Agenda Constructiilor
Vineri, 26 Aprilie 2024
hilti
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - MAZARS: Transparenta fiscala devine prioritara in Romania, incepand din 2023
MAZARS: Transparenta fiscala devine prioritara in Romania, incepand din 2023
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 28 Nov 2022 16:11
Incepand cu 1 septembrie 2022, prin Ordinul nr. 2048, Romania este printre primele tari din Uniunea Europeana (UE) care a transpus in legislatia nationala prevederile Directivei (UE) 2021/2101 privind raportarea publica pentru fiecare tara in parte (“raportarea publica CbCR”).
Elementul de noutate adus de raportarea publica CbCR, in contrast cu raportarea CbCR aplicabila in prezent, consta in faptul ca informatiile incluse in raportare nu vor mai fi depuse catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), ci vor fi publice si accesibile publicului.
„Directiva (UE) 2021/2101 a intrat in vigoare in data de 21 decembrie 2021, statele membre avand obligatia sa transpuna directiva in legislatia nationala pana la data de 22 iunie 2023. Astfel, avand in vedere faptul ca Romania a realizat acest lucru in septembrie 2022, primul an ce va face obiectul raportarii publice CbCR este 2023. Acest fapt inseamna ca, in majoritatea cazurilor, pentru un exercitiu financiar care se incheie la 31 decembrie, termenul limita pentru raportarea publica CbCR va fi 31 decembrie 2024.”, a mentionat Liviu Gheorghiu (foto), Tax Director, Mazars Romania.
Pentru a reduce evaziunea fiscala si pentru a spori transparenta fiscala, raportarea publica CbCR obliga atat grupurile multinationale cu sediul central din UE, cat si din afara UE, cu cifra de afaceri anuala consolidata mai mare de 750 milioane de euro in ultimele doua exercitii financiare consecutive, sa raporteze public informatiile privind impozitul pe profit.
Scopul raportarii este de a aduce in atentia opiniei publice informatii transparente si accesibile despre nivelul de impozit platit, locul in care profitul este obtinut si locul in care impozitul este platit.
 
Obligatiile de raportare sunt aplicabile pentru:
1. Societati-mama finale: societatile-mama ale grupurilor multinationale care indeplinesc conditiile de raportare, sunt obligate sa publice raportul CbCR.
2. Filiale mijlocii si mari din Romania controlate de societati-mama finale ce nu sunt guvernate de legislatia din Romania si care indeplinesc conditiile de raportare.
3. Sucursalele din Romania, in situatia in care entitatea care a infiintat sucursala face parte dintr-un grup care indeplineste conditiile de raportare si a carui societate-mama finala nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru UE.
Atat filialele mijlocii si mari, cat si sucursalele din Romania, nu vor avea obligatia publicarii raportului, in situatia in care societatea-mama finala ce nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru UE publica si pune la dispozitie raportul public CbCR conform prevederilor legislatiei din Romania.
Cerinta de raportare nu se aplica societatilor-mama finale, filialelor si sucursalelor daca acestea sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala.
 
Continutul raportului public CbCR:
- denumirea societatii-mama finala, exercitiul financiar in cauza, moneda utilizata pentru prezentarea raportului, lista filialelor consolidate in situatiile financiare stabilite in UE sau in jurisdictiile fiscale necooperante in scopuri fiscale conform listei UE;
- scurta descriere a activitatilor;
- numar de salariati in echivalent norma intreaga;
- veniturile, care reprezinta suma cifrei de afaceri nete, a altor venituri din exploatare, a veniturilor din interese de participare, cu exceptia dividendelor primite de la entitatile afiliate, a veniturilor din alte investitii si imprumuturi care fac parte din activele imobilizate, a altor dobanzi de incasat si a altor venituri similare;
- cuantumul profitului sau pierderii brut (e);
- cuantumul impozitului pe profit acumulat in cursul exercitiului financiar in cauza, care reprezinta cheltuielile curente cu impozitele recunoscute in ceea ce priveste profiturile sau pierderile impozabile din exercitiul financiar in cauza de catre entitati si sucursale, in jurisdictia fiscala relevanta;
- cuantumul impozitului pe profit platit in numerar, care reprezinta cuantumul impozitului pe profit platit in cursul exercitiului financiar in cauza de catre entitati si sucursale in jurisdictia fiscala relevanta;
- cuantumul castigurilor acumulate la sfarsitul exercitiului financiar in cauza.
 
Structura de prezentare a informatiilor din raportul public CbCR
Informatiile enumerate mai sus vor fi prezentate in baza instructiunilor de raportare din Directiva 2011/16/UE a Consiliului (DAC4), in sectiunea III din partile B si C din anexa III, si anume formatul deja existent si utilizat pentru pregatirea raportului pentru fiecare tara in parte.
Informatiile din raportul public CbCR vor fi prezentate in baza unui format de raportare electronica, acestea fiind afisate separat pentru fiecare:
- stat membru UE;
- jurisdictie fiscala care la data de 1 martie a exercitiului financiar pentru care urmeaza sa se intocmeasca raportul, se afla pe lista din anexa I la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuita a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale;
- jurisdictie fiscala care la data de 1 martie a exercitiului financiar pentru care urmeaza sa se intocmeasca raportul si la data de 1 martie a exercitiului financiar precedent, a fost mentionata in anexa II la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuita a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale.
Informatiile incluse in raportul public CbCR vor fi prezentate in mod agregat pentru alte jurisdictii fiscale.
 
Posibilitatea de a omite temporar publicarea anumitor informatii
„In baza legislatiei din Romania, una sau mai multe tipuri de informatii din raport pot fi omise temporar pe o perioada de maximum 5 ani, in situatia in care publicarea acestora ar aduce prejudicii grave pozitiei comerciale a grupului, cu exceptia informatiilor privind jurisdictiile necooperante in scopuri fiscale conform listei UE. Omisiunile vor fi indicate in raport impreuna cu argumentarea aferenta. In termen de maximum 5 ani de la data omisiunii initiale, toate informatiile omise vor fi publicate in raport.”, a mentionat Adrian Mutea, Tax Manager, Mazars Romania.
 
Publicarea raportului
Raportul anual va fi publicat in termen de cel mult 12 luni de la data inchiderii bilantului, pentru a fi accesat gratuit:
- pe website-ul entitatii care face obiectul obligatiei de raportare. Raportul trebuie sa fie accesibil pe website pentru o perioada de 5 ani consecutivi;
- pe website-ul Registrului Comertului din Romania. In acest caz, website-ul entitatii care are obligatia de raportare va face referinta la website-ul Registrului Comertului.
 
Cerinte de audit statutar
Raportul de audit statutar al unei entitati trebuie sa precizeze daca pentru exercitiul financiar care precede exercitiul financiar auditat, entitatea a fost obligata sa publice raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit si daca raportarea a fost efectuata in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 2048 din 1 septembrie 2022.
 
Amenzi
Ordinul nr. 2048 din 1 septembrie 2022 nu prevede amenzi specifice in caz de neconformare.
 
ALLBIMRAWLPLUGSISECAMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
viarom
CDS
leviatan
ERBASU CONSTRUCT
rigips
CONCEPT STRUCTURE
MAKITA
Ubitech
ness project
siniat
EDIT-Structural
noark
concelex
Acvatot 2019
theda mar
quadratum
strabag nivel 1

Parteneri

HABITAT
AHK 2022
top 500
FPSC_2019
econet
top 500
AICPS_30
top 500
ef-de-n
ROGBC 2016

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander