Agenda Constructiilor
Miercuri, 30 Septembrie 2020
Home - Stiri - Digitalizarea in constructii & Industrie - UPTIME: Majoritatea firmelor ignora situatiile de nefunctionare a sistemelor IT
UPTIME: Majoritatea firmelor ignora situatiile de nefunctionare a sistemelor IT
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Elena Icleanu 21 Aug 2020 15:06
Intr-o economie marcata de cloud si digitalizare, IT-ul este vital pentru operatiunile oricarei companii. Aceasta face ca riscul de downtime in centrele de date sa devina un potential cosmar, prin costurile financiare si de imagine pe care le genereaza, conform unui studiu realizat de Uptime Institute, citat de Tema Energy. Potrivit sondajului, 78% dintre organizatii afirma ca au suferit o intrerupere accidentala a serviciilor IT (proprii sau ale unui furnizor extern) in ultimii trei ani, dar ca 41% dintre acestea au avut un impact minim sau neglijabil. Totusi, in 31% dintre cazuri caderea sistemelor IT a generat pagube financiare si a afectat reputatia companiilor respective.
Prin comparatie cu anii precedenti, analiza Uptime surprinde o crestere generala a numarului de incidente, dar si o scadere a severitatii acestora. Incidentele au fost grupate pe cinci categorii (Neglijabile, Cu impact minim, Semnificative, Serioase si Severe) iar rezultatele chestionarului au aratat o reducere a numarului de intreruperi severe (de la 8% in 2019 la 6% in 2020) insa o usoara crestere a incidentelor „semnificative si serioase”, de la 33% la 38%, in timp ce ponderea incidentelor minore a ramas oarecum constanta. Interesant este ca majoritatea respondentilor (75%) considera ca cele mai recente incidente puteau fi prevenite si ca au inteles ce greseli au facut si ce putea fi imbunatatit. Prin urmare, cu investitii mai consistente in management, tehnologie, procese si training, Centrele de Date ar putea diminua semnificativ frecventa si gravitatea incidentelor.
 
Care sunt cauzele?
Cunoasterea si intelegerea cauzelor unui downtime sunt esentiale pentru eliminarea efectelor si adoptarea celor mai potrivite masuri de preventie, inclusiv directionarea corecta pe termen lung, a investitiilor in tehnologie. De cele mai multe ori, astfel de concluzii raman insa necunoscute publicului, mass media reflectand doar efectele vizibile, care afecteaza utilizatorii. Sondajul Uptime a inclus si intrebari despre cauzele primare ale incidentelor grave. Raspunsurile arata ca cele mai mari probleme apar in urma defectiunii sistemelor de alimentare cu energie electrica (37%). Urmatoarele locuri sunt ocupate de incidentele la nivel de software/ sisteme IT (22%), retea (17%) si sisteme de racire (13%). In 1% dintre cazuri, companiile implicate nu au aflat niciodata ce a cauzat intreruperea serviciilor IT.
Analiza Uptime nu diferentiaza intre defectiuni tehnice, cauze externe (atacuri cibernetice, spre exemplu) si erori umane aparute la instalarea, configurarea, actualizarea sau mentenanta unor sisteme. Conform Ponemon Institute, in cel putin 22% dintre cazurile de intreruperi accidentale, elementul declansator a fost o eroare umana. Erorile umane pot fi prezente chiar si in organizatii cu proceduri foarte ferme, cel mai relevant exemplu fiind incidentul din 2017 de la Centrul de Date Amazon. Atunci, un membru al echipei a executat gresit o comanda de actualizare a sistemului de facturare, iar reactia in lant a dus la caderea partiala a serviciilor S3 pentru cateva ore.
Pentru detalii, click aici!
Chiar daca incidentele determinate de software si retea au devenit mai frecvente si nu sunt usor de identificat, eliminarea cauzelor primare nu este totusi costisitoare. Pe de alta parte, problemele legate de electroalimentare sunt insa in general mai grave si implica investitii mult mai consistente pentru revenirea la normal, inclusiv retehnologizare. Situatia este similara si pentru incidentele determinate de probleme hardware, a caror inlocuire este costisitoare si dureaza. Acest tip de incidente poate deveni mult mai acut in urmatorii ani, pe masura ce tot mai multe companii prelungesc intervalul de inlocuire a echipamentelor IT. Daca in 2015, 37% dintre companii inlocuiau un server in medie la 3 ani si 20% la cinci ani, astazi procentele sunt aproape invers: 50% dintre companii schimband serverele la cinci ani sau mai mult.
 
Cresterea gradului de vigilenta
Indiferent de volumul investitiilor in redundanta si disponibilitate, concluzia analizei Uptime este ca testarea permanenta a nivelului de rezilienta este cheia. Specialistii recomanda nu doar numirea unui responsabil, cat mai ales testarea efectiva a tuturor sistemelor, deoarece sondajul anual din 2020 a aratat ca 21% dintre companii desi au numit formal o echipa care sa gestioneze aspectele de rezilienta a serviciilor, nu reusesc sa execute un plan constant de testare. Totusi, sondajul Uptime atesta ca in 44% dintre cazuri cele doua elemente converg, existand atat un responsabil cat si testari periodice.
 
Situatia locala
In Romania doar cazurile foarte grave de intrerupere a serviciilor IT ajung publice. Povestea unui Centru de Date care publica pe site, la inceputul anului, raportul unui incident si recunostea problemele de conectivitate aparute, este doar o exceptie. Majoritatea companiilor nu comunica astfel de subiecte si prefera sa ignore problemele generate de nefunctionarea sistemelor IT. O simpla cautare pe Google arata numeroase stiri de spre bancomate si POS-uri, precum si diverse servicii publice online nefunctionale in diverse perioade ale anului curent. Chiar daca sunt prezentate efectele si nu cauzele, cu siguranta in multe situatii incidentele au la baza probleme ale infrastructurii IT. De asemenea, intreruperile accidentale ale alimentarii cu energie electrica au ramas la fel de frecvente, chiar daca nu atat de intense, ca in anii trecuti. In Bucuresti, pana de curent din 7 august, care a durat aproape o ora, a afectat numeroase companii si institutii din trei sectoare, inclusiv cladirea Guvernului. Nu doar sistemul de semaforizare si statiile de pompare a apei au fost oprite, ci si camerele de servere care erau lipsite de redundanta pe alimentarea cu energie electrica. Cat costa o ora din activitate a unui angajat, dar a unei companii? O evaluare ar fi justificata, deoarece intreruperile serviciilor IT genereaza, in mod evident, pierderi financiare si de imagine, insa necunoscand aceste pagube, doar putine companii investesc serios in redundanta si disponibilitate.
Pentru a consulta studiul Uptime Institute, click aici!
 
*** Articol preluat de pe pagina web a Tema Energy
 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
AUTODESKCOVID-19ALLBIMElmas 375VideoConfAC-iul
ROCKWOOL 196
A aparut editia
SEPTEMBRIE 2020!

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
Acvatot 2019
CELCO 2020
ssab ag antrepriza generala
strabag nivel 1
rigips
ERBASU CONSTRUCT
hilti

Parteneri

HABITAT
C4E FORUM
FPSC_2019
ef-de-n
ROGBC 2016
econet
AHK 2018
AICPS_30
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere