6,35 miliarde lei, obtinem un procent de peste 65% din bugetul regional de fonduri disponibile, contractat prin proiectele in derulare. Referitor la ritmul de absorbtie al fondurilor europene in actualul exercitiu financiar, trebui sa precizam ca acesta se incadreaza in perspectivele de implementare stabilite cu Comisia Europeana, fiind normal pentru ciclul de derulare al unui program de finantare. La 30 iulie 2025, gradul de absorbtie la nivelul PR Centru a fost de 8,26%, valoare care depaseste tinta stabilita pentru finalul acestui an la nivel de program.

 
- Cum evaluati ritmul de absorbtie al fondurilor europene in actualul exercitiu financiar? Exista domenii in care ati observat intarzieri semnificative sau blocaje?
- Programul "Regiunea Centru" 2021-2027, la fel ca multe alte programe derulate la nivel regional sau national, a fost aprobat abia in anul 2022 de catre Comisia Europeana, dupa negocieri, consultari si modificari care au avut loc intre reprezentantii nostri si ai Comisiei Europene. Acordul de parteneriat intre Romania si Comisia Europeana a fost semnat la Alba Iulia in luna octombrie 2022, iar Programul "Regiunea Centru" 2021-2027 a fost aprobat de catre CE in luna noiembrie 2022, fiind trecut un an fata de perioada ce apare in denumirea programului. Ulterior acceptului Comisiei Europene, a urmat etapa de scriere a Ghidurilor solicitantului pentru fiecare actiune si prioritate de investitie, care apoi au fost lansate pe rand, in procesul de consultare publica, de catre cei care puteau solicita fonduri. Dupa consultare, ghidurile au trecut printr-o scurta perioada in care au fost integrate propunerile pertinente si apoi au fost lansate liniile de finantare spre depunerea de proiecte, fiind prevazuta cel putin o perioada de 30 de zile de la lansarea Ghidului pana la data de deschidere a depunerii de cereri, necesara pentru pregatirea documentelor de catre solicitantii de finantare. Perioada de depunere pentru orice apel sau actiunea, este de cel putin 2 luni. Toate aceste etape inseamna cumulat, cel putin inca un an scurs de la aprobarea Programului de CE si primele proiecte depuse, deci numai in a doua parte a anului 2023 au fost inregistrate primele proiecte depuse care au intrat in evaluare. Cu aceste date (trimestrul al patrulea din 2022 anul lansarii oficiale, anul 2023 - lansari apeluri, trimestrul al patrulea 2024 - primele proiecte depuse si inceperea evaluarii) in mod normal la inceputul anului 2024 a inceput contractarea proiectelor si implementarea acestora. Au fost derulate licitatiile publice, apoi au fost executate lucrarile de constructii sau achizitiile de echipamente in proiecte si practic apar cheltuieli. Toate documentele justificative asupra cheltuielilor efectuare se depun apoi spre rambursare sau sub forma de cereri de plata catre AM. Trebuie tinut cont si de faptul ca de obicei achizitiile pentru proiectele autoritatilor publice implica proceduri anevoioase care dureaza mult, deseori fiind contestate si astfel prelungite cu cel putin cateva luni. Cu alte cuvinte, tinta de absorbtie de peste 8% pentru primii doi ani de implementare efectiva a proiectelor de derulare contracte este realista pentru PR Centru. Aceasta tinta a fost deja depasita, ceea ce justifica un optimism moderat privind cresterea gradului de absorbtie in cursul anului 2026. De aceea putem afirma ca nu exista domenii in care am observat intarzieri semnificative sau blocaje in derularea Programului "Regiunea Centru". 

 
- Care este stadiul actual al principalelor proiecte de investitii finantate prin fonduri europene in regiunea pe care o coordonati? Ne puteti oferi cateva exemple relevante?
- Ca sa va faceti o imagine asupra amplitudinii si a timpului de derulare a proiectelor, in cadrul PR Centru este prevazuta lansarea a 38 de apeluri de proiecte si 3 instrumente financiare pe cele 9 prioritati de investitii. La acestea se adauga Ghidul solicitantului intocmit pentru proiectele etapizate din cadrul PR Centru 2021-2027, preluate din POR 2014-2020, pentru care au fost derulate doua apeluri de proiecte (unul in perioada mai-iunie 2024 si unul in cursul lunii octombrie 2024). Pana in iulie 2025, 25 apeluri au fost lansate (inclusiv asistenta tehnica si etapizate) cu o alocare totala de 1,17 miliarde euro (85% din alocarea totala PR Centru) din care 988,71 milioane de euro reprezinta alocarea din FEDR. Mai sunt 8 apeluri pentru care ghidurile sunt sau au fost in consultare publica si urmeaza sa fie lansate, iar pentru 11 apeluri mai avem ghiduri in elaborare, din care 6 sunt deja pentru relansare spre depunere cu al doilea apel. In anul 2023, incepand cu luna august, am deschis depunerii de proiecte 8 apeluri de finantare prin program. Primele contracte au fost semnate in urma cu un an, adica pe 27 februarie 2024, cand a fost semnat proiectul "Construire cresa in localitatea Danes, Comuna Danes, Judetul Mures", urmat de proiectul de "Reabilitare si dotare a gradinitei Csalóka, Comuna Ciumani, judetul Harghita", semnat in 14 martie 2024. Proiectele de lucrari de constructii, reabilitare sau extindere, mai ales cele pentru modernizarea infrastructurii rutiere, sunt ample ca desfasurare in timp, la care daca adaugam si perioada necesara pentru derularea procedurilor de achizitie publica, termenul estimativ de finalizare pentru acestea este catre sfarsitul perioadei de implementare a programului, adica in decembrie 2029. Cu toate acestea, aproape 10% din totalul proiectelor contractate au un grad de implementare de peste 70%, multe dintre ele fiind proiecte ale mediului privat sau din proiectele etapizate din POR 2014-2020. 
 
 
- Care sunt principalele provocari intampinate de ADR in procesul de accesare si implementare a proiectelor cu finantare europeana? In ce masura procedurile birocratice sau modificarile legislative afecteaza eficienta implementarii proiectelor europene? Ce solutii vedeti in acest sens?
- Principala problema de care ne lovim este faptul ca nu putem acorda finantare tuturor celor care isi doresc fonduri, atat ca tipuri de solicitanti, cat si ca domenii de investitii, fapt care ridica nemultumiri in randul solicitantilor. Ramane problema documentatiilor intocmite pentru procedurile de achizitii publice, dar si faptul ca resursele umane, atat la nivel de AM, cat si la nivel de beneficiari, sunt insuficiente in aceste momente in care exista atat de multe apeluri lansate si proiecte de evaluat. Pentru noi, ca AM, dar si pentru potentialii beneficiari care au de ales intre atat de multe programe de finantare care se lanseaza in aceeasi perioada, apare o presiune de timp si resurse disponibile pentru multe apeluri de finantare. Iar aceste probleme, intr-o perioada in care, de exemplu, toti beneficiarii cauta prestatori de servicii sau de lucrari in domenii similare (ex. de furnizare echipamente pentru invatamant sau executie lucrari de constructii) sunt accentuate de contextul economic actual al Romaniei. Desi procedurile birocratice sau modificarile legislative ce afecteaza eficienta implementarii proiectelor europene au fost simplificate partial, atat prin depunerea documentelor si corespondenta online - in cazul proiectelor cu fonduri europene nerambursabile, cat si prin posibilitatea utilizarii sistemelor digitale, mai exista totusi elemente de ingreuneaza eficienta implementarii. Insa procesul de accesare a fondurilor europene, precum si rolul nostru in cadrul acestui demers, reprezinta un sistem care ne ajuta sa invatam si sa imbunatatim constant etapele, atat pentru reprezentantii institutiilor de finantare, cat si pentru beneficiarii de fonduri. De aceea, vor mai aparea imbunatatiri pe parcurs si solutii impuse de situatii. 

 
- Exista proiecte care risca sa fie intarziate semnificativ sau chiar pierderea finantarii? Daca da, care sunt cauzele principale ale acestor riscuri?
- La acest moment al implementarii Programului "Regiunea Centru" si conform perioadelor estimative de implementare al proiectelor finantate, nu exista niciun risc sa fie intarziate proiectele. Desi perioada mentionata in denumirea programului este PR Centru 2021-2027, proiectele finantate prin program au termen de finalizare 31 decembrie 2029, adica mai sunt 4 ani de implementare a cererilor contractate. Dupa experienta cele doua perioade de programare financiara, respectiv 2007-2013 si 2014-2020 si a programelor derulate la nivel regional, stim ca intarzierile apar de obicei la proiectele de valoare mare, cu lucrari ample si indicatori complecsi. Dar chiar si asa, daca vorbim din experienta noastra in coordonarea si derularea de proiecte europene, investitiile care nu se finalizeaza pana in decembrie 2029 se vor putea incheia si dupa data respectiva, intr-un interval de 1-3 ani, iar lucrarile executate dupa acest termen-limita devin o cheltuiala a solicitantului.

 
- Care sunt oportunitatile majore de investitii in perioada 2021-2027 si ce domenii considerati prioritare pentru dezvoltarea regionala?
- Pentru administratia locala, dezvoltarea infrastructurii rutiere reprezinta o prioritate. La fel sunt si proiectele de eficientizare energetica a cladirilor publice, de modernizare si dotare a infrastructurii scolare, de regenerare urbana sau de digitalizare. O prioritate ar fi si reabilitarea numeroaselor obiective de patrimoniu din localitatile urbane si rurale. Pentru mediul privat dezvoltarea, extinderea, diversificarea, innoirea liniilor de productie si a echipamentelor, solutiile de reducere a cheltuielilor, inovarea si digitalizarea reprezinta necesitati de investitii care se regasesc in prioritatile de finantare ale programului. Cercetarea si inovarea la nivelul regiunii sunt foarte importante, fiind necesara dezvoltarea infrastructurii adecvate prin existenta unor centre sau incubatoare care sa sustina aceste concepte. Consideram ca dezvoltarea infrastructurii statiunilor balneare, extinderea ofertei si mentinerea unor standarde ridicate, impreuna cu promovarea intensa a potentialului acestora, sunt aspecte foarte importante, iar autoritatile publice locale vor reusi probabil sa sustina in viitor necesitatea aceasta de finantare. La momentul actual, principalele directii de orientare ale politicii Comisiei Europene se indreapta, dupa cum stiti, spre pregatirea statelor membre in cazul declansarii unor conflicte armate, pentru reducerea decalajului european in materie de inovare, dar si catre responsabilizarea celor ce solicita fonduri prin conditionarea sau schimbarea procedurilor de acordare a fondurilor europene incepand cu urmatoarea perioada de programare financiara. 

 
- Cum se pregateste ADR Centru pentru viitoarele apeluri de proiecte, inclusiv in contextul tranzitiei verzi si al digitalizarii promovate prin Pactul Verde European si Agenda Digitala?
- Toate apelurile de finantare deja lansate sau in curs de lansare, trebuie sa aiba si au o componenta de economie verde sau circulara si trebuie sa respecte principiile DNSH (Do No Significant Harm) in materie de protectie a mediului. Adica, prin proiectele de fonduri europene nu sunt eligibile echipamentele energofage si cele ce functioneaza cu combustibili fosili. Prin PR Centru se finanteaza instalarea de panouri fotovoltaice si pompe de caldura, anveloparea termica a cladirilor, proiectele ce contribuie la reducerea cantitatii de CO2 emise si importante economii energetice. Pe de alta parte, pentru infrastructura rutiera este obligatorie amenajarea pistelor pentru biciclete pe marginea drumurilor, instalarea statiilor de incarcare pentru vehicule electrice, iar achizitia de autobuze ecologice este, de asemenea, eligibila. Concret, toate proiectele ce propun solutii cu un grad mai mare de scadere a poluarii au o cota de finantare nerambursabila mai mare. De asemenea, investim in proiecte de regenerare urbana, precum si pentru dezvoltarea infrastructurii verzi si albastre, adica parcuri si luciu de apa etc. Preluam aceste exemple deja aplicate in prezent pentru a le dezvolta si imbunatati cu solutii mai eficiente in domeniul protectiei mediului, dorindu-ne ca toti cetatenii sa beneficieze de aer curat, imprejurimi verzi si un mediu mai putin poluat de praf si zgomot. Speram ca si copiii nepotilor nostri sa traiasca intr-o regiune verde, curata si productiva in materie de alimente sanatoase.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TotalEnergiesBIMALLBIMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE-IULIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 191 (Iunie-Iulie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
EURO BUILD
CONCEPT STRUCTURE
Ubitech
theda mar
MCA
CDS
strabag nivel 1
EDIT-Structural
GEWISS
SIGM
Arduro
ERBASU CONSTRUCT
TECNIC
concelex
noark
Acvatot 2019
quadratum
leviatan
MAKITA
AED
BogArt
ELECTROGRUP
Daikin
Eco Garden Construct
KADRA

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor