METROREX: Retea de 78 km de metrou si proiecte de peste doua miliarde lei in lucru |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 20 Aug 2025 06:25 |
![]() Despre strategia companiei si obiectivele de dezvoltare a retelei de metrou vorbeste, in continuare, ec. Mariana Miclaus, directorul general al Metrorex.
- Care este valoarea bugetului de care dispune Metrorex in 2025 si ce fonduri sunt alocate pentru investitii? Ce procent din acest buget a fost cheltuit pana in acest moment?
- In proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2025 al Metrorex SA, pentru activitatea de exploatare, la capitolul "Subventii pentru transport calatori cu metroul", este prevazuta suma 873 milioane de lei. Pana la finalul lunii mai 2025 s-a cheltuit un procent de 41,53%. Bugetul de investitii - credite bugetare are prevazuta suma de 1,1 miliarde lei, iar pana la 31 mai 2025 s-a cheltuit un procent de 30%. Pentru implementarea proiectelor pe care le avem in derulare, bugetul de venituri si cheltuieli necesita ajustari suplimentare pentru a acoperi in totalitate necesarul aferent anului 2025.
- Ce investitii sunt in derulare la reteaua de metrou, in prezent, pe fiecare Magistrala?
- In acest moment, pe Magistrala 2 Berceni - Pipera avem in lucru proiecte ce au ca scop imbunatatirea serviciilor de transport public de calatori cu metroul, ce vizeaza atat calea de rulare, cat si instalatiile pe interstatii. Pentru aceasta investitie, am depus o cerere de finantare europeana in cadrul Programului Transport 2021-2027, la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii - Directia Generala Programul Transport. De asemenea, pregatim documentatiile de achizitie pentru serviciile de supervizare si asistenta tehnica si pentru cele de proiectare si executie a lucrarilor.
Pe M4 se afla in pregatire proiectul de integrare a sistemului de control acces cu Magistrala 4 (Racord 1 - Nicolae Grigorescu 2 - Anghel Saligny si Racord 2 - Gara de Nord 2 - Straulesti), cu Magistralele 1, 2 si 3 si TL. In data de 28.08.2024, a fost adoptata Hotararea de Guvern nr. 1048, prin care au fost aprobati indicatorii tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii. La momentul actual se afla in pregatire si analiza documentatia de achizitie publica a contractelor de executie a lucrarilor si a serviciilor de supervizare. Durata estimata pentru implementarea investitiei este de 7 luni, calculate de la emiterea Ordinului de Incepere a Lucrarilor.
Cel mai mare proiect pe care il dezvoltam vizeaza extinderea retelei de metrou cu Magistrala 6, care va asigura legatura retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni (linia 1 Mai - Otopeni). De asemenea, pentru proiectul de extindere a liniei 4 de metrou: Lac Straulesti - Gara Progresul, pe tronsonul Gara de Nord - Gara Progresul, achizitiile pentru serviciile de supervizare si asistenta tehnica si pentru cele de proiectare si executie lucrari sunt in derulare. La Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, pe Sectiunea 2: Eroilor (PS Opera) - Piata Iancului, este in curs de realizare procedura de obtinere a autorizatiei de construire, inclusiv elaborarea PUZ si a Acordului de Mediu.
Pe langa acestea, mai avem un contract de furnizare de trenuri noi pentru Magistrala 5.
In total, proiectele pe care le avem in executie au o valoare de peste doua miliarde lei.
- Cand estimati ca se va construi magistrala pana la Otopeni? In ce stadiu se afla acest proiect?
- Magistrala 6 de metrou are un traseu de 14,2 km, cu 12 statii,12 trenuri de metrou noi si se compune din doua tronsoane, respectiv: Sectiunea de Sud: 1 Mai - Tokyo (6,6 km, cu 6 statii) si Sectiunea de Nord: Tokyo - Aeroport Otopeni (7,6 km, cu 6 statii). Termenul estimat pentru finalizarea in intregime a obiectivului "Legatura retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai - Otopeni)" este anul 2029. Pana la finalul lunii mai 2025, structura de rezistenta pe Sectiunea de Sud a fost realizata in proportie de 35,8%, iar pe Sectiunea de Nord a depasit 11%. Lucrarile de arhitectura, cale de rulare, instalatii electromecanice si de curenti slabi nu au inceput inca. In ceea ce priveste contractul de proiectare si executie a lucrarilor de automatizari (siguranta traficului) si furnizarea de material rulant, estimam ca vom semna contractele in ultimul trimestru al anului 2025.
- Ce alte investitii veti demara in perioada urmatoare?
- In ceea ce priveste extensia magistralelor de metrou aflate in exploatare, M2 va fi extinsa pe linia Pipera - Petricani, tronson ce va uni magistrala M2 cu magistrala feroviara M800, in gara Petricani. Lungimea estimata este de 1,6 km si este prevazut un numar de doua statii. Tot M2 va fi extinsa si pe ruta Berceni - Linia de Centura Sud, tronsonul urmand a uni magistrala M2 de inelul feroviar al Bucurestiului, in zona sudica. Lungimea estimata este de 2,4 km cu un numar de doua statii. Pentru aceasta investitie, studiul de prefezabilitate a fost finalizat, fiind in curs de elaborare studiul de fezabilitate. Sursele de finantare necesare pentru realizarea obiectivului vor fi din fondul bugetului local al Sectorului 4 al Municipiului Bucuresti, precum si din alte surse legal constituite in acest scop, inclusiv finantari interne si/sau externe, rambursabile si/sau nerambursabile, surse ce vor fi determinate dupa finalizarea studiului de fezabilitate.
M3 va fi extinsa pe ruta Pacii - Linia de Centura Vest, tronson ce va uni magistrala M3 de inelul feroviar al Bucurestiului, in zona vestica. Lungimea estimata este de 3,7 km, cu un numar de 4 statii. Pentru realizarea acestei investitii au fost identificate sursele de finantare pentru elaborarea studiului de fezabilitate in cadrul Programului Transport 2021-2027. In prezent, se elaboreaza documentatia necesara pentru depunerea aplicatiei de finantare precum si documentatia de atribuire necesara demararii procedurii de achizitie a serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate. Procedurile de achizitie vor fi lansate dupa semnarea contractului de finantare in cadrul Programului Transport 2021-2027.
Extensia M4 se va realiza pe ruta Straulesti - Mogosoaia, tronson ce va uni magistrala M4 cu magistrala feroviara M700, in gara Parc Mogosoaia. Lungimea estimata este de 2 km cu un numar de doua statii.
Cealalta directie de dezvoltare vizeaza extinderea retelei prin constructia de noi magistrale de metrou. Magistrala 7 - tronsonul Voluntari - Bragadiru va asigura interconectivitatea intre doua zone populate din S-V si N-E Bucurestiului. Lungimea estimata este de 26 km, cu un numar de 27 statii si doua depouri. Pentru realizarea acestei investitii au fost identificate sursele de finantare pentru elaborarea studiului de fezabilitate in cadrul Programului Transport 2021-2027. In prezent, se elaboreaza documentatia necesara pentru depunerea aplicatiei de finantare, precum si documentatia de atribuire necesara demararii procedurii de achizitie a serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate. Procedurile de achizitie vor fi lansate dupa semnarea contractului de finantare in cadrul Programului Transport 2021-2027.
Magistrala 8 - Semi-inelul Sud Crangasi - Dristor 2 va asigura toate relatiile de transfer ale calatorilor intre magistralele de metrou, fara a mai fi necesara traversarea prin centrul orasului. Lungimea estimata este de 19 km, cu 18 statii. Pentru realizarea acestei investitii au fost identificate sursele de finantare pentru elaborarea studiului de fezabilitate in cadrul Programului Transport 2021-2027. In prezent, se elaboreaza documentatia necesara pentru depunerea aplicatiei de finantare, precum si documentatia de atribuire necesara demararii procedurii de achizitie a serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate. Procedurile de achizitie vor fi lansate dupa semnarea contractului de finantare in cadrul Programului Transport 2021-2027.
Trebuie sa precizez ca promovarea unui obiectiv de investitii finantat din fonduri publice se realizeaza in conformitate cu HG nr. 907 din 29 noiembrie 2016 "privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investitii finantate din fonduri publice" si in concordanta cu Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD), Planul Urbanistic General al Municipiului Bucuresti (PUG), Strategia de dezvoltare a metroului si stadiul de realizare a obiectivelor de investitii, iar alocarea fondurilor este dependenta de politica fiscal bugetara si Programul de Guvernare, prioritizarea finantarii fiind realizata de Ministerul Finantelor Publice la nivel national si de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii la nivelul sau de competenta si in limita fondurilor disponibile.
Mai tinem sa precizam faptul ca implementarea unor viitoare proiecte de investitii este in stransa corelare cu conditiile macroeconomice, cu sursele de finantare, prioritare fiind obiectivele de investitii aflate in executie si care au fost aprobate prin HG nr. 1312/2021 (Programul investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030).
- Cati km de linie de metrou functionala exista, in acest moment, in Bucuresti si la ce lungime s-ar putea ajunge in 2025, in urma implementarii proiectelor aflate in derulare?
- In prezent, reteaua de metrou din Bucuresti insumeaza 77,77 km de cale dubla functionala. In ceea ce priveste anul 2025, desi in acest moment nu este prevazuta o extindere concreta a lungimii retelei, implementarea proiectelor aflate in derulare creeaza premisele ca, in perioada urmatoare, sa fie inregistrate progrese semnificative in directia extinderii infrastructurii de metrou. Ne mentinem angajamentul de a sprijini dezvoltarea retelei, in functie de evolutia lucrarilor si de disponibilitatea fondurilor necesare.
- Ce cifra de afaceri a realizat Metrorex in 2024 si ce estimari aveti pentru 2025? Ce obiective aveti pentru perioada urmatoare?
- In anul 2024, Metrorex SA a inregistrat o cifra de afaceri in valoare de 1,16 miliarde lei, iar pentru anul 2025 se estimeaza incasari in valoare de 1,4 miliarde lei.
In ceea ce priveste obiectivele, avem ca prioritati derularea contractelor de proiectare si executie a lucrarilor de structura, arhitectura, cale de rulare, instalatii electromecanice si de curenti slabi pe Magistrala 6. 1 Mai - Otopeni, in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie. De asemenea, avem in plan lansarea procedurilor de achizitii pentru Pachetul 3.1: Proiectare si executie lucrari pentru sistemul de siguranta si automatizare a traficului in vederea punerii in functiune a obiectului de investitii "Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda (Magistrala 6. 1 Mai - Otopeni)" si pentru Pachetul 3.2: Material Rulant, in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie.
Nu in ultimul rand, prioritare mai sunt finalizarea tuturor lucrarilor pe Sectiunea Raul Doamnei - Eroilor din Magistrala 5, respectiv a sistemului de siguranta si automatizarea traficului (Faza II), precum si receptia si punerea in functiune a 13 trenuri noi de metrou, destinate exploatarii pe Magistrala 5.
|