Agenda Constructiilor
Marti, 19 August 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - FCFDP: O infrastructura solida si rezilienta incepe mereu cu ingineri bine pregatiti
FCFDP: O infrastructura solida si rezilienta incepe mereu cu ingineri bine pregatiti Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Ovidiu Stefanescu 19 Aug 2025 06:25
Intr-un moment in care infrastructura de transport devine tot mai importanta pentru dezvoltarea economica a Romaniei, invatamantul superior de specialitate incearca sa tina pasul cu cerintele pietei. Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri (FCFDP) din cadrul Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti (UTCB) este un reper in formarea inginerilor care proiecteaza si gestioneaza marile lucrari de infrastructura din tara. Rata mare de ocupare a locurilor disponibile, interesul in crestere al tinerilor pentru acest sector si integrarea rapida pe piata muncii confirma relevanta specializarii. Insa provocarile nu lipsesc: nevoia de adaptare constanta la digitalizare, sustenabilitate, ritmul investitiilor ciclice si atragerea noilor generatii in cariera universitara sunt doar cateva dintre ele. In acest context, dialogul permanent cu industria de constructii, accentul pe practica si actualizarea continutului didactic devin esentiale pentru pastrarea relevantei si calitatii formarii profesionale. In continuare, Adrian Burlacu, decan al facultatii, se refera la realitatile care marcheaza dezvoltarea acestei institutii prestigioase, precum si la necesitatea adaptarii continue la noile cerinte ale pietei. 

- Cum caracterizati, pe scurt, invatamantul superior din domeniul constructiilor de cai ferate, drumuri si poduri, din Romania? Este acesta adaptat cererii de pe piata de munca, in forma actuala?
- Domeniul infrastructurii rutiere si feroviare este esential pentru functionarea societatii moderne. Fara retele de transport eficiente, mobilitatea, economia si dezvoltarea teritoriala devin imposibile. In acest context, invatamantul superior tehnic dedicat formarii specialistilor in infrastructura are un rol strategic. Facultatea noastra are o pozitie aparte la nivel national, fiind singura institutie de invatamant superior dedicata in intregime acestui domeniu. Alaturi de alte universitati tehnice din tara care includ specializari in acest sector, formam inginerii CFDP - cei care proiecteaza, construiesc si gestioneaza infrastructura de transport a Romaniei. Relevanta si adaptarea la cererea pietei sunt naturale, pentru ca raspundem direct unei nevoi reale, constante si bine conturate. Imbunatatirea sistemului presupune, in viziunea noastra, consolidarea legaturii dintre mediul universitar si cel profesional, actualizarea ritmica a continutului de studiu si un cadru legislativ mai flexibil, care sa sustina ritmul actual de evolutie a industriei. Misiunea noastra ramane aceea de a forma ingineri cu pregatire solida si competente aplicate, intr-un domeniu care are o contributie directa la dezvoltarea Romaniei.

- Care este interesul studentilor pentru Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri - UTCB? Se ocupa locurile rezervate anual in cadrul Universitatii?
- Interesul pentru Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri s-a amplificat vizibil in ultimii ani, nu doar prin cresterea numarului de candidati, ci si prin imbunatatirea profilului acestora din punct de vedere academic. Se remarca o tendinta clara de selectie mai competitiva, reflectata in cresterea mediilor de admitere si in nivelul de pregatire al celor care aleg aceasta specializare. Toate locurile alocate prin admitere, atat la licenta, cat si la masterat, sunt ocupate integral in fiecare an, ceea ce confirma atractivitatea programelor oferite si increderea in perspectivele profesionale asociate domeniului. In acelasi timp, cererea din partea pietei muncii depaseste capacitatea actuala de formare a specialistilor, ceea ce contribuie la integrarea rapida a studentilor in mediul profesional, uneori chiar pe parcursul studiilor. Tot mai multi studenti din ciclul de licenta aleg sa isi asocieze parcursul academic cu implicarea in proiecte sau activitati profesionale concrete. Desi nu incurajam aceasta abordare ca norma generala, fiind constienti de provocarile implicate, recunoastem ca pentru unii poate reprezenta o oportunitate eficienta de integrare timpurie. Aceste realitati subliniaza nu doar relevanta specializarii noastre, ci si caracterul aplicat si valoros al formarii pe care o oferim.

- In ce activitati practice implicati studentii? Li se asigura tot ce este necesar pentru a-si realiza stagiile de practica?
- Activitatile practice reprezinta o componenta esentiala a procesului de formare, iar in cadrul facultatii urmarim constant echilibrul intre pregatirea teoretica si cea aplicata. Studentii din anul I desfasoara practica topografica in incinta facultatii, iar cei din anii II si III beneficiaza de stagii in cadrul companiilor partenere, desfasurate pe parcursul a doua, respectiv patru saptamani, in conditii optime, cu acces la echipamente, santiere si sprijin din partea specialistilor din domeniu.
Companiile manifesta o deschidere reala fata de studenti, iar prin colaborarile existente avem acces pe cele mai importante santiere din tara, unde ne bucuram sa regasim multi dintre absolventii nostri, implicati activ in proiecte de anvergura. Incurajam, acolo unde este posibil, organizarea de seminare sau cursuri aplicate direct in santier ori in birourile de proiectare, iar prezenta specialistilor din industrie la cursuri contribuie la o intelegere practica, directa, a realitatilor profesionale.
La acestea se adauga vizitele tehnice periodice, minimum doua pe an pentru fiecare an de studiu, excursia tehnica dedicata studentilor din an terminal si participarea activa la evenimente precum Ziua Carierei Feroviare, saptamana de acomodare pentru studentii de anul I, concursuri si conferinte stiintifice care completeaza formarea aplicata a studentilor.

- Ce procent aproximativ dintre absolventii Facultatii ajung sa profeseze in acest domeniu? Ce intreprindeti pentru a atrage tinerii catre acest domeniu?
- Rata de integrare profesionala a absolventilor nostri in domenii corelate cu specializarea este foarte ridicata. Cei care isi doresc sa urmeze o cariera in infrastructura de transport isi gasesc rapid un loc de munca, adesea chiar din timpul studiilor, in companii de proiectare, executie, consultanta sau in institutii relevante din domeniu. Programele de studiu sunt aliniate cerintelor actuale ale pietei muncii, iar prin dialogul continuu cu partenerii din industrie incercam sa ne adaptam constant continutul formarii, astfel incat absolventii sa aiba un profil versatil si competitiv.
In ceea ce priveste promovarea, acordam o atentie deosebita comunicarii adaptate publicului actual, fara a pierde din vedere diversitatea celor interesati de oferta noastra. Comunicam activ prin platformele oficiale de social media, unde prezentam initiativele facultatii intr-un format clar si accesibil. Suntem prezenti la evenimentele de promovare organizate de universitate, precum ConstructFest, adresat publicului interesat de formare tehnica sau Caravana UTCB-ASCB, dedicata liceenilor. Aceste actiuni sustin informarea corecta si atragerea celor interesati de un domeniu aplicat, cu perspectiva profesionala reala.
 
- Cum se adapteaza structura de invatamant superior modificarilor cerute de piata: de pilda, schimbarile dese si oarecum ciclice de investitii intre nevoia de a construi si de a reabilita, orientarea catre digitalizare (cu instrumentele aferente) si sustenabilitate (materiale noi si punerea in opera a acestora)?
- Adaptarea structurii de invatamant implica luarea in considerare a unui spectru larg de factori, de la evolutiile din industrie pana la impactul pe care schimbarile il pot avea asupra coerentei procesului educational. Mentinem o legatura activa cu actorii din domeniu si suntem atenti la directiile de dezvoltare profesionala, dar tratam cu prudenta ritmul ajustarilor, pentru a nu crea dezechilibre in parcursul formativ al studentilor. Ne dorim o adaptare constanta, dar echilibrata, care sa sprijine o formare solida si sustenabila. In aceasta directie, actualizam constant instrumentele digitale si programele de proiectare cu care studentii lucreaza, in masura in care acestea pot fi integrate realist in structura si resursele disponibile la nivel universitar. Digitalizarea este prezenta inclusiv in mijloacele de predare, iar cadrele didactice sunt incurajate sa-si adapteze metodele la profilul si asteptarile studentului de azi. Scopul nostru ramane acela de a forma ingineri cu o baza solida, capabili sa inteleaga si sa se adapteze usor la realitatile tehnice si profesionale in continua schimbare.

- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in activitatea de invatamant de specialitate si ce solutii ar fi pentru rezolvarea acestora?
- Una dintre provocarile constante in activitatea noastra este legata de mentinerea relevantei continutului predat si a atentiei studentilor intr-un context educational tot mai fragmentat si concurat de surse multiple de informare. Atingerea unui echilibru intre rigoarea specifica domeniului tehnic si metodele de predare adaptate noilor generatii necesita o preocupare continua din partea cadrelor didactice, precum si o disponibilitate din partea studentilor de a ramane implicati activ in procesul de invatare. O alta provocare importanta este legata de atragerea si implicarea tinerilor specialisti in cariera academica. Desi avem un nucleu stabil de cadre didactice, este esential ca procesul de formare sa fie sustinut in timp de generatii noi, capabile sa contribuie la dezvoltarea programelor de studiu si la mentinerea dinamismului institutional. Intr-un domeniu tehnic competitiv, in care alternativele profesionale sunt variate si adesea mai atractive, este dificil sa orientam ingineri tineri catre activitatea universitara. Din acest motiv, sustinem implicarea timpurie a acestora in activitati de predare, cercetare aplicata si colaborari profesionale, inca din perioada studiilor postuniversitare.
Actualizarea continutului didactic ramane o prioritate, intr-un proces permanent de adaptare la cerintele tot mai specializate ale industriei. Toate aceste demersuri urmaresc mentinerea unui nivel ridicat al calitatii actului educational si consolidarea rolului nostru in formarea inginerilor de infrastructura bine pregatiti, adaptati realitatilor tehnice actuale.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMBIMhiltiTotalEnergies
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE-IULIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 191 (Iunie-Iulie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
MAKITA
Eco Garden Construct
concelex
SIGM
EURO BUILD
Arduro
Daikin
BogArt
theda mar
EDIT-Structural
noark
GEWISS
CDS
leviatan
ELECTROGRUP
CONCEPT STRUCTURE
ERBASU CONSTRUCT
TECNIC
KADRA
Ubitech
quadratum
Acvatot 2019
AED
strabag nivel 1
MCA

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor